Cotidianul, iunie 1998 (Anul 8, nr. 19-44)

1998-06-01 / nr. 19

'S ) De azi, pe piață, bancnota de 100.000 de lei! Cotidianul Director ION CRISTOIU Anul VIII, numărul 19 (2064), luni, 1 iunie 1998, 16 pagini, două ediții, 1400 lei Dezvăluire de senzație a corespondentului nostru Israelul are 250 de bombe atomice Epărerea unor specialiști străini Editorial Ion Cristoiu Pentru alegeri anticipate , Granița de stat a României pare a fi pentru Emil Constantinescu o fîșie de puternică influență paranormală, în clipa cînd avionul, cu pîntecele mîndru că-l are înăuntru pe alesul neamului, ajunge deasupra frontierei, de jos țîșnește un fascicul misterios care-i dereglează președintelui minima luciditate. Rămas doar cu înzestrarea de a putea merge biped, Emil Constantinescu e lovit de o primejdioasă perturbare a facultăților mintale. Sub semnul ei, președintele face în străinătate declarații atît de aiuritoare că te întrebi dacă nu cumva i s-a pus, pe furiș, în paharul cu ceai, un pliculeț cu droguri. O asemenea declarație a fost cea potrivit căreia în România alegerile anticipate sunt dorite doar de crima organizată: într-o democrație, un cetățean, un partid își pot dori orice, își pot dori, de exemplu, ca Emil Constantinescu să nu mai fie președinte. Nici un politician cu democrația în sînge nu va acuza această dorință ca exprimînd acțiunea unor forțe destabilizatoare, dușmane fericirii și prosperității naționale. Cu atît mai mult, un cetățean, un partid pot dori alegeri anticipate. A eticheta pe cei ce se pronunță pentru asta în public drept agenți ai crimei organizate e semn de mare nenorocire abătută asupra cerebelului prezidențial. Afirmația lui Emil Constantinescu e zăpăcită nu numai prin raportare la normele democratice în general, dar și prin raportare la situația din România de azi, în timp ce domnul președinte se aventura, pe tărîm canadian, în declarația cu crima organizată, în țara sa natală, forțele politice de la guvernare se întreceau în a pune la cale alegeri anticipate. E suficient în acest sens să aruncăm o scurtă privire asupra evenimentelor de la finele săptămînii pentru a sesiza că la nivelul coaliției majoritare fiecare partid se dă de ceasul morții pentru a face praf și pulbere fragila unitate creată după instalarea guvernului Vasile și, prin asta, pentru a pregăti alegerile anticipate. La Sibiu, Gavril Dejeu l-a atacat violent pe fruntașul PD Radu Berceanu. Intervenția ministrului de Interne vine în continuarea tresăririlor violente anti-PD ale lui Mircea Ciumara și Remus Opriș. Toți trei aparțin aripii rănite din PNȚCD, cum i s-a spus grupării care l-a susținut pînă în pînzele albe pe Victor Ciorbea și care nu s-a resemnat după victoria lui Radu Vasile. La Cluj, Consiliul reprezentanților județeni ai UDMR a dat un ultimatum partenerilor de guvernare privind trecerea prin Parlament a modificărilor la Legea învățămîntului. Sub efectul Orbán, tonul UDMR s-a înăsprit peste noapte. Aripa moderată, avîndu-l în frunte pe Marko Bela, s-a radicalizat brusc. Propunerea de înființare a unei universități de stat cu predare în limba maghiară, propunere adoptată la Cluj, pune pe ambii politici ai UDMR în mare dificultate. Liderul PNȚCD, Ion Diaconescu, și-a exprimat deja surprinderea: în cealaltă parte a țării, la Constanța, liberalii au profitat de Congresul Tineretului Național Liberal pentru a declara solemn că partidul nu s-a putut afirma din cauza dominării PNȚCD în cadrul CDR. S-a făcut țăndări și USD. Consiliul Național al PSDR, ținut sîmbătă, a difuzat un Comunicat plin de atacuri la adresa partenerului de alianță, PD. Dacă, să spunem, aceste hîrîieli între partidele coaliției majoritare nu sînt o noutate, ele continuînd, într-un fel, sub guvernarea Radu Vasile, brambureala de sub guvernarea Ciorbea, o situație în premieră ne-o propune PNȚCD. Principalul partid de guvernămînt constituie coloana vertebrală a coaliției majoritare. De unitatea acestei formațiuni depinde în ultimă instanță stabilitatea politică a României și, prin aceasta, posibilitatea ca în România să se evite alegerile anticipate. Iată însă că PNȚCD crapă pe la încheieturi din cauza confruntărilor dintre gruparea Ciorbea și gruparea Vasile. Cît timp Victor Ciorbea a fost în fruntea Guvernului, PNȚCD a lăsat impresia unui partid unit. Aripa Vasile, deși existentă, a acționat discret. Acum gruparea disidentă - cea supranumită și talibană - se manifestă fără pic de prudență. Ea atacă nu numai Partidul Democrat, dar și pe Radu Vasile. Guvernul e astfel subminat de chiar partidul care ar trebui să-l sprijine parlamentar. Cum principalul reproș adus lui Radu Vasile e buna înțelegere cu PD, e limpede că tensiunile din PNȚCD vizează politica față de social-democrați. O politică în care aripa anti- PD cîștigă teren de la o zi la alta și grație loviturilor date țărăniștilor de către social-democrați. Tabloul coaliției majoritare te înmărmurește. Nimeni nu se mai înțelege cu nimeni. O dată cu înmormîntarea Afacerii Țigareta 2“, a dispărut și fumul sub care se ascundea adevărata realitate din alianța de guvernare. Din punctul de vedere al unității, ea e mult mai gravă decît în ultimele luni ale guvernării Ciorbea. La vremea respectivă solidaritatea coaliției a fost salvată prin sacrificarea fostului lider sindical. Noul premier, Radu Vasile, a părut a fi garantul minimei stabilități de la nivelul coaliției. Evenimentele din ultimele zile ne demonstrează c-a fost vorba doar de o iluzie. După un scurt armistițiu, bătălia a și început cu o mai mare virulență, în aceste condiții singura soluție pentru salvarea țării o reprezintă alegerile anticipate. Haosul de la nivelul puterii e mai rău decît ciorovăiala din campania electorală. în aceste condiții, alegerile anticipate sunt dorite de întreaga țară și nu de crima organizată. încă o dată se dovedește că Emil Constantinescu habar n-are de ce se întîmplă în țara ce cu onoare o conduce! « Coaliția majoritară se destramă încet, dar sigur cate vânt de alegeri anticipate Conducerea PNL cere ieșirea din Convenție j > m Evenimentele politice din ultima săptămână par să confirme ipoteza alegerilor anticipate. Iliescu afirmase mai demult că a primit confirmarea în acest sens de la Emil Constantinescu. Președintele a infirmat, dar toate partidele s-au pus pe campanie electorală. ■ Decizia lui Berceanu privind schimbarea conducerilor a mai multor regii autonome a reanimat conflictul PNȚCD-PD. în plus, s-a redeschis conflictul din interiorul PNȚCD. Unii lideri țărăniști cer chiar retragerea de la guvernare. ■ UDMR amenință și el cu părăsirea Guvernului dacă nu vor fi adoptate ordonanțele privind Legea învățământului și Legea administrațiilor publice locale. ■ Liberalii lui Quintus s-au împărțit și ei în două tabere. Cele două curente au ca punct comun faptul că îi critică pe țărăniști. Tăriceanu și Stoica au pus problema retragerii din CDR. ■ USD nu mai funcționează. PSDR își alege un nou aliat - ApR - cu care speră să intre, din nou, în Parlament. ■ Toată Opoziția cere alegeri anticipate. Constantinescu spune că aceasta este, de fapt, dorința crimei organizate. Pe perioada crizei, PNȚCD și AC susținuseră varianta anticipatelor. pagina 2 Alți actori, aceeași piesă Pițurcă și compania, ultima dezamăgire Ghinion - o dată, de două ori, dar și a treia oară? Porniți cu gâdul ca la sfârșitul competiției să rețină trofeul la București, “poneii tricolori" au pățit rușinea completă, terminând turneul final al Campionatului European de Tineret în postura de lanternă roșie. Ultima oportunitate de a mai dilua cât de cât amărăciunea insucceselor reputate în serie a fost irosită în fața Rusiei. Junii noștri au reușit să termine prima repriză în avantaj, prin golul lui Dănciulescu, dar cei ce au râs la urmă au fost adversarii, ca urmare a două reușite semnate de Ossinov și Lakhtionov, la ultima dintre ele aducându-și o contribuție însemnată și Lobonț. Victor Pițurcă, viitor selecționer al primei reprezentative, tot caută scuze. Noi însă ne-am cam săturat cu povestea cum că lipsa de experiență și de șansă a tinerilor săi elevi, adăugată sistemului defectuos de desfășurare a competiției, ne-a privat de o performanță onorabilă. Pentru locul 5 s-au bătut Germania și Suedia, nemții câștigând cu același scor, de 2-1. pagina 8 Sare și piper I „The Economist“ Europa Centrală privește spre dreapta Ungaria, între conservatorism și reformă Prestigioasa publicație "The Economist" face o analiză a schimbărilor politice din Europa Centrală, cu precădere a celei pe care a reprezentat-o victoria dreptei în Ungaria. Schimbările din Europa Centrală au condus la evaporarea euforiei post-comuniste, însă ideologia reprezintă doar unul din motivele ce determină oscilația pendulului spre dreapta. Viktor Orbán, premierul desemnat al Ungariei, va fi nevoit să păstreze aproape aceeași linie politică a predecesorului său socialist, modificările ce se așteaptă putând influența doar latura civică a programului său. pagina 7 POLITIC •• PNȚCD, ora 9.30, Sala Radio Președintele Ion Diaconescu va anunța că susține în continuare cabinetul condus de Radu Vasile și că problemele iscate din conflictul la nivelul liderilor țărăniști vor fi rezolvate în cadrul ședinței BCCC de marți. •• PNR, ora 11.00, TMB TMB va pronunța sentința sa, la ora 11.00, privitoare la schimbarea denumirii PDAR în Partidul Național Român Schimbarea denumirii partidului e contestată de unii lideri PNȚCD. La Sala Rondă a APTR are loc cea de-a VIII-a festivitate de decernare a premiilor naționale anuale de televiziune. • Teatrul Național în Sala Mare a Teatrului Național are loc spectacolul extraordinar al Teatrului Național din Cluj cu piesa Becket de Jean Anouilh, regia Victor Ion Frunză. ••• Sala Radio, ora 17.00 La Sala Radio din str. General Berthlot are loc la ora 17.00 un spectacol de divertisment sub înaltul patronaj al Președinției române, își dau concursul Monica Anghel, Adrian Daminescu, Victor Socaciu și Daniela Gyorfi. ECONOMIC Se întâmplă azi CULTURĂ • Sala Rondă •• Bursa de Valori București, oprire de la tranzacționare De azi, acțiunile „Cercon Arieșul“ S.A. vor fi oprite de la tranzacționare în vederea modificării valorii nominale a acțiunilor de la 25000 de lei la 1000 de lei. De urmărit cu sufletul la gură; •• De urmărit cu atenție; • Nimic de așteptat Ziarele s-au grăbit Viorel Cataramă nu este încă cercetat penal pagina 3 Ion Kațiu recunoaște: Adio NATO! Vicepreședintele PNȚCD Ion Rațiu, membru al delegației române la sesiunea de primăvară a Adunării Atlanticului de Nord (AAN) ce și-a desfășurat lucrările săptămâna trecută la Barcelona, a declarat pentru “Cotidianul" că șansele României de a accede în valul doi în NATO sunt minime. pagina 4 Pentru că Banca Mondială și FMI » nu ne mai dau bani Ne împrumutăm pe piețele internaționale de capital Valoarea emisiunii de obligațiuni: 250 milioane de dolari Ministerul Finanțelor, ca reprezentant al statului român, a ales varianta împrumuturilor pe piețele internaționale de capital pentru a face rost de fonduri externe, în condițiile în care FMI și Banca Mondială au sistat acordurile de împrumut cu România. Valoarea emisiunii de eurobonduri ce va fi lansată este de 250 milioane de dolari sau echivalentul în mărci, cu o perioadă de maturitate de 5 sau 7 ani. Din păcate, Ministerul Finanțelor este încă cu gîndul la succesele repurtate în anii anteriori, pentru că oferta trimisă către băncile sau societățile internaționale de investiții, care se luptă pentru a fi coordonatoare ale lansării emisiunii de obligațiuni, conține date care nu mai sunt valabile și nici nu precizează clar care este moneda agreată de MF pentru aceste eurobonduri. Săptămâna aceasta, Ministerul Finanțelor urmează să anunțe câștigătorul licitației organizate pentru desemnarea coordonatorului lansării emisiunii de euroobligațiuni. Sarcina acestuia se anunță dificilă și plină de riscuri. pagina 3 ft « Viagra a intrat în Europa Agenția Europeană a Medicamentului a autorizat, sâmbătă seară, intrarea pe piața europeană a medicamentului miraculos împotriva impotenței. După succesul fulminant înregistrat de către Viagra în Statele Unite ale Americii, se așteaptă ca și pe "bătrânul continent" impactul să fie același. pagina 3 Televiziune Ultima ediție a „Milionarilor“: Tucă împotriva lui Marius Șah Sport pagina 1 2 De astăzi, pagina „Bazar“ include și rubrica de șah, susținută de maestrul FIDE Octavian Puscașu > ) pagina 14 F.C. Onești s-a calificat după un meci dramatic în Divizia A pagina 8 Pre limba scriitorului Platon Pardou „Moartea unui investitor străin“ Nădăjduiesc să nu cauzez imaginii țării. Despre întâmplare gazetele au scris: Nădăjduiesc să nu cauzez nici imaginii mele, „împrumutând" parțial dintr-un titlu celebru. Dar, asta-i realitatea... Investitorul străin a fost ucis. In Vatra Dornei, urbea mea de naștere, unde primar este un tânăr inginer din partea PAC. Sigur, primarul e primul care a plâns întâmplarea, deși nu sunt sigur că s-a petrecut în timpul mandatului lui. Dar, oricum, a fost ucis un om. Bestial ucis, se pare că strangulat, băgat într-un sac de celofan și dus nu știu unde. Ucigașii au fost prinși din pricina împărțelii. Unul, că mai vrea, altul, că fără el, al treilea, că l-a însoțit pas cu pas... Bravo Poliției dornene! Un „bravo" în care nu pot să nu strecor o lacrimă. Dar e aici și un tragic supliment: investitorul străin nu era străin. Venea din altă țară, dar se născuse, copilărise, își trăise adolescența și o parte din maturitate aici, fusese, probabil, vândut cum se vindeau oamenii, mai în urmă cu un sfert de veac, de aici. "Și, pare-mi-se, prin alianță, îmi era și neam! lată că, după 1989, omul se întoarce în locurile de baștină, își smulge părul din cap când vede ruina în care a ajuns splendidul Cazino de odinioară, ba întregul complex balnear unde înainte de război veneau „borcutanii“ la cură de apă minerală, iar, după război, sindicaliștii, și, Dumnezeu știe și ne lasă și pe noi să bănuim, mai pentru câștigul posibil, mai din pricini sentimentale legate de multe, inclusiv de cimitirul greu de brazi negri, străinul care nu era străin se decide să bage aici bani într-o afacere de mai mare anvergură! Că așa a fost o dovedește și suma considerabilă în mărci și dolari pe care o smulg criminalii cadavrului. O viață fiind, omul a umblat prin pădurile pe unde copilărise, a căutat pâraie minerale cât mai mănoase, a dat de bătrâni țărani bucovineni pe care-i cunoscuse poate de pe vremea când în Bucovina se făceau și clase primare în limba germană - și le făcuse cu ei -, a aflat taine ținute jumătate de veac ascunse și a fost unul dintre cei care a vrut să reînnoade ața istoriei, ruptă de mai mult de cincizeci de ani nebuni. Finalul? Pe lângă riscul implicat de orice afacere, marele risc, ucis de urmașii oamenilor la care venise, între care trăise, dintre care era. In gazete, întâmplarea a trecut ca un fapt divers. Curaj, prieteni! i