Cotidianul, iulie 1998 (Anul 8, nr. 45-71)

1998-07-01 / nr. 45

\ 2 evenimente în top Declararația potrivit căreia nu intrăm în NATO în 1999 o gafă diplomatică de proporții a prim-ministrului Politicienii încearcă să dreagă ce-a stricat Radu Vasile însuși președintele Constantinescu a încercat o explicație Începând de duminică, pe scena politică românească se rumegă un nou subiect: oamenii politici condamnă sau aprobă declarațiile făcute de Radu vasile pe tema aderării la NATO. Prim-ministrul a declarat sâmbătă, la Călimănești, că aderarea la NATO a României nu se va produce în 1999, ci mai degrabă în 2003. La două zile după afirmațiile prim-ministrului, președintele precizează că a convenit cu prim-ministrul, și cu miniștrii de Externe și al Apărării să se pună capăt psihozei NATO. Intre declarația lui Radu Vasile și cea a lui Emil Constantinescu există multe alte afirmații care arată că premierul a fost mult prea zelos în traducerea în practică a acestei hotărâri. O decizie de reducere a „psihozei NATO“, întreținută de cele mai înalte oficialități, până în 1998, este o hotărâre de maximă importanță în politica externă, se ia în spatele ușilor închise. Prim-ministrul a înțeles să materializeze decizia printr-o declarație care, din punct de vedere diplomatic este o gafă. Nicăieri în lume hotărârilor de acest gen nu le urmează declarații care să le exprime întocmai, ci acțiuni din care se deduce că în legătură cu o anumită temă s-a luat o anume hotărâre. In sprijinul acestei afirmații vine declarația făcută, luni seara la TVR, de ministrul de Externe care a încercat să „dreagă busuiocul“, când diplomatic, când metaforic. Gafa lui Radu Vasile, cuvânt cu cuvânt „Doamnelor și domnilor, este clar că obiectivul fundamental este integrarea în NATO. Dar, judecând realist lucrurile, nu se pune problema ca în aprilie 1999 România să fie acceptată în procesul de lărgire. Ceea ce cerem noi, și am cerut în toate discuțiile externe pe care le-am avut, ca NATO să se declare o organizație deschisă și procesul să continue cu România, Bulgaria, Slovenia și chiar cu Slovacia. Ca urmare, România și Guvernul României trebuie să aibă pregătită și o strategie non-NATO, o alternativă. Nu în sensul renunțării la obiectiv, să se înțeleagă bine..., ci în sensul acceptării realității că totuși, date fiind și reacțiile față de actualii acceptați în organizație - Polonia, Ungaria și Cehia - e suficient ca o țară din NATO să nu ratifice procesul lărgirii și, ca urmare, se oprește procesul! De aceea trebuie să abordăm și în această problemă o atitudine realistă, să nu facem ceea ce am făcut înainte de Madrid, când aproape am isterizat națiunea că „vom intra, vom intra!" și nu am intrat în mod realist, este evident că acceptarea României se poate face și în aprilie 1999 - ceea ce ne dorim cu toții, vom face aceste eforturi, dar mai probabilă este varianta în care România urmează să fie acceptată alături de celelalte țări cam după anul 2002-2003. Ceea ce, credem noi, ar fi o soluție sau mai bine zis o decizie foarte corectă în lipsa deciziei de de a accepta România". Președintele explică Președintele Emil Constantinescu a declarat ieri, aflat în vizită în Caucaz, că în urma unor consultări cu premierul Radu Vasile, cu miniștrii de Externe și al Apărării, s-a convenit că România trebuie eliberată de psihoza admiterii în NATO la un anumit termen, și anume anul 1999. România își menține obiectivul strategic de integrare în Alianța Nord-Atlantică dar, în prezent, trebuie să se concentreze asupra a ceea ce are de făcut în acest moment, au apreciat oficialii români. Așadar, declarația de la Călimănești a lui Radu Vasile are o bază reală, dar ne îndoim că premierul a primit mandat, în urma întâlnirii la care se referă Emil Constantinescu, să facă publică decizia autorităților de la București de a pregăti populația pentru momentul ratării intrării în NATO. ION ILIESCU: „ Declarația lui Radu Vasile este lucidă și pertinentă“, a apreciat liderul PDSR în conferința de presă de marți, adăugând că punctul de vedere al prim-ministrului se apropie foarte mult de cel al PDSR, care consideră că șansele României de intrare în NATO sunt foarte reduse“. ION DIACONESCU: „Probabil că Radu Vasile a vrut să atragă atenția că să nu fim optimiști la maxim, să mergem gata că intrăm acum în aprilie 1999, să ni se dea dintr-o dată lumină verde și gata, am rezolvat-o. Probabil,am vrut sa atragă atenția că nu este deloc sigură chestia asta și că, deci, să fim pregătiți sufletește pentru oricare din variante. Eu așa o interpretez. Când ești în toane mai bune, faci o relatare mai optimistă. Când ești în toane mai rele, faci o relatare mai pesimistă. Declarațiile de felul acesta sunt ca să ne aducă la realitate, să nu mergem orbește, să zicem s-a rezolvat și apoi o să vedem în aprilie că nu s-a întâmplat nimic“. ADRIAN NASTASE: „ Eu cred că Radu Vasile a vrut să spună că vizita în SUA a președintelui Emil Constantinescu ar trebui amânată cu vreo doi ani, pentru că această vizită avea o componentă importantă pentru integrarea în NATO. Nu este foarte înțelept să ne demobilizăm, chiar dacă există acest dezastru în economie“. GHEORGHI PRISĂCARU: „Este prematur la ora actuală să afirmi cu certitudine că în 1999 România nu se va afla pe lista valului doi de lărgire a NATO, desigur în măsura în care un asemenea val va exista, în măsura în care aderarea la NATO rămâne un obiectiv al politicii externe românești, declarația lui Radu Vasile poate face dovada unui anume realism din punct de vedere al orizontului de așteptare pentru pentru realizarea acestuia“. DORIN MARIAN: „România nu își reformează instituțiile de dreagul UE sau NATO ci pentru că nu există altă cale“. FLORIN VODIȚĂ, consilier al prim-ministrului: „A fost o declarație sinceră și responsabilă, care reflectă mult mai fidel realitatea decât declarațiile anterioare, care stârneau emoții și speranțe nefundamentate. Această declarație a prim-ministrului are la bază consultări foarte serioase cu factorii din conducerea NATO, precum și cu ambasadorii de aici“. într-o conferință publică organizată ieri de Asociația Manfred Woerner, ambasadorul Federației ruse la București, Valeri Fiodorovici Keneakin a declarat că în calitatea pe care o are nu poate comenta declarațiile oficialilor români. Referitor la aprecierile prim-ministrului Radu Vasile care și-a exprimat îndoiala privind șansele României de a intra în NATO în 1999, ambasadorul Federației Ruse a spus: „Vreau să vă spun că noi am salutat dintotdeauna înțelepciunea. Și această declarație a ‘Srim-ministrului este o dovadă de înțelepciune"". " „Poziția noastră principială legată de extinderea NATO este negativă. A fost și a rămas, așa și înainte și după reuniunea de la Madrid. NATO este o organizație anacronică, creată într-un anume scop. NATO se chinuie acum să se transforme și este suficient să observăm poziția Franței legată de reforma NATO ca să ne dăm seama de greutățile pe care le are această organizație. Aderarea României la NATO ar fi la fel de negativă pentru Rusia ca și aderarea Ungariei, Poloniei și Cehiei. Pentru Rusia există o linie roșie peste care nu se poate trece, și anume aderarea la NATO a statelor care au făcut parte din URSS", a mai spus ambasadorul Federației Ruse. „Dacă NATO manifestă o asemenea intenție, atunci raporturile Rusiei cu organizația se vor schimba fundamental. Oricum eu nu vreau să supraapreciez aderarea României la NATO dar am senzația că România nu vrea să intre în NATO pentru că se simte amenințată de Rusia", a adăugat Valeri Koneakin. Deși relațiile româno-ruse din perspectiva dorinței României de a intra în NATO, alte subiecte abordate de ambasadorul rus au fost tratatul bilateral dintre Moscova și București și șansele României de a participa la proiectul de exploatare a resurselor petroliere din zona Mării Caspice. Ambasadorul rus a refuzat să facă aprecieri despre stadiul negocierilor asupra tratatului, dar a spus că problema tezaurului trebuie lămurită în primul rând de partea română. „România trebuie să se hotărască ce anume înțelege prin tezaur, anume documente de arhivă sau bunuri culturale". Despre șansele României de a participa la proiectul de exploatare a resurselor din zona Mării Caspice, ambasadorul Federației ruse a apreciat că România are mari șanse de a participa la acest proiect: „România este un pretendent serios iar Portul Constanța are reale șanse să intre în acest circuit". Pro sau contra lui Radu Vasile Părerile oamenilor politici sunt împărțite Ambasadorul Rusiei apreciază declarațiile lui Radu Vasile Grupuj realizat de Irina ZIDARU Valeri Koneakin, un admirator al lui Radu Vasile Andrei Pleșu a venit luni seară la TVR să repare ce a stricat Radu Vasile Luni seara, în cadrul emisiunii "Ediție Specială", ministrul de Externe Andrei Pleșu a fost solicitat să lămurească opinia publică după declarațiile premierului Radu Vasile despre șansele în scădere ale României de a fi admisă în NATO în 1999. Ministrul de Externe a explicat că integrarea în NATO rămâne o prioritate a politicii Externe românești și tocmai acesta este spiritul vizitei președintelui Emil Constantinescu din SUA. Andrei Pleșu a amintit și declarația Ironică a liderului PDSR, Adrian Năstase, care și-a exprimat nedumerirea în legătură cu sensul vizitei lui Emil Constantinescu în SUA dacă punctul de vedere al prim-ministrului este împărtășit și la Cotroceni. Ministrul de Externe a precizat că președintele Constantinescu merge în SUA tocmai pentru a demostra că integrarea în NATO rămâne o prioritate. Sintetizând foarte plastic afirmațiile făcute la Călimănești de Radu Vasile, ministrul de Externe a spus că „premierul a făcut o afirmație cam așa: anul acesta nu avem porc de Crăciun. Și toată lumea a tras concluzia că prim-ministrul nu este o persoană credincioasă". In opinia lui Andrei Pleșu, NATO rămâne o țintă vizibilă pentru România. Luni, în jurul orei 23.00, Daniel Olaru, de 21 ani, a dezertat din serviciul de gardă de la Școala de Subofițeri Jandarmi, „Grigore Alexandru Ghica" din orașul Bumbești-Jiu, județul Gorj, având asupra sa pistolul mitralieră cu două încărcătoare, în care se aflau 60 de cartușe. El dorea să ajungă acasă, în localitatea Voievodeni, județul Mureș, iar pentru aceasta a tras 18 cartușe asupra a trei autoturisme în încercarea disperată de a opri măcar o mașină. Gestul său necugetat a condus la avarierea mașinilor și la rănirea gravă a unui copil, și ușoară a doi tineri. Vă prezentăm, în continuare, filmul acestei, nefericite întâmplări. Dezertorul fusese inapt pentru serviciul militar Daniel Olaru, de 21 de ani, din Voievodeni, județul Mureș, a dezertat din serviciul de gardă de la Școala de Subofițeri Jandarmi „Grigore Alexandru Ghica", din orașul Bumbești-Jiu, județul Gorj, la ora 23.30, la circa o oră și jumătate de la intrarea în post. A luat cu el și pistolul mitralieră seria RS 1464 și cele două încărcătoare, în care se aflau 60 de cartușe. Surse, ce doresc să-și păstreze anonimatul, ne-au precizat că Daniel fusese declarat, inițial, inapt pentru serviciul militar, atunci când a fost încorporat la unitatea de jandarmi din orașul Lugoj, județul Caraș-Severin. Cu toate acestea el a ajuns în armată, iar după depunerea jurământului a fost mutat la unitatea din Bumbești-Jiu. Daniel s-a transformat în haiduc pentru a opri o mașină în câteva minute soldatul a ajuns în Drumul European E79 și ajungând în apropierea restaurantului „Castrul Roman", situat la circa 3 km de oraș, înspre Târgu Jiu a început să tragă pentru a opri o mașină cu care să ajungă acasă. Devenit haiduc la drumul mare, dezertorul a tras mai întâi în Dacia cu numărul 6J-05-GTD, la volanul căreia se afla instructorul autoristică Cătănoiu. Primul glonț a fost tras în cauciucul roții din dreapta spate, provocându-i pană, cel de-al doilea a fost tras în aripa din dreapta spate, glonțul oprindu-se în roata de rezervă. Al treilea glonț a fost tras în luneta mașinii, glonțul rănindu-l la umeri pe Nicolae Stoian, de 28 de ani, din Căpreni și Nicoleta Popescu, de 17 ani, care se aflau pe bancheta din spate, apoi glonțul a ieșit prin stâlpul de la ușa șoferului, scrijelind pe circa 10 centimetri geaca acestuia. Realizând despre ce este vorba, șoferul a apăsat pe accelerație și nu s-a oprit până la sediul poliției din Bumbești-Jiu. La scurt timp, pistolarul reușind să mai parcurgă pe jos încă vreo 100 de metri înspre Târgu Jiu, a sosit Dacia cu numărul 61-02-BVI. Șofer era Ion Cosmin Capeți de 21 de ani, în dreapta sa se afla fratele său Augustin Capeți, de 17 ani, iar pe bancheta din spate era Gheorghe Urdăreanu, de 14 ani, toți trei din comuna Turcinești. Aceștia plecaseră la plimbare, iar la câțiva zeci de metri de restaurant s-au trezit cu militarul în față, care a tras o rafală de avertizare pentru oprire. Când mașina a trecut de el, Daniel a tras un glonț, care a trecut prin numărul de înmatriculare din spate, apoi prin banchetă și prin spatele și abdomenul copilului. De teamă, au oprit mașina la poliție și văzând că minorul este rănit au mers la spitalul Bumbești-Jiu. De aici minorul a fost transportat la Spitalul Județean Târgu Jiu. Aici, după aproape trei ore de operație, medicii Florin Mergea și Claudiu Gabriel au reușit să-i salveze viața lui Gheorghe Urdăreanu. Cea de-a treia mașină a fost Dacia cu numărul 1 GJ-4429 dar, din fericire, nu s-au înregistrat victime, gloanțele trase trecând ca prin varză prin tabla autoturismului, în încercarea sa de a opri o mașină pentru a ajunge acasă Daniel Olaru a tras 18 cartușe. Gabi Becherette a trecut cu microbuzul printr-o ploaie de gloanțe Gabi Becherette se deplasa cu microbuzul CT-01-XCV de la Târgu Jiu înspre Bumbești-Jiu. Ajuns în dreptul restaurantului „Castrul Roman", cineva i-a strigat să se oprească pentru că se trage, dar nu i-a venit a crede. „Am trecut printr-o ploaie de gloanțe și nu știu cum am scăpat. Cred că a fost o minune", ne-a declarat aceasta. După ce s-a dus până la sediul poliției, Gabi s-a întors înspre Târgu Jiu, dar pistolarul dispăruse din drum. în jurul orei 1.00, a zilei de ieri, ofițerul de serviciu de la Inspectoratul de Poliție al județului Gorj a fost anunțat că de la Școala de Subofițeri Jandarmi a dezertat un militar din serviciul de gardă, care era și înarmat. Imediat s-a dat alarma, circa 80 de polițiști trecând la aplicarea acțiunii 6 din ordinul M.I. S 4530/1995. în jurul orei 2.30, polițiștii au fost informați că dezertorul se află într-una din camerele stației de sortare Bumbești-Jiu, din cadrul Antreprizei de Drumuri și Poduri Craiova. Eroul prinderii a fost un electrician Trupele speciale l-au găsit pe dezertor într-o cameră a stației de sortare, stând de vorbă cu electricianul Gheorghe Stănescu, de 42 de ani, care ne-a relatat cum l-a convins pe Daniel să predea armamentul: „Era trecut de miezul nopții, când am stins televizorul din camera unde eram cu soția Elena, și cei doi copii minori de 11 și respectiv 9 ani, care adormiseră deja. Am auzit zgomote afară și când am deschis ușa camerei am dat nas în nas cu militarul. Văzându-l nervos și speriat, mi-am dat seama că ceva nu este în regulă, mai ales că îmi cerea să-i pornesc una din autobasculantele ce se aflau în incinta stației, l-am explicat că eu sunt doar electrician și că încerc să-l ajut altfel, dacă renunță la pistol. Am reușit să-l conving, iar pistolul i l-am dat soției, care tocmai se trezise și ieșise în ușa camerei, după care l-am invitat în camera alăturată. L-am servit cu țigări și cafea și l-am rugat să-mi spună ce s-a întâmplat. Astfel am aflat că dezertase, pentru că i se părea grea armata, spunându-mi că și un frate sau vecin de-al său a făcut armata tot la Bumbești- Jiu, la jandarmi. Mi-a spus că are tălpile picioarelor numai carne vie, din cauza bocancilor și că vrea să ajungă neapărat acasă. După ce s-a calmat, am reușit să-i iau și al doilea încărcător, iar când l-am dus în cameră am anunțat și poliția. Trecuse mai bine de o oră de «negocieri», iar când au venit polițiștii, Daniel nu a opus rezistență, predându-se, fără alte condiții, mai ales că-l asigurasem că totul va fi bine". Pentru prezența sa de spirit, electricianul va fi recompensat de către conducerea IPJ Gorj „Va fi o sumă substanțială, așa după cum permite și regulamentul", ne-a precizat col. Constantin Codiță, șeful IPJ Gorj. Teodor ABAGIU Scene de groază pe DE79 Un dezertor a tras în mașinile care n-au oprit la semnele lui Bilanț: 1 copil rănit grav, 2 tineri răniți ușor t Comandantul Jandarmeriei Române va lua măsuri ferme Din ordinul comandantului Jandarmeriei Române, s-a constituit o comisie de cercetare pentru stabilirea cauzelor și împrejurărilor în care s-a produs acest grav eveniment, determinarea răspunderilor și luarea măsurilor legale împotriva celor vinovați. Din primele date, a rezultat că, deși militarul fusese declarat inapt pentru serviciul de gardă, factorii responsabili din UM 0663 Bumbești-Jiu nu au ținut seama de rezultatele testării în subunitatea care executa paza și apărarea cazărmii. Concluziile finale ale cercetării vor face obiectul unei analize severe la nivelul comenzii Jandarmeriei, în scopul stabilirii măsurilor ce se impun pentru prevenirea în viitor a unor astfel de situații. Sold. Olaru Daniel, seria de încorporare 01.02.1998, este născut la 4 decembrie 1977, în București, cu domiciliul (înainte de încorporare), în com. Voievodeni, Jud. Mureș. Are 7 clase și este agricultor. Tatăl militarului a decedat în 1997, iar mama este casnică, Sold. Olaru Daniel are un frate născut în 1975 și o soră născută în 1981. La finalizarea cercetării, presa va fi informată operativ asupra concluziilor rezultate și măsurilor luate. i ) miercuri, 1 iulie 1998 Prin inaugurarea noii aerogări Aeroportul Internațional București Otopeni a devenit cel mai modern din Europa de Est Sistemele de securitate supraveghează „tot ce mișcă" Noul terminal de plecări al Aeroportului Internațional Otopeni a fost inaugurat ieri odată cu plecarea prim-ministrului, Radu Vasile, la Paris, în urma unei inițiative a Ministerului Transporturilor, a fost lansat, în urmă cu șase ani, programul de dezvoltare și modernizare a celui mai mare aeroport din România. Acest proiect a fost susținut cu perseverență de către ministrul Transporturilor Traian Băsescu sprijinit îndeaproape de Aleodor Frâncu, ministru secretar de stat și Gabriel Dumitrescu, director în cadrul Direcției Generale a Aviației Civile. Lucrările au fost realizate de către concernul Romairport care este alcătuit în principal din firma italiană Italstrade și CCCF România. Ca subantreprenori au fost cooptate firmele UTI Security System SA, pentru instalațiile de supraveghere și protecție, și SC Siemens, pentru instalații electrice. La inaugurare a participat întreg staff-ul aviației românești: Gheorghe Gavril, directorul Autorității Aeronautice Române, Gheorghe Răcaru, director general al TAROM, directorul adjunct Adrian Sidarov, directorul tehnic Marian Șerbănescu și directorul operațional Nicolae Manolică. Marea noutate a aeroportului este preluarea pasagerilor direct de la avion, prin intermediul burdufurilor ultramoderne, ceea ce este o premieră pentru Europa de Est. Sute de camere video supraveghează bagajele călătorilor Principalul scop urmărit la construirea noului terminal a fost asigurarea unei siguranțe maxime a pasagerilor. în acest sens UTI Security System a adus numai echipamente de ultimă oră, creând un sistem integrat de instalații, cu suportul tehnic operațional și software de comandă și control propriu. Altfel spus, aparatura UTI „supraveghează tot ce mișcă". Pasagerii care vor vizita Otopeniul nu vor mai trebui să se teamă de furtul din bagaje, tot fluxul de la avion la banda rulantă fiind supravegheat cu camere video, atât pe pistă cât și în interiorul aerogării. Peste o sută de camere video, ultraperformante, împreună cu o complexă aparatură de dispecerizare, au fost montate în perimetrul aeroportului. Rezervări de bilete în noua aerogară, pasagerii vor putea face direct rezervări de bilete pentru orice destinație din lume, indiferent câte legături ar fi necesare pentru a ajunge în locul dorit. Prin dezvoltarea aeroportului au fost create noi locuri de muncă și noi surse de finanțare prin închirierea spațiilor comerciale. Mihai DUTA i