Cotidianul, iunie 2001 (Anul 11, nr. 126-151)

2001-06-01 / nr. 126

2 Cotidianul * Th n _ evenimente în top _ Ziua de 1 Iunie ar trebui să fie sărbătoarea tuturor copiilor. Cel puțin așa s-ar putea deduce din avalanșa manifestărilor propagandistico-festiviste organizate, la tot pasul, de o sumedenie de organizații, partide, primării și alte asociații iubitoare de copii. Din păcate, realitatea ne demonstrează că, de cele mai multe ori, nu este așa. Sărbătorile oficiale organizate de guvern sau de alte oficialități, de Patriarhie au în vedere numai latura frumoasă a lucrurilor, vedem numai copii fericiți însoțiți de părinți care le oferă aproape totul. Nimeni sau aproape nimeni nu se îngrijește și de copiii cu care soarta a fost mai puțin generoasă, copiii abandonați, instituționalizați, cu handicap, copiii rromi sau copii ai străzii. Deși toate oficialitățile susțin că s-au concentrat asupra rezolvării acestei chestiuni, rezultatele nu sunt convingătoare, însăși baroana Emma Nicholson, raportorul special al Parlamentului European pentru România cerând Uniunii Europene suspendarea negocierilor de aderare cu țara noastră, cauza principală constituind-o nerezolvarea problemei copiilor instituționalizați. Programele nu înlocuiesc dragostea Un sondaj realizat recent asupra problemei copiilor marginalizați în vreun fel a folosit un eșantion de 600 de copii și adulți din București, 50% reprezentând copii cu vârste cuprinse între 10 și 18 ani recrutați din școli și licee bucureștene, cealaltă jumătate cuprinzând mai multe eșantioane formate din copii aflați în situații de vulnerabilitate și persoane adulte. Persoanele chestionate au recunoscut că este nevoie de drepturi speciale pentru copii și că această categorie este mult mai ușor de discriminat. La întrebarea: Care sunt cele mai discriminate categorii de copii, 64% din cei chestionați au răspuns copiii străzii, 59% copiii săraci, 50% copiii infectați cu HIV, 41% cei cu dizabilități. Felul în care sunt respectate drepturile copiilor a constituit o altă întrebare a sondajului. Doar 13% dintre cei întrebați au răspuns că aceste drepturi sunt respectate într-o mare măsură, 33% într-o măsură potrivită și 52% doar în mică măsură. Atitudinea societății față de aceste categorii de copii, așa cum reiese din sondaj, poate fi rezumată astfel: cei mai respinși sunt copiii infectați cu HIV (52%), urmează copiii rromi (50%), copiii străzii (48%) și cei cu handicap (43%). întrebările sondajului au ridicat și un alt aspect al problemei, modul în care unii copii beneficiază de mai multe drepturi decât alții, 51% dintre cei chestionați au spus categoric nu, în timp ce 46% au răspuns da. Răspusurile, destul de revelatoare de altfel, prezintă situația generală, refuzul discriminării la nivelul societății în ansamblu și nu la nivel particular, întrebați dacă ar vrea să stea în bancă cu un copil din categoriile enumerate sau dacă ar accepta să facă acest lucru copilul lor, persoanele intervievate la nivelul întregului eșantion a spus „NU". Din acest punct de vedere, chiar dacă inițiativele generale sunt lăudabile, ele nu pot face nimic dacă discriminarea continuă să se manifeste concret în fiecare dintre noi. „Tribuna copiilor“ Copiii străzii au spus în cadrul aceluiași sondaj că în afară de haine, mâncare, cămin, condiții de a învăța, au nevoie de dragoste, ca oamenii să se poarte frumos cu ei, să nu mai fie bătuți. Și-au exprimat aceleași nevoi și copiii rromi, copiii instituționalizați sau copiii cu handicap, în timp ce copiii infectați cu HIV și-au arătat mai ales nevoia de afecțiune și de a fi tratați la fel cu ceilalți copii. Pentru a îmbunătăți situația acestor categorii de copiii este necesară, pe lângă ameliorarea situației materiale, și o campanie de educație la nivelul opiniei publice. în acest sens își propune să acționeze Asociația neguvernamentală „Salvați copiii" care își propune o campanie la nivel național de promovare a drepturilor copilului pornind de la premisa că fiecare copil este deosebit și fiecare merită să fie tratat egal. Astfel, în perioada 31 mai-6 iunie, această asociație în colaborare cu UNICEF organizează „Săptămâna drepturilor copilului", mesajul campaniei fiind „Copiii sunt diferiți, dar au aceleași drepturi". Una dintre manifestări, „Tribuna Copiilor", se va derula în fața Palatului Victoria de unde copiii vor adresa mesaje autorităților, la aceste acțiuni fiind invitați să participe și copiii din categoriile defavorizate. Luminița VÂLCEA Sondaj cu gust amar. Copiii nedoriți de copii Nici un elev nu ar sta în bancă alături de un „marginalizat“ Copil pentru care 1 Iunie nu există un inemß. Apropierea exemenelor de capacitate a declanșat o adevărată febră atât în rândul profesorilor și al elevilor, cât și al reprezentanților Ministerul Educației și Cercetării. Cu toate că a fost promisă cu câteva zile înainte de către ministrul Ecaterina Andronescu metodologia de admitere privind repartizarea absolvenților claselor a opta la unitățile de învățământ liceal și profesional din perioada iunie-iulie 2001, precum și planul de școlarizare acordat fiecăreia pentru anul școlar 2001-2002, pe forme de învățământ de zi, seral sau cu frecvență redusă, a fost lansată ieri. Potrivit ministerului, în urma apariției acestei broșuri, inspectorate școlare vor transmite în fiecare unitate de învățământ gimnazial care are elevi în clasele a opta, lista unităților de învățământ liceal și profesional din județ. Toate aceste liste vor cuprinde și numărul de locuri prevăzute pentru admiterea în clasa a noua, pentru fiecare filieră și specializare. Broșura va fi oferită absolvenților de clasa a opta gratuit cel mai târziu până la data de 10 iunie, într-un număr de exemplare cel puțin egal cu elevii din clasele a opta. Chiar dacă apariția acestei metodologii a fost pe ultima sută de metri, timpul până la susținerea examenului fiind extrem de scurt, părinții și elevii direct implicați speră ca modificarea adusă programului de admitere să elimine problemele de anul trecut. „Capacitatea“ va începe pe 18 iunie Absolvenții claselor a opta care urmează să susțină examenele de capacitate vor fi instruiți în perioada 4-12 iunie 2001 în ședințele cu părinții pentru prezentarea scenariului de admitere și a planului de școlarizare, pentru a se informa cu privire la perioada de înscriere la licee. Secretariatele școlilor vor completa fișele de înscriere, cu datele personale ale absolvenților claselor a opta și cu mediile generale de absolvire. în situația în care se dorește înscrierea la licee situate într-un alt județ, elevii vor afla informațiile necesare de înscriere și documentele de care au nevoie de la inspectorate școlare județene respective unde se înscriu. Fiecare inspectorat județean și respectiv al municipiului București va organiza un centru județean de admitere, dotat cu tehnică de calcul performantă, date de bază și conectare la Internet. Comisia va coopta prin decizia inspectoratului general, informaticieni din inspectorat, profesori de informatică și secretare, într-un număr suficient pentru a permite desfășurarea înscrierii la licee și școli profesionale fără a exista probleme. înscrierea candidaților pentru admiterea în licee și școli profesionale se va face la școlile generale pe care aceștia le-au absolvit, prin completarea fișei-tip de înscriere. între 27 iunie și 2 iulie secretariatele școlilor vor completa pe fișele de înscriere, pentru candidații care au promovat examenul de capacitate ce se va desfășura în perioada 18-25 iunie, media la examen, media de admitere, notele obținute în cadrul examenului de capacitate la limba și literatura română și la matematică. Afișarea rezultatelor și a listei de candidați admiși la liceele sau clasele pentru care se susțin probe de aptitudini sau teste de limbă se va face la 1 iulie. Candidații nepromovați nu au dreptul la opțiuni Pentru absolvenții care nu au promovat examenul, pe fișa de înscriere se va menționa „nu a promovat examenul de capacitate" și nu vor fi completate opțiuni. Acești absolvenți se pot înscrie pe locurile rămase libere la școlile profesionale, în ordinea descrescătoare a mediilor de absolvire, după încheierea admiterii absolvenților cu certificate capacitate. Directorii unităților de învățământ gimnazial vor stabili din timp graficul pe clase a acțiunii de completare a opțiunilor pentru elevii care au promovat examenul de capacitate la liceele sau școlile profesionale la care au fost admiși. Elevilor li se vor recomanda numărul minim de opțiuni pe care să le completeze în fișa de înscriere. Alegerea liceelor sau școlilor profesionale se va face în funcție de media de admitere din anul precedent care a fost cu cel mult 1 punct mai mare decât media de admitere a candidatului. Specializările pe unități școlare, forme de învățământ și limba de predare se identifică și se înscriu în fișă prin codurile de pe broșură. în cazul școlilor profesionale opțiunea elevilor se va face global, după informarea numărului de locuri alocate și repartizarea pe domenii de pregătire de bază, în ordinea descrescătoare a mediilor de admitere. După completarea opțiunilor în prezența părintelui și a dirigintelui, se va verifica corectitudinea datelor pentru a se elimina orice neînțelegere. Dacă elevii au optat pentru liceele cu probe de aptitudini, se vor înscrie la licee în perioada 27-28 iunie, iar examenul va fi susținut între 29 și 30 iunie. Afișarea rezultatelor și a listei de candidați admiși se va face la 1 iulie, în aceeași zi, la sediul unității pentru care se solicită admiterea vor putea depune eventualele contestații și vor aștepta rezultatele finale ale probelor. Cei care doresc să urmeze liceele militare ale Ministerului de Interne și ale Ministerului Apărării Naționale se vor înscrie în 27-28 iunie pentru probele de aptitudin, cu susținerea examenului la 17 iulie. Afișarea rezultatelor se va face în data de 8 iulie. De asemenea, tot la liceele cu profil militar pentru cei care nu au fost admiși sau declarați respinși își vor ridica fișele de înscriere de la secretariatele liceelor la care au susținut probele în ziua de 2 iunie. Totodată pe 23-25 iulie 2001 va avea loc înscrierea candidaților care nu au promovat examenul de capacitate la școlile profesionale la care au mai rămas locuri libere, în aceeași perioadă se pot înscrie pe locurile rămase libere și elevii care au promovat examenul, dar nu au fost repartizați în etapa anterioară. De asemenea, reprezentanții Ministerului Educației și Cercetării au afirmat că numărul total al elevilor claselor a opta pe județe în anul școlar 2000-2001 este de peste 300.000, dintre aceștia județele cele mai slab reprezentate, exceptând Bucureștiul, sunt Covasna și Sălaj spre deosebire de județele Iași și Prahova care excelează în numărul de elevi ai claselor a opta. Aurora VARBAN Prin glasul Ecaterinei Andronescu Ministerul Educației a lansat ultimul scenariu al examenelor pentru liceu Vor fi înființate centre județene de admitere De-acum înainte elevii vor avea mai multe motive de stres din cauza noii metodologii Putin relansează „războiul anticorupție“ Cutremurul schimbărilor lovește Gazprom Fostul președinte Rem Viahirev, a fost înlocuit cu Alexei Miller, omul Administrației de la Kremlin Conducerea celei mai mari companii industriale din Rusia, Gazprom, a fost lovită de cutremurul schimbărilor. Consiliul de Administrație al companiei a decis înlăturarea versatului om de afaceri Rem Viahirev din fruntea instituției și înlocuirea acestuia cu viceministrul Energiei, Alexei Miller, în vârstă de numai 39 de ani - schimbare cu implicații profunde pe multiple planuri - social, economic, mediatic, înlăturarea lui Viahirev a fost lesne de explicat: în vârstă de 66 de ani, acesta conducea Gazprom din 1992, timp în care miliarde de dolari au dispărut din vistieria companiei. Lesne de înțeles pagubele suferite de statul rus, știut fiind că imperiul industrial controlează un sfert din rezervele de petrol ale lumii și asigură o cincime din veniturile obținute de Moscova în urma exporturilor. Schimbarea lui Viahirev cu Miller - personaj apropiat președintelui Vladimir Putin, cunoscut pentru aptitudinile sale birocratice, dar încă neafirmat în afaceri - survine în urma unor intense presiuni din partea industriașilor și politicienilor ruși, care îl acuză pe fostul președinte Gazprom de implicare în acte de corupție la nivel înalt; înlăturarea acestuia constituia, pentru Kremlin, un elementcheie, în eforturile de a dovedi opiniei publice ruse că a venit vremea schimbării și epurării lumii afacerilor de oameni corupți. De ani buni, imaginea Gazprom a fost pătată de numeroase scandaluri, de nepotism, de acuzații de administrare „în voia sorții" sau de cârdășie cu Mafia rusă. Nu e de mirare, în acest context, că noua schimbare la conducerea companiei este privită, la nivel corporativ, drept „echivalentul unor alegeri prezidențiale“, după cum scria presa rusă de ieri. Miliarde de dolari duși pe apa sâmbetei în cei nouă ani în care s-a aflat la conducerea Gazprom, Viahirev a fost acuzat că ar fi închis ochii la dispariția a câteva miliarde de dolari anual. O anchetă efectuată de presa rusă și germană a lăsat de înțeles că șefii companiei au folosit o rețea de firme-fantomă pentru a transfera bani și bunuri din proprietatea Gazprom spre prieteni sau membri ai familiilor lor. Acuzații nici nu au dat ziarele cu pricina în judecată, pentru calomnie, nici nu au ripostat față de cele afirmate, păstrând tăcerea totală în această privință. Dacă statul rus deține încă 38% din acțiunile Gazprom, guvernul de la Moscova fiind în măsură să decidă cine se face în cadrul acestui colos industrial, surse de la Kremlin lăsaseră de înțeles că autoritățile privesc de mult compania drept un „stat în stat“. Ca atare, în locul veteranului Viahirev,a fost numit un om de încredere al lui Putin, capabil să țină cât de cât sub control guvernamental afacerile înflorite în jurul conducerii Gazprom. Analiștii ruși apreciază că nimeni nu va fi în stare să deslușească prea curând hățișul de firme-fantomă format în jurul imperiului energetic, dar se speră că, cel puțin, noul președinte al companiei va putea controla afacerile pe termen scurt ale acesteia, înlăturarea influentului Viahirev a fost mult mai simplă decât era de așteptat. Economiștii de la Moscova gândeau că fostul șef Gazprom va fi demis pe ocolire, eventual prin refacerea contractului său de muncă pentru o scurtă perioadă de tranziție. în orice caz, numirea lui Alexei Miller a constituit pentru mulți o surpriză, majoritatea analiștilor, inclusiv reputata publicație „The Financial Times“, apreciind că în funcție va fi numit actualul vicepremier Viktor Hristenko. Puterea își întărește controlul asupra presei în legătură cu transformările de la conducerea Gazprom, au existat voci care să aprecieze că este vorba despre o manevră a președintelui Putin de a-și subjuga Gazprom - idee neîmpărtășită însă de experți, fie ei ruși sau internaționali. Pe de altă parte, însă, există speculații potrivit cărora șeful statului va încerca să profite de pe urma acestor schimbări pentru a-și întări controlul asupra principalelor mijloace de comunicare în masă aflate de câtva timp în subordinea Gazprom, îndeosebi Media Most. Dintre canalele trustului, numai postul de radio Vocea Moscovei a rămas, deocamdată, în afara controlului Gazprom. Compania a „pus mâna" pe trustul de presă după presiuni politice și judiciare intense asupra patronului acestuia, Vladimir Gusinski, în prezent aflat în exil. Acesta și-a anunțat, însă, interesul de a-și continua activitatea de profil în Rusia, refuzând însă să comenteze pe seama unei posibile colaborări cu omul de afaceri Boris Berezovski, de asemenea în exil, cel care i-a angajat pe jurnaliștii postului NTV, deținut de Media Most, după preluarea lui de către Gazprom. De altfel, Media Most, copleșită de datorii, a suferit o lovitură fatală la începutul acestei săptămâni, când un tribunal moscovit a decis lichidarea companiei. Costin IONESCU N Huron Huron University USA din Londra și Fundația Familiei Rațiu organizează vineri, 8 iunie, 2001, la Teatrul Național București, etaj 4 „ENTERPRISE DAY“ Programele „The Enterprise" au ca scop crearea unor oportunități pentru tinerii întreprinzători de a-și etala ideile și susținerea lor în transformarea acestora în realitate. O idee va rămâne doar o idee atâta vreme cât oamenii nu sunt încurajați să meargă mai departe și atâta timp cât nu au la dispoziție mijloace prin care pot transforma ideea în realitate - educație și instruire, contacte și experiență și, desigur, capital. The Enterprise Scholarship Fund va fi lansată pe 8 iunie la Teatrul Național. Zece premii, acoperind până la 50% din burse, vor fi la dispoziția celor care au idei remarcabile. Ideea poate fi în domeniul afacerilor, artei, în beneficiul comunității sau al mediului înconjurător, și trebuie să fie relevantă pentru România. Tinerii selectați vor putea studia in Londra la nivel de Masters, MBA sau MA în Relații Internationale sau Artă. Timp de 1 an ideea va parcurge drumul până la punerea ei în practică: instruire și educație, relații, experiență și implementare. Programul „Enterprise Day “: 10.00 am: Informații despre programele „Romanian Enterprise“ 11.00 am: Interviuri Tinerii absolvenți sau studenții în ultimul an care au o idee interesantă în domeniul afacerilor, artei, social sau mediului înconjurător și solide cunoștințe de limba engleză se pot înscrie la adresa de e-mail edb.huron.ac.uk sau la telefon 01.310.20.52. 7.00 pm. Cocktails și oportunitatea de a întâlni membrii Familiei Rațiu, academicieni, absolvenți și distinși oaspeți. *