Cotidianul, septembrie 1998 (Anul 8, nr. 98-123)

1998-09-01 / nr. 98

țju^-**^*'"*****‘3w^ >• - ‘ . j f, Atribuțiile președintelui României cresc precum Făt Frumosul din poveste pagina 2 Director ION CRISTOIU Adresă pe Internet: www.cotidianul.ro Din tembelismul presei occidentale După ce ne-a făcut țigani, France Presse ne prezintă drept antisemiți Cotidianul Anul VIII, numărul 98 (2143), marți, 1 septembrie 1998, 20 pagini, două ediții, 1400 lei dosarele istoriei + lumea sportului Editorial Ion Cristoiu PNȚCD si-a recucerit 99 supremația Aparent banală, fie și pentru că a fost prezidată nu de Radu Vasile, ci de unul dintre locuiitorii acestuia, Valeriu Stoica, ședința de guvern de ieri își are o importanță de care ne vom da seama, poate, abia o dată cu trecerea timpului. Printre altele, reuniunea a luat în discuție Ordonanța privind creșterea atribuțiilor Gărzii Financiare. Privită de undeva, de pe Marte, Ordonanța e una oarecare, una din zecile de ordonanțe într-un regim care și-a făcut din ocolirea Parlamentului un nărav fară locuire. Iscodită cu atenție, dar mai ales raportată la situația din coaliție, Ordonanța beneficiază de o semnificație politică ieșită din comun. In primul rînd, pentru că ea punea în mîinile formațiunii deținătoare prin agroritm a Gărzii Financiare - Partidul Democrat - un revolver ce putea fi oricînd îndreptat împotriva PNȚCD, partid posesor pînă acum, grație Poliției Economice, de un revolver cam de același calibru. Prin intermediul Gărzii, care ar fi căpătat dreptul de a întreprinde cercetare penală, PD ar fi dat iama prin clientela PNȚCD. E ceea ce a făcut și face PNȚCD prin intermediul Ministerului de Interne, minister care a pus în cătușe, fie și pentru simpla compromitere, mulți oameni de afaceri legați de adversarii săi politici, inclusiv de Partidul Democrat. în al doilea rînd, Ordonanța a ajuns la a treia dezbatere în Guvern după ce vineri, 28 august, BCCC al PNȚCD a cerut miniștrilor țărăniști să respingă proiectul în cadrul ședinței de luni, 31 august. Mandatul categoric încredințat de conducerea PNȚCD miniștrilor săi n-a fost o pură întîmplare. El își are cauza nu numai în teama țărăniștilor de a lăsa pe mîna oamenilor lui Roman primejdiosul revolver, dar și în valoarea de test decisiv conferită bătăliei din jurul Ordonanței. Ședința BCCC, în componență lărgită, cu participarea miniștrilor țărăniști, a adus cu sine victoria decisivă în PNȚCD a grupării anti- PD. Comunicatul importantului for de conducere al PNȚCD lasă să se înțeleagă printre rînduri decizia țărăniștilor de a pune piciorul în prag după cele opt luni de guvernare Radu Vasile, considerate de către gruparea Victor Ciorbea drept o perioadă de dominare a coaliției de către formațiunea lui Petre Roman. Încăpățînarea lui Victor Ciorbea de a-și convinge colegii că, prin înlocuirea sa cu Radu Vasile, PNȚCD a ajuns în situația de a fi la guvern fără a guverna, și-a făcut efectul. Pe fondul ambiției PD de a ieși în față, dar mai ales în contextul concesiilor făcute de Radu Vasile miniștrilor social-democrați pentru a păstra întreagă coaliția, țărăniștii, inclusiv susținătorii actualului premier, au ajuns la concluzia că PD-ului trebuie să i se administreze o lecție. O lecție care să-i învețe o dată pentru totdeauna pe social-democrați că adevăratul conducător al balului în coaliția de guvernămînt e PNȚCD-ul. Iar cel mai bun moment pentru această secție nu putea fi decît ședința de Guvern de luni, mai precis unul din punctele acesteia: dezbaterea Ordonanței privind Garda Financiară. Inițiativă a Partidului Democrat, această Ordonanță nu trebuia să treacă. Aceasta a fost ambiția conducerii țărăniste. N-avea importanță că Ordonanța era necesară în lupta împotriva infracționalității financiar-economice, în lupta împotriva corupției, în buna tradiție a politicianismului românesc, nu interesul general conta, ci interesul de partid. Interesul ca PNȚCD să pună Partidul Democrat cu botul pe labe după opt luni, în care potrivit grupării Ciorbea, socialdemocrații și-au făcut de cap. Interesul ca PNȚCD să-și recucerească supremația în coaliție, pierdută o dată cu răsturnarea guvernului Ciorbea. Cum se întîmplă de multe ori în viață, un fapt mărunt (dezbaterea unei ordonanțe) s-a transformat într-un fapt de importanță crucială. Dacă Ordonanța trecea, PNȚCD-ul se putea considera rămas pentru totdeauna în planul secund al coaliției și, prin aceasta, al puterii. Astfel se explică uriașa încordare a PNȚCD pentru ca Ordonanța să pice. O încordare despre care spune totul amenințarea lui Ulm Spineanu că partidul e gata să iasă de la guvernare dacă inițiativa PD e votată. Deși era limpede că în ședința de guvern de luni urma să se decidă nu soarta unei ordonanțe, ci însuși raportul de forțe din coaliție, Partidul Democrat a reacționat cu o blogeală evidentă. Comunicatul difuzat vineri de către Consiliul Politic al partidului, drept răspuns la documentul ședinței BCCC, crea din start posibilitatea ca Ordonanța să cadă. Dacă formațiunea lui Petre Roman ar fi vrut să lupte pînă la ultima picătură de sînge, ar fi fost normal ca reacția la hotărîrea conducerii PNȚCD să fie de o fermitate dacă nu mai mare, atunci măcar cel puțin egală. Comunicatul PD evidențiază însă grija de a evita, în ședința de dezbatere a Ordonanței, o confruntare pe viață și pe moarte cu PNȚCD. (continuare în pagina 4) 4 XI , ț . r Raportul de forțe din Guvern s-a schimbat PD a fost înfrânt pe toată linia Ordonanța privind creșterea atribuțiilor Gărzii Financiare a fost retrasă Partidul Democrat a suferit ieri prima mare înfrângere de la instalarea Cabinetului Radu Vasile. Politica ezitantă a democraților lui Roman a determinat retragerea Ordonanței privind organizarea și funcționarea Gărzii Financiare. Speriați de posibilitatea ca această ordonanță să fie adoptată în urma votării, țărăniștii au recurs la o metodă mai diplomatică, aruncându-i în față pe liberali. Finanțistul Daniel Dăianu a anunțat ieri retragerea proiectului, într-o ședință de guvern condusă de Valeriu Stoica. Vizibil iritați, miniștrii democrați Traian Băsescu și Victor Babiuc au părăsit ședința Executivului în plină desfășurare. Mai mult, acesta din urmă a semnat în calitate de ministru o declarație prin care cere convocarea de urgență a unei întruniri a liderilor coaliției. Pentru a liniștri cumva apele, Diaconescu a anunțat transformarea ordonanței într-un proiect de lege ce va fi dezbătut în Parlament. Aflat din nou în contradicție cu conducerea PNȚCD, premierul Radu Vasile, aflat în Liban, a spus că reorganizarea Gărzii Financiare presupune extinderea competențelor ei. Este posibil ca, după acest eșec, PD să schimbe tactica în privința fondului funciar. Declarațiile lui Triță Făniță, de ieri, acreditau ideea că cele două formațiuni au căzut de acord. pagina 3 Râzi tu, râzi, Harap Alb.. CEC reduce rata dobânzii la depunerile pe un an Casa de Economii și Consemnațiuni (CEC) reduce, începând de astăzi, ratele dobânzilor la depunerile pe termen de un an, pentru persoanele fizice, informează un comunicat al CEC. Pentru depuneri pe carnete de depunere și pe certificate de depozit, cu plata lunară a dobânzii, dobânda se va reduce de la 40% la 36% pe an. Pentru depunerile certificate de economii aceasta se va reduce de la 50% la 43% pe an, în cazul certificatelor de depunere cu plata dobânzii la șase luni, dobânda se va reduce de la 48% la 41 % pe an, iar cu plata dobânzii la trei luni aceasta se va modifica de la 45% la 39% pe an. Dobânzile la depunerile de economii ale populației pe librete de economii rămân neschimbate la vedere - 10% pe an și cu plata dobânzii la termen de cel puțin un an - 40% pe an, iar în cazul neîndeplinirii termenului -10% pe an. La sfârșitul lunii octombrie, o nouă serie 57 de militari cu termen redus In zilele de 28 și 29 octombrie a.c., are loc prezentarea absolvenților instituțiilor civile de învățământ superior repartizați pentru îndeplinirea termenului militar cu termen redus în unitățile militare ale Ministerului Apărării Naționale, Ministerului de Interne și SRI. Vor fi încorporați absolvenții de învățământ superior, promoția 1998 și cei din promoțiile anterioare care nu au îndeplinit stagiul militar, în funcție de profilul facultății absolvite, de rezultatele obținute la testarea psihologică și la examinarea medicală, precum și de nevoile de cadre în rezervă ale Ministerului de Interne și Serviciului Român de Informații, vor fi încorporați în instituțiile militare de învățământ ale acestora. Absolvenții de învățământ superior care solicită îndeplinirea serviciului militar cu termen redus pe funcții de gradațisoldați pot fi încorporați și în unități militare aparținând Ministerului Apărării Naționale, dislocate pe teritoriul județului unde își au domiciliul, numai pe baza cererii adresate comandamentului militar. Sare și piper « •> După reducerea drastică a bugetului alocat MEN Profesorii se pregătesc de grevă Consiliul extraordinar al Federației Educației Naționale se întrunește în această săptămână Reducerea drastică a bugetului alocat Ministerului Educației Naționale ar putea determina nu numai o stopare a oricărei investiții făcute de către minister (nu se vor mai construi școli, nu vor mai fi bani pentru întreținerea și curățenia unităților de învățământ etc), dar este posibil să producă și o pauză în activitatea școlară. „Pe 4 septembrie se va întruni Consiliul extraordinar al Federației Educației Naționale care va lua hotărârea declanșării grevei în învățământ. Vom calcula câte zile trebuie oprită școala, proporțional cu sumele care vor fi retrase din bugetul MEN. Deci activitatea didactică va lua «pauză» în funcție de cât de mari sunt sumele pe care Guvernul vrea să le ia învățământului", ne-a declarat Cătălin Croitoru, președintele Federației Educației Naționale. în cursul săptămânii viitoare, cea de-a doua organizație ce reprezintă învățământul preuniversitar, Federația Sindicatelor Libere din învățământ, își va chema reprezentanții în Capitală, pentru a analiza oportunitatea declanșării grevei generale în învățământ. Adrian TOMESCU în această seară, la ora 18.30 Piața Universității * va fi blocată * de credincioși pagina 8 O vizită inutilă, Clinton la Moscova Departe de a aduce o nouă împărțire a lumii, mult-așteptata întâlnire Clinton-Elțîn se dovedește a fi o simplă întrevedere între doi foști mari lideri ai lumii, acum aflați la ananghie. Bill și Boris au fiecare problemele lor, unul din cauza „raporturilor nefirești" cu o fostă stagiară la Casa Albă, celălalt din cauza haosului politic și economic din țară, căruia nu îi mai poate face față. în degringolada care domnește în Rusia, un lucru este sigur: Clinton vrea să-l întâlnească pe Aleksandr Lebed, văzut drept succesorul lui Elțîn. Fapt ce confirmă, o dată mai mult, importanța generalului Lebed pe scena internațională. pagina 2 A fost eliberat și comandorul Suciu Rămân în arest Truțulescu și șoferul Stelian Suciu avea ieri lacrimi în ochi pagina 10 Remaniere după rectificarea bugetului Președintele PNȚCD, Ion Diaconescu, a declarat ieri că formațiunea sa este de acord cu o remaniere guvernamentală. „Nu avem nimic împotriva acestui lucru. Dacă se consideră că aceasta este calea cea mai potrivită pentru a se ieși din impasul economic suntem de acord cu ea", a afirmat liderul țărănist. PNȚCD va acorda, în acest sens, tot sprijinul premierului Radu Vasile însă, după cum a spus Diaconescu, cu condiția „să nu se modifice raportul de forțe existent și să se respecte principiile de bază stabilite la formarea actualei coaliții". Ion Diaconescu a explicat că remanierea guvernamentală vine ca o necesitate în urma restructurării Guvernului. Iar această amplă măsură trebuie să se realizeze undeva după rectificarea bugetului și până la intrarea în vigoare a bugetului pe anul viitor. „Că altfel dăm banii pe ministere și până la urmă ministerele se desființează", a conduis liderul PNȚCD. Cristian ȘUȚU pagina 4 Muzică Organizatorii Festivalului George Enescu vor să vizeze toate știrile de presă pagina 5 Mass-media PRO TV își schimbă grila de programe pagina 8 Externe Demonstrație de forță militară a Coreii de Nord pagina 11 Fotbal Clemență pentru huligani pagina 12 Istorie România democrat-populară în percepția SUA, în 1947 pagina 16 Pre limba scriitorului Laurentiu Ulici # Europa, kilometrul . Sumar de probe (III) Ar fi, apoi, Casa. Arhitectura rurală prezintă o seamă de diferențe notabile între Vestul, Centrul și Estul Europei. Altele decât cele impuse de relief sau de climă sau care fac specificul așazicând geografic al fiecărei comunități în parte. Bunăoară, numărul încăperilor, mai mare în satele central și vest-europene decât în cele de răsărit. De la izba răsăriteană la casa (de regulă, cu acareturi) țăranului central și vest-european e, înainte de toate, o distanță de mentalitate adâncă și greu schimbătoare, colectivistă, în primul caz, individualistă, în al doilea. Casa țăranului român, ca și a europenilor din aria centrală sau vestică, e gândită pentru viețuire,a celui de dincolo de Nistru, pentru supraviețuire. Dacă la acest nivel de profunzime al mentalității lucrurile sunt limpezi, făcând greu de combătut argumentul arhitectonic al apartenenței noastre centraleuropene, există, totuși, la un nivel mai de suprafață al mentalității ceva care ar putea contrazice realitatea profundă. E vorba de obiceiul țăranului de a păstra cel puțin o încăpere a casei sale nelocuită, fie spre a strânge acolo zestrea copiilor, fie pentru a oferi găzduire eventualilor musafiri. Evident, o influență răsăriteană, obișnuința restrângerii familiei într-o singură încăpere nu e menită însă să transforme casa țăranului român în izbă. Dimpotrivă, el, țăranul român, și-a însușit obiceiul răsăritean nu din instinctul „țarcului“, precum vecinul său estic, ci din dorința, mai puțin instinctuală și îndelung formată, de a-și sublinia individualitatea în plan material. Pe de o parte, arată alor lui că e pregătit să le asigure intrarea deplină în viața pe cont propriu, pe de alta arată străinilor invitați în casa-i că are, dincolo de bogăția sau sărăcia gospodăriei personale, demnitatea propriei sale munci. Care nu poate veni decât dintr-un lung exercițiu al libertății.