Cotidianul, august 1998 (Anul 8, nr. 72-97)

1998-08-01 / nr. 72

Un sondaj demonstrează că românii nu mai cred în partide și în politicieni Cotidianul Director ION CRISTOIU Anul VIII, numărul 72 (2117), sâmbătă 1, duminică 2 august 1998, 12 pagini, două ediții, 1400 lei Datele CNS arată dezindustrializarea României întreprinderile se transformă în buticuri pagina 7 Editorial Ion Cristoiu Cum se erodează încrederea în statul de drept în interviul acordat Cotidianului și publicat în numărul nostru de ieri, ministrul de Interne, Gării Dejeu ni se dezvăluie supărat rău de tot pentru felul în care presa a tratat accidentul de la Ciolpani. Supărarea domniei sale e atît de mare încît, citind interviul, mi-am făcut cruce, mulțumind lui Dumnezeu că domnul ministru se află în concediu, la Sibiu, și nu în activitate, la București. Viața a făcut să mă număr printre amărîții ținători de condei. Știindu-l pe Gavril Dejeu un om hotărît cînd e vorba să-și transforme în fapte o stare sufletească, nu m-aș fi mirat dacă domnia sa, în activitate fiind, ar fi dat ordin ca redacțiile bucureștene să fie luate cu asalt de trupe înarmate cu mitraliere și cu dispoziția de a trage în toți cei surprinși în flagrant delict de scris.Cum însă domnia sa se află în concediu, putem respira ușurați. Măcelărirea noastră, a jurnaliștilor, se amînă pînă cînd fotoliul de la București, gol acum, va primi înaltul șezut al domnului ministru. Dacă Gavril Dejeu ar fi fost un simplu șef de post la Cucuruzu din Deal, l-am fi înțeles în definitiv ce s-a întîmplat la Ciolpani?- își va fi spus șeful de post respectiv, scoțîndu-și șapca pentru a-și șterge țeasta de sudoare și desfăcîndu-și cureaua pentru a da burții sale de proporțiile unui imperiu posibilitatea de a se revărsa în voie, absolvită de sugrumarea ștreangului de piele. S-a comis un accident rutier. Firește, în urma lui au murit trei oameni. Ei și? Se petrec pe teritoriul național accidente rutiere mult mai groaznice. Și în definitiv ar reacționa șeful de post căruia nevasta, singura din casă care trage cu urechea la radio în timp ce-i calcă bărbatului izmenele, îi mai spune, între două linguri de ciorbe, ce se mai întîmplă prin lume - în alte locuri uor alte sute de mii de oameni. Și nimeni nu se apucă să condamne în bloc - vorba domnului Gavril Dejeu - întreaga Poliție Română. Gavril Dejeu nu-i un simplu șef de post. Nici măcar un general de poliție. Domnia sa e, înainte de toate, un politician de mrcă al noii puteri. Și în această ipostază, domnul ministru ar fi trebuit să înțeleagă că întîmplarea de la Ciolpani iese din sfera unui simplu accident de circulație. Autorul e un polițist. Și nu unul obișnuit, ci însuși șoferul personal al lui Nicolae Manoliu, șeful Direcției Cercetări Penale din IGP, în alte țări ale lumii, așezate un pic mai departe de spațiul în care au apărut celebrele cuvinte bacșiș și hatîr, opinia publică n-ar fi tresărit nici dacă autorul accidentului ar fi fost însuși ministrul de Interne. Ea, opinia publică, trăitoare într-o țară cu mecanismele statului de drept în deplină funcțiune, ar fi fost sigură că nimeni nu va încerca să mușamalizeze cazul. Din nefericire, accidentul s-a petrecut în România. O țară în care circulă zicale precum: „Corb la corb nu-și scoate ochii“, „O mînă spală pe alta“. Obișnuiți de decenii întregi cu împărțirea Legii în lege pentru căței și lege pentru dulăi, românii au devenit brusc suspicioși aflînd că autorul accidentului e șoferul personal al domnului șef al Direcției Cercetări Penale din IGP. Să admitem că Poliția a devenit peste noapte o instituție exemplară a statului de drept. Să admitem că, din clipa întîmplării tragice, întreaga poliție n-a avut alt stindard decît rezolvarea corectă a cazului, că domnul Nicolae Manoliu a dat ordin ca nu cumva să se încerce salvarea șoferului său personal. Suspiciunea opiniei publice românești rămîne în picioare. Experiența de pînă acum le-a dovedit românilor că în astfel de cazuri primul gînd al șefilor, fie ei din Guvern, din Poliție, din Armată, e cum să mușamalizeze o ilegalitate comisă de unul de-al lor. Și chiar dacă, repet, ca o simplă ipoteză, nimeni n-a încercat și nu încearcă mușamalizarea afacerii, mai marii Poliției trebuiau să se dea peste cap pentru a contracara această suspiciune. Cel mai bun mijloc îl constituia transparența absolută, organizarea unei conferințe de presă în chiar ziua producerii accidentului, la care responsabilii cu ancheta să răspundă tuturor nedumeririlor, asigurarea unei informări pînă la ultimul amănunt a jurnaliștilor interesați de întîmplare. Astfel, din start s-ar fi demonstrat voința Poliției de a aborda cazul cu maximă fermitate. Ori lucrurile s-au petrecut exact pe dos. Jurnaliștii s-au lovit ca de un zid în încercarea de a afla de la Poliție amănunte despre accident. Adăugată unor lucruri suspecte petrecute la fața locului, această atitudine a adîncit bănuiala că se caută mușamalizarea cazului. La rîndu-i, Gavril Dejeu, dacă ar fi luat în calcul această stare de spirit a românilor în tranziție, ar fi trebuit să nu precupețească nici un efort pentru a dovedi opiniei publice hotărîrea domniei sale, a conducerii Ministerului de Interne de a merge pînă la capăt cu ancheta, de a sancționa exemplar orice tentativă de mușamalizare. (continuare în pagina 4) Stefan Dimitriu, directorul revistei „Panoramic magazin Radio - TV“, demonstrează: Radu Nicolau, o catastrofa pentru TVR Un personaj lipsit de caracter și de profesionalism tare și spânzură în Televiziunea Română , în urmă cu două zile, într-o ședință cu directorul general interimar al TVR și cu directorul general adjunct Cristian Țopescu, Ștefan Dimitriu, directorul revistei "Panoramic magazin Radio-TV" și-a expus măsurile prezentând un amplu material despre activitatea lui Radu Nicolau în TVR. Om cu o experiență de peste 30 de ani în domeniul televiziunii, Ștefan Dimitriu s-a lovit adesea de incompetența și lipsa de caracter a lui Radu Nicolau, șeful Departamentului programe. ■ în numerele noastre precedente publicam în exclusivitate raportul comisiei parlamentare de anchetă asupra situației din TVR. Documentul scotea la iveală grave nereguli financiare, care ar trebui în mod normal să ducă la declanșarea unei anchete penale. Textul lui Ștefan Dimitriu, om care a văzut multe în cei 30 de ani de meserie în slujba televiziunii, ar trebui de asemenea să aibă urmări, pentru că dezvăluie anumite matrapazlâcuri ale celor care au dictat până mai ieri în TVR. ■ Așadar, din ce în ce mai multe voci denunță modul iresponsabil în care a fost condusă Televiziunea și unele din departamentele ei. Instrument de manipulare dar și de îmbogățire pentru cei care au considerat-o propria lor moșie, ea are acum șansa să redevină o instituție credibilă. Aceasta nu se poate întâmpla dacă abuzurile unora ca Stere Gulea, Alina Mungiu sau Radu Nicolau, ultimii doi aflați încă în funcții, nu vor fi cunoscute și pedepsite. pagina 9 Radu Nicolau, una din bubele negre ale TVR Secretarii de stat de la Finanțe nu vor semna, nici ei, contractul cu Bell Helicopter Urmând pilda ministrului Finanțelor, Daniel Dăianu, nici un secretar de stat din cadrul ministerului de resort nu va semna garanțiile pentru contractul cu Bell Helicopter. Anunțul a fost făcut de Dan Radu Rușanu, secretar de stat în ministerul Finanțelor, după ce purtătorul de cuvânt al Guvernului a declarat că garanțiile guvernamentale pot fi semnate și de un secretar de stat, dacă ministerul refuză. Subordonaților lui Dăianu solicitarea li s-a părut nelalocul ei. „Dacă ministrul a spus nu, nu pot să vin eu sau un alt secretar de stat să spunem da. Asta ar însemna uzurparea autorității ministrului", a explicat Rușanu. Daniel Dăianu s-a opus în momentul votului pentru încheierea contractului și de atunci refuză să semneze garanțiile guvernamentale, fapt care l-ar putea costa scaunul ministerial. La 61 de ani, Cristian Țopescu, a treia oară tată Joi noaptea, la ora 23.00, Christel Ungar, soția cunoscutului om de televiziune Cristian Țopescu, a născut un băiețel cu o greutate de 3,700 kg. Surpriza a fost mare, pentru că cei doi părinți nu au cunoscut dinainte sexul copilului. Colegii lui Cristian Țopescu au sărbătorit venirea pe lume a micuțului Felix Sebastian cu un tort uriaș și cupe de șampanie. îi urăm acestuia sănătate, noroc și să pășească pe urmele părinților. Reamintim cititorilor faptul că Felix este al treilea copil al domnului Țopescu. Pe Cristina Țopescu o puteți vedea mereu la PRO TV, după ce s-a lansat în Televiziunea națională. Al doilea copil poartă numele și prenumele tatălui. Cu alte cuvinte răspunde și el când cineva vrea să vorbească cu Cristian Țopescu, în acest fel se întrerupe seria Cristina și Cristian în familia Țopescu. Menționăm că se întrerupe și nu s-a încheiat deoarece este posibil să mai apară și alți copii. Al doilea băiat al său a primit numele bunicului, Felix Țopescu, fost campion de călărie. Tuturor multe urări de bine și abia așteptăm să scriem despre viitorii copii din familie. Cine va fi primul părinte, Cristina, Cristian senior sau junior? Gabriela BUNEA Sare și piper Acuzându-l de naționalism , Marko Bela cere demiterea ministrului Andrei Marga Președintele UDMR, Marko Bela, a declarat ieri că îi va cere premierului Radu Vasile și președintelui PNȚCD, Ion Diaconescu, să ia măsuri în privința ministrului Educației Naționale, Andrei Marga, dacă acesta continuă să-și mențină opiniile în privința înființării universității maghiare. Andrei Marga s-a declarat, într-o scrisoare deschisă, împotriva înființării unei astfel de structuri separatiste de învățământ. Marko Bela declara că Marga „își asumă o terminologie naționalistă folosită de guvernele anterioare și "nicidecum de această guvernare care a manifestat deschidere față de soluționarea învățământului în limbile minorităților naționale". Liderul UDMR arăta că principala sarcină a ministrului Marga este de a identifica modalitățile și căile de aplicare ale programului comun de guvernare al partidelor câștigătoare în alegerile din noiembrie 1996. Marko Bela considera că declarația lui Marga a „ieșit din cadrul programului de guvernare". Președintele UDMR a mai precizat că nu se află în situația de a amenința cu ieșirea de la guvernare, considerând că situația se poate rezolva de către liderii coaliției guvernamentale împreună cu primul-ministru, Radu Vasile. Totodată, Marko Bela a ținut să sublinieze că declarația lui Marga este motivată de încercarea acestuia de a acumula capitalul de popularitate pierdut cu ocazia bacalaureatului. Ciprian RANGHEL pagina 2 După un interviu acordat presei centrale Generalul SIE Corneliu Grigoraș a fost destituit pagina 4 O întrebare frământă mapamondul A pătat sau nu Bill Clinton rochia Monicăi Lewinsky? Mâine, în Italia , Premiul International Sciacca pentru Ștefan Iordache Alături de el va fi premiat și Franco Zeffirelli în 2 august, în spectacolul de gală al Festivalului Internațional de Teatru Salvo Randone din Sciacca - Italia, Ștefan Iordache va primi premiul pentru întreaga activitate artistică. Alături de actorul român va sta pe podiumul premianților Franco Zeffirelli, Claudio Mori, Regina Bianchi, Tuccio Musumecci, Paola Pitagora, Isa Danielli, Giuseppe Manfridi. Președintele juriului care a decis premiile este dramaturgul Aldo Nicolaj. Liana COJOCARU învățământ Examenul de admitere în liceu se desființează Sport A începe o nouă ediție a Diviziei A la fotbal pagina 2 Divertisment Japonia rămâne expertul numărul unu în dragoste pagina 10 Externe Rușii anticipează o nouă zonă de conflict: Polonia, Ucraina, România pagina 11, pagina 12 IANCOREX I BANCA PENTRU MILENIUL TREI Pre limba scriitorului Paul Goma Gaura din... Arhiva Uniunii Scriitorilor (II) 2. Cer să se dea publicității dosarul interzicerii mele de a mai publica - începând din martie-aprilie 1970 -de a se scrie despre mine, de a mi se pomeni numele, de a putea face traduceri (victime și soția și socrul meu, traducători diplomați). Eu, „interesatul“, nu cunosc în afara efectelor (interzicerea care a făcut din mine scriitorul cu cel mai îndelungat stagiu de... tăcere forțată în propria țară - pe timpul lui Ceaușescu, șapte ani și opt luni) decât „impresiile“ redactorilor editurii Cartea românească: Al. Paleologu, Mircea Ciobanu, Geta Dimisianu, Magdalena Bedrosian-Popescu și Dumitru Țepeneag. Anume, romanul „Ușa noastră cea de toate zilele", predat spre publicare, ar fi „conținut“ aluzii dușmănoase la adresa lui Ceaușescu și a soției sale - acuzație formulată de Al. Ivasiuc, desmințită doar de Al. Paleologu, însă luată în seamă de Mihai Gafița și de Marin Preda. Acesta din urmă, ca director, a hotărât respingerea manuscrisului. A trecut (din 1970, de la interzicere) aproape un sfert de secol, până să aflu, din volumul „Confesiuni violente“ (1994, ed. Du Style - vezi pag. 199), de Nicolae Breban, varianta Ivasiuc a „culpei“ - anume: Elena Ceaușescu, în campanie de colectivizare, a ajuns într-un sat unde un țăran, ca să nu „adere“, s-a prefăcut mort, Ceaușeasca i-a tras o palmă, mortul a sărit în picioare... Această întâmplare - relatează Breban (după relatarea lui Ivasiuc) - ar fi fost povestită de Tita Chiper, iar eu (Goma) o băgasem în carte! Firește, ajungând aici, prietenul și colegul de pușcărie Sașa Ivasiuc s-a pornit într-o diatribă violentă împotriva lui Goma, cel care introdusese în carte o anecdotă - astfel periclitând libertatea soției sale, Vita! (continuare la pagina 5)