Cotidianul, noiembrie 2000 (Anul 10, nr. 2810-2835)

2000-11-01 / nr. 2810

Cale liberă importurilor din Ungaria pagina 7 CDR 2000 trebuie să sară peste 10% Calculele făcute de juriștii CDR 2000 privind pragul electoral cu care ar fi urmat să fie acreditată alianța în alegerile parlamentare s-au dovedit a fi eronate. Pentru a accede în Parlament, alianța trebuie să realizeze minimum 10%. Iată ce a declarat ieri judecătorul Mihai Nicolae: „Pragul electoral este, conform Legii electorale, de 5% pentru partide politice și de 5% plecare, plus 3% pentru al doilea partid, plus 1% pentru celelalte partide atât pentru alianțele politice, cât și pentru alianțele electorale. Interpretarea juriștilor CDR 2000, despre care am aflat din presă, este eronată. Ordonanța chiar menționează că restul prevederilor sunt în concordanță cu textul Legii 68/1992, modificată prin Ordonanța 129/2000. Ordonanța 129/2000 este cea care anulează pragul electoral de 3% și-l ridică la 5%, cu adăugirile aferente alianțelor de orice tip. Probabil că juriștii CDR 2000 nu au luat în calcul această modificare, care se află inserată în textul Legii 68/1992“. pagina 2 Dinamită sub scaunul viitorului guvern Ministerul Finanțelor va lansa, în luna noiembrie, o serie de patru emisiuni de certificate de trezorerie cu discount, în valoare de 3422,860 miliarde de lei, sumă destinată finanțării datoriei publice interne. Programul pe luna aceasta al emisiunii de certificate de trezorerie prevede ca prima emisiune să înceapă pe 2 noiembrie. Valoarea acestei prime emisiuni se ridică la 600 miliarde de lei, iar data scadenței este 18 ianuarie, anul viitor. Cea de-a doua emisiune, programată pentru 9 noiembrie, va avea o valoare de 1000 de miliarde de lei și scadența pe 1 februarie 2001. Pe tot anul, până la 27 octombrie, statul s-a împrumutat prin certificate de trezorerie cu 20.685 miliarde de lei. Aceste împrumuturi au în cea mai mare parte scadența în 2001. în acest context se poate spune că actualul Executiv lasă în urma sa o moștenire destul de ingrată, aceea de a achita la scadență sume de ordinul milioanelor de dolari. pagina 3 Euro alimentează exportatorii români De aproape două luni, moneda unică europeană - euro - se află într-o continuă cădere: în ciuda intervenției din luna septembrie a Băncii Centrale Europene pentru restabilirea euro, aceasta se află pe un trend descendent. în momentul de față, moneda unică europeană traversează momente grele, mai ales că Banca Europeană Centrală se arată foarte reticentă în ceea ce privește posibilitatea unei noi intervenții pentru restabilirea acesteia. Această cădere a euro afectează într-un mod dramatic comerțul extern al României. Toți exportatorii care își vând mărfurile la firme din Uniunea Europeană (și sunt aproximativ două treimi din totalul exportatorilor români) pierd la fiecare tanzacție sume importante. Potrivit calculelor efectuate de Asociația Națională a Exportatorilor și Importatorilor din România, la nivelul întregii țări s-au pierdut lunar în ultima perioadă aproape 100 de milioane de dolari. pagina 6 Poliția de Frontieră de la Budapesta se pregătește de zar Granița româno-ungară va deveni graniță Schengen Potrivit postului Radio Budapesta, generalul de brigadă József Benedek, comandantul Poliției de Frontieră din Ungaria a declarat că „după aderarea la Uniunea Europeană, din linia de frontieră ungară, de 2247 kilometri lungime, Poliția de Frontieră ungară va trebui să respecte normele severe de la Schengen pe o lungime de 1700 kilometri, deoarece Ungaria va fi granița răsăriteană a Uniunii Europene". Această afirmație a fost făcută în cadrul unei conferințe de presă ținută la Miskolc. Benedek a subliniat importanța apărării frontierelor estice ale Uniunii Europene, după aderare. Cum este deja evident faptul că Ungaria, membră NATO, va deveni și membră a UE înaintea României, granița româno-ungară va deveni graniță a UE și implicit a spațiului Schengen, cu toate dezavantajele ce decurg de aici pentru cetățenii români, inclusiv cei de etnie maghiară. Radu TUDOR Căsuță poștală pentru Dumnezeu Disperați de necazurile care îi cotropesc tot mai mult, reveniți la Dumnezeu după decenii întregi de spălare a creierelor, românii se află nu numai într-o tranziție către capitalism și către bunăstare, ci și într-o lungă și dureroasă tranziție către o relație normală cu Dumnezeu. Acatistul, o formă scrisă de adresare a unor rugăciuni către Dumnezeu, către Maica Domnului sau către diverși sfinți, s-a transformat, tot mai mult, într-o jalbă pe care cetățeanul ar trebui s-o adreseze unor autorități foarte pământene și, după cum simțim cu toții, foarte păcătoase: primar, polițist, judecător, primministru, președinte de țară. Credinciosul român îi înșiră lui Dumnezeu, pe petice de hârtie, cele mai năstrușnice sau chiar aberante rugăciuni: pentru boala, pușcăria sau chiar moartea presupușilor săi dușmani, pentru reușită la bingo sau la loto, pentru «dezvrăjirea» soțului curvar sau bețiv, pentru obținerea unei locuințe etc. Foarte puțini dintre cei care îi trimit lui Dumnezeu scrisori la căsuța poștală își aduc aminte să-l mulțumească, pur și simplu, că îi ajută să treacă prin viața asta, uneori ușoară, de cele mai multe ori grea, dar care reprezintă minunea minunilor. Rugăciune pentru răul aproapelui * Dumnezeu - agenție matrimonială * Mijlocire pentru Bingo * Rugă pentru carnet auto. pagina 8 Catastrofă aviatică în Taiwan Un avion Boeing 747 aparținând companiei Singapore Airlines, cu 179 de oameni la bord, s-a prăbușit ieri seară în timp ce decola de aeroportul capitalei taiwaneze Taipei. Până la închiderea ediției, nu se știa numărul exact al victimelor, ci doar faptul că 18 supraviețuitori fuseseră transportați de urgență la spital. Potrivit oficialităților locale, aparatul, având drept destinație Los Angeles, sa prăbușit înainte de a lua altitudine, lovind în cădere un alt avion, aparținând companiei China Airlines, situat pe pistă. Ambele avioane au sărit în aer în urma impactului, dar se pare că în al doilea avion nu se afla nici un pasager. Costin IONESCU Lansare reușită la Baikonur pagina 10 Fondator ION RAȚIU 22, Anul X, numărul 2810, miercuri, 1 noiembrie 2000,12+8 pagini, două ediții, 3000 lei Ieri, Ministerul Apărării a fost scena unei lovituri de teatru. Pentru prima oară în istoria postdecembristă a Armatei Române, un șef al SMG a demisionat. Ieri, la prânz, generalul de corp de armată dr. Mircea Chelaru, Șeful Statului Major General, și-a depus demisia la Palatul Cotroceni. Șeful statului a luat act de acest lucru, acceptând demisia generalului Chelaru. Potrivit datelor de care dispunem până la această oră, generalul Chelaru a recurs la acest gest din cauza unor conflicte care s-au accentuat în ultimele zile privind relațiile cu ministrul Apărării și cu o parte dintre colaboratorii ținând cont că unele aprecien tăcute de mine, in calitate de fot al marului Maior General al Armatei României, au generat, prin interpretare și ea voință, suspiciunea gravă a nerecunoașterii controlului avu asupra pertuției amare, șefului SMG. Punctul culminant care l-a determinat pe generalul Chelaru să demisioneze din funcție l-au constituit însă reacțiile apărute pe marginea declarațiilor făcute de acesta la ultima conferință de presă, de vineri, 27 octombrie a.c. pagina 3 în plină campanie electorală Demisie la vârf in Amata Română în urma scandalului provocat de afirmațiile sale, generalul Mircea Chelaru s-a retras din fruntea Statului Major General stimate Domnule Președinte. Prof. univ. dr. Emil CONSTAN i intuiu consecvent pricipiilor Statului de Drept in care cred cu toata tiuita nu.dar pană la sacuificiu Instituției Militare si valorilor sale de Demnitate si onoare, înțeleg ai-mi ofer demisia din funcția actuali, de care va rog sa lua p act, pentru a nu prejudicia sub nici o formă statutul Armatei Romaniei. Presedintelui Romaniei, Comandant al Forțelor Armate AFP. Victoria PDSR riscantă pentru România Apropierea alegerilor generale atrage, de un timp, atenția presei internaționale din nou asupra țării noastre. Una din pricipalele instituții mass-media occidentale, agenția France Presse, dedică un amplu comentariu situației politice de la noi. Instituțiile occidentale, scrie AFP, atrag atenția că o victorie a „opoziției neocomuniste", care dorește amânarea procesului de privatizare, ar putea provoca pagube „incalculabile" economiei românești. pagina 3 Daewoo strânge cureaua Compania Daewoo Motor își va reduce producția de automobile la fabricile sale din România, India, Uzbekistan, Ucraina și Polonia, în cadrul unui amplu proces de restructurare, potrivit „Wall Street Journal“. Acest proces va include vânzarea unora dintre companiile pe care le deține, iar numărul angajaților va fi redus cu 18%. Dealul Mitropoliei va deveni cartier bisericesc în cadrul unei întâlniri desfășurate ieri între Preafericitul Teoctist și arhitectul-șef al Capitalei, Adrian Bold, mediată de primarul general al Bucureștiului, Traian Băsescu, mai marele Bisericii Ortodoxe Române a acceptat pentru prima oară oficial schimbarea locului în care va fi construit „templul" ortodoxiei din țara noastră, Catedrala Mântuirii Neamului. Potrivit edililor Capitalei, a precizat că zona de la poalele Dealului Mitropoliei va fi interzisă circulației și va deveni un spațiu pietonal destinat procesiunilor religioase. Adrian Bold a dezvăluit că Dealul Mitropoliei va lega cele două catedrale, toată zona urmând să devină un adevărat cartier închis, aparținând Patriarhiei. pagina 4 Caz penal tăinuit de FRF Deși avea programate ieri întâlniri cu presa, președintele FRF, Mircea Sandu, nu a avut ieri timp decât pentru a încerca să găsească, împreună cu reprezentanții cluburilor CFR Cluj și Rapid, o soluție de compromis în controversatul caz „Dulca". Reamintim că din documentele înregistrate de clubul giuleștean la FRF rezultă că tranzacția a adus în conturile Rapidului doar 120.000 de dolari, din această sumă fiind plătite ulterior procentele către CFR Cluj, clubul unde s-a format jucătorul, FRF și LPF. Ulterior, la sesizarea clubului ardelean, s-a descoperit că, de fapt, Rapidul a primit 450.000 de dolari, o altă persoană fizică (Mircea Lucescu?) încasând 150.000 de dolari. în ciuda falsului, Mircea Sandu refuză să ceară pedepsirea vinovaților, încercând o rezolvare pe cale amiabilă. pagina 11 TOPUL EVENIMENTELOR 1. Demisia generalului Chelaru din fruntea Statului Major General 2. Privatizarea RomTelecom, la paricat ■BANCA 1»OI»lL.AIBA NIONALA 551% 22. •COOPERATIVA DE CREDIT-