Cotidianul, noiembrie 1998 (Anul 8, nr. 151-175)

1998-11-02 / nr. 151

Până sa-nceapa PNȚCD procesul comunismului, Papa a pornit procesul Inchiziției pagina 3 Un fost ministru acuză Arhiva Ministerului Turismului a dispărut sub mandatul UDMR pagina 5 începând de azi, în fiecare luni ÎN BĂTAIA PUSTII O tabletă de Valerian Stan, fost șef al Departamentului de Control al Guvernului pagina 9 Editorial Ion Cristoiu Un blestem postnoiembrist, reforma ca spectacol Sîmbătă , toate posturile de radio și televiziune au anunțat, cu surle și trâmbițe, descinderea pe pămînt românesc a negociatorului-șef al FMI, Paul Thomson. Pentru a ne da seama că funcționarul de la Washington, transformat prin infantilismul guvernanților într-un personaj de faima lui Napoleon, a pus tălpile sale prețioase pe asfaltul bucureștean nu era nevoie de nici o știre. Și fără osîrdia posturilor de radio și televiziune neam fi dat seama că negociatorul FMI e printre noi. Și nu pentru că el ar avea puteri paranormale, grație cărora apariția sa în București s-a făcut simțită printr-o bruscă înviorare a frunzelor pleoștite de toamnă sau printr-o transformare într-o clipă, fără să fi cunoscut actul cu pricina, a fecioarelor în femei gravide, ci prin creșterea numărului de declarații ale premierului, ale miniștrilor despre necesitatea accelerării reformei, despre închiderea întreprinderilor nerentabile. O astfel de sporire a traficului demagogic pe tema reformei, a rentabilizării, a accelerării procesului de privatizare se înregistrează, în chip automat, din noiembrie 1996, ori de cîte ori aterizează la București negociatorul-șef al FMI. în vara lui 1997, de exemplu, pe vremea guvernării Ciorbea, sosirea lui Paul Thomsen a fost precedată și urmată de aceeași trezire din somn a angajamentelor sau, mă rog, a amenințărilor privind trecerea de îndată la măsuri drastice de asanare a economiei. Acum, în fruntea Executivului se află Radu Vasile, cel ce nu obosea, în vara lui 1997, să denunțe reducerea reformei de către premierul Victor Ciorbea la aplicarea mecanică, fără crîcnire, a exigențelor FMI. Atmosfera creată de răsărirea lui Paul Thomsen la sfârșit de octombrie nu diferă însă cu nimic de cea care a marcat descinderea ilustrului personal în spațiul nostru național cu un an în urmă. Nu numai că premierul, miniștrii din domeniul economiei, șeful FPS, ministrul Finanțelor anunță măsuri draconice pentru astuparea găurilor negre din economie, dar mai mult, se și prevestește deja o listă cu întreprinderi ce urmează a fi închise, listă ce va fi prezentată, spre aprobare, Lichidatorului Poul Thomsen. Nu sîntem de meserie economiști. Recunoscînd-o, ne permitem, totuși, din postura de simpli cetățeni, să ne exprimăm nedumerirea față de această bizară înțelegere a economiei de către guvernanții noștri, unii dintre ei specialiști cu patalama în tranziția de la socialism la capitalism. Umilele noastre cunoștințe ne îndreptățesc să atragem atenția că rezolvarea problemei dramatice a existenței unor întreprinderi, mici sau mari, pe care legile economiei de piață le-au făcut nerentabile, trebuie să constituie obiectul unui proces logic, obiectiv, și nu al unei campanii cu iz de propagandă bolșevică. Dacă ar fi să credem politicienilor, prin Legea nr. 58 din 1991 economia autohtonă a fost așezată pe principiile tipice concurenței capitaliste. Această lege, punct crucial în tranziția de la socialism la capitalism, a dat fiecărei întreprinderi din România statutul unei firme aflate în economia de piață. Potrivit ei, o întreprindere, indiferent de proporții, are un acționar majoritar: FPS, un cetățean sau un grup de cetățeni. Ca în orice economie scoasă de sub strînsoarea centralismului de partid și de stat, întreprinderea respectivă beneficiază de o Adunare Generală a Acționarilor, un Consiliu de Administrație și un ditamat președinte al acestui din urmă organism. Pentru că ne fălim cu ipostaza de europeni, distinsului președinte i s-a zis Manager. Ce se întîmplă într-o economie supusă asprului joc al pieței? Acționarul majoritar, proprietarul adică, fie acesta și FPS, stă cu ochii pe ce se întîmplă în întreprinderea sa. La un moment dat, el, proprietarul, observă că întreprinderea nu mai e rentabilă. Și atunci are două soluții: sau găsește un alt manager, care se angajează că va face întreprinderea rentabilă (restructurînd-o, reducînd cheltuielile, făcînd rost de contracte sau de împrumuturi, disponibilizînd personalul supradimensionat) sau, dacă își dă seama că nici Sfintul Petru n-ar reuși ,s-o redreseze, o închide. Toate acestea presupun - se înțelege - o analiză riguroasă a șanselor întreprinderii, analiză pe care n-o pot face decît membrii Adunării Generale a Acționarilor și Consiliul de Administrație. Astfel spus, hotărîrea de lichidare a întreprinderii n-o pot lua decît cei ce fac parte din AGA. O cere nu numai Legea nr. 58 din 1991, dar o cer și realitățile, care presupun competențe în ce privește analiza șanselor întreprinderii doar din partea Adunării Generale a Acționaorilor. n aceste condiții, apar stranii declarațiile premierului, ale șefului FPS, ale ministrului Finanțelor privind întocmirea unei liste de întreprinderi ce vor fi lichidate sau privind blocarea de către Ministerul Finanțelor a conturilor întreprinderilor cu datorii și sistarea furnizării de energie, gaze și apă de către Ministerul Industriei și Comerțului. Procesul de dispariție și apariție a unor întreprinderi e dictat de legile pieței. Pentru ca o societate comercială să se declare în situația de a fi lichidată nu e nevoie de includerea sa pe o listă întocmită la nivel central și anunțată solemn pe posturile de radio și televiziune. Cu atît mai puțin, nu e necesar ca această listă să fie dată spre aprobare unui cetățean venit de la Washington, fie acesta și negociatorul FMI. Era suficient dacă, din decembrie 1996, de cînd s-a format noul guvern, fiecare întreprindere din România era lăsată să se analizeze singură și văzînd că nu mai are nici un viitor, să se autolichideze. Am fi avut acum încheiat procesul de asanare a economiei românești. Noi am procedat exact pe dos. După cîteva luni de oricecăială, sub plesnitura de bici a FMI, guvernul Ciorbea a dat citire, în direct la TV, faimoasei liste cu cele 17 întreprinderi lichidate. (continuare în pagina 4) Locuitorii Capitalei nu au fost nici ieri interesați de alegerea primarului general Cu toate strădaniile PDSR, bucureștenii 7 î nu au ieșit la vot Pe cine va favoriza absenteismul? ■ Efectele campaniei în favoarea prezentării la alegeri duse, în ultima săptămână, de partidele politice, dar și de posturile de televiziune s-au dovedit ieri nule. ■ Conform datelor Comisiei Naționale de Statistică, la ora 18.00 se prezentaseră la urne 28,28% dintre alegătorii înscriși pe liste, cu aproape un procent mai mult decât duminica trecută la aceeași oră. ■ Nimic nu a reușit să-i convingă pe bucureșteni de necesitatea opțiunii lor: nici promisiunile electorale, nici apelul la conștiința civică, nici măcar suma cheltuită de Primărie pentru refacerea alegerilor. ■ Datele statistice arată faptul că nou-născuta coaliție anti-CDR nu a reușit să-i mobilizeze pe alegători. Și asta cu toate eforturile logistice și politice care au fost depuse de PDSR de luni încoace. ■ Candidații s-au dovedit din nou a fi cei mai disciplinați alegători. Majoritatea dintre ei s-a prezentat la urne până-n ora prânzului, dar fără suita impresionantă desfășurată la precedentul scrutin. ■ Dacă nici unul dintre cei 19 candidați rămași în cursă nu va tot bătrânii obține jumătate plus unu din voturile exprimate, primii doi clasați vor participa la un al doilea tur de scrutin care va fi organizat pe 8 noiembrie. pagina 2 Anticipările „Cotidianului“ se adeveresc Roman afirmă că PD mai sprijină Guvernul 4 luni în 4 luni vom afla dacă actuala coaliție de guvernare mai este viabilă sau nu, a anunțat Petre Roman. Liderul democrat a reamintit ieri neîmplinirile Guvernului Radu Vasile, care nu și-a respectat angajamentele luate prin documentul semnat de liderii coaliției în data de 4 septembrie. „Este ultima șansă a alianței formate în 1996“, a decretat președintele PD, dând însă asigurări că formațiunea sa va sprijini Guvernul Radu Vasile până la data limită. Prevăzător, Roman a catalogat varianta ieșirii PD de la guvernare drept o măsură „agresivă și nepotrivită". El se bazează probabil pe faptul că există și alți actori politici interesați ca alegerile anticipate să se desfășoare în primăvara anului viitor, astfel încât PD să nu fie etichetat drept „un partid distrugător de coaliții“. Oricum, jocul la două capete practicat de PD, dincolo de beneficiile obținute, face ca partidul lui Roman să fie strâns cu ușa din ambele părți. Amelia IONAȘCU A venit Lichidatorul Negociatorul-șef al FMI pentru România, Paul Thomsen, a sosit la București zâmbind o lichidare. El este optimist în ceea ce privește posibilitatea încheierii unui nou acord stand-by cu țara noastră însă nu s-a pronunțat asupra condițiilor. Prima rundă de negocieri se va încheia pe 6 noiembrie, zi în care, probabil, vom afla o nouă listă cu societăți care vor trebui lichidate. De altfel, de câte ori vine Thomsen, se lasă cu lichidări sau cu scăderea cheltuielilor de la buget. învingând în ultima cursă a anului Mika Häkkinen a câștigat Campionatul Mondial de F1 Mika Häkkinen a câștigat Marele Premiu al Japoniei desfășurat pe circuitul de la Suzuka. El sărbătorește alături de soția sa, Erja, primul titlu de campion mondial al Formulei 1. Din iunie, de când cei doi s-au căsătorit, finlandezului i-a mers din ce în ce mai bine, spre deosebire de rivalul său, Michael Schumacher, care a abandonat în turul 31. La aflarea veștii că germanul a ieșit din cursă, pilotul nordic a început să cânte. pagina 12 Sare și piper Câștig de 38 de milioane de dolari la loterie Un italian, rămas deocamdată anonim, a câștigat suma record de 63,3 miliarde de lire (38 milioane de dolari) în urma unei extrageri la Superloteria italiană. Fericitul câștigător nu s-a prezentat încă pentru a-și ridica banii, pentru care a pus în joc aproximativ 1.700 de dolari, cumpărând peste 100 de bilete de loterie a 100 de dolari fiecare. Această sumă constituie un record al câștigurilor în întreaga Europă: precedentul record, de 10 milioane de dolari, fusese stabilit pe 19 septembrie a.c. de un jucător din Roma. Emil NEACȘU Caricaturist al ziarului nostru Horațiu Mălăele a primit premiul Fundației „Nell Cobar“ Premiul anual de caricatură „Nell Cobar“ a fost decernat cunoscutului actor Horațiu Mălăele, care este în același timp și unul dintre caricaturiștii ziarului „Cotidianul". Festivitatea decernării premiului în valoare de 1000 de dolari a avut loc la Galeriile Simeza și s-a bucurat de participarea președintelui TVR, Cristian Hadji-Culea, și a președintelui Uniunii Artiștilor Plastici, Alexi Nicolae. Premiul a fost înmânat de către Emil Nell Cobar, fiul marelui caricaturist Nell Cobar. Premiul a mai fost acordat și lui Lucian Mardale, caricaturistul „Academiei Cațavencu“. Reamintim că anul acesta și ceilalți graficieni ai ziarului nostru au fost răsplătiți cu înalte distincții. Mihai DUȚĂ Nell Cobar în viziunea lui Horațiu Mălăele Ministrul Finanțelor a găsit leacul economiei subterane: impozitarea meditațiilor . Tentativa ministrului Finanțelor, Decebal Traian Remeș, de a impozita meditațiile nu are șanse de reușită în practică. Anton Ionescu (PNL) susține că „este o măsură ineficientă deoarece nu există soluții pentru punerea ei în aplicare“. Florin Georgescu este convins că „aportul la buget în urma impozitării meditațiilor este nesemnificativ", apreciind însă că ar fi eficientă „dacă s-ar aplica în interiorul sistemului de impozitare globală“, dar are îndoieli că actualii guvernanți „ar putea pune în practică un astfel de sistem". Nici dinspre Comisia de învățământ a Camerei Deputaților semnalele nu sunt favorabile lui Remeș. pagina 3 Tratatul româno-rus Negocieri în impas Restituiri imobiliare PD joacă la două capete Buget Ministerul Finanțelor plimbă găurile CSJ Dosarul Revoluției de la Cluj pagina 9 Divizia A Gloria Bistrița - Steaua 2-11 paginile 11-12 IBANCOREX IBANCA PENTRU MILENIUL TREI pagina 3 pagina 4 pagina 7 Opinia unui democrat Ion Ratio 0 împreună să trecem pragul Mileniului Trei Am fost săptămâna trecută la Târgu-Mureș. Ocazie rarisimă: Prefectura județului Mureș, SC Electromureș SA și Clubul Sportiv Electromureș prezentau echipa feminină de popice a Clubului care a obținut titlul de vicecampioană mondială la senioare la Ausburg (Germania), anul acesta. Festivitate zgomotoasă, demnă, în sala de ședințe a Prefecturii, urmată de o recepție cu cină, dans și multă lume în Cabana spațioasă a SC Electromureș, de pe malul râului. La cină a participat și dl senator György Frunda (UDMR). „Vorbești perfect românește. Fără nici un accent“- m-am adresat tinerei așezate vizavi de mine la masă. „E normal. Trăiesc în România", a venit prompt răspunsul. Așa am aflat că trei dintre cele șapte titulare și antrenorul echipei sunt de etnie maghiară. Armonie perfectă, spirit de echipă excepțional. Aceeași situație și în întreprindere. Recrutare și avansare numai în baza calificării și pe merit - m-a asigurat Directorul financiar, și el etnic maghiar, „mândru" de realizările societății (care are 1.200 de angajați), și care așteaptă, cu nerăbdare, punerea pe rol în vederea privatizării pentru a putea atrage capitalul străin de care este nevoie pentru modernizarea imperios necesară, ca să poată face față concurenței externe, capital deja asigurat prin negocieri directe. (continuare în pagina 5)