Cotidianul, mai 1998 (Anul 8, nr. 1-18)

1998-05-11 / nr. 1

luni, 11 mai 1998 evenimente în top Numărul deceselor în rândul muncitorilor români din Israel crește Unități de comandor israeliene au participat la salvarea muncitorilor Corespondentul nostru din Israel, Teșu Solomovici, povestește filmul tragicului accident de pe șantierul centralei electrice din Ashkelon Tragedia în urma căreia au murit nouă muncitori (șapte români, un indian și un american) a început la ora 8.00 dimineața. 13 oameni au urcat cu un lift exterior în vârful coșului Centralei Electrice "Rotenberg", în curs de construcție la marginea orașului Ashkelon. Ajunși la înălțimea de 250 m, ei au urcat pe o platformă care trebuia să-i coboare în interiorul coșului uriaș. Era ultima zi de muncă. Dupăamiază urma să aibă loc un banchet la care fuseseră invitați toți muncitorii și specialiștii străini și israelieni. La ora 8.47, s-au auzit niște trosnituri ciudate și deodată platforma s-a rupt în două și toți cei 13 constructori au căzut în interiorul coșului, de la înălțimea de 250 m. Opt muncitori, dintre care șase români, s-au prăbușit în gol și au avut o moarte instantanee, zdrobindu-se de pământ. Trei constructori, dintre care doi români, după ce au căzut câțiva metri, au rămas suspendați între cabluri la înălțimea de 240 m. Doi oameni încă în viață se aflau pe o rămășiță de platformă suspendată între cabluri, la o înălțime de 210 m. O cursă infernală a început pentru salvarea acestora. Aviația israeliană intră în acțiune Șase elicoptere militare, însoțite de șase unități de comando, s-au îndreptat imediat spre locul catastrofei. Din interiorul coșului se auzeau strigătele disperate de ajutor ale celor trei muncitori: “Help! Help! Help!" (Ajutor! Ajutor!). Dar ajutorul întârzia. Mai întâi trebuiau închise ușile liftului blocat la înălțimea de 250 m. Doi soldați din trupele de comando au coborât pe frânghii din elicopter și au reușit, după vreo oră, să închidă ușile liftului. Acesta a început să coboare cu o încetineală care i-a scos pe toți din munți. Imediat ce liftul a coborât, o echipă de salvare a urcat imediat în apropierea constructorilor suspendați. Ajunși sus, salvatorii s-au trezit în fața unei situații imposibile: cum să ajungă la răniți, din moment ce aceștia erau suspendați între cabluri, în interiorul coșului, la o înălțime de 210 m. Platforma este distrusă, o parte din cele 48 de cabluri de susținere rupte. O masă de 20 de tone putea să se prăbușească, din clipă în clipă, peste răniți. Inginerul american a fost salvat după o acțiune de patru ore, începuse să se lase seara. Nu mai era nimic de făcut. S-a decis ca acțiunea de salvare să continue a doua zi în zori, deoarece atunci soseau din New Jersey specialiștii companiei americane "Pulman", proiectanții acestui uriaș coș de beton. Strigătele de ajutor deveniseră din ce în ce mai slabe. A doua zi dimineața, încă se mai auzeau. în cele din urmă, tot un soldat din trupele de comando a fost coborât în interiorul coșului. Elicopterul a stat aproape nemișcat vreme de o oră. Când, în sfârșit, salvatorul a ajuns în dreptul rănitului Gheorghe Lupu, acesta era încă cald și respira. Soldatul evreu l-a luat în brațe pe rănit și a început să urce. Când a ajuns sus, muncitorul român nu mai trăia. Era al șaptelea român care își pierduse viața. 5 comisii de anchetă a tragediei Ministerul Muncii, Societatea de Electricitate a Israelului și cea de asigurări au înființat comisii de anchetă. Din primele cercetări rezultă că unul sau mai multe cabluri care susțineau platforma, s-au rupt, provocând groaznicul accident. Unii specialiști bănuiesc că ar putea fi vorba și de o "uzură a materialului" care ar fi provocat ruperea platformei. Președintele societății americane "Pulman", domnul David Claridge, a sosit cu un avion personal în Israel. El nu a fost mulțumit de existența celor cinci comisii de anchetă israeliene și a decis să cerceteze personal cauzele morții tragice a celor nouă constructori. Centrala electrică "Rotenberg" din Așkelon, cea mai mare unitate energetică din Israel, urmează să fie pusă în funcțiune în anul 2001. Câteva mii de muncitori români lucrează în prezent la diferite obiective din Ashkelon. Vestea morții celor nouă tovarăși ai lor i-a îndurerat și i-a pus pe gânduri: "E greu să muncești departe de casă. Am rămas în viață printr-o minune, îi mulțumesc lui Dumnezeu! Rămân să lucrez mai departe. Nu avem ce face, muncim din greu, adunăm un ban și ne gândim la cei dragi de departe”, ne-a spus, pe patul de spital, inginerul român Vasile Sidorenco, unul dintre răniții care au putut fi evacuți din interiorul coșului. Turnul centralei electrice din Ashkelon: șapte muncitori români sunt îngropați în construcția lui k 1 Suspendat deasupra hăului Singurul supraviețuitor român a stat peste trei ore agățat de cabluri Rafi Peled, președintele Corporației de Electricitate din Israel, și-a exprimat consternarea față de cele petrecute la puțin timp după accident, la un post de televiziune din Ierusalim. Pe de altă parte, ministrul israelian al muncii, Eli Yshai, a afirmat că o comisie de anchetă va investiga cauzele accidentului, iar persoanele care se vor dovedi responsabile de cele petrecute vor avea de suportat cele mai severe consecințe. Imediat după accident, Ambasada României din Ierusalim a fost informată de tragedie, iar la fața locului s-au deplasat consulul Ștefan Neagu și viceconsulul Octavian Stamate. Datele rezultate din derularea anchetei și investigațiile privind accidentul sunt pentru moment păstrate secrete de autoritățile israeliene, Centrala de la Ashkelon fiind un obiectiv strategic.Numele românilor care și-au pierdut viața au fost transmise Ministerului Român de Externe,care are ingrata misiune de a informa familiile celor dispăruți în tragedie .Numele celor decedați sunt Constantin Dău, 21 de ani, Sabin Cuteanu,24 de ani, Marin Constantin, 30 de ani,Viorel Gălățeanu, 33 de ani, Gheorghe Lupu, 39 de ani, Alexandru Dincă 41 de ani, și Ignat Olteanu, 41 de ani. Printre cei care și-au pierdut viața se află și reprezentantul unei firme americane de prestigiu care participa la construcția Centralei tocmai cu sistemul de platformă gen ascensor și care se afla în interiorul coșului pentru a supraveghea funcționarea acesteia. Vasile Sidorenco din Tulcea Muncitorii români au fost angajați de firma "Solei Boneh Building and Infrastructure", din Israel care este constructorul termocentralei. Aceștia au ajuns în Israel prin intermediul firmei „Roshenthal" care are sediul la București.Prin aceeași firmă a ajuns în Israel și inginerul Vasile Sidorenco. Singurul supraviețuitor al tragediei de la Ashkelon, Vasile Sidorenco, locuiește la Tulcea este de origine ucraineană, este căsătorit cu Gernile, de origine turcă, și are doi copii , o fată de 17 ani și un băiat de 18 ani. Soția lui Vasile Sidorenco, Gernile, ne-a povestit la rândul său ceea ce a reușit să afle de la soțul ei, în cele două convorbiri telefonice pe care le-a avut cu acesta,vineri seara și sâmbătă:" „Am aflat de cele petrecute la Ashkelon, vineri la prânz, de la un reprezentant al Ambasadei Române din Israel care,prin telefon, mi-a spus că soțul meu este singurul supraviețuitor al accidentului din toată echipa de români care muncea acolo. Nu pot descrie ce am simțit. Și bucurie pentru că soțul meu a scăpat, și groază și suferință pentru colegii lui care și-au pierdut viața.Era echipa lui și lucra alături de ei de apropape un an.Impărțeau totul și bune și rele, și muncă, și timp liber, și probleme, și bucurii.Știam ceva despre fiecare dintre ei din scrisorile pe care le primeam de la soțul meu." Mulțumesc lui Dumnezeu! Vasile Sidorenco a plecat să lucreze în Israel în 8 iunie 1997. Din echipa sa făceau parte toți cei șapte muncitori care și-au pierdut viața.Aceștia ajunseseră în Israel înaintea lui Sidorenco. 11 Vineri seara, am vorbit prima dată după accident. Mi-a povestit cum a fost salvat, după ce se agățase de niște cabluri. A stat atârnat mai bine de trei ore cu un hău sub el, pe o căldură îngrozitoare.A fost dus la spitalul din Ashkelon. Era în stare de șoc pentru că era consternat de ce se întâmplase, era copleșit de dispariția colegilor lui și se minuna și mulțumea lui Dumnezeu că scăpase cu viață," a continuat soția lui Sidorenco. Din discuțiile purtate între cei doi soți înainte de fatidica zi de vineri,Genrile Sidorenco știa că românii își terminaseră treaba și că sâmbătă urmau să plece la Ierusalim. Când am vorbit sâmbătă, fusese deja transportat la un alt spital în Besheva, probabil ca să-l protejeze. Mi-a mai spus că vineri a mai rămas la Ashkelon pentru că îl rugaseră americani, care au luat în antrepriză lucrarea. In mod normal nu mai trebuia să rămână acolo vineri pentru că nu mai aveau treabă la Ashkelon" a mai precizat soția lui Sidorenco. "Nu s-a dus acolo de plăcere, așa cum nu s-a dus de plăcere nici unul din ceilalți români. Nu este o bucurie să fii nevoit să muncești într-o țară străină.S-au dus acolo împinși fiecare de nevoile lui de acasă, de lipsuri și de sărăcie. Fiecare din băieții aceia a vrut să pună pe masă la copii sau la familia lor o pâine mai bună.Erau de prin toată țara, din Cluj, din Galați... Dumnezeu să-i ierte!" , a mai adăugat Genrile Sidorenco. în cursul acestei săptămâni Vasile Sidorenco se va întoarce acasă însoțind trupurile neînsuflețite ale colegilor lui, în semn de omagiu pentru aceștia. Silvana Pătrășcanu Muncitorii români sunt o marfă ieftină pentru antreprenorii israelieni 100.000 de constructori își caută norocul în Țara Sfântă Cotați ca "o marfă ieftină“, muncitorii români sunt căutați de antreprenori și mulți îi ademenesc să fugă de la locul legal de muncă, pentru câțiva dolari în plus. Profesioniști, cu putere de muncă, rezistenți și mai ales blajini, muncitorii români și-au cucerit în Israel un renume. Ei nu se revoltă dacă dorm câte zece într-o cămăruță, dacă nu au dușuri sau dacă li se rețin, zălog, în mod ilegal pașapoartele. Nu se revoltă nici dacă sunt plătiți cu 2,5 dolari ora, când ceilalți primesc câte 4, 5 și chiar 7 dolari pe ora de muncă. Masa aceasta uriașă de muncitori români, care lucrează pe șantiere, în agricultură, metalurgie, restaurante sau la curățenie, a ajuns după unele estimări la peste 200.000 de oameni. Din nefericire, nu există nici un control asupra calității vieții pe care o duc românii în Israel, deși toate organele competente din România și Israel și-ar dori acest lucru. Ceva trebuie să se schimbe în această lume a muncitorilor români care lucrează peste hotarele României. Responsabilii sunt rugați să se gândească un pic mai mult și mai profund! E doar vorba de ceva de neînlocuit: viața oamenilor! (Cătălin Blebea) ei au spus rugăciuni la vestea că unul Nu am putut afla numele său, poliția ei și-a pierdut viața, strivit de un zid de beton, setând încă cazul, în jurul prânzului, corpul celui t 3 POLITICĂ Președintele CDR Argeș vinde „Assos“ de contrabandă PNȚCD a organizat în acest week-end, la cabana "Cumpăna", aflată la 45 de km de Curtea de Argeș, un seminar cu tema “Serviciile publice în contextul integrării europene”. Popasul la cabană a constituit o deosebită surpriză pentru că s-a descoperit că la barul cabanei se vindeau țigări de contrabandă, cu celebra serie 0016GR, din lotul de bacsuri care au sosit în România în noaptea de 16 spre 17 aprilie 1998, pe Aeroportul Militar Otopeni. Datorită vâlvei create de cumpărător, atât cabanierul, Doru Plokai, cât și directorul SC Posada, Dumitru Grecu, au intrat în panică. Și pentru că ei au ajuns mai repede decât noi la bar, în clipa următoare vânzătoarea ne-a anunțat că... nu mai are țigări „Assos“. La insistențele noastre, cabanierul ne-a mărturisit că acela a fost ultimul pachet din singurul cartuș de țigări „Assos“ cumpărat din en-gross-ul Bell Ami cu circa două săptămâni în urmă. Surpriza cea mare este că patronul complexului Bell Ami din Curtea de Argeș este Gheorghe Bicheru, care, printre altele, este președintele CDR Argeș, consilier municipal din partea PNȚCD Argeș și... finul lui Viorel Lis. Bicieru ne-a declarat că “așa cum a constatat poliția acum o săptămână", el nu a cumpărat țigări de la complexul Puzdrea, de unde se pare că au ieșit pe piață țigările „Assos“ de contrabandă. (Cristian Șuțu) GAFE Actor reținut din greșeală Actorul amator băcăuan Doru Augustin Mihăilă a fost săltat miercuri de o patrulă de poliție și interogat pentru simplul fapt că a acceptat să joace, pentru PRO TV, în reconstituirea unei infracțiuni de proxenetism de care s-a ocupat emisiunea “Urmărire Generală”. El a fost reținut de trei jandarmi - doi soldați și un subofițer - după ce a ieșit din casa unui prieten de-al său de pe strada Oituz, din Bacău. I s-a cerut buletinul și, încadrat de organe, a mers la unitatea de jandarmi din apropiere, unde i s-a comunicat că trebuie să se verifice informația potrivit căreia Augustin Mihăilă este dat în urmărire generală. După mai multe telefoane, autoritățile s-au edificat și i-au dat drumul acasă. Actorul pățit a mai apărut în emisiunea lui Emanuel Isopescu ca violator, spărgător de locuințe și ca fals călugăr. (Simona Popa) APĂRARE Colonelul Moise Iercoșan a fost numit comandantul primului batalion mixt româno-ungar Colonelul Moise Iercoșan este comandantul primului batalion mixt româno-ungar. România și Ungaria vor deține, alternativ, comanda unității mixte. Cele două părți vor avea sisteme logistice proprii pe teritoriile naționale și instruire periodică în comun. Efectivele vor fi la nivel de batalion - aproximativ 400 de militari pentru fiecare țară.Unitatea astfel creată va putea activa în misiunile internaționale ale NATO, ONU sau OSCE. Componenta românească va fi dispusă la Arad, iar cea ungară la Hódmezővarsarhey. Deocamdată, subunitățile sunt în curs de constituire. Pentru ca batalionul să devină operațional se așteaptă ca Parlamentele celor două state să aprobe documentele de constituire semnate de miniștrii apărării din România și Ungaria. (Doru Dragomir) Si dacă Hitler nu s-ar fi sinucis? Variantele de travesti ale lui Hitler, imaginate de un artist newyorkez, în cazul în care acesta ar fi părăsit Germania după ziua Z (6 iunie 1944) INFRACȚIUNI Angajații benzinăriilor SHELL schimbă valută la negru în incinta stațiilor ......................................................................................................................... Unii angajați ai benzinăriilor Shell din Capitală se ocupă în timpul serviciului cu vânzarea și cumpărarea ilegală de valută chiar la ghișeele stațiilor. Astfel de cazuri au fost întâlnite de exemplu la stațiile din Bd. Nicolae Grigorescu și Șos. Fundeni. Din nefericire, respectivii profită de faptul că pe timpul nopții majoritatea caselor de schimb valutar sunt închise iar persoanele interesate în a schimba valută sunt obligate să accepte prețurile net dezavantajoase impuse de angajații firmelor distribuitoare de carburanți Shell. (Gabriel Dogaru) TOP „COTIDIANUL" 10 mai 1998 . Arestări de ultimă oră și dezvăluiri de senzație relansează scandalul „Țigareta II“ . Numărul deceselor muncitorilor români în Israel crește de la o săptămână la alta * 1