Cotidianul, aprilie 2001 (Anul 11, nr. 76-99)

2001-04-02 / nr. 76

Rázván Theodorescu încearcă soluționarea 9 conflictului de la Opera din Cluj Cotidianul ît £ Sirattatluanta Fondator ION RATIU Anul XI, numărul 76 (2934), luni, 2 aprilie 2001,12 pagini, două ediții, 3500 lei Vasile Lupu a atacat proiectul PDSR de modificare a Legii Funciare pagina 2 Editorial Ioana LUPEA Opereta de la Snagov Pe birourile înalților demnitari occidentali se va rătăci curând printre alte documente o declarație pro-NATO semnată de toate forțele politice din România și reprezentanții societății civile. O sumă de dorințe și intenții mai bine sau mai rău formulate, în fond niște cuvinte care nu-i vor impresiona pe cunoscătorii României. Liderii politici, mai ales cei ai fostei puteri, dispăruți pentru moment de pe scena politică, s-au întrecut să facă amendamente, de formă bineînțeles, cu unicul scop de a mai fi preț de câteva ceasuri în centrul atenției. „Consensul de la Snagov", în fond un spectacol mediatic, nu servește altcuiva decât actualei administrații ca argument în cazul unei previzibile amânări la summit-ul de la Praga, de anul viitor, unde nu România, ci Bulgaria va fi „regina balului". Conducătorii vor ridica din umeri spunând că „au făcut totul" pentru integrarea în NATO și ne vor flutura pe sub ochi declarația ce va fi semnată peste câteva zile la Palatul Cotroceni. Adevărul este că, în afara unor discursuri găunoase, România nu a făcut mai nimic pentru a intra în NATO, ba chiar dimpotrivă, în ultimele luni, Bulgaria, vecina noastră luată peste picior, mică și neînsemnată, și-a demonstrat voința de integrare prin fapte nu prin vorbe. Expulzarea unor diplomați ruși bănuiți de spionaj l-a făcut pe directorul FBI să declare că SUA și Bulgaria se confruntă cu același tip de amenințări. Un lobby bine gândit întărit de o politică internă coerentă i-a adus ca avocați state precum Germania și Franța. De curând, Parlamentul de la Sofia a aprobat un memorandum care permite, fără aprobarea legislativului, accesul trupelor NATO pe teritoriul țării, președintele Petăr Stoianov declarându-se de acord chiar cu înființarea de baze militare ale Alianței. în același timp la București se fac poze de familie și se discută despre „integrarea demnă". Declarația apel vorbește despre prețul integării și pune condiția „ca el să fie rațional și suportabil economic, social, politic și militar". Actuala putere pare că mizează exclusiv pe o conjunctură politică internațională favorabilă care să facă din gesturile considerate de analiști occidentali mai degrabă neprietenoase la adresa Alianței, simple gafe. Este posibil ca statele occidentale să nu mai fie interesate decât de stabilitatea politică, socială și etnică a României, garantată de protocoalele semnate de PDSR cu PNL, UDMR și cu sindicatele. Nu cred însă că vor fi ignorate „schimbările“ produse în lumea seviciilor secrete, mai precis numirea în fruntea acestora a unor personaje cel puțin controversate, un ultim episod fiind reactivarea lui Dan Gheorghe, fost comandant al trupelor USLA, pentru funcția de adjunct al directorului SRI. Nu- i văd pe șefii serviciilor de informații din Marea Britanie și din Germania strângându-i mâna lui Ristea Priboi, bănuit a fi implicat înainte de '89 în acțiuni ostile celor două țări pe care ni le dorim partenere. Contradictorie este și implicarea serviciilor secrete în procesul de privatizare. Conform declarațiilor făcute de premierul Năstase și de ministrul Mușetescu, acestea vor verifica prin mijloace specifice solvabilitatea unor investitori străini interesați în cumpărarea întreprinderilor autohtone. De abia acum ne explicăm numirea fostului adjunct al lui Virgil Măgureanu, Victor Marcu, într-o funcție importantă în cadrul Autorității pentru privatizare. Gândul că un spion român scotocește în documentele firmei, îl poate speria și pe cel mai cutezător patron occidental care se va gândi de o sută de ori înainte de a-i face o ofertă României. Atmosfera de suspiciune, tendința spre autoritarism dublată de aroganța guvernanților, vezi ironia premierului Năstase la adresa unui demnitar al OSCE critic al hățișului birocratic din instituțiile românești, instabilitatea legislației, acte normative care se schimbă de la o zi la alta în funcție de interesele conjuncturale, corupția structurală, existența unor centre de putere informale, altele decât cele oficiale, nu ne sunt cunoscute numai nouă, ci și acelora care în 2002 la Praga vor decide integrarea României în NATO.___________________________ loan Rus îl acuză pe Grecea că face parte dintr-un „mecanism al uneltirii” Teoria conspirației loan Rus a declarat sâmbătă, la Cluj, că împotriva sa „s-a pornit un adevărat mecanism al uneltirii”, care urmărește „discreditarea relației de încredere dintre mine și primul ministru”. loan Rus s-a ferit să precize cine coordonează acest mecanism infernal, însă a precizat că Ovidiu Grecea, fostul șef al Corpului de Control al premierului, a fost unul din instrumentele acestui mecanism. „Imediat, toți nemernicii care nu vor ca în această țară să fie ordine sau pus pe lucru”, a spus loan Rus. Ministrul de Interne a oferit ziariștilor clujeni o „mostră de lucru a celui pe care Ioan Rus l-a numit „instrument” al mecanismului uneltirii dâmbovițene. „Domnul Grecea a afirmat că a fost filat în județul Neamț deși trebuie știut că în acel județ noi nu avem unitate de filaj. Apoi, mai trebuie să știți că în acele zile nici nu avea cine să-l fileze, întrucât toți specialiștii în filaj ai M.I. erau la Timișoara, pentru a-i prinde pe asasinii subofițerului Diskci“. Pe de altă parte, deși nu a spus-o explicit, Ioan Rus a lăsat să se înțeleagă că discreditarea sa ar fi comandată de grupurile mafiote și de interese care pur și simplu au jefuit economia națională și au încasat comisioane extrem de grase din contractele guvernamentale. Ministrul a anunțat că în maximum 30 de zile Ministerul de Interne va prezenta parchetelor peste 200 de dosare de privatizare dubioase și cu acțiuni de jefuire a economiei naționale. pagina 3 După succesul răsunător de la Teatrul Național din Cluj Spectacolul „Penitenciar“ va fi prezentat în zece închisori din România Spectacolul „Penitenciar", pus în scenă la Teatrul Național din Cluj-Napoca, va fi prezentat în zece închisori și în cel puțin zece teatre din România, a declarat regizorul Gelu Badea. „Penitenciar" reprezintă un succes al naționalului clujean și urmează să fie prezentat și în multe capitale europene. Spectacolul, a cărui premieră a avut loc la începutul acestei luni, este o dramatizare a povestirii „însemănările mele" de Leonid Andreev și se bazează pe un bogat material documentar, constituit din fotografii și casete filmate în închisoarea de maximă siguranță de la Craiova. Badea a petrecut aproximativ o săptămână printre deținuți pentru realizarea acestui spectacol. Asistentul de producție Marie-Louise Semen spune că „spectacolul își propune, dincolo de orice exces de insolit și exotic, să marcheze problema rapotului dintre libertate și lege, dintre adevăr și discurs". Din distribuție fac parte Cornel Răileanu, Dragoș Pop, Miriam Cuibuș, Viorica Miscelea, Emanuel Petran, Petre Băcioiu, Adrian Cucu, Angelica Nicoară. Montarea face parte dintr-un proiect mai amplu intitulat „Penitenciar. Reintegrare la marginea marginalizării", susținut de Euroart, constând în cooperarea dintre organizații din domenii de activitate diferite, între instituții de stat și din sectorul nonguvernamental. Proiectul, asumat de organizația „Prison Fellowship România", a fost inițiat de oamenii de teatru C.C. Buricea- Mlinarcic și Gelu Badea. Obiectivele principale ale acestuia constau în semnalarea grupurilor marginale puțin cunoscute (deținuții condamnați pe viață) și explorarea prin artă a problemelor psiho-sociale ale acestor grupuri. Guvernul va aloca 1000 de miliarde de lei pentru achiziționarea de tractoare Uniunea Sindicală Tractorul Brașov a adresat o scrisoare primului-ministru Adrian Năstase prin care i se propune ca, în funcție de timpul disponibil, să facă o vizită la sediul societății, considerând că în acest fel și-ar onora una dintre promisiunile făcute salariaților în campania electorală. în aceeași scrisoare se precizează că sindicatele protestează și nu sunt de acord cu temporizarea soluționării problemelor, sistem practicat de Ministerul Agriculturii, un exemplu în acest sens constituindu-l art. 12 din OUG nr. 30/26.02.2001 „prin care ministerul speră, în mod greșit, că poate dota agricultura cu cele 20.000 de tractoare de care are nevoie în cadrul acțiunii 1 milion/hectar". Sindicatele din uzina de tractoare protestează de asemenea împotriva anulării facilităților acordate în anii trecuți fermierilor, respectiv OG 36/1999 și Ordinul Ministerului Agriculturii nr. 125/2000, fără a discuta în prealabil cu reprezentanții agricultorilor și ai producătorilor de tehnică agricolă și, mai ales, fără a avea un concept clar, prezentat preventiv societății românești, cu ce vor fi înlocuite aceste facilități, când se vor acorda și din ce fonduri, se mai arată în scrisoarea adresată primului-ministru Adrian Năstase. pagina 7 Un ziarist din Cluj inculpat într-un proces de calomnie adresează o Scrisoare deschisă democrației . ■ Ziaristul Emanuel Ciocu, ziarist, redactor al Monitorului de Cluj, corespondent al Evenimentului Zilei și colaborator permanent Radio Cluj, inculpat într-un proces de calomnie aflat pe rolul Judecătoriei Cluj-Napoca, refuză să recunoască autoritatea Justiției motiv pentru care nu va participa la termenele de judecată și va refuza să se apere. ■ „Atât timp cât societatea va fi reprezentată de către procurorul Joița Tănase, sau oricare altul asemenea lui aflat sub tutela politicii, iar oamenii legii care își fac datoria sunt vânați cu înverșunare“ Emanuel Ciocu nu va avea certitudinea că Justiția, ca instituție democrată a dreptății, există cu adevărat: 1 , pagina 3 ______________________________________ CRU extrem de tensionat la Târgu Mureș Marko Bela s-a opus alegerii unei noi conduceri a Uniunii Așa cum se anticipase, ședința Consiliului Reprezentanților Uniunii (CRU) UDMR, desfășurată sâmbătă la Târgu Mureș, a fost una extrem de tensionată. Principalul punct de pe ordinea de zi, stabilirea regulamentului și datei alegerilor pentru o nouă structură a CRU a suscitat numeroase discuții în contradictoriu, cele două tabere, conducerea și opoziția, înfruntându-se pe față. în cele din urmă, la limită, câștig de cauză a avut actuala conducere care a militat pentru statu-quo și împingerea alegerilor pentru anul 2003, când ar urma să se desfășoare congresul ordinar al UDMR. Tot ieri, CRU a adoptat bugetul Uniunii pe 2001 și a ales vicepreședintele executiv în probleme de administrație publică locală, în persoana lui Kovács Gabor, iar președintele UDMR, Marko Bela a prezentat o informare privind relațiile cu partidul de guvernământ, arătând că este mulțumit de direcția în care merge premierul Adrian Năstase, dar a adus o serie de critici unor intervenții exagerat naționaliste ale unor membri din PDSR, în finalul reuniunii, s-a mai prezentat un proiect remis premierului Adrian Năstase, privind necesitatea pagina 4 înființării unui post de radio care să emită, o zi pe săptămână, numai emisiuni în limba maghiară. PRM Brașov sabotat de propriul președinte Acuzațiile curg reciproc între vicepreședintele PRM, deputatul Dorin Lazar Maior, și președintele filialei județene a partidului, senatorul Nicolae Iorga. Obosit de atâtea lupte interne, deputatul PRM de Brașov, Dorin Lazăr Maior, s-a hotărât să rupă tăcerea ce domnea în cadrul filialei brașovene: „în cadrul organizației județene, există, clar, două aripi, una novatoare ce încurajează competiția internă și dorește ca membrii să participe activ la procesul de conducerea al partidului și una ce împiedică, prin toate mijloacele acest proces", susține Maior, pagina 4 Mâncătorul de vrăbii Cantorul unei biserici ortodoxe din municipiul de pe malurile Crișului Repede a transformat clopotnița într-o sursă de hrană. Curmand din fire, Silviu Gudea a îmbinat munca în Casa Domnului cu plăcerile vieții lumești. Pentru că nu are în sarcină doar cântatul în strană, Silviu trebuie să repare sau să întrețină clopotele din turla bisericii. între două reprize de slujbe, cantorul dă o raită prin clopotniță, culege păsările moarte sau amorțite de vibrațiile puternice, le bagă în plasă iar seara o pune de o cină fastuoasă cu tocană sau pane de vrăbiuțe. Silviu mai are și alte obiceiuri ciudate pentru o față bisericească. Cu burta plină de bietele zburătoare, el obișnuiește, să-și facă siesta ascultând heavy metal de calitate, în compania unei sticle de vin sau a câtorva beri, cu gândul pierdut la apetisantele ardelence din Oradea. pagina 6 Expresul de Transilvania Crește alarmant numărul cererilor de pensionare Timișoara ___ _______ Cazul Disici rămâne deschis Satu Mare Casa de Asigurări de Sănătate își cere datoriile . Alba Pop Julio Iglesia s jr., în România pagina 2 pagina 5 pagina 7 Sucursalele miniere rămân fără lumină pagina 8 pagina 12