Cotidianul, martie 1999 (Anul 9, nr. 247-273)

1999-03-01 / nr. 247

VM\J* ^ Departamentul de Stat al SUA a constatat ca Guvernul român influențează justiția * ............. .......................... ........... 1 ................._ — — ' pagina 2 Cotidianul Director ION CRISTOIU Anul IX, numărul 247 (2292), luni, 1 martie 1999, 20 pagini, două ediții, 1800 lei Cotidianul cultura la zi + top secret Adresă pe Internet: www.cotidianul.ro BNR a instituit administrarea specială la BANCOREX Noul președinte al băncii e Nicolae Dănilă pagina 7 Un avertisment și pe adresa României Voislav Seseli: „Cine ajută NATO intră în război cu Serbia“ pagina 2 Editorial Ion Cristoiu Singurătatea lui Victor Ciorbea Sîmbătă seara, după încheierea mult așteptatei reuniuni a Comitetului de Conducere al PNȚCD, am schimbat cîteva vorbe cu Victor Ciorbea în hăul care e uriașul culoar ce duce la sala Nicolae Iorga din clădirea Parlamentului. Cel ce se ridicase împotriva lui Radu Vasile, încercînd să înfiripe în partid o grupare poreclită talibani, era singur. Pe vremea cînd beneficia de înalta funcție, în jurul domniei sale voiau colegii de partid, directorii de jurnale. Presa și TVR, posturile de televiziune particulare îl înfățișau de dimineață pînă seara în toate ipostazele. Adversarul său, Radu Vasile, căruia nimeni nu-i prevedea investirea ca prim-ministru, umbla de colo pînă colo ca un evident pustiu în jurul său. Colegii de partid îl priveau ca pe un paria. I se luase pînă și dreptul de a vorbi în numele PNȚCD. Cit despre jurnale, TVR și posturile de televiziune particulare, nici vorbă de o atenție cit de cit normală în cazul unuia din liderii partidului de guvernămînt. Atitudine explicabilă. Ce putea să le dea boșilor din mass-media un om la care nimeni nu se gîndea că într-o zi va deveni prim-ministru? Un om de care să depindă prezența într-o călătorie peste hotare sau o comandă balcană de publicitate. Acum rolurile se inversaseră. Victor Ciorbea, care nu mai poate oferi nimic tovarășilor săi de partid și directorilor de jurnale, e un paria. Fostul dizgrațiat, devenit prim-ministru, domnul Radu Vasile, se bucură de toate onorurile. Această răsturnare de situație nu e pentru mine o surpriză. Nu m-a șocat imaginea lui Victor Ciorbea rătăcind singur pe culoarele căsoiului ceaușist după ce reuniunea Comitetului de Conducere îl proclamase victorios pe Radu Vasile. în România dîmbovițeană, marcată de lunga tradiție a săritului dintr-o barcă într-alta, învinșii rămîn întotdeauna singuri. Și dacă găsesc puterea de a fi un pic filosofi, ei au de ce medita la fatala roată a destinului care face din puternicul de ieri omul amărît de azi. Fatală roată care, în mizeria noastră balcanică, te poate da peste cap dacă n-ai în tine resursele de a rezista la cohorta de gesturi fanariote, trădarea prietenilor, cotonogirea de către aceeași jurnaliști care pînă mai ieri, cînd erai puternic, nu mai găseau metafore pentru a te cînta, trufia fățișă a celui care te-a îngenunchiat. Printr-o asemenea experiență au trecut înaintea lui Victor Ciorbea mulți alți politicieni: Carol al II-lea, Ion Antonescu, Nicolae Ceaușescu, Ion Iliescu. Toți au avut posibilitatea, dacă au beneficiat de înzestrarea filosofică necesară, de această singurătate care urmează, fatal, căderii de la putere. Ceea ce m-a șocat a fost descumpănirea lui Victor Ciorbea. Fostul primministru a pornit în PNȚCD o bătălie pentru a crea o grupare menită, în viziunea domniei sale, a da identitate partidului. I s-a spus acestei grupări, repet, pentru radicalismul ei, gruparea talibană. Prin conferințe de presă, interviuri în jurnale și la posturile de televiziune, această grupare și-a evidențiat principalele coordonate. N-are rost să le mai trec aici în revistă. Țin doar să precizez că gruparea Ciorbea, care ambiționa să-și impună doctrina la nivelul întregului partid, intra în contradicție flagrantă cu politica dusă de Radu Vasile ca premier. Drept urmare, gruparea Ciorbea a declarat, în numeroase rînduri, că acordarea sprijinului politic de către PNȚCD lui Radu Vasile e o greșeală enormă a partidului, cu grave consecințe la viitoarele alegeri. Principalul argument pentru această teză l-au constituit concesiile făcute de PNȚCD principalului partid de coaliție, PD, concesii prin care țărăniștii și-au trădat electoratul care i-a adus la putere. Dacă am lua la bani mărunți răspunsul lui Radu Vasile la această provocare, vom constata că el nu se întemeiază pe o doctrină de coerența celei demonstrate de gruparea Ciorbea. Singurul contraargument al premierului ține nu atît de o doctrină, ci mai ales de un pragmatism vecin cu cinismul. PNȚCD nu guvernează singur, ci într-o coaliție. In consecință, politica executivului nu poate fi decit rezultatul unor compromisuri pe care trebuie să și le facă reciproc partenerii dacă vor ca actuala coaliție să nu se destrame și să nu se provoace alegeri anticipate. Dacă PNȚCD ajunge la concluzia că participarea la guvernare alături de PD e dezastruoasă pentru viitorul partidului, Comitetul de Conducere n-are decis să voteze o Rezoluție prin care să retragă sprijinul acordat premierului Radu Vasile. Reuniunea din 26-27 februarie 1999, convocată la presiunea grupării Ciorbea, trebuia să dea un răspuns acestei provocări a lui Radu Vasile. în consecință, punctul cel mai important din Rezoluție se anunța cel referitor la sprijinul politic acordat de PNȚCD lui Radu Vasile. Evident, atît înaintea ședinței, cit și pe parcursul acesteia, au fost numeroase intervenții care au criticat felul în care Radu Vasile reprezintă în guvern interesele PNȚCD. Acestor intervenții presa și televiziunea le-au acordat o atenție deosebită, mergînd pînă acolo nicit să susțină teza unei aprige confruntări în PNȚCD între gruparea Ciorbea și gruparea Vasile. Din punct de vedere practic însă importantă era însă Rezoluția. Formularea vizînd prestația lui Radu Vasile ca premier era decisivă pentru aprecierea ponderii pe care o deține în partid gruparea Ciorbea, în forma sa finală, propusă participanților la ședință, această formulare suna astfel: „Comitetul de Conducere al PNȚCD... aprobă activitatea conducerii partidului, și a reprezentanților săi în guvern, pe care o apreciază ca fiind corespunzătoare interesului național și principiilor PNȚCD și le acordă în continuare întregul său sprijin politic“. M- am dus dinadins sîmbătă după-amiază la partea finală a ședinței pentru a urmări dezbaterile și votul la Rezoluție, document a cărui importanță se reduce, în ultimă instanță, la această formulare. (continuare în pagina 4) Nemaipomenitele aventuri de la Comitetul de Conducere al țărăniștilor, încheiat sâmbătă la București Radu Vasile a spălat podelele cu conducerea PNȚCD Care este oare misterioasa decizie despre care vorbea premierul? Reuniunea Comitetului de Conducere al PNȚCD, încheiată sâmbătă, a dat câștig de cauză premierului Radu Vasile. Rezoluția de la finalul lucrărilor, adoptată de țărăniști cu 43 de voturi pentru, 4 împotrivă și 2 abțineri stabilește faptul că acest for statutar „aprobă activitatea conducerii partidului și a reprezentanților săi în Guvern, pe care o apreciază corespunzătoare interesului național și principiilor PNȚCD, și le acordă în continuare întregul său sprijin politic". Printre cei care s-au împotrivit acestei rezoluții se numără și fostul premier Victor Ciorbea, care a adus în cursul zilei de sâmbătă serioase critici activității Guvernului și a premierului în special. Acest fapt a determinat o reacție extrem de dură a lui Radu Vasile, oint pe nepregătite să răspundă criticilor săi. Printre afirmațiile senzaționale făcute de premier cu această ocazie ,o reținem pe următoarea: „Eu personal, în dimineața aceasta am luat o decizie. Nu o fac publică, pentru că - cred - va avea un efect care nu va fi în favoarea noastră a tuturor. Dar decizia mea este luată“. Redacția ziarului „Cotidianul“ oferă un premiu ,în valoare de 1 milion de lei aceluia care oferă răspunsul corect la întrebarea: „Care este decizia misterioasă a premierului Radu Vasile?“ Detalii despre reuniunea PNȚCD, în pagina 3. CONCURS Câștigați un milion de lei răspunzând corect la întrebarea: Ce decizie a luat premierul Radu Vasile? Nume ............................................................................................. Adresa ..................................... ............................... Trimiteți talonul completat pe adresa redacției, până la data de 5 martie, data poștei. Câștigătorul va fi anunțat după ce premierul Radu Vasile își va face publică decizia. Le Monde: Catedrala Mântuirii Neamului - un afront adus unei populații sărăcite Numărul de sâmbătă al cunoscutului cotidian francez „Le Monde“ găzduiește un articol intitulat „Polemică pe marginea proiectului unei catedrale monumentale în România", articol din care reproducem un fragment: „Numeroși preoți reamintesc faptul că bisericile ortodoxe românești se caracterizează prin intimitatea dimensiunilor lor. Ei estimează de altfel că o asemenea construcție ar fi un afront la adresa populației, din care peste jumătate trăiește sub limita sărăciei. Doar clasa politică pare unanim favorabilă acestui proiect estimat la un cost de circa 250 de milioane de franci" (circa 38 de milioane de EURO) (...) Majoritatea politicienilor au intrat în joc în speranța de a obține câștiguri electorale. „Sper că această catedrală va materializa spiritul românesc, a declarat de exemplu președintele Constantinescu, ea ne va ajuta să pășim cu demnitate în mileniul 3“. Până una alta, majoritatea românilor pășesc în mileniul 3 sărăciți“, încheie caustic autorul articolului. Viorel Cataramă declară că PNR își propune să câștige alegerile din 2000 Ajuns președinte al PNR, Viorel Cataramă se va lăsa condus din umbră de Virgil Măgureanu sau îl va lăsa pe acesta în umbră? pagina 4 Anna Oxa, laureata Festivalului de la Sanremo Anna Oxa a fost recompensată pentru piesa „Senza pietà". Juriul de experți al festivalului a fost prezidat de celebrul compozitor italian Ennio Moricone. pagina 8 Sare și piper y Petrom a stabilit prețurile de referință pentru carburanții auto 8.000 de lei benzina, 5.000 motorina Prețurile de referință ale SNP Petrom vor fi, în urma majorării accizelor la carburanții auto, de 8.000 lei litrul de benzină Premium, 7.800 lei litrul de benzină fără plumb și 5.000 lei litrul de motorină, a declarat Ioan Popa, directorul general executiv al Petrom. Guvernul a decis, vineri, 26 februarie, majorarea accizelor la carburanții auto, începând cu 2 martie, ora 0. Sucursalele PECO, de distribuție a produselor petroliere, din cadrul Petrom pot vinde benzina și motorina la prețuri care pot varia cu +15% față de prețul de referință anunțat. Costul unei călătorii cu metroul se majorează cu 150 lei O călătorie cu metroul va costa cu 150 de lei mai mult, de astăzi, dată la care intră în vigoare decizia regiei Metrorex de majorare în medie cu 7,28% a tarifelor practicate. Prețul unei cartele cu două călătorii va crește de la 3.500 lei la 3.800 lei, iar cel al unui abonament lunar, de la 72.000 lei la 74.000 lei. De asemenea, o cartelă pentru zece călătorii va costa 17.500 lei, față de 16.500 lei. Prețul cartelei cu valabilitate de o zi rămâne 5.000 lei. Metrorex justifică măsura de majorare a tarifelor prin creșterea indicelui prețurilor de consum aferent lunilor decembrie și ianuarie, în limita de 107,28%. Ultima majorare a tarifelor la călătoria cu metroul s-a efectuat la 20 decembrie 1998. (Mihai DUȚĂ) Implicații și dedesubturi ale procesului împotriva lui Sever Mureșan si Horia Mircea Hossu pagina 10 Florin Călinescu este noul director general al Teatrului Mic Florin Călinescu a câștigat concursul pentru ocuparea postului de director general al Teatrului Mic, anunță Mediafax. El își va prelua atribuțiile după ce primarul general al Capitalei, Viorel Lis, va valida rezultatele concursului pentru ocuparea acestui post, care a avut loc vineri, la sediul Ministerului Culturii. Contracandidații lui Florin Călinescu au fost actorii Teatrului Mic: Petre Nicolae și Eugen Cristian Motruc. Postul de director general al teatrului a rămas vacant din octombrie anul trecut, ca urmare a decesului actriței Leopoldina Bălănuță. Director adjunct al Teatrului Mic a fost desemnat, joi, prin concurs, actorul Mihai Dinvale. Florin Călinescu s-a născut în 29 ianuarie 1956, la Timișoara. A absolvit Institutul de Artă Teatrală și Cinematografică din București în 1980, după care a lucrat la teatrele din Bârlad, Ploiești și la Teatrul Mic din Capitală. Ulterior, a făcut regie de film și de teatru și a avut câteva roluri în producții românești. Andreea ENEA Ion Iliescu nu înțelege spaima care i-a cuprins pe unii, legată de vizita sa în SUA Liderul PDSR, Ion Iliescu, nu înțelege de ce încercarea sa de a cuceri America a creat panică în rândul adversarilor politici din țară. Consiliat la fața locului de fostul director al SIE, Ioan Talpeș, Iliescu s-a lansat în fața oficialilor americani în critici virulente la adresa actualilor guvernanți. Fostul șef al statului speră să obțină susținerea externă pentru PDSR, mai ales din partea Partidului Democrat din SUA. într-un interviu acordat postului de radio „Europa Liberă“, Iliescu precizează că vizita sa nu are nimic din clandestinitatea ce caracteriza incursiunile externe ale fostei Opoziții. pagina 4 Deraiere pe podul de la Stoenești . Ultimele două vagoane ale trenului rapid 796, care circulă pe relația Craiova-București, au deraiat, duminică, la ora 15.20, în momentul în care trenul ieșea de pe podul de la Stoenești-Olt, locul unde s-a desfășurat ultima confruntare dintre forțele de ordine și minerii plecați spre București. Rapidul 796 circulă numai în zilele de vineri și duminică, traseul său fiind Craiova-Caracal-Drăgănești Olt- Roșiori-Videle-București. Incidentul nu s-a soldat cu victime, pasagerii celor două vagoane care au deraiat fiind transferați în restul vagoanelor, iar trenul și-a continuat drumul. Circulația feroviară pe podul de la Stoenești-Olt se desfășura ieri, după accident, numai pe o linie. în bătaia puștii Valerian Stan Jefuitorii de bănci și complicii lor Se știe, la începutul săptămânii trecute, președintele BANCOREX Vladimir Soare și principalii lui colaboratori au demisionat din funcțiile pe care le dețineau din primăvara anului trecut. Deși oficialii o scaldă cu privire la motivele acestui gest, sunt suficiente indicii că el a survenit ca urmare a situației foarte grave în care a ajuns banca. Deznodământul n-a mai putut fi amânat din cauză că Banca Mondială nu a mai acceptat ca Guvernul să mai tergiverseze la nesfârșit restructurarea BANCOREX. Demisia lui Vladimir Soare a dezvăluit adevăruri foarte grave, cele mai multe ascunse până acum opiniei publice. Din totalul creditelor acordate de bancă, peste două treimi sunt neperformante, iar pierderile depășesc 1,2 miliarde de dolari (pentru Cititorii fără un calculator la îndemână asta înseamnă cam 15 mii de miliarde de lei). Tot zilele trecute a fost reconfirmat faptul că bilanțul celeilalte conduceri de după alegerile din toamna lui 1996 (președinte, Florin Andrei Ionescu) a fost, cum știam, un fals grosolan, statisticile de pe hârtie ascunzând și atunci o realitate dintre cele mai dezastruoase. Asupra jafului din sistemul bancar a atras nu odată atenția și Curtea de Conturi a României, h vara anului 1995, Parlamentul a fost informat că în cursul anilor 1990 și 1991 din conturile BANCOREX (BRCE) au fost făcute plăți de peste 2 miliarde de dolari pur și simplu fără documente justificative. Tot atunci, Curtea de Conturi a semnalat că între anii 1992 și 1994, conducerea BANCOREX (inclusiv celebrii și pe nedrept uitații Dan Pascariu și Răzvan Temeșan) a acordat credite de sute de milioane de dolari, într-o manieră absolut discreționară și foarte păgubitoare pentru bancă. (continuare în pagina 5)