Cotidianul, martie 2001 (Anul 11, nr. 49-75)

2001-03-01 / nr. 49

Fondator ION RATIU Anul XI, numărul 49 (2007), joi, 1 martie 2001,12 pagini, două ediții, 3500 lei Accident feroviar 3 cu victime în Marea Brtanie pagina 10 Dumitru Dragomir, acuzat de presa engleză de extremism pagina 11 Lupte între câini la Arad Cei patru pitbulli ai unui tânăr din Arad sunt crescuți și antrenați pentru a fi agresivi și a lupta pentru sume cuprinse între 50 și 10.000 de dolari. Dinu și-a cumpărat primul pitbbul când avea 17 ani, acesta fiind grav rănit, și aproape pe moarte din cauza unei lupte. Dinu spune că pitbullii nu recunosc decât un singur stăpân și, din acest motiv, nu pot fi considerați periculoși, chiar dacă recunoaște că atât tatăl său, cât și un prieten au fost mușcați de unul dintre cei patru câini pe care îi crește. Tânărul afirmă că luptele la care participă câinii săi nu sunt periculoase. El spune că bătăile se încheie înainte ca unul dintre „concurenți" să moară, iar celor accidentați li se acordă îngrijirile de rigoare. De asemenea, acesta precizează că, pentru a participa la lupte, un câine trebuie să fie agresiv, iar pentru a deveni un adevărat campion al pariurilor, animalul trebuie antrenat foarte bine. Intrarea la un „meci“ între pitbulli costă între 20 și 100 de mărci germane. Reprezentanții Asociației Chinologice din Arad spun că sunt la curent cu bătăile între câini, însă nu pot lua nici o măsură pentru a le interzice, deoarece nu există legislație în domeniu. Stăpânii acestora pot fi doar amendați pentru tulburarea ordinii publice sau pentru pariuri. Birou de Integrare Europeană la Cluj Conducerea Primăriei Cluj-Napoca a decis să înființeze, începând cu data de 1 martie un Birou de Planificare Strategică, Integrare Europeană și Dezvoltare Urbană. Conform propunerii înaintate Consiliului Local clujean, în cadrul biroului vor lucra trei persoane cu pregătire în domeniile economic, juridic, specialiști în arhitectură, sociologie și integgrare europeană. Reprezentanții noii structuri vor trebui să întocmească proiectele necesare obținerii fondurilor alocate de Uniunea Europeană, să întrețină relațiile cu structurile internaționale și să supravegheze aplicarea normelor Comisiei Europene la nivelul municipiului Cluj-Napoca. România trebuie să aleagă în Basarabia comuniștii câștigă alegerile. în România Egor Stroev avertizează că orientarea noastră către NATO și UE „nu prezintă certitudini“, în timp ce comisarul european Gunther Verheugen avertizează, la rându-i, că Bucureștiul nu mai poate amâna implementarea reformelor economice. Concomitent cu evoluțiile de la granița de Est a României, Moscova ne spune clar și răspicat să ne luăm adio de la Tezaur, iar șansele semnării unui nou acord stand-by cu Fondul Monetar Internațional sunt din ce în ce mai mici, în condițiile în care experții autohtoni sunt departe de a ajunge la un compromis cu experții FMI. Și, după ce mai deunăzi președintele Iliescu zâmbea condescendent în fața președintelui Consiliului Federal al Adunării Federale din Rusia, strângând - fie și numai cu mâna - relațiile prietenești cu Moscova, astăzi, același Ion Iliescu prezidează ședința Executivului în care vor fi analizate măsurile ce trebuie luate în vederea... accelerării aderării României la NATO. Iar ca marasmul să fie deplin, în timp ce la Bruxelles premierul Năstase făcea promisiuni, în stânga și în dreapta, despre cât de rapid se vor face reforma și privatizarea, la București tot domnia sa cochetează cu ideea trecerii privatizării în sarcina Parlamentului, ceea ce ar echivala cu îngroparea definitivă a întregului proces. Dacă tragem linie și adunări, concluzia devine cât se poate se evidentă. Bucureștiul practică o deșănțată politică a dublului standard care, pe termen scurt, ar putea da rezultate, dar care, pe termen lung, echivalează cu plasarea noastră în așa-numita „zonă gri". Căci, amăgind și Vestul și Estul, România ar putea rămâne între ape, neintegrată în nici un sistem de securitate, în nici o structură economică asociativă și văduvită astfel chiar și de relativa stabilitate ce o conferă „alianțele" (fie și numai datorită facilitării accesului pe piețe până atunci interzis). Flexibilitatea poate fi un atu în politică. Dar atunci când ea prinde esență de amăgire găunoasă, devine un real pericol pentru cel care o exersează. La nivelul unui stat o atare greșeală (?!) rimează finalmente cu trădarea intereselor naționale! România se află într-o situație delicată. Vestul s-a săturat de promisiuni facile - cu atât mai facile cu cât ele nu sunt urmate de fapte -, de discursuri fornăitoare și de ubicuitatea patologică a clasei noastre politice, incapabile să își depășească jalnica stare politicianistă, mioapă în privința viitorului țării. Inconsistentă economic, fără credibilitate politică, România riscă să rămână cantonată în iluzia accederii în Europă civilizată. O Europă care a obosit să tot asculte vorbe, vorbe, vorbe. Și, culmea, nici măcar acelea să nu fie coerente, între promisiunile făcute la Bruxelles și blocarea privatizării prin eventuala atragere a Parlamentului în acest proces este o veritabilă prăpastie între jurămintele de dragoste ale premierului Năstase (același care vrea să se spele pe mâini de privatizare în favoarea legislativului - n.n.), făcute în fața oficialilor europeni și discursurile cu iz de kazaciuk ale președintelui Iliescu, în care înfiera recent Banca Mondială și FMI este o altă prăpastie, între respectarea standardelor referitoare la drepturile omului și ironia aceluiași prim-ministru la auzul verdictului dat de Curtea Europeană în favoarea unui cetățean român care și-a câștigat dreptul de proprietate abia după ce s-a adresat instanțelor continentale este o altă prăpastie. Iar Occidentul este clar că s-a săturat să umple asemenea „găuri“ cu bunăvoință. S-a săturat să mai accepte frazeologie. Occidentul vrea fapte. „Nu ne mai ajunge să auzim promisiuni, să vedem programe și mari viziuni pentru viitor, ci vrem să vedem fapte, decizii și schimbări reale. Reforma economică și privatizarea sunt prioritatea numărul unu (aviz domnului premier - n.n.), altfel România risca să rămână codașă între țările candidate“, declara recent în fața parlamentarilor români domnul Verheugen. Dacă aceste găuri nu vor fi umplute Estul (a se citi Moscova) este gata să se umple el! Aflată în plină ofensivă diplomatică, administrația de la Kremlin pare decisă să revină în forță pe arena internațională. Momentul este prielnic. Europa este divizată. Tratatul de la Nisa - semnat luni seară, este doar o fițuică. Văzut ca piatra de hotar a viitoarei arhitecturi europene, Tratatul nu a putut rezolva, practic, nimic în ceea ce privește reforma instituțiilor europene în vederea extinderii spre Est. Cu alte cuvinte, „unda verde” este, de fapt, dacă nu „undă roșie“, atunci, în mod sigur una „roșiatică“. Adică, Estul Europei mai are de așteptat! Iar Moscova, atât a așteptat. .. Igor Stroev vine la București și zâmbește frumos, amintind însă că Rusia este gata să reintre în joc pe poziția de lider regional și asta la foarte scurt timp după ce la Chișinău comuniștii câștigau alegerile, oficialii europeni ne trăgeau de urechi, acordul stand-by cu FMI era și este în fază de proiect, iar UE nu reușește să depășească orgoliile interne ușurând astfel de conținut Tratatul de la Nisa, adică extinderea Uniunii. Cred că România trebuie să aleagă în atari condiții, politica dublului standard se poate transforma lesne într-un dezastru. România nu mai are timp de jocuri diplomatice și asta în primul rând pentru că Vladimir Putin este nerăbdător să readucă Moscova pe locul pe care l-a ocupat până nu demult. Recentul periplu sud-coreean o demonstrează cu prisosință. Ce vor alege actualii conducători ai României? Logic, nu există decât alegerea europeană și euro-atlantică! Dar, în politică, logica nu învinge întotdeauna. Căci, până la urmă, și în politică ai dreptul să te sinucizi, spunea C. Banu. E ridicol însă să pretinzi altora de a o face împreună cu tine. Iar când în cauză este propriul popor, a pretinde așa ceva frizează trădarea intereselor naționale. Daniel UNCU op 15*3u Președintele PD îl avertizează pe Traian Băsescu: „Sunt același Petre Roman!“ 22. într- un interviu acordat în exclusivitate ziarului „Cotidianul“, președintele PD, Petre Roman, lansează semnalul de atac în bătălia pe care o are de dat cu fostul său adjunct, Traian Băsescu pagina 2 Premierul a înfiat un maidanez Premierul Adrian Năstase a înfiat ieri la Palatul Victoria un câine maidanez, pe care l-a botezat Ralph, prin aceasta dorind să ofere un exemplu în soluționarea problemei câinilor comunitari. „Nu este suficient să vezi că există o problemă, trebuie să cauți soluții pentru a rezolva aceste dificultăți. Pot exista soluții radicale, dar și soluții firești, iar acestea trebuie să reprezinte o preocupare a noastră”, a spus Năstase. El a afirmat că va propune primăriilor să întreprindă mai multe eforturi pentru a rezolva astfel de aspecte. „Nu sunt de acord cu cei care cred că doar dând sfaturi ajută la rezolvarea problemelor, cu atât mai mult cu cât sunt o mulțime de persoane care se ocupă de acest lucru. Trebuie să ne asumăm și noi niște responsabilități", a afirmat Năstase. El și-a exprimat speranța că maidanezul va fi îndrăgit de membrii familiei. Purtătorul de cuvânt al Guvernului, Claudiu Lucaci, a precizat că acest câine comunitar este în vârstă de 11 luni și a fost „cules" de pe șoseaua Ștefan cel Mare. De coordonarea activității de castrare și curățire a acestui maidanez s-a ocupat consilierul premierului pe probleme veterinare, Liviu Harbuz. Purtătorul de cuvânt al Executivului a spus că Ralph are un certificat de sănătate, precizând că premierul Năstase mai îngrijește în acest moment încă patru câini de rasă. Săracii din România comit cele mai multe infracțiuni Cel mai interesant lucru prezentat în bilanțul prezentat ieri de instanțele judecătorești și de Ministerul Justiției a fost faptul că din numărul celor condamnați definitiv anul trecut, adică 75.408 condamnați, mai mult de jumătate nu aveau un loc de muncă. 20% erau muncitori, meseriași și agricultori, iar peste o mie lucrători în comerț. Tot de aici aflăm că numai 342 de persoane care au fost condamnate definitiv, dețineau o funcție de conducere, lucru din care se constată că cei cu burta mai puțin plină sunt mai predispuși la comiterea de infracțiuni. Ger cumplit la Miercurea-Ciuc La Miercurea-Ciuc a fost înregistrată, în noaptea de marți spre miercuri, cea mai scăzută temperatură din această iarnă, de -28 ° Celsius. Specialiștii spun că, de regulă, temperaturile negative foarte scăzute erau înregistrate în luna ianuarie, în a doua jumătate a lunii ianuarie 2000 fiind înregistrată o temperatură de -33 ° Celsius. Gerul i-a luat prin surprindere pe conducătorii autoturismelor, care ieri dimineață au reușit cu greutate să-și pornească mașinile. După căderile de zăpadă de săptămâna trecută, pe foarte multe dintre șoselele din județul Harghita este gheață, iar circulația rutieră se desfășoară cu greutate. iBIBLIOTECA „asva Y, BIBI VJ í~vT.'■i'.-; -»^4» 4 n Pentru a beneficia de facilitățile acordate de Cabinetul Năstase întreprinderile mari se fac mici și mijlocii • Pentru a beneficia de facilitățile Legii 133/1999, societățile comerciale mari vor să se transforme în IMM • Plenul Camerei Deputaților a decis ca microîntreprinderile care realizează venituri totale anuale de până la 200.000 euro, indiferent de domeniul de activitate, pot aplica sistemul forfetar de impozitare . Premierul Adrian Năstase susține că există opinii diferite între el și ministrul Finanțelor, Mihai Tănăsescu, în privința stabilirii impozitului anual fix pentru microîntreprinderi, indiferent de profitul obținut ✓ • In cazul creării de noi locuri de muncă, IMM beneficază de reducerea impozitului pe profit cu 20% • Potrivit unui raport al Comisiei Europene, numărul IMM care înregistrează profit s-a diminuat de la an la an . Intr-un studiu elaborat de Banca Mondială se arată că la capitolul „șpăgi“, IMM din România depășesc cu mult celelalte state candidate la Uniunea Europeană. De exemplu, nivelul plăților „neoficiale“ pentru înregistrarea afacerii se ridică la 25% față de 1% în Polonia pagina 3 , Cluj-Napoca O nouă infracțiune, 5 7 furtul de apă ' v ' pagina 6 Gabriel Andreescu se explică Gabriel Andreescu își continuă războiul cu Andrei Pleșu, într-un material transmis în exclusivitate ziarului nostru el explică de ce a ajuns să-l bănuiască pe acesta că ar fi „dependent de dosarul său de Securitate". Andreescu declară că a studiat multă vreme personalitatea lui Pleșu, pe care a găsit-o mai interesantă decât studiile acestuia. Andreescu subliniază la acesta trăsăturile și gesturile care i-au displăcut: schimbarea atitudinii o dată ce a ajuns ministru în guvernul Roman, atacurile din „Dilema“ la adresa lui Ticu Dumitrescu, autorul Legii dosarelor (calificat ca un Vadim cu semn opus), trădarea colegilor de la GDS, prin asumarea conducerii revistei în cauză, „gândită ca replică la revista 22, care-i frustrase pe liderii FSN“. Andreescu îi mai reproșează lui Pleșu „gesturile lui de obediență" față de autorități. Contestatarul lui Pleșu spune că acesta i-a dat de gândit când a insistat să rămână în CNSAS deși fusese membru PCR. „Invocarea ținutei curajoase a lui Dinescu și a celei decente a lui Pleșu, în ultimii ani sub Ceaușescu, nu aveau relevanță în chestiunea violării normelor". pagina 4 Radu Sârbu denunță Militarizarea FPS Fostul președinte al FPS, țărănistul Radu Sârbu, a dezvăluit ieri un fapt fără precedent în acțiunile devenite de acum normale de impunere a clientelei de partid în funcțiile de conducere administrative și executive. La Autoritatea pentru Privatizare și Administrare a Participațiunilor Statului (fostul FPS), procesul de pedeserizare devine unul deosebit de straniu: în jur de 30 de persoane din cele peste 70 nou angajate la APAPS sunt pensionari sau foști lucrători din Ministerul de Interne - afirmă Radu Sârbu. Potrivit informațiilor sale primite „din interiorul APAPS", în funcția de secretar general a fost numit generalul Marcu, iar în alte poziții au fost aduși foștii directori ai Direcțiilor de Control și de Personal din Mr. Radu Sârbu declară că nu-și explică rostul acestei militarizări a Autorității pentru Privatizare, la fel cum nu-și explică nici felul în care militarii de carieră vor putea să se ocupe de privatizare. Cristian ȘUȚU Cluj A început procesul jafului armat din luna ianuarie pagina 5 Brașov --------2___ Ucigașii unui copil rămân după gratii pagina 5 Satu Mare O tonă de pulpe de pui confiscată la vamă Timișoara pagina 5 Brașov Program de integrare a rromilor pagina'6 Un etnograf și publicist japonez a lansat un album de fotografii Paranoia Fotbaliștii piteșteni au refuzat să intre în Piramide pagina 8 Sibiu Proiect de relansare a muzeelor în aer liber , pagina 8 pagina 11