Cotidianul, aprilie 1998 (Anul 8, nr. 75-94)

1998-04-01 / nr. 75

ISVI ,üDS3NÎÎM3 'Vt yavjLisiiaAiisi n. Vlviî f.‘ în cadrul ședinței de ieri, Guvernul a adoptat o hotărâre prin care se stabilește, pentru lunile martie și aprilie, aplicarea unei indexări salariale de 5%, iar pentru intervalul mai-decembrie de 2,5% lunar. (M.B.) Radu Vasile este susținut pentru funcția de premier de senatorul PNȚCD Ulm Spineanu, care pretinde că a refuzat propunerea de a ocupa acest fotoliu. “Este nevoie de un prim-ministru care să cunoască problemele economice și care să știe să și vorbească”, a spus Spineanu (T.D., A.A.) Pe lângă personajele din imagine, Mircea Ionescu-Quintus, Varujan Vosganian, Ion Diaconescu, prezente la întâlnirea dintre liderii Coaliției și președinte, ieri, la Cotroceni, ziariștii au crezut că-l văd pe Mircea Ciumara și pe ambasadorul SUA la București, James Rosapepe. Biroul de presă al Președinției nu a făcut nici un comentariu Foto. Octavian Tibor Cum văd partidele viitorul Executiv Partidul Alternativa României vine cu o propunere inedită pentru formarea viitorului Cabinet. Oferta PAR este ca noul Guvern să fie constituit de viitorul premier, pornind de la un document “pe care l-aș numi decalogul de opțiuni politice strategice ale Coaliției”, a precizat secretarul general al partidului, Paul Ghidu. Acest decalog poate fi făcut, în viziunea inițiatorilor, pornind de la programul din 1996, dar va fi ajustat și cu experiența dobândită pe parcursul ultimelor evenimente”. Avantajul acestei formule constă în faptul că îi conferă premierului posibilitatea să aleagă în funcție de opțiunile de strategie personalitatea cea mai potrivită, susține PAR. Noutatea vine și din faptul că în acest fel fiecare partid poate face propuneri pentru câte ministere își permite. Ghidiu susține că doar așa negocierile pentru formarea noului Cabinet nu se vor prelungi. în condițiile aplicării certurilor clasice pentru alegerea miniștrilor, PAR consideră că termenul propus de președintele Constantinescu este “cam strâns”. Liderii PAR sunt adepții variantei ca Bugetul să fie votat în forma actuală, iar noul Cabinet să stabilească programul strategic pentru 1998 și 1999. Viitorul Guvern ar trebui, în viziunea PAR, să construiască și un nou model de Buget. Conform noului model, actualul Buget va putea fi rectificat în toamnă. Reatragerea Bugetului și alcătuirea unui proiect nou ar consuma două sau trei luni și ar conduce la ratarea lui 1998, a mai precizat Paul Ghidu După ce au contribuit la căderea capului lui Ciorbea, surse sigure din interiorul PNL afirmă că aceștia pornesc la negocieri siguri pe ei. Cu toate acestea, oamenii lui Quintus nu pretind mai multe ministere. PNL dorește să-și păstreze însă oamenii: pe Valeriu Stoica, la Justiție, pe Crin Antonescu, la Sport, pe Sorin Pantiș, la Comunicații, și mai ales pe Daniel Dăianu la Finanțe, cu toate că acesta din urmă este unul dintre tehnocrații care nu au respectat întru totul linia partidului. idee cu care țărăniștii nu pot să se împace însă. Aceleași surse din PNL au spus că Viorel Cataramă nu va obține vreun minister nici în viitorul Cabinet. (Isabelle Albu) Teodor Meleșcanu (ApR): “Structura noului guvern depinde de deciziile viitorului prim-ministru. în orice caz, noi sperăm - și vom spune asta și la consultările cu președintele Constantinescu - sperăm, deci, că se va ține cont de necesitatea concentrării asupra activităților legate de reformă, privatizare și industrie. Noi suntem pentru o reducere a numărului de ministere, miniștri și demnitari, pentru că până acum numărul de posturi a fost artificial umflat. (...) Va fi un guvern de politicieni. Noi suntem de părere că nu ar mai trebui respectat cu atâta strictețe algoritmul; ar trebui să nu mai fie împins la absurd. Oamenii care vor fi numiți în ministere să fie buni profesioniști, să dea garanții că vor respecta programul noului guvern. Asta este important”. Frunda György (UDMR): “Nu știu care va fi noua structură guvernamentală, în primul rând, se pune întrebarea dacă e un lucru înțelept să se modifice structura actuală. Factorul timp este foarte important, iar o nouă reorganizare a Guvernului înseamnă că sunt foarte multe lucruri de făcut, și asta cere foarte mult timp. Trebuie continuat în actuala formulă, pentru că, în momentul de față, prioritatea este reforma. (...) Un nou guvern nu poate fi decât unul de politicieni, pentru că este vorba de decizii politice”. (Tatiana Dabija) Nicolae Văcăroiu (PDSR). “După părerea mea, 60% dintre miniștri vor rămâne. Probabil că va fi o dispută serioasă, legată de miniștrii independenți. Cum toate partidele susțin și pledează pentru un guvern de politicieni, există și posibilitatea ca aceștia să se înscrie într-un partid. E greu de spus cine va fi noul premier. Ați văzut că dna Zoe Petre luptă alături de Ciumara, Spineanu, Radu Vasile și Sorin Dimitriu. De altfel, cred că noul premier va trebui să retragă Bugetul, dacă va prezenta un alt program economic, aceasta înseamnă și un alt Buget. Chiar dacă îi va schimba doar coperte”. (Alexandra Ardelea) Prim-vicepreședintele PSDR, Emil Putin, afirmă că partidul său ar mai dori un minister, pe lângă cel al Muncii și Protecției Sociale, unde social-democrații doresc să-l mențină pe actualul ministru, Alexandru Athanasiu. Liderii PSDR nu doresc un post anume, fiind gata să ia orice minister ce va rămâne neacoperit. în acest context, Emil Putin și-a exprimat dezacordul față de propunerea PNȚCD ca fiecare partid să păstreze aceleași ministere: “Totuși, acesta nu e un criteriu așa de bine ales. Sunt unele departamente în care treburile n-au mers corespunzător. Dacă se constituie un guvern nou trebuie desemnate persoanele cele mai competente. Pe de altă parte, dacă unii dintre miniștri au făcut treabă, ei trebuie păstrați s - a comentat prim-vicepreședintele PSDR. El și-a exprimat speranța că negocierile nu vor dura prea mult și că până la sfârșitul săptămânii se vor ști numele noului premier și componența guvernului. în aceste condiții, Putin crede că bugetul va fi votat, mai ales că “retușări se mai pot efectua, dar un alt buget practic nu poate fi făcut”. (Laura Ciobanu) Viorel Lis se așteaptă să devină candidatul CDR la funcția de primar general Alegerile anticipate la nivelul Capitalei pentru funcția de primar general vor avea loc în jurul datei de 15 iunie. Până atunci, pe 9 aprilie, Consiliul General al Municipiului București va declara postul vacant, după care vor urma cel puțin 45 de zile de campanie electorală. Chiar neoficial, primul candidat la funcția de primar general este actualul primar interimar al Capitalei, Viorel Lis. “Am fost asigurat de mai multe persoane din PNȚCD că voi fi candidatul acestui partid în alegeri. Deocamdată aștept propunerea oficială a partidului, după care sper ca CDR să mă accepte drept candidat unic. Mandatul pentru noul primar va fi de un an și nouă luni. Cred că în ultimul an și jumătate am reușit să mă impun, multe lucruri schimbându-se în acest timp în bine. Pentru funcția de primar general probabil că vor candida patru-cinci persoane”, ne-a declarat Viorel Lis. Cel mai probabil, contracandidații cei mai de seamă ai lui Viorel Lis vor fi Sorin Oprescu, actualul director al Spitalului Universitar, din partea PDSR, și Traian Băsescu, din partea PD. Referindu-se la o eventuală candidatură a fostului primar Crin Halaicu, Viorel Lis a declarat că “poate să încerce, însă nu are nici o șansă. Doar aere de vedetă și atât. Nu poți câștiga doar cu înjurături”. (Adrian Tomescu) Vlad Soare are planuri mari cu BANCOREX “Mi s-a solicitat să preiau conducerea BANCOREX pe doi ani de zile, cu mandatul să o pregătesc în vederea începerii și derulării procesului de privatizare. Am mare siguranță în ceea ce privește evoluția băncii în continuare. Din acest punct de vedere sunt extrem de liniștit”, a declarat Vlad Soare. El a spus că a crezut inițial că situația băncii este dramatică, dar totuși BANCOREX este departe de o asemenea situație. “Desigur, există anumite dificultăți, ca de altfel la toate băncile, care s-au confruntat în ultimul an cu un proces ușor de decapitalizare, dar acest proces este inerent în faza actuală de tranziție. Sunt convins că BANCOREX va rămâne în fruntea sistemului financiar românesc, pentru că este o bancă cu vână”, a afirmat noul președinte al băncii. BANCOREX își va reduce drastic, în perioada următoare, sponsorizările, care vor fi reluate din toamnă, dar va continua contractele de publicitate pe care le are în prezent, considerate de către noul președinte drept “reușite”. (Mediafax) v^alchimia Dimitriu preferă să rămână la FPS Sorin Dimitriu, președintele FPS, a declarat ieri la o conferință de presă, că preferă să rămână președinte al FPS decât să ocupe funcția de prim-ministru și că până în prezent nu i s-a făcut nici o propunere în acest sens. “Nu mă simt pregătit să fiu eu primministru al României pentru că responsabilitatea este foarte mare, și politică, nu numai economică. Cred că experiența mea mă recomandă mult mai bine către o activitate economică aici, la FPS”, a motivat Dimitriu. Anterior demisiei lui Victor Ciorbea, Sorin Dimitriu a făcut declarații mult mai categorice, refuzând din start orice posibilitate de a ocupa vreodată funcția de premier. Ieri, în schimb, s-a arătat mult mai reținut în legătură cu acest refuz. El crede că experiența proprie acumulată cu echipa de la FPS ar trebui folosită în continuare. Președintele FPS consideră că schimbarea primului-ministru nu va micșora atractivitatea României pentru investitorii străini, ci, dimpotrivă, o va mări. De asemenea, el a apreciat că la creșterea interesului investitorilor străini au contribuit și declarațiile președintelui Constantinescu făcute săptămâna trecută la Londra, cu ocazia summit-ului Uniunii Europene. Dimitriu crede că va urma încă o etapă de “dificultate politică” ce va fi însă soluționată rapid de “maturitatea oamenilor politici” care vor avea în vedere faptul că prelungirea ei va avea efecte negative asupra reformei economice. Conform afirmațiilor președintelui FPS, România trebuie condusă de un guvern politic, nu de unul alcătuit din tehnocrați, astfel încât fiecare ministru să aibă “susținere politică certă”. în caz contrar, măsurile economice ar fi sortite eșecului, întârzierea bugetului pentru anul în curs va afecta proiectele economice și funcționarea societăților comerciale, a mai spus Dimitriu, afirmându-și totuși convingerea că proiectul de buget va fi discutat în Parlament în prima jumătate a lunii aprilie. Viorel Oprea Sorin Dimitriu nu dă fotoliul de la FPS pentru cel de premier Foto: Timi Șlicaru Virgil Măgureanu, ex-șef al SRI, așteptat cu mult interes ieri la Judecătoria Târgu Jiu, ca martor al apărării în procesul Cozma, a absentat și la acest termen. (amănunte în pagina 8) PD se întoarce în Guvern Liderii Coaliției majoritare au convenit ieri, în cadrul consultărilor cu președintele Emil Constantinescu de la Palatul Cotroceni, ca PD să revină la guvernare, a declarat președintele UDMR, Marko Bela. întrevederea, care a avut drept scop negocierea noii echipe guvernamentale și a programului de reformă, a început cu o întârziere de 40 de minute față de ora 12.00, stabilită inițial, din pricina “unor întârziați”. Au fost prezenți: Ion Diaconescu, Petre Roman, Mircea Ionescu-Quintus, Sergiu Cunescu, Varujan Vosganian și Marko Bela. La “vizionarea” permisă reprezentanților mass-media, președintele PD, Petre Roman, deborda de satisfacție, pe când președintele PNȚCD, Ion Diaconescu, încerca cu greu să-și ascundă supărarea întipărită pe față. între aceștia, Emil Constantinescu părea hotărât să rezolve rapid toate problemele coaliției. Toți liderii politici aveau în față o scrisoare adresată de Petre Roman, ce conținea o serie de propuneri, printre care și aceea de restructurare a Guvernului. După trei ore și jumătate de discuții, cei șase președinți de partid au căzut de acord asupra necesității refacerii coaliției guvernamentale. în acest sens, Varujan Vosganian declara la final: “Din acest moment s-a decis ca, în vederea formării unui nou guvern, să se refacă coaliția, așa cum a funcționat ea imediat după alegerile din 1996”. Liderul PRR a precizat că s-a convenit ca PNȚCD să facă propunerea de primministru în cursul zilei de astăzi. Referindu-se la modul în care s-au raportat liderii politici la algoritmul pe baza căruia vor fi repartizate portofoliile noului Cabinet, Vosganian a spus: “Un lucru pare a fi limpede: chiar dacă proporțiile politice vor fi aceleași, repartizarea portofoliilor nu va fi identică cu Guvernul din decembrie 1997”. Președintele PAR susține că la această discuție nu s-a pus problema repartizării nici unei funcții. “Am căzut de acord că trebuie discutat mult mai bine pe persoane și că primul-ministru desemnat va trebui să aibă un rol mult mai însemnat în stabilirea listei finale”, a afirmat liderul Alternativei. Liderii Coaliției se vor întâlni joi, la Cotroceni, în prezența președintelui Constantinescu, urmând să convină asupra propunerii PNȚCD pentru fotoliul de premier. Imediat după ce președintele îl va desemna, joi, la ora 12.00, pe viitorul prim-ministru, acesta, împreună cu câte trei reprezentanți din fiecare formațiune participantă la negocieri vor trece imediat la redactarea programului de reformă. Acest program urmează să stabilească o strategie comună și în cazul unor teme ce au creat animozități în trecut cum ar fi “proprietatea”. Bineînțeles, se va redacta un nou protocol de funcționare a coaliției și se intenționează crearea unui for de etică și disciplină, pentru a se evita repetarea conflictului din ultimele luni. După ce ieri seară președintele Emil Constantinescu s-a întâlnit cu liderul PDSR, Ion Iliescu, acesta va continua în cursul zilei de astăzi seria întrevederilor cu președinții partidelor parlamentare din Opoziție. Astfel, la ora 13.00, Constantinescu se va întâlni cu președintele PUNR, Valeriu Tabără, la ora 15.00, cu liderul ApR, Teodor Meleșcanu, și, începând cu ora 18.00, cu reprezentantul minorităților, altele decât cea maghiară, Varujan Pambuccian. Singurul care nu a fost invitat la Cotroceni este liderul PRM. Corneliu Vadim Tudor sperăm că nu este vorba de o păcăleală de 1 aprilie. Ciprian Ranghel Ion Iliescu nu se mulțumește numai cu demisia lui Ciorbea Președintele PDSR susține că înlocuirea primului-ministru și a Cabinetului său nu va rezolva criza politică gravă cu care se confruntă de câteva luni societatea românească. El vrea inclusiv destrămarea coaliției care a adoptat o orientare greșită, “conceptul ei pentru reformă fiind demolator”. “Nu cred în capacitatea actualei coaliții de a face reformă și nici în capacitatea ei de a scoate țara din criză”, a declarat liderul PDSR. El îi consideră vinovați de actuala criză politică atât pe președintele Constantinescu, care “a manifestat ezitări inexplicabile”, cât și pe liderii PD, care, prin ambiguitățile lor, au contribuit la tergiversarea eliminării din joc a lui Ciorbea. în consecință, în numele partidului său, Iliescu susține că singura modalitate de revenire a țării la normalitate sunt alegerile anticipate. Totodată, el a amendat “declarația lacrimogenă” a lui Ciorbea, susținând că o parte dintre afirmațiile cuprinse în ea sunt “exagerate sau mincinoase”. “Pe de altă parte, țărăniștii nu caută decât să realizeze «restitutio in integrum», iar liberalii au o viziune aventuristă, terapia de șoc și încercarea de eliminare a statului din jocul economic”. Referindu-se la întâlnirea pe care urma să o aibă la Cotroceni, în jurul orei 19.00, cu Emil Constantinescu, Ion Iliescu a precizat că PDSR nu are nimic de propus: “Noi am declarat deja că nu vom intra în nici o combinație guvernamentală”. în ceea ce privește sprijinul acordat noului guvern, PDSR consideră că nu atât calitatea profesională a echipei este esențială, cât noul program, care trebuie să urmărească o renegociere a memorandumului cu FMI și cu Banca Mondială. (Marian Sultănoiu) Punând condiții pentru rămânerea la guvernare Astăzi, PNȚCD îl va desemna pe urmașul lui Ciorbea . După demisia lui Ciorbea, conducerea țărănistă s-a întrunit ieri dimineață în ședința Biroului de Conducere al partidului (BCCC), neavând decât 10 zile la dispoziție pentru desemnarea unui nou premier. Victor Ciorbea și Remus Opriș, prezenți la ședință, au afișat, o atitudine resemnată, dar păreau mult mai odihniți decât de obicei. Ciorbea a spus că-și va impune o săptămână de odihnă, în care să se “reculeagă”, după care-și va lua în serios atribuțiile de vicepreședinte al PNȚCD, funcție din care nu are de gând să demisioneze. După două ore de discuții, țărăniștii au hotărât să convoace pentru astăzi la ora 14.00, la Palatul Parlamentului, Comitetul de Conducere al partidului, care va desemna, prin vot secret, candidatul PNȚCD la funcția de primministru. Președintele PNȚCD, Ion Diaconescu, susținea ieri că nu s-a rostit nici un nume în ședința BCCC, așteptându-se pentru astăzi propuneri și chiar autopropuneri. Ieri, la bursa zvonurilor, pe culoarele Palatului Parlamentului se vehiculau deja ca variante pentru funcția de șef al Executivului din partea PNȚCD în afară Titularul Externelor din Cabinetul demisionar, Andrei Pleșu, a declarat, marți, că își va păstra portofoliul în viitorul guvern dacă i se va cere acest lucru. Andrei Pleșu a spus că așteaptă să vadă dacă demisia lui Victor Ciorbea reprezintă încheierea crizei politice. Pleșu a apreciat că numai în această situație gestul lui Victor Ciorbea va avea influențe benefice pentru România în mediile internaționale. Andrei Pleșu a pledat pentru formarea unui Cabinet riguros și eficient. (Mediafax) de Radu Vasile, care în ultima vreme face dese vizite la Cotroceni), Gavril Dejeu, actualul premier interimar, Mircea Ciumara, susținut de Țepelea, Ionescu-Galbeni și Vasile Lupu. Favorit este însă de departe Radu Vasile. Un alt zvon venit din interiorul partidului este că s-ar intenționa comasarea ministerelor economice într-unul singur, conducerea revenindu-i lui Sorin Dimitriu. Această formulă a fost deocamdată infirmată de Ion Diaconescu, care a spus că “pentru a face un guvern în 10 zile, nu putem schimba nici algoritmul, nici repartiția ministerelor”. Țărăniștii resping, în acest moment, ideea unui premier tehnocrat, dar “dacă nu merge altfel...”. Noțiunea de “tehnocrat”, în general, le repugnă foarte tare liderilor PNȚCD, Diaconescu afirmând că în nici un caz nu vor mai admite prezenta în Executiv a unor miniștri independenți “care să nu fie răspunzători față de partidul pe care îl reprezintă”. Cert este că PNȚCD merge la negocieri cu hotărârea de a nu mai accepta nici o cedare în fața PD (și eventual, chiar a PNL). Liderii țărăniști condiționează prezența la guvernare de semnarea unui nou protocol, de dezbatere a bugetului concomitent cu formarea noului Cabinet, accelerarea privatizării, sprijinirea întreprinderilor mici și mijlocii, de retrocedarea terenurilor funciare, de modificarea Legii caselor naționalizate și a procedurii de ridicarea imunității parlamentare. Vicele Vasile Lupu a încercat ieri chiar să plaseze, amenințând că “dacă nu vor fi acceptate aceste condiții, PNȚCD nu intră la guvernare. Nu vom guverna în nici un caz fără legile de retrocedare”. Adriana Duțulescu Laura Ciobanu BANCOREX BANCA NOMADA DI COMERȚ EXTIfil Ofl JA oferă persoanelor fizice o gamă diversificată de produse și servicii bancare • conturi curente în lei și valută; • depozite în lei și valută, pe termen de 1,2, 3, 6, 9 sau 12 luni; • conturi curente și depozite în lei, tip JUNIOR, adresate tinerilor; • transferuri bancare în țară sau în străinătate pe bază de ordine de plată; • achitări de eurocecuri, cecuri de călătorie și cecuri bancare; • vânzări de cecuri de călătorie emise de American Express și Thomas Cook precum și cecuri bancare tip BANCOREX; • emitere și acceptare de carduri Visa International; • acceptarea de carduri Eurocard/MasterCard; • operațiuni de vânzare-cumpărare de valută contra lei sau contra altor valute; • păstrări valori în casete de valori; • primirea în vederea valorificării a bacnotelor uzate, rupte, scoase din circulație etc., altele decât cele exprimate în moneda națională. Calea Victoriei nr. 15, 70012 BUCUREȘTI - ROMÂNIA Tel.:+40.1 614 73 78.314 91 90, Fax:+40.1 312 24 95.311 2751,614 15 98 Telex: 11 235,11 703 ebank r, SWIFT: BACEROBU, E-mail: bancorex@kappa.ro BANCOREX - bancherul dumneavoastră!