Cotidianul, decembrie 1999 (Anul 9, nr. 2526-2551)

1999-12-01 / nr. 2526

Cotidianul Fondator ION RATIU Director DAN DIACONESCU » Anul IX, numărul 2526, miercuri, 1 decembrie 1999, 12 pagini, două ediții, 2500 lei M al HIII : | Chinezii prognozează cutremurele Un cutremur cu magnitudinea de 5,5 grade pe scara Richter s-a produs luni în nord-estul Chinei, provocând pagube materiale, dar nici o victimă. Potrivit declarațiilor de ieri ale unui reprezentant al administrației locale, seismul a fost prognozat dinainte, ceea ce a permis echipelor de intervenție să se deplaseze în regiune încă de la 26 noiembrie. Seismologii au prevăzut că epicentrul cutremurului,, care a fost resimțit într-o mare parte a provinciei Liaoning și mai ales în capitala acesteia, Shenyang, s-a situat în apropierea localității Sanjianfang, unde 160 de case au fost avariate. Pentru persoanele rămase fără case s-au instalat din timp corturi în regiunile unde speraturile coboară frecvent la minus 15 grade Celsius pe timp de Molotov, strivit de „Tupolev“ Un cameraman al televiziunii private ruse NTV a fost strivit luni seara pe aeroportul militar Cikalovski, situat la nord-est de Moscova, de un avion care efectua manevre. Mihail Stepanov- Molotov se afla chiar pe pista de aterizare a avionului „Tupolev 154“, din motive inexplicabile chiar și pentru Ministerul rus al Apărării, care și-a manifestat uimirea față de ineditul accident aviatic. Molotov se întorsese de la baza militară rusă din Osetia de Nord la bordul unui avion al Ministerului rus de Externe. Cameramanul tocmai făcuse o serie de filmări pentru realizarea unor emisiuni despre conflictul din Cecenia. Dragoș MORARU Paul McCartney va juca în serialul „VIP“, alături de Pamela Anderson Fostul membru al formației Beatles, celebrul interpret și compozitor Paul McCartney își va face apariția într-unul dintre episoadele serialului „VIP", evident unul dintre cele care urmează să se turneze, informează revista „Voici“. El va evolua alături de frumoasa blondă Pamela Anderson. McCartney s-a întâlnit cu binecunoscutul sex-simbol american la Los Angeles, cu prilejul unei serate în favoarea protecției animalelor. De atunci, Pam și Paul se înțeleg de minune. Eroina din „Baywatch“ și din „VIP“ este preocupată, după cum se știe, de noul măritiș cu Tommy Lee, cei doi construindu-și în prezent o nouă reședință. La rândul lui, Paul McCartney dorește să-și refacă viața, convins că regretata sa soție îl va înțelege că nu mai poate suporta singurătatea. După cum se știe, serialul este difuzat și în România de postul Antena 1, deci este posibil ca un viitor să-l poată vedea pe McCartney în postura de actor, alături de Pamela. Arina AVRAM Au mai rămas 30 de zile până în anul 2000 Omenirea mai are doar o lună până să intre în anul 2000. „Cotidianul" vă va prezenta, în aceste 30 de zile care ne mai despart de ceea ce se numește în presă occidentală „Revelionul Mileniului", semnele pe care timpul le-a lăsat în ultima sută de ani în istoria umanității. Să fie aceste semne prevestirea iminentului sfârșit al civilizației noastre? Nu știm. Oricum, din nenumăratele voci care pretind că pot „vedea" viitorul, unele susțin cu vehemență că zilele omenirii sunt numărate. Vă prezentăm astăzi unele dintre aceste profeții, urmând ca în zilele următoare să vă prezentăm evenimentele care-i fac pe cei mai fricoși să se teamă de anul 2000. Amănunte în pag 2 Telefonul cititorului: 637.79.20/120 0.L5;f Profesorii universitari nu pot accede în structuri de conducere pentru că au lucrat cu studenții, nu cu oameni maturi După ce că nu-și primesc salariile de o bună perioadă de timp, fapt ce i-a adus în pragul disperării, profesorii universitari sunt supuși, se pare, după cum susțin unele surse, și unor teste care nu au nimic de-a face cu competența atunci când este vorba de promovarea lor în anumite structuri ceva mai bine retribuite din aparatul administrativ central. Nicolae Idu, proaspătul director al și mai proaspătului Institut European, care, între noi fie vorba, și-a găsit un loc călduț în Palatul Parlamentului, a inventat un nou criteriu de selecție a candidaților, eliminatoriu, și anume experiența în relația cu oamenii maturi. Astfel, Idu consideră ca incompatibilă calitatea de profesor universitar, doctor etc. cu cea de expert, motivul invocat fiind că o asemenea categorie profesională a lucrat cu studenți, și nu cu oameni maturi, după părerea sa. Având în vedere o atare gândire, am putea lesne trage concluzia că nici primul-ministru, Radu Vasile, și nici președintele țării nu prezintă calificarea necesară activității cu care au fost investiți. Pentru că, nu-i așa, aplicând „criteriul Idu“, la Guvern se presupune că nu se mai lucrează cu studenți, ci cu oameni maturi. Pentru a nu ne mai confrunta cu astfel de situații penibile, așteptăm de la dl Idu elaborarea unor norme metodologice cu privire la criteriile de selecționare a experților, eventual, impunându-se din start eliminarea cadrelor universitare, fie ele și cu o valiză de diplome, de pe lista celor admiși. (Ortansa TEODOR) Emil Constantinescu in ceată ieri după-amiază, în jurul orei 17.40, președintele Emil Constantinescu era așteptat de către autoritățile locale la Sibiu, în drumul său spre Alba Iulia. Oficialitățile l-au așteptat însă în zadar, deoarece avionul prezidențial a rămas în ceață deasupra orașului aproximativ 15 minute. Deși echipajul a avut două tentative de aterizare, acestea nu au reușit și președintele nu a putut să pună piciorul pe Aeroportul Sibiu. După aceste încercări, avionul prezidențial s-a îndreptat spre Cluj Napoca, luându-l prin surprindere pe Gheorghe Funar, care nu s-a așteptat la o astfel de vizită. (Agenția SEVIRIS) Sabin Gherman își face partid. Liga Transilvania-Banat Liderul Fundației Pro-Transilvania, Sabin Gherman, a anunțat ieri oficial că au fost inițiate demersurile pentru înființarea propriului său partid, botezat încă de acum șase luni de zile cu numele de Liga Transilvania-Banat. Sabin Gherman a prezentat presei proiectul de statut al noului partid și o Declarație-Apel semnată de 10 locotenenți de-ai săi din Brașov, Cugir, Turda, Hațeg, Bistrița și Aiud. Potrivit proiectului de statut, Liga Transilvania- Banat se vrea un partid de centru-dreapta de inspirație creștin-democrată, în Declarația Apel, Sabin Gherman face celorlalte organizații regionaliste oferta de constituire a Uniunii pentru o Românie Modernă, organism național care urmează să promoveze urgentarea descentralizării administrației și economiei românești. Sabin Gherman a precizat că ieri a fost declanșat procesul de strângere a celor 10.000 de semnături pentru constituirea Ligii Transilvania-Banat și speră ca în maximum trei luni să fie depusă la Tribunalul București cererea de înscriere în rândul formațiunilor politice din România. „Sondajele arată limpede că peste jumătate din populația Transilvaniei dorește o autonomie tot mai largă, în cazul în care vom întâmpina piedici și nu vom fi admiși ca partid politic, vom trece la forme de presiune internă și externă.“, a conchis Sabin Gherman. (Ion NOVĂCESCU) Lista persoanelor înscrise la ANL pagina 6 Investigații Gheorghe Carp, secretar general al MS pagina 7 Cursa Viena-Timișoara, 7 incident la aterizare O aeronavă de pasageri operată de compania Austrian Airlines, care efectua, marți, cursa Viena-Timișoara, a avut un incident pe Aeroportul din Timișoara imediat după aterizare, în momentul în care rula pe pistă, din cauza unei defecțiuni la unul din trenurile de aterizare. Incidentul nu s-a soldat cu victime. „După aterizare, care a avut loc la ora 16.03, în timp ce rula pe pistă, trenul principal de aterizare din dreapta s-a pliat pe aripă", au declarat surse din Inspectoratul Aviației Civile din cadrul Ministerului Transporturilor. Defecțiunea a condus la dezechilibrarea aparatului de zbor, care s-a târât aproximativ 60 de metri. Nu s-a produs nici un incendiu. Aeronava avea la bord un număr de 41 de pasageri, la care se adaugă cinci membri ai echipajului. Pentru cei care poate au uitat, reamintim că au trecut zece ani de la evenimentele antidictatoriale, care, teoretic, au schimbat soarta țării, și trei ani de când puterea ce se consideră acum a fi cea mai democratică și corectă a promis că toate reședințele „private“ ale lui Ceaușescu vor intra în circuitul public. Dacă ar fi să ne luăm după cușca câinelui aferent pazei prețiosului imobil, aproape cât a soldatului de gardă, descoperite de noi peste un gard înalt, dar cu aer ostil milităros la Predeal, am putea crede că democrația asta este destul de periculoasă. Nu ne vine totuși să credem că și această vilă de la Predeal și-a păstrat clienții și obiceiurile, mai ales că am auzit că au fost aruncați la groapa de gunoi a istoriei. Să se fi răzgândit oare președintele Constantinescu și Viorel Lis, gunoierul șef al Capitalei și al principalului partid aflat încă la guvernare, în această privință? Andrei IONESCU