Cotidianul, iulie 1999 (Anul 9, nr. 2395-2421)

1999-07-01 / nr. 2395

Atenție turiști! Kurzii au declanșat război împotriva Turciei, demisionează din TVR pagina 3 Cotidianul Fondator ION RAȚIU Director DAN DIACONESCU Anul IX, numărul 350 (2395), joi, 1 iulie 1999, 20 pagini, două ediții, 2000 lei Adresă pe Internet: www.cotidianul.ro arctic Intr-adevăr practic: Cristian Țopescu învățământ + lumea militară . Raportul tehnico-științific al Serviciului Criminalistic din IJP Timiș demonstrează: Fals și uz de fals la Banca „Ion Tiriac64 • După insistențe de un an de zilé, Poliția își face datoria , în acest caz Banca Ion Țiriac se poate prăbuși Spectrul infracțiunilor din domeniul bancar este extrem de larg: în momentul când apelezi la fals și la uz de fals nu te mai numești „bancher cu sume în litigiu“, stârnești chiar disprețul borfașilor, șuților și găinarilor de rând. Un astfel „fenomen economic“ face obiectul unor ample anchete ale ziarului nostru. Până acum autoritățile, în general „au pactizat cu infractorii, au tergiversat anchetele etc., sabotând în final statul român, mâna care îi plătește“. în premieră ziarul nostru vă prezintă amănunte ale constatărilor tehnico-științifice ale Serviciului Criminalistic al Poliției, atunci când i se permite să-și pronunțe punctul de vedere în cazul unor falsuri curente practicate la Banca Comercială Ion Țiriac, în ciuda interdicției impuse de doi procurori generali, a trei foști prim-procurori, a presiunilor și amenințărilor, a Legii Omerta impusă de tenismanul care se laudă că recent a investit zece milioane de dolari în banca ce îi poartă numele, în pagina 15 citiți amănunte ale unei afaceri care produce fiori în rândurile Mafiei din România. Un argument, din păcate neînregistrat de reportofoanele noastre, este declarația primului procuror al Parchetului Timiș, Vasile Bâc: „Dacă eu vorbesc, bag banca asta în faliment“. Ion Tiriac: „bancher“ Andrej |0NESCU 200.000 de firme vor dispărea din scripte Mii de societăți comerciale nu și-au majorat capitalul social până la termenul limită de 30 iunie, majoritatea firmelor lăsând pentru ultimele zile îndeplinirea acestei formalități, dar una din explicațiile pentru absența de la oficiile Registrului Comerțului (RC) este dispariția de pe piață a multora dintre firmele aflate încă în evidențele acestei instituții. Conform datelor Oficiului Național al Registrului Comerțului, la 25 iunie nu își majoraseră capitalul social un număr de 233.690 societăți cu răspundere limitată (SRL), reprezentând 40% din total, respectiv 3.239 societăți pe acțiuni (SA), adică peste 16% din total. Numărul total al SRL-urilor obligate să mai majoreze capitalul social este de 595.048, iar al SA-urilor, de 23.737. în ultimele zile, oficiile teritoriale ale Registrului Comerțului au fost asaltate de către patroni și administratori de societăți în vederea majorării capitalului social, dar, din cauza aglomerațiilor, numărul firmelor care au reușit să îndeplinească această formalitate nu a crescut spectaculos, afirmă reprezentanți ai RC. Oana METEHOIU Angajații Ministerului Justiției mănâncă din același cazan cu deținuții de la Jilava Pentru că mâncarea de le bucătăria Penitenciarului Jilava este foarte ieftină, aceasta are mare căutare la cantina Ministerului Justiției. Pe de altă parte, sărăcia bugetului alocat Direcției Penitenciarelor face ca asigurarea hranei și întreținerii condamnaților să fie o problemă. Această situație, căreia i se adaugă supraaglomerarea penitenciarelor, i-a determinat pe reprezentanții Justiției să aibă în vedere posibilitatea grațierii pedepselor unor infractori. PD și PNȚCD au bătut palma Biroul Permanent Național al PD, de azi, ar putea consfinți în mod oficial încheierea conflictului dintre PD, PNȚCD și Palatul Cotroceni. După tatonări bilaterale, PD și PNȚCD au căzut de acord că acest război fratricid trebuie să ia sfârșit din interesul ambelor părți. Deși liderul național al PD, Petre Roman, nu s-a pronunțat încă pentru încetarea acestui conflict, locotenenții săi, respectiv vicepreședinții partidului, au început să ducă muncă de lămurire cu parlamentarii recalcitranți, cerându-le să pună capăt accentelor critice la adresa partenerilor de guvernare. Mai mult chiar, surse din interiorul PD susțin chiar că Petre Roman a făcut întotdeauna un apel la rațiune și le-a solicitat membrilor partidului ca înainte de a-l ataca pe unul din partenerii de guvernare să se documenteze temeinic și nu să reacționeze în mod emoțional. (Clementina FILIP) Contractul Dacia-Renault se va semna vineri Potrivit unor surse guvernamentale, vineri, la sediul FPS, la orele 19.30, va avea loc ceremonia de semnare a contractului de vânzare a pachetului majoritar de acțiuni ale Dacia Pitești către firma franceză Renault. Evenimentul va avea loc în prezența șefului FPS, a conducerii Renault și a șefului Executivului, Radu Vasile. (Ortansa TEODOR) Banca Mondială și-a desemnat un nou negociator Francois Ettori a fost primit ieri la Palatul Victoria de premierul Radu Vasile, scopul întrevederii fiind încheierea misiunii reprezentantului Băncii Mondiale în România. Mandatul oficialului BM a expirat, durata numirii fiind de 4 ani. Ettori l-a prezentat, în consecință, pe succesorul său, în persoana dlui Ziad Alahdad, care va fi, începând de mâine, reprezentantul permanent al Băncii Mondiale în România. (Ortansa TEODOR) I I t - Senatorii au clocit o lege a presei pentru liniștea lor ^ pagina 2 Unul din inițiatorii legii, Mircea Ionescu-Quintus mAW./WA . invatamant se va introduce „clasa zero“ Ministrul Andrei Marga dorește să treacă la o nouă fază a reformei învățământului, atât în învățământul preuniversitar, cât și în cel superior. Astfel, începând din viitorul an școlar se vor pune bazele „clasei zero“, ceea ce înseamnă cuprinderea în învățământul preuniversitar a copiilor de cinci ani, adică cei care sunt în grupa mare la grădiniță. în momentul de față în grădinițe se predau deja copiilor noțiuni despre scris și citit și se învață o limbă străină. Practic, grupa mare de la grădiniță poartă deja titlul generic de „grupă pregătitoare“. Copiii sunt învățați cu programul școlar. O altă latură a reformei învățământului este educația pentru adulți și pentru tinerii care au ieșit pentru scurt timp din sistemul educativ și vor să reia școala. Acestora li se va oferi a doua șansă educativă. Ministrul Marga consideră că experiența privind cei opt ani de școală obligatorie a eșuat, nu numai la noi, ci și în străinătate. Se preconizează ca în următorii trei ani învățământul obligatoriu să ajungă la zece clase. I. Dan GHEORGHE Ministrul învățământului, Andrei Marga Prețul apei minerale se va mări cu 50% Un litru la puț va costa 40 de lei „în prezent am ajuns într-un punct mort la negocierile cu societățile de îmbuteliere a apei minerale", susține Peter Elek, directorul Societății Naționale Apele Minerale. Potrivit datelor statistice, consumul de apă în România a crescut continuu, ajungând în 1998 la 19,8 litri anual/cap de locuitor. „De la 1 iulie am dori ca prețul la puț a apei minerale să fie de 40 lei/litru față de 27 lei/litru cât este în prezent. Deși pare o creștere mare de 50% trebuie spus că în ultimii doi ani prețul apei minerale furnizată de Societatea Națională Apele Minerale societăților de îmbuteliere nu a mai fost majorat. Pentru cetățeni, doresc să spun că această creștere s-ar putea resimți într-o oarecare măsură, totul depinzând de societățile în cauză, în general, pierderile unei firme la îmbutelierea apei minerale sunt cuprinse între 5-20% în funcție de tehnologia folosită. Oricum, dorim să nu pierdem acest sezon, fiind cunoscut faptul că vara apa minerală se vinde foarte bine“, ne-a mai declarat Peter Elek. (Dan ODAGIU) Medicii armeni afirmă că au găsit remediul împotriva SIDA Formula chimică a medicamentului este strașnic păzită Cercetătorii armeni afirmă că au vindecat 48 de bolnavi de SIDA și seropozitivi, utilizând un nou medicament fabricat în această fostă republică sovietică, relatează France Presse. Medicamentul Armenicum a fost oficial înregistrat săptămâna trecută de către comisia farmacologică a Armeniei. „în curând, vom publica descoperirea noastră în reviste medicale internaționale“, a declarat farmacologul șef al statului, Emil Gabrielian. Cercetările și testele s-au efectuat în mare secret. Serviciile naționale de securitate veghează ca formula chimică a medicamentului, numele autorilor descoperirii și chiar al sponsorilor să nu fie dezvăluite. Testele au demonstrat că cei 48 de seropozitivi și bolnavi de SIDA s-au vindecat după 50 de injecții de Armenicum, spune doctorul Gabrielian. Efectele secundare ale medicamentului sunt insignifiante. O dată vindecat, un pacient nu mai trebuie să urmeze nici un tratament. El poate să ducă o viață sexuală normală și să aibă copii. Tratamentul va costa 20.000 de dolari. Arma AVRAM n tururile preliminare ale cupelor europene la fotbal, echipele românești au adversari din Luxemburg si tarile baltice Am avut noroc la tragerea la sorți „Grand Naga Hilton Hotel“ din Geneva a găzduit ieri tragerea la sorți a tururilor preliminare din cadrul cupelor europene la fotbal, în competiție fiind prezente și trei echipe românești, în frunte cu câștigătoarea campionatului, Rapid. Calificați direct în al doilea tur preliminar al Champions League, giuleștenii se vor întâlni cu învingătoarea dintre Skonto Riga (Letonia) și Jeunesse D’Esch (Luxemburg). Cele două formații care vor juca în primul tur preliminar al Cupei UEFA, Steaua și Dinamo, vor juca și ele în compania unor adversare de mâna a doua, câștigătoarea Cupei României având de înfruntat pe Levadia Maardu (Estonia), iar „alb-roșii" pe FC Mondercange (Luxemburg). Steaua și Dinamo vor disputa meciurile primului tur pe 12 și 26 august, iar Rapidul este programată să joace pe 28 iulie și 4 august. pagina 12 A apărut un nou număr al revistei Autostrada Țărăniștii se sfâșie între * yrei din cauza Ordonanței privind Legea caselor naționalizate _ ___________ pagina 2 Politic Camera Deputaților a decis: se vor restitui zece hectare de pădure Economic Goldman Sachs a primit opt milioane dolari „onorariu de succes“pentru privatizarea RomTelecom pagina 4 pagina 7 Astăzi, în Cotidianul, gratuit, TURISM CLUB supliment de informație turistică Ud?> Tie* 4 Secretarul general al ApR dă în judecată Biroul de Presă al MS Mihai Cuptor îi va acționa în Justiție și pe cei care au afirmat că a fost angajat al fostei Securități pagina 4 4