Cotidianul, septembrie 1998 (Anul 8, nr. 98-123)

1998-09-15 / nr. 110

Departamentul de Control al Guvernului dezvăluie Fraude de zeci de miliarde la plata taxei pentru Fondul drumurilor pagina 10 Analistul Emil Hurezeanu semnalează pericolul unei noi dictaturi în România 1 pagina 9 Cotidianul Director ION CRISTOIU Cotidianul dosarele istoriei + știința la zi Adresă pe Internet: www.cotidianul.ro Anul VIII, numărul 110 (2155), marți, 15 septembrie 1998, 24 pagini, două ediții, 1400 lei După transmiterea pe Internet a Raportului Start, politicienii americani și-au pus întrebarea dacă președintele Clinton trebuie sau nu să-și dea demisia. Ziarele de peste Ocean sunt unanime în a susține că răspunsul la această chestiune îl pot da numai sondajele de opinie realizate în SUA. Dacă Bill Clinton va înregistra o prăbușire în aceste iscodiri, atunci el va trebui să-și strîngă catrafașele și să iasă pe ușa din dos a Casei Albe. întrebați imediat după transmiterea pe Internet a unuia dintre cele mai scabroase texte pornografice din istoria ultimilor ani, cetățenii primei puteri a lumii au răspuns că Bill Clinton trebuie să rămînă mai departe în fruntea Americii. Robi ai acestor sondaje, politicienii americani au lăsat-o mai moale cu procedura de destituire a președintelui. Cît despre Bill Clinton, acesta a anun țat că nici prin cap nu-i trece să demisioneze. Va continua să lupte ca să rămînă președinte, împins și de nemăsurata ambiție a nevestei, și dacă ar fi nevoie pentru așa ceva să-și ceară scuze în direct, la televiziune, nu numai poporului american, dar și legendarei pete de pe rochița Monicăi Lewinsky. Politicienii americani nu și-au pus însă problema de a realiza un sondaj de opinie și la nivelul întregii Planete. Dacă li s-ar sugera acest lucru, probabil că domniile lor ar rămîne surprinși. Cum adică să-i întrebăm și pe ruși și pe români, și pe chinezi și pe afghani dacă Bill Clinton ar trebui să demisioneze? Rămînerea sa la Casa Albă e o chestiune exclusivă a cetățenilor americani, cei care, în 1992, au preferat sobrului George Bush, cel care a schimbat istoria lumii prin îngenunchierea URSS, pe șugubățul saxofo nist din Arkansas. O astfel de punere a problemei e o nouă dovadă a infantilismului american în materie de politică externă. Un analfabetism care a făcut să fie nevoie de un Pearl Harbor pentru ca SUA să intre în război împotriva Germaniei și Japoniei, care a lăsat pradă milioane de europeni barbarei cizme rusești după al doilea război mondial, care se face vinovat de creșterea fundamentalismului islamic - bolșevismul religios al sinelui de mileniu -, care a împărțit, în chip nedrept, fostele țări comuniste în două grupuri: unul al războiatelor și celălalt al persecutatelor, între care se numără și România. Dacă ar atinge, în materie de politică internațională, inteligența rușilor, americanii și-ar da seama că afacerea Lewinsky nu e o chestiune exclusiv a SUA, ci una a întregii Planete. Acest adevăr decurge din ipostaza în care a ajuns America după încheierea războiului rece. Toți analiștii lumii sunt de acord că sfîrșitul mileniului aparține imperiului american, comparat în dese rînduri cu Imperiul roman. „Le Figaro“ din 22 iunie 1997 își intitulează relatarea de la reuniunea G7 de la Denver „Gloria Imperiului american". Cu faimoasa sa copertă galbenă, «National Geographic» reprezintă în Statele Unite revista omului onorabil și o elegantă fereastră deschisă către lume. Ediția din iulie așează, în pagina lucioasă, nu o destinație îndepărtată sau o specie de animal exotic, ci un lung dosar despre Imperiul roman. La sfîrșitul secolului XX, ne avertizează autorul: «acest capitol al Antichității capătă o intensitate cu totul specială pentru Statele Unite, care sînt în acest moment al istoriei națiunea cea mai puternică și cea mai bogată». Istoricii viitorului vor aprecia justețea paralelei și durata Pax Americana. Un lucru este sigur: „Cei șapte șefi de stat și de guvern străini, sosiți ieri la Denver, au avut, într-un moment sau altul, impresia neplăcută de a fi invitați să aducă un omagiu împăratului și să-i asculte sfatul". έmpăratul din acest reportaj nu e altul decât Bill Clinton. Grație Internetului, milioane de oameni, de diferite rase, nații și obiceiuri, au aflat, stupefiați, că acest împărat a petrecut ore întregi de hrxjonire sexuală cu o stagiară în Biroul Oval. Conducătorii unor țări precum România visau la clipa cînd vor pătrunde în acest sanctuar pentru a da mîna cu cel mai puternic om din lume. Ca să afle, grație Raportului Start, că legendarul Birou Oval era, de fapt, bordelul din port în care Bill Clinton, asemenea unui marinar beat, o trăgea de chiloți pe Monica Lewinsky. Desigur, consumatori de filme de duzină și de hamburgheri, americanii îl vor lăsa pe Bill Clinton să conducă mai departe unica superputere a lumii. Iar cel ce trece, dacă ar fi să dăm crezare Raportului Starz, drept un amator de femeiești ieftine, va comanda mai departe raiduri nimicitoare împotriva unor țări independente, va hotărî cine să intre în NATO și cine să rămînă pe dinafară, cine să primească bani și cine nu. Americanii nu-și dau seama că tot ce va face de acum încolo Bill Clinton, ajuns, grație Americă, în ipostaza de președinte al Planetei, nu va mai beneficia de respectul și admirația popoarelor seduse pînă acum de modelul SUA. Dacă ar avea o minimă inteligență în materie de relații internaționale, politicienii americani ar trebui să țină cont și de părerea milioanelor de oameni din alte țări. Oameni care ar trece pe celălalt trotuar pentru a nu da ochii cu visul despre care întreaga stradă știe că se joacă de-a trabucul erotic în biroul său de primar sau de director. Am trăit s-o vedem și pasta. Planeta e condusă dintr-un bordel Ion Cristoiu Biroul Oval sau bordelul din care e condusă Planeta i CENTRALA L.v* -„M. EMINECU-- L-Ș Sindromul „Rusia“ 16 000 de ortaci nu și-au primit salariile pe luna august Radu Vasile refuză să se implice . Minerii îl acuză pe ministrul Industriilor, Radu Berceanu • Ieri a fost declanșată grevă generală Peste 16.000 de mineri din Valea Jiului au intrat ieri în grevă generală pentru că nu și-au primit nici până acum salariile pe luna august, salarii pentru care Regia Huilei Petroșani trebuie să facă rost de 46 miliarde lei. Dar Regia este înglodată în datorii, având de dat la bugetul de stat 3.800 miliarde de lei. Salvarea o așteaptă de la CONEL, care trebuie să-i dea 140 miliarde lei. Guvernului nu-i pasă de situația creată, aruncând toată responsabilitatea în ograda Regiei. Miron Cozma este însă convins că principala vină pentru declanșarea grevei o poartă Radu Berceanu, ministrul Industriilor, adică un membru al Guvernului. Situația începe să semene cu cea din Rusia, unde minerii sunt în grevă din luna mai, tot din cauza neplății salariilor. Și acolo, Guvernul îi ignoră sistematic pe greviști, fără să ia în calcul consecințele blocării rutelor feroviare. pagina 3 Victorie a democrației în fața jocurilor politice din TVR Deocamdată, nici Stere Gulea, nici N.C. Munteanu Se așteaptă rezultatele raportului parlamentar asupra gestiunii din timpul interimatului lui Stere Gulea, raport care scoate la iveală grave nereguli Stere Gulea n-a scăpat de bătăile de cap pagina 3 Sare și piper BIBLIOTECA. ”, titlu-RSITARA. Partidele cu adevărat democratice sar în apărarea statului de drept PAR cere alegeri pentru Primărie. PDSR va depune o moțiune de cenzură pagina 2 Din nou, lovitură de stat în Albania Zeci de mii de oameni au instaurat ieri haosul pe străzile capitalei albaneze Tirana. Susținători ai fostului președinte democrat Săli Berisha, ei au atacat cu arma în mână sediul Guvernului, au ocupat postul național de televiziune și clădirea Parlamentului. „Democrații încearcă astfel să înlăture de la putere guvernul socialist condus de Fatos Nano, pe care îl consideră responsabil de asasinarea, sâmbătă seara, a unuia dintre liderii lor, Azem Heidari. Nano a anunțat că va rezista tentativei de lovitură de stat. pagina 2 Prezent ieri la Sibiu pentru deschiderea noului an școlar Președintele Constantinescu a asmuțit elevii împotriva profesorilor Profesorii Emil Constantinescu nu și-a putut înfrâna ura față de presă nici măcar la deschiderea noului an școlar Prezent ieri la Colegiul „Gheorghe Lazăr" din Sibiu, Emil Constantinescu a asmuțit, prin alocuțiunea sa, pe elevi împotriva presei. El a încercat să le demonstreze școlarilor că numai răutatea presei face ca realitatea autohtonă să fie atât de sumbră. „Ceea ce vă rog e să credeți în viitor. Nu vă lăsați copleșiți de această imagine de dezastru pe care continuu mijloacele de informare în masă o aruncă asupra noastră. Nu vă lăsați copleșiți de această imagine care prezintă țara noastră ca pe o imensă groapă de gunoi acoperită numai de mizerii, numai de nenorociri. Știți foarte bine că nu aceasta este toată realitatea", a afirmat președintele Constantinescu în fața tinerilor elevi care se arătau mai mult dornici de a-l atinge decât de a-l asculta. Mai mult, în urma unui rapid sondaj în rândul școlarilor, am aflat că majoritatea liceenilor citesc deja ziare și că mulți dintre ei își doresc să devină ziariști. Ei considerau spiritul critic drept cea mai importantă caracteristică a presei. Ciprian RANGHEL Milioane de dolari pentru anumite ziare într-o monitorizare efectuată de Centrul de Sociologie Urbană și Regională (CURS) și publicată de săptămânalul „Capital" în numărul 36, ziarul „Ziua" se află pe primul loc în topul ziarelor care beneficiază de mare publicitate: în primele șase luni, ziarul „Ziua" a încasat peste trei milioane de dolari de pe urma acesteia; în acest clasament, „Evenimentul zilei“ este pe locul doi, cu 2,8 milioane dolari, fiind urmat de „România liberă" (2,5 milioane dolari), „Adevărul" (1,6 milioane dolari) și „Pro Sport" (1,3 milioane dolari). Pe Șoseaua București-Ploiești Colonelul de poliție Victor Dărămuș a accidentat mortal o bătrână în ziua de 13 septembrie, în jurul orei 21.10, colonelul Victor Dărămuș, șeful de Stat Major al Brigăzii de Apărare a Ordinii și Liniștii Publice, a lovit mortal cu autoturismul personal o femeie în vârstă de 74 ani, pe Șoseaua București-Ploiești. Victor Dărămuș se întorcea de la Ploiești unde își internase mama în spital. Pe raza comunei Puchenii Mari, colonelul a încercat să evite un copil care îi sărise în față și a lovit o bătrână. Ofițerul RAOLP conducea o Honda Accord, cu numărul B 01 ESA, recent achiziționat. Contactat de „Cotidianul", colonelul Dărămuș ne-a declarat, afectat de cele petrecute, că îi este greu să creadă că s-a întâmplat în realitate. „Știți cum este. O nenorocire nu vine niciodată singură. Eram foarte supărat din cauza mamei mele, grav bolnavă. La un moment dat am văzut cum mi-a ieșit în față un copil și am încercat să l evit în ultima clipă. După care am lovit-o pe femeie". De asemenea, din primele date a rezultat că a fost orbit de farurile unui alt vehicul care circula un sens opus. Zonări care s-a produs accidentul pare a fi blestemată. Tot aici s-a petrecut celebrul accident în care a fost implicat un autoturism al Direcției Cercetări penale din IGP. Lui Victor Dărămuș i-au fost luate probe de sânge, însă nu a rezultat că ar fi consumat băuturi alcoolice. Ofițerul a fost totuși suspendat din funcție până la definitivarea cercetărilor. La fața locului s-au deplasat mai mulți ofițeri superiori din cadrul IPJ Prahova, precum și colonelul Vasile Popa, adjunct al directorului Poliției Capitalei. Parchetul militar Prahova a demarat cercetările în cauză, accidentul producându-se pe teritoriul acestei instituții. Gabi DOGARU ,\b Filmul lui Lucian Pintilie a fost premiat la Veneția Cea de-a 55-a ediție a Festivalului Internațional de Artă Cinematografică de la Veneția s-a încheiat duminică seară. Regizorul român Lucian Pintilie a obținut „Marele Premiu Special al juriului" pentru filmul „Terminus Paradis", cu Costel Cașcaval și Doina Chiriac. pagina 2 Mass-media Premiile „Emmy “ pentru televiziune pagina 8 Investigații Decesul președintelui Credit Bank a survenit pe fondul unui act sexual pagina 9 Externe Demisia lui Clinton e aproape pagina 11 Dezvăluiri O hotărâre judecătorească stalinistă, confirmată de regimul Constantinescu. Victimă: profesor doctor inginer Denis Buican, somitate a diasporei românești pagina 14 BANCA PENTRU MILENIUL TREI Pre limba scriitorului Laurențiu Ulici # Europa, kilometrul 0 Sumar de probe (V) Argumentul cel mai solid - poate singurul adevăr solid - pe care-l aduc partizanii apartenenței noastre răsăritene este credința, și anume ortodoxia. Fără îndoială, credința intră, alături de limbă, de profilul psiho-comportamental și de mentalitatea adâncă a comunității în definirea identității etno-culturale a unui individ sau a grupului de indivizi. Iar ceea ce ne place să numim homo europaeus nu face excepție de la regulă. Problema e aiei sau tricefalității europeanului: vestic, central și răsăritean. Nu-i greu de observat că - în ce privește credința - europeanul este împărțit, practic, în două: vestul și centrul catolic sau protestant, răsăritul - ortodox. Veche de aproape o mie de ani, schisma creștinismului european a produs efecte în toate planurile existenței sociale, cel mai tulburător din toate fiind, după opinia mea, structurarea diferită, până la contradictoriu, a mentalității colective din cele două zone de autoritate confesională. Atât de marcate s-au vădit diferențele încât au estompat apartenența comună la creștinism. Relația surorală dintre cele două biserici din avangarda schismei, catolică și ortodoxă a fost, treptat, înlocuită de o relație mai curând dușmănoasă. Asta și pentru că impactul celor două biserici în masa socială a credincioșilor a condus la constituirea unor tipologii de comportament social și chiar de construcție socială (civilizație) neasemănătoare, dacă nu de-a dreptul incompatibile, (continuare în pagina 5) 4