Cotidianul, februarie 1999 (Anul 9, nr. 223-245)

1999-02-26 / nr. 245

vineri, 26 februarie 1999 _______evenimente în top________ mn Reacțiile la demisia conducerii BANLIcOREX, concomitent cu dezvăluirile ILV privind importante credite neperformante, au provocat reacții dintre cele mai diverse. Există localități în care oamenii au luat efectiv cu asalt ghișeele băncii, dar și localități în care lumea nu și-a pierdut capul și a continuat să-și păstreze banii la BANCOREX, bazăndu-se pe asigurările date de Banca Națională. Modul în care s-a procedat, cu declarațiile alarmiste ale primului-ministru, ce nu se sfia să afirme că 70% (!?) din creditele acordate de bancă sunt credite neperformante, au pus lumea pe drumuri. Oamenii s-au învoit de la serviciu, și-au neglijat nepoții și și-au șubrezit sănătatea la cozi de ore întregi pentru a-și poteja mica lor agoniseală; în fapt, ei nu au reușit decât să piardă diferența dintre dobânzile mult mai mari la depunerile pe termen și cea la depunerile la vedere, cât și comisioanele de restituire a banilor. După care au alergat la alte cozi, plătind bani pentru a-și deschide conturi la alte bănci. Nimeni nu a catadicsit să prevină acest fenomen, care, odată declanșat, continuă să se manifeste, în pofida asigurărilor venite tardiv. Mentalitatea balcanică de a lăsa să se întâmple mai întâi un necaz și de-abia după aceea să se intervină pentru a-l înlătura este păguboasă și ar trebui eliminată. Din fericire, în multe zone ale țării (Timișoara, Covasna, Brăila, Oradea sau Suceava sunt exemple elocvente), cultura bancară a cetățenilor a evoluat mult mai repede decât se acreditează prin previziunile bracaniene. Spre deosebim de văicărerile și atacurile reciproce ale oamenilor politici pe tema gestionării BANCOREX, o mare parte a depunătorilor au judecat corect situația și nu s-au lăsat manipulați, în pofida atacurilor grosiere la adresa băncii aflate în dificultate. De altfel, acestea au cu totul alt scop decât avertizarea populației. Ele urmăresc mai degrabă aducerea băncii în situația de a fi vândută nu pe nimic, cum s-a întâmplat cu alte societăți, ci, culmea absurdului, plătind în fapt privatizarea cu banii statului. N-ar fi deloc exclus să vedem cum, odată privatizată, BANCOREX să devină subit profitabilă, dar nu în beneficiul statului român, dispus veșnic să acorde tot felul de facilități, ci al investitorilor străini. Dan CRISTIAN Asaltul de la BANCOREX s-a transformat în atac pozițional Activitatea de la sucursala BANCOREX din piața Victoriei pare să se îndrepte spre normalitate. Dacă la decontările în lei nu mai există probleme, ridicarea de valută în numerar se face în schimb numai pe bază de programare. Ieri, în jurul orei 12.30, la sucursala mai sus amintită se întocmise o listă de aproximativ 250 persoane care făcuseră astfel de programări și care sperau, după spusele personalului de pază care permitea intrarea în sediul băncii a persoanelor aflate la coadă (excepție făcând, bineînțeles, ziariștii), să ridice banii în cursul zilei de astăzi sau cel târziu luni, în ceea ce privește transferurile bancare acestea se efectuează imediat, atât în lei cât și în valută. Suceava - clienții au fost liniștiți de conducerea sucursalei Derutați de informațiile contradictorii apărute în presă, un număr de clienți mai mare ca de obicei aștepta, în fața Sucursalei BANCOREX Suceava, cu mult înainte de ora de deschidere a acesteia, în fața acestei situații, Elena Țibu, directorul Sucursalei, i-a informat pe cei neliniștiți de soarta banilor lor că, indiferent de ce schimbări s-ar produce depozitele bancare sunt garantate. Urmare a acestei asigurări venite din partea unei persoane autorizate, doar câțiva clienți, foarte puțini, conform declarațiilor Elenei Tibu și-au retras banii, ieri (25 feb.), la BANCOREX Suceava programul desfășurându-se absolut normal. Orădenii nu se înghesuie să-și lichideze depozitele de la BANCOREX Demisia manageriatului BANCOREX nu a provocat reacții negative la sucursala bihoreană a instituției bancare. Deși la multe sucursale județene s-a făcut simțită o creștere îngrijorătoare a numărului persoanelor care și-au lichidat depozitele, în Oradea nimeni nu s-a înghesuit la ghișee. Singura reacție, pe plan local, față de demisia pin bloc a conducerii centralei BANCOREX, a fost scăderea constantă a numărului deponenților, cât și a volumului de depozite. Conform declarațiilor directorului filialei BANCOREX din Oradea, Vasile Cernea, oamenii de afaceri din Oradea și persoanele fizice titulare de credite la această instituție nu s-au lăsat impresionați de alarma titrată în presa centrală și televiziune despre o scădere îngrijorătoare a credibilității bancare a instituției. Covăsnenii nu sunt impresionați de scandalul din BANCOREX Neliniștea care a cuprins, în ultimele zile, clienții BANCOREX din țară nu se manifestă și printre covăsneni. Ieri, în jurul orei 12.30, la sucursala covăsneană a BANCOREX se constituiseră, noi depozite în numerar, în valoare de 50 milioane lei, în timp ce retragerile erau cele normale. Directorul sucursalei BANCOREX Covasna, Sorina Poniresc, ne declara că, pentru orice eventualitate, unitatea pe care o conduce a fost asigurată cu lichidități. De menționat că ieri, la aceeași oră, în sediul sucursalei nu se afla nici măcar un client care venise cu scopul de a-și retrage banii de la BANCOREX. Brăilenii au încredere în BANCOREX în urma demisiei Consiliului de Administrație al BANCOREX, românii s-au speriat, interpretând acest gest ca semnal al falimentului băncii. Mulți români s-au îngrămădit la sediile BANCOREX din țară pentru a-și retrage depozitele bancare. Brăilenii, însă, sunt liniștiți și au încredere în BANCOREX. Lenuța Roșioru, coordonator al operațiunilor bancare, la BANCOREX Brăila, ne-a declarat: „Brăilenii sunt liniștiți și au încredere în banca noastră. La sucursala Brăila se efectuează doar simple operațiuni bancare. Nu sunt cozi la gișeele băncii. Nu se-ngrămădește și nu se calcă nimeni în picioare la sediul nostru". Pensionarii din Bacău și-au scos „banii de coșciug“ de la BANCOREX Sediul sucursalei BANCOREX din Bacău este foarte animat de câteva zile, de când conducerea băncii și-a dat demisia; în ciuda asigurărilor date „de sus", oamenii se tem că ar putea rămâne fără economii și își retrag toți banii. Majoritatea sunt pensionari, iar depozitele lor reprezintă „banii de coșciug". Funcționarele încercau să le explice clienților că nu există nici un pericol și că își pierd diferențele de dobândă, dar oamenii declarau că au ajuns în punctul în care nu mai cred în nimic. Sucursala Bacău a BANCOREX nu ducea ieri lipsă de numerar, dar din cauza aglomerării timpul de returnare a banilor era ceva mai lung. La ghișeele BANCOREX Mehedinți este activitate normală Demisia conducerii centrale a BANCOREX i-a pus puțin pe gânduri pe depunători care, cel puțin în prima zi, s-au cam înghesuit la ghișee să-și ridice sumele, încasările depășind valoarea depunerilor. Unii chiar și-au lichidat înainte de termen depozitele, însă acestea au fost mici, de unu, două sau trei milioane de lei. Dar, comunicatul BNR, prin care sunt garantate depunerile de până la 35 milioane lei, i-a liniștit pe clienți, precum și faptul că noua conducere, cel drept interimară a ■ sucursalei, a dat asigurări că banca dispune de lichidități suficiente pentru onorarea la timp a diverselor plăți pentru agenții eonomici, acum fiind liniște deplină. Am spus conducerea interimară, pentru că, începând cu 1 februarie a.c., Cornel Gurbină a fost dat afară din funcție, desfăcându-i-se contractul de muncă pentru anumite acuzații, care sunt încă în verificare. Până una alta, fostul director a făcut contestație și s-a îmbolnăvit, dar salariații așteaptă cu nerăbdare finalizarea anchetei. La sucursala din Timișoara a BANCOREX este liniște Până ieri, la sucursala din Timișoara a BANCOREX nu se formase nici o coadă a depunătorilor, poate și pentru că „în această zonă, Cultura bancară este mai bună", ne-a precizat sursa noastră din interiorul băncii. Cele câteva retrageri de depozite din ultimele zile, care s-au produs și înainte și după plecarea directorului general, „nu au afectat soliditatea băncii și nici nu diminuează depozitele noastre bancare". Angajații băncii acuză însă faptul că demararea campaniei de presă la adresa BANCOREX creează prejudicii acesteia și care-i va afecta în mod negativ imaginea. Demisia conducerii BANCOREX a creat panică în Brașov Filiala brașoveană a BANCOREX a fost luată cu asalt, în ultimele zile, de zeci de depunători. Demisia întregii conduceri a băncii, în frunte cu Vlad Soare, a creat panică în rândul brașovenilor care au depus bani la BANCOREX. Conducerea filialei nu a putut fi contactată deoarece gardienii nu au permis accesul ziariștilor spre birourile directorilor. Cu toate că multe persoane își retrăgeau, pline de spaimă, economiile de o viață, unii brașoveni stăteau la coadă doar pentru a-și încasa dobânda aferentă depozitelor lor. La sucursala Gorj a BANCOREX nu sunt probleme La sucursala Gorj a BANCOREX nu sunt probleme, cei mai mulți depunători, în special clienții „tari" ai băncii, realizând că la nivel central este vorba de o „reglare de conturi" în conducere, care nu are nimic comun cu operațiunile bancare, încercând să aflăm care este situația concretă, am întrebat atât pe operatorii de la ghișee cât și depunătorii, iar curiozitatea de reporter i-a luat, pur și simplu, prin surprindere. De la conducerea băncii gorjene am reținut că nu vor fi probleme nici în viitor, mai ales că BANCOREX Gorj a înregistrat un profit mulțumitor, care se dorește să fie maximizat cu elementele concrete existente în acest județ. Imaginea negativă a BANCOREX a trimis depunătorii spre bănci sigure „Foarte multă lume care și-a retras banii de la BANCOREX a venit să-i depună la noi în ultimele două zile. Atrași de stabilitatea BRD-ului, confirmată de privatizarea cu Société Generale, ei au traversat strada și și-au mutat banii" (filiala BANCOREX Victoriei este la 50 de metri de filiala BRD Victoria), ne-a declarat Anișoara Georgescu, director al sucursalei BRD Victoria. Practic cozile s-au mutat de la o bancă la alta. Funcționarii BRD au trebuit, în această situație, să treacă la un program prelungit pentru a face față solicitărilor, nu mai puțin de 4 miliarde lei trecând în depozitele BRD. Lumea a fost mai puțin interesată de cele câteva procente în minus la depozitele pe termen și mai atrasă de faptul că BRD nu percepe comisioane la restituirea banilor. Conflicte între depunători și angajații BANCOREX Demisia actualei conduceri a BANCOREX a pus pe jar o parte dintre cei care au depozite la această bancă. Sucursalele BANCOREX au fost asaltate de către depunătorii speriați care doreau să-și retragă depozitele în lei și în valută. Aceste evenimente au dus la apariția unor conflicte între depunători și angajații BANCOREX. La sucursala BANCOREX Unirea, la ora 14.00, per soanelor care așteptau de câteva ore pentru a-și ridica banii li s-a cerut, de către salariații băncii, să plece din fața ghișeelor și să aștepte într-o încăpere alăturată decizia conducerii în ceea ce București ■ cozile continuă La sucursala BANCOREX Lipscani se formase ieri dimineață o coadă de aproximativ 150 persoane, care încercau să-și lichideze depozitele sau să-și transfere banii la alte bănci. O parte din cei aflați în fața sediului susțineau că așteptau să le vină rândul de mai mult de 12 ore, ceea ce înseamnă că înnoptaseră acolo. Banca a stabilit limite superioare în ceea ce privește depozitele în lei și în valută, acestea sunt: pentru depozitele în lei suma de 36 milioane lei iar pentru cele în valută suma de 5.000 de dolari, în ciuda campaniei suspecte de denigrare a băncii Populația nu se înghesuie să-și scoată banii de la BANCOREX Corespondenții noștri în teritoriu au constatat că situația este, în general, calmă Bilanțul intemperiilor crește de la o zi la alta b ilanțul pagubelor produse de inundații și alte fenomenelor meteorologice își continuă tendința crescătoare. . Numărul localităților afectate a crescut la circa 113, nu mai puțin de 3.435 de gospodării fiind avariate pe cuprinsul acestora. Cota suprafețelor agricole acoperite de ape a ajuns la 24.600 de hectare, cea mai mare parte a culturilor fiind compromise, în continuare sunt drumuri județene și comunale impracticabile, mai ales în județele Arad (6 km), Bihor (33,5 km) și Timișoara(12 km) la acestea adăugându-se 50 de poduri peste care nu se mai poate trece. Construcțiile hidrotehnice de pe râurile care s-au revărsat au avut de suferit, totalizăndu-se circa 24 de asemenea cazuri. Ploile abundente și apele provenite din topirea stratului de zăpadă au provocat în ultimele 24 de ore noi pagube în localități din mai multe județe situate în partea de vest a țării, în zece localități din județul Timiș, chiar și în municipiul Timișoara, au fost afectate de inundații 168 de case, 113 anexe gospodărești, 4 obiective socio-economice, 19 poduri și podețe, 12 km de drumuri comunale și o construcție hidrotehnică. Producerea unor breșe în digul de apărare al localității Vrani, din județul Caraș-Severin, a generat inundații în multe gospodării și aproape 500 de hectare de terenuri agricole, iar în 13 localități au fost avariate rețelele telefonice, în municipiul Arad au fost afectate 43 de case, din care 3 distruse și 15 persoane au fost evacuate. Drumurile județene 709, 793, 707 și drumurile comunale 80 și 83 au fost închise, iar pe drumul județean 708 B și mai multe drumuri comunale se circulă cu restricții. De asemenea, au fost impuse restricții pe calea ferată Aciuța-Sebiș, iar în 20 de localități din județul Arad este întreruptă alimentarea cu energie electrică în județul Bihor, cel mai grav afectat dintre toate, mai multe construcții hidrotehnice din administrarea Companiei Naționale „Apele Române", digurile de pe canalul de legătură între râurile Crișul Negru și Crișul Repede sunt în faza a treia de apărare, iar digurile de pe canalul Culișer au fost depășite de ape, acest fapt determinând inundarea mai multor suprafețe de terenuri agricole. Viscol în Maramureș în urma căderilor masive de zăpadă și a viscolului din ultima perioadă au fost afectate 9 localități din județul Maramureș, fiind distruse 7 case, 96 de anexe gospodărești, 6 km de rețele electrice și o școală. Au fost blocate 4 drumuri județene și a fost îngreunată circulația pe drumurile naționale 18 și 19. Râurile Crasna, Barcău, Bârzava și Timiș s-au situat, în unele porțiuni, peste cotele de inundație, iar cursurile inferioare ale râurilor Barcău, Crișul Alb, Crișul Negru, Bega, Pogoniș și Moravița au intrat în atenția hidrologilor. Comisia județeană de apărare împotriva inundațiilor Arad supraveghează situația podului Zerind, de pe Crișul Negru (DN 79 Arad-Oradea), unde nivelul apei a ajuns la partea inferioară a grinzii și analizează posibilitatea devierii circulației în zona respectivă. Ninsori abundente în Apuseni Ninsorile abundente căzute în cursul nopții au provocat întreruperea energiei electrice în 44 de localități din județul Alba. Din cauza căderilor de zăpadă și a brazilor rupți de troiene au fost afectate patru linii de electricitate și 64 de posturi de transformare din Munții Apuseni. Cea mai calamitată zonă este Câmpeni - Băița, unde 27 de localități se află în întuneric de două zile. Căderile de zăpadă au dus și la blocarea unor drumuri județene, peste 20 de localități din Alba fiind la ora actuală complet izolate. Din cauza problemelor financiare cu care se confruntă, Regia Autonomă de Drumuri și Poduri Locale Alba nu poate să facă față situației. în urmă cu o zi, conducerea Regiei anunța că din 148 de utilaje existente doar 45 se află în stare de funcționare. Pasul Tihuța, deblocat Drumul de acces spre Pasul Tihuța din județul Bistrița-Năsăud, care a fost blocat, din cauza zăpezii, timp de aproape două zile, a fost degajat, joi, a declarat Dorin Popescu, prefectul de Bistrița. Lucrătorii Regiei de Drumuri Județene și a Regiei de Drumuri Naționale au reușit deblocarea mașinilor, nefiind nevoie de intervenția armatei. Prefectul spune că circulația se desfășoară în continuare cu dificultate. Luminița KOHALMI Cătălin ZAVARA 44I 4 Situația la BANCOREX pare să se stabilizeze „Cererile de retragere a sumelor depuse la BANCOREX de către populație au scăzut semnificativ în cursul zilei de ieri, mai ales în țară, dar și în București", ne-a declarat Liana Simion, purtătorul de cuvânt al băncii. „în teritoriu situația este foarte bună. De altfel, pe tot parcursul acestor zile situația în țară a fost mult mai calmă decât cea din București, unde au existat și mulți agitatori. Ca exemplu, la sucursala din Sighișoara s-au înregistrat mult mai multe depuneri din partea persoanelor fizice decât cu o zi înainte", a continuat Liana Simion; în ceea ce privește Bucureștiul, situația sucursalelor Unirea, Victoria și Dorobanți s-a stabilizat, singura problemă înregistrându-se la sucursala Lipscani, explicabilă însă prin numărul mare de deponenți de aici. „Retragerea sumelor în valută se face în prezent pe bază de programări, ceea ce nu constituie o noutate, aceste programări existând și în perioada anterioară și făcându-se în funcție de scadență", a mai spus Liana Simion, în opinia purtătorului de cuvânt al BANCOREX situația din ultimele zile nu a afectat foarte mult activitatea băncii, procentul de majorare a cererilor de retragere de fonduri neatingând 50% față de perioada anterioară. Ghișeele BANCOREX au fost deschise ieri până în jurul orei 17.00, iar astăzi până în jurul orei 16.30. Cătălin MUNTEANU privește prelungirea programului de lucru. După aproximativ o jumătate de oră de discuții, programul de lucru a fost prelungit. Grupaj realizat de: Oana M.STANESCU, Cătălin MUNTEANU, D.M. ALEXANDRU, Sorin SOTOC, Elena ROTARU, Alina ALIPAN, Simona POPA, Teodor ABAGIU, Corina ALEXANDRU, Cristina BĂILĂ Drumuri blocate și trenuri anulate ) Din rapoartele primite din teritoriu de către Ministerul Transporturilor se înregistrează următoarele probleme de circulație: • Drumuri naționale blocate: DN 17, km 19-116, între Tina Bârgăului și Piatra Fântânele și DN 76 C, între km 27-31, Novaci-Rânca, din cauza viscolului. • Drumuri naționale cu circulația îngreunată: DN 17C, km 65-66, Năsăud- Săcel; DN 19, km 203-213, Huta-Remeți; DN 75, km 20- 38, Măgura-Arieșeni. Cauza îngreunării circulației o constituie căderile masive de zăpadă. Se acționează cu mijloace specifice pentru normalizarea circulației. Situația transporturilor feroviare se prezintă astfel: • Linii închise: Arad Utvinișul Nou, din cauza viiturilor și Ciacova- Giera; Oradea est-Ceica, din cauza alunecărilor de teren; Abran-Popești, din cauza alunecărilor de teren. Media întârzierilor trenurilor de călători se situează între cinci și zece minute. A venit primăvara în țară, vremea va fi, în următoarele trei zile, predominant frumoasă și deosebit de caldă pentru această perioadă a anului. Temperaturile maxime se vor încadra între 6 și 16 grade, mai ridicate în sud- vest, iar cele minime între -4 și 4 grade, mai scăzute în depresiunile intramontane. Duminică și luni, vremea se va menține predominant frumoasă și va fi caldă pentru această perioadă. Temperaturile maxime vor fi cuprinse între 8 și 16 grade, mai coborâte în depresiuni. La București, sâmbătă, vremea va fi frumoasă și deosebit de caldă. Cerul va fi variabil, mai mult senin. Temperatura maximă va fi de 15 grade, iar cea minimă de 2-3 grade. Duminică și luni, vremea se va menține frumoasă și caldă. Temperatura maximă se va situa între 15 și 18 grade, iar minima va fi cuprinsă între 2 și 4 grade.