Cotidianul, august 2001 (Anul 11, nr. 178-204)

2001-08-01 / nr. 178

2 Cotidianul lüJp] SCUMPIRI Prețul locuințelor naționalizate a fost majorat cu 6 la sută Prețul locuințelor naționalizate a crescut din nou. Motivul scumpirii este determinat de anunțul Comisiei Naționale de Statistică privind creșterea coeficientului de indexare a prețului locuințelor naționalizate și a celor construite prin asocierea primăriilor cu diverși agenți economici. „în urma acestei comunicări prețurile acestor apartamente au crescut cu 6 la sută. Față de 1 ianuarie 1990, prețul caselor naționalizate s-a majorat până acum de 1010 ori, prin modificări trimestriale datorate creșterii salariilor. De asemenea prețul terenurilor a crescut față de aceeași perioadă de 220 de ori, din aceleași motive. Noua indexare este necesară pentru calcularea valori despăgubirilor care trebuie acordate persoanelor care au acest drept potrivit Legii 112 privind retrocedarea caselor naționalizate", a declarat Mihai Enăchescu, șeful Serviciului Vânzări Locuințe din cadrul Primăriei Capitalei. EXPRES . EXPRES . EXPRES CAPTURĂ 20 de tone de pulpe de pui expirate au fost confiscate la Constanța . Lucrătorii de la Poliția porturară Constanța au reținut ieri un container venit din SUA care conținea 20 de tone de pulpe de pui cu termenul de valabilitate expirat. Potrivit Inspectoratului de Poliție pentru Transporturi Constanța, vameșii și polițiștii de frontieră au constatat că pulpele de pui expiraseră cu o lună în urmă. Containerul a sosit în portul Constanța de la firma Conagra Politory Company din SUA, iar încărcătura era destinată firmei bucureștene SC Algex Trading Impex SRL. Pe cutiile în care sunt împachetate pulpele de pui este înscris termenul de valabilitate mai-iunie 2001. Șeful Poliției Sanitar-Veterinare din Constanța, Viorel Sava, a declarat că avizele de import nu vor fi acordate până când nu vor fi obținute avizele și documentele necesare de la Ministerul Agriculturii și Alimentației. Sava a precizat că există o concordanță între datele din documentele containerului și cele înscrise pe etichetele bunurilor. Viorel Sava a mai spus că este necesară o confirmare a documentelor reale din partea firmei importatoare. TURISM Discotecile din stațiuni nu trebuie să depășească un nivel al zgomotului de 50 de decibeli Numeroasele reclamații adresate de turiștii aflați în concediu, la mare, cu privire la poluarea fonică a determinat Executivul să ia măsuri pentru asigurarea protecției turiștilor și a localnicilor din stațiuni. „Decizia este urmarea sutelor de reclamații primite de la turiștii români și străini, inclusiv de la marile companii tour-operatorare Condor-Neckermann și ITS, de la firme olandeze și suedeze care derulează programe turistice în relația cu România, conform cărora turiștii sunt deranjați de zgomotul făcut de discotecile în aer liber", a declarat Dan Matei Agathon, ministrul Turismului. Singura stațiune exceptată este Costinești, pentru că aici vin în special tinerii, a menționat ministrul. Agathon a arătat că Ministerul Turismului pregătește, împreună cu Ministerul Sănătății și Ministerul Protecției Mediului, un ordin comun privind regimul de funcționare al discotecilor. „Discotecile din stațiuni pot funcționa cât doresc, însă nu trebuie să depășească în exterior un nivel al zgomotului de 50 de decibeli". DISPARIIIE Românii repatriați „pierduți“ până la Stamora Moravița Cetățenii români care au încercat să treacă fraudulos granița cu Macedonia au fost repatriați de autoritățile de la Skopje. Cel puțin așa susțin surse din cadrul Ambasadei României de la Skopje, care au declarat că cetățenii români au fost conduși până la tren. Numai că grupul de români nu a fost reperat de autoritățile vamale de la Stamora Moravița în trenul cu care trebuiau să sosească. Purtătorul de cuvânt al Poliției de Frontieră Timișoara a declarat că autoritățile de frontieră nu au primit nici o înștiințare din partea Macedoniei sau Iugoslaviei în legătură cu această repatriere. Aceștia urmau să schimbe garnitura de la Belgrad cu destinația București: în legătură cu cei doi români care au fost răniți, secretarul II al Ambasadei României la Skopje, Gabriel Nicola, ne ja informat că aceștia sunt în continuare spitalizați, au fost operați, iar starea lor de sănătate este stabilă și ar putea fi externați în zilele următoare. ARESTARE.................................................................................... Polițist traficant ) Procurorii militari bucureșteni au dispus, la sfârșitul săptămânii trecute, începerea urmăririi penale împotriva unui ofițer din cadrul Inspectoratului Județean de Poliție Prahova, acuzat că a înlesnit vânzarea și înmatricularea ilegală în circulație a unor autoturisme ale căror cărți de identitate erau eliberate de filiala Voluntari a Registrului Auto Român București. Locotenent-colonelului Viorel Secară, din cadrul Serviciului Poliției Rutiere al IJP Prahova, este acuzat că a înlesnit vânzarea și înmatricularea ilegală a autoturismelor. Procurorii militari au emis mandate și pentru doi ingineri in cadrul RAR București. Cei doi sunt acuzați că au întocmit rapoarte false de verificare și omologare pentru eliberarea unor cărți de identitate pentru trei autoturisme de lux. Anchetatorii cred că au descoperit o adevărată rețea internașională de trafic de autoturisme, dar spun că cei trei arestați sunt niște simpli pioni,în același timp conducerea Direcției Generale de Evidență Informatizată neagă implicarea unui ofițer din cadrul instituției în acest caz. (Mihai BELLI) evenimente în top După ce Ministerul Culturii a decis scoaterea la licitație a spațiilor pe care le deținea în incinta Teatrului Național Uniunea Artiștilor Plastici cere ajutor Guvernului Andrei Pippidi, demisiuni în conferința de presă, crede că 2001 va fi un an vid în ceea ce privește protecția și restaurarea monumentelor Două dintre punctele pe care ministrul Culturii și Cultelor, Răzvan Theodorescu, le-a atins în conferința de presă susținută luni, 30 iulie, au stârnit, așa cum toată lumea se aștepta, reacții vehemente. Printr-o hotărâre de guvern, Teatrului Național i-au fost atribuite spațiile exterioare folosite până nu demult de Uniunea Artiștilor Plastici. Este vorba de Galeria „Apollo" și de Agenția pentru promovarea artelor plastice ARTIS. Cei aproape 600 metri pătrați constituie mărul discordiei. Imediat după conferința de presă a ministrului, UAP a transmis Secretariatului General al Guvernului un memoriu, în care președintele Uniunii, Alexandru Ghilduș, explică motivele pentru care insistă ca ambele spații să rămână în folosința instituției pe care o conduce. Având în vedere, însă, că hotărârea de guvern a fost deja dată, este posibil ca acțiunea UAP să fie inutilă. UAP. Nu ne-am înțeles cu Ministerul „Am înțeles de la domnul secretar de stat, care nu știa că hotărârea de Guvern a apărut, că reprezentanții Ministerului Culturii și Cultelor au spus că s-au înțeles cu noi. Ceea ce este complet fals. Noi n-aveam cum să fim de acord cu o asemenea idee. Din decembrie anul trecut, am tot înaintat tot felul de memorii, de note. Cred că Guvernul a acționat în necunoștință de cauză. Sper să aibă puterea de a recunoaște că a luat o hotărâre greșită. Sper să nu fie o cacialma. Să ne fi declarat nouă într-un fel, iar ei să fi acționat invers" - ne-a declarat Alexandru Ghilduș. în textul memoriului, semnat de președintele UAP, Alexandru Ghilduș, adresat Secretarului General al Guvernului, Șerban Mihăilescu se specifică faptul că atribuirea spațiilor menționate Uniunii Artiștilor Plastici din România a avut drept scop destinația întregului ansamblu al Teatrului Național, în postura de centru de cultură al Capitalei României. UAP reamintește disponibilitatea declarată a Guvernului de a menține, prin politica culturală promovată, același interes pentru păstrarea destinației, spațiilor atribuite Uniunii Artiștilor plastici din România în cadrul Teatrului Național și reînnnoim cererea noastră de acordare în folosință gratuită a acestor spații, de altfel integrate în viața spirituală și culturală a societății. „Un astfel de anunț a provocat o mare indignare, nu numai în rândul artiștilor plastici din întreaga țară, ci și în rândul celorlalți oameni de cultură, care au apreciat activitățile de înaltă ținută profesională organizate de Galeria Națională Apollo și prin Agenția de promovare a artelor plastice ARTIS“, se menționează în textul care solicită secretarului general al Guvernului să oprească scoaterea la licitație a spațiilor deținute în incinta Teatrului Național. Acest memoriu a ajuns în mapa secretarului general al Guvernului. Contactat ieri, Șerban Mihăilescu ne-a declarat că nu știa de hotărârea de Guvern și că nu a citit memoriul. „Nu l-am citit. Când o să-l citesc, o să dau și un răspuns. Eu nu știu de celelalte note trimise de ei. Vă dau seama că îmi vin mii de astfel de hârtii în mapă. Nu am cum să le țin minte. Dar memoriul va fi analizat. Noi niciodată nu vom insista în vreo eroare. Dacă vom constata că decizia luată nu e cea corectă, vom reanaliza situația, dacă e cea corectă, atunci nu mai e cazul" - a afirmat Șerban Mihăilescu. Andrei Pippidi. Așa este contextul românesc actual Demiterea istoricului Andrei Pippidi din fruntea Comisiei Naționale a Monumentelor Istorice a stârnit oarecare rumoare în jurul subiectului. Aceasta pentru că la respectiva mișcare pe tabla de șah a posturilor se aștepta mai toată lumea. Chiar și Andrei Pippidi știu că așa se va întâmpla, mai devreme sau mai târziu, după cum afirmă într-un interviu acordat BBC: „ Singurul lucru care mă surprinde este că măsura nu a fost luată mai repede după venirea domnului Theodorescu la conducerea Ministerului Culturii. Așa, mi-a îngăduit să mai rămân alături de colegii și prietenii mei încă vreo șapte luni, punând capăt astăzi unui episod din cariera mea, de care am să-mi amintesc totdeauna cu deosebită plăcere, chiar cu oarecare emoție, și care a durat, deci, din februarie '97, până în iulie 2001“. Se pare că între cei doi există de foarte mult timp o antipatie reciprocă. Probabil, tocmai de aceea ministrul Culturii și Cultelor, Răzvan Theodorescu, a motivat demiterea lui Andrei Pippidi prin aceea că nu are altă calitate decât de a fi nepot al lui Nicolae Iorga. Referitor la această remarcă „așa de puțin elegantă" a ministrului, Andrei Pippidi a refuzat să facă vreun comentariu. Cât despre bănuita conotație politică a demiterii sale, Andrei Pippidi a declarat: „ Eu știu dacă să amestecăm la tot pasul politica și resentimentele personale? Probabil că așa este contextul românesc actual și trebuie să admitem că asta e realitatea, un amestec de resentimente și de politică. Se mai poate însă avansa o explicație: în ultimele două luni, dacă vă uitați pe ziare importante, cum ar fi „Adevărul" sau, în altă ordine de idei, „22“, eu și unii colegi ai mei din comisie ne-am arătat fățiș nemulțumirea față de felul în care domnul Theodorescu se ocupă - mai bine zis nu se ocupă de problema monumentelor istorice. Spre deosebire de predecesorul său, domnul Theodorescu a dovedit o nesimțire crasă în privința acestui subiect care trebuia să-i fie mult mai aproape și am sentimentul că acest an va fi un an vid pentru protecția și restaurarea monumentelor". Gabriela SIMON Alexandru Ghilduș se bate pentru UAP Din culisele unui recurs în anulare Primarul orașului Toplița acuză PSD că a vrut mai întâi să-l racoleze Câștigătorul alegerilor de luna trecută a încercat ieri să convingă Consiliul Local să-l înscăuneze primar Recursul în anulare înaintat de PSD a pus pe jar Consiliul Local din Toplița, oraș despre care s-a scris în ultimele zile mai mult decât în toți anii trecuți. Cum PSD a contestat rezultatul alegerilor de luna trecută, câștigate de un independent în dauna candidatului social-democrat, deocamdată Toplița nu are primar. Nici ședința de Consiliu Local ce a avut loc ieri nu a produs vreo clarificare, deși a durat mai bine de trei ore. Participant și el la ședință, în calitate de consilier, câștigătorul alegerilor, Nicu Baciu, spera să obțină fie instalarea sa în funcția de primar, fie convocarea pentru astăzi a unei ședințe extraordinare a Consiliului destinată aceluiași scop. Baciu spune că deja Curtea de Apel Miercurea-Ciuc a somat Consiliul să respecte prevederile legale, dat fiind că se împlinește termenul de 10 zile de la sentința de validare a alegerilor. Argumentul nu l-a convins însă pe viceprimarul din Toplița, care asigură interimatul, să includă acest punct pe ordinea de zi a ședinței de ieri. Descurajat de cele petrecute în timpul discuțiilor - care, spune el, s-au desfășurat după ce presa locală a fost poftită să părăsească saa, deși ședințele de Consiliu sunt publi ce - Baciu a declarat: «Toplița nu mai are Primărie». PSD vrea să câștige ce-a avut în Toplița s-au organizat alegeri pentru că primarul PSD rezultat în urma votului din noiembrie 2000 a fost numit între timp prefect de Plarghita și a optat pentru această funcție, lăsând vacant fotoliul de la primărie, în turul doi, s-au confruntat Nicu Baciu, independent, consilier local, și Vasile Almășan Vanciu, secretarul Primăriei, din partea PSD, însuși dreptul acestuia de a candida este pus în discuție. «Secretarul Primăriei nu poate fi membru al unui partid politic și nici să candideze», declară Baciu. «Prefectul județului Harghita, Mircea Dușa, care este și președintele organizației județene a PSD, l-a suspendat temporar din funcția de secretar, deși nu este legal și l-a băgat în partid iar după alegeri l-a scos din PSD și i-a ridicat suspendarea temporară», în cele din urmă a câștigat Baciu iar PSD a contestat alegerile pe motiv de fraudă, ajungând până la recurs în anulare. Acuzația de fraudă se referă la asemănarea unor semnături de pe listele de votare, la secțiile unde candidatul independent a obținut majoritatea. Scorul final a fost de 2488. 2385, o diferență de puțin peste 100 de voturi. Nicu Baciu se apără afirmând că el, ca independent, nici măcar nu a avut dreptul la reprezentare în birourile secțiilor de votare și în Biroul Electoral. Tentative de racolare Baciu mai declară că, dacă nu a reușit să câștige alegerile, PSD a încercat în schimb să-l racoleze pe noul primar. «După ce s-au totalizat voturile, prefectul din Harghita, care fusese primar în Toplița înainte, m-a abordat și mi-a propus să intru în PSD», povestește Baciu. «I-am răspuns că rezultatul obținut era rodul unei munci în echipă și că trebuie să mă consult cu oamenii, nu să-l las baltă după ce m-am văzut cu sacii în căruță. A înțeles probabil că era un fel de a spune nu. A doua zi, pe data de 25, deci după ce expiraseră cele 24 de ore prevăzute de lege și după ce nu se primise nici o contestație din partea reprezentanților partidelor politice prezenți la urne, a apărut contestația PSD.» Prefectul de Harghita nu a putut fi găsit ieri pentru a comenta aceste acuzații care i se aduc. Baciu mai declară că aceste demersuri au venit în continuarea unei campanii în care candidatul PSD a jucat cât a putut pe cartea apartenenței sale politice: «în timpul campaniei a venit de trei ori președintele camierei, dl. Valer Dorneanu, prefectul a stat aici trei săptămâni, le-au promis oamenilor că le trag gaze, că dau drumul la toate robinetele, pentru că omul lor ar avea ușa deschisă la guvern dar că, dacă acesta nu va fi votat, toate robinetele vor fi închise și la Prefectură și la Guvern. Suferă de o boală, se cred atotputernici. Și Justiția din Toplița cât a avut de tras cu ei! Le-au dat drept de recurs pentru a nu fi acuzați că se pun de-a curmezișul. Aici este o luptă între oameni cu școala Ștefan Gheorghiu - care au stăpânit Toplița timp de 20 de ani și vor s-o stăpânească în continuare - și cei care s-au săturat de aceștia». între timp, interimatul la primărie este asigurat de viceprimarul PSD care, declară Baciu, nu a renunțat încă la calitatea sa de consilier deși, conform noilor reglementări în vigoare, ar fi trebuit să aleagă între cele două funcții. Laura CIOBANU 1 I miercuri, 1 august 2001 Doi bărbați înarmați până în dinți au reușit o deturnare de autobuz în sudul Rusiei Răpitorii cer eliberarea a cinci camarazi ceceni arestați în 1994 pentru o acțiune similară Un autobuz cu 41 de persoane la bord a fost ieri deturnat de doi bărbați înarmați până în dinți, despre care se crede că sunt separatiști ceceni, lângă un oraș din sudul Rusiei. Bărbații înarmați și mascați au capturat un autobuz cu pasageri, care transporta circa 41 de persoane, lângă capitala regională Stavropol, dar, între timp, au eliberat circa 14 persoane, printre care câțiva copii și femei și unul dintre prizonierii împușcați în picior. Se pare că răpitorii înarmați sunt în număr de doi, conform agențiilor de presă ruse. Pirații, despre care se spune că sunt înarmați cu Kalașnikov, grenade de mână și explozibili, au împușcat doi oameni și au ordonat ca autobuzul să-și schimbe ruta spre Mineralnîe Vodî. Ei cer autorităților eliberarea a cinci ceceni, împreună cu care în anul 1994 se ocupau de sechestrarea de persoane și care în prezent se află în închisoare pentru deturnarea unui autobuz cu copii în anul respectiv. De asemenea, ei mai vor să li se pună la dispoziție un elicopter, pentru a-și asigura fuga. O echipă de la brigada antiteroristă rusă a ajuns la locul incidentului, iar negocierile cu răpitorii au și început. Autoritățile au declarat înaintea negocierilor că nu sunt dispuse să facă nici o concesie, dar, în același timp, scopul lor este să păstreze în viață toți ostaticii. Șeful departamentului poliției locale a fost rănit în timp ce discuta cu răpitorii, iar cea de-a doua victimă este unul dintre șoferii autobuzului, care a fost aruncat din vehicul. Istoria incidentelor petrecute la Mineralnîe Vodî în anii 90 au existat o serie de răpiri și atacuri cu bombe puse pe seama cecenilor. De data aceasta, liderii rebelilor ceceni au condamnat luarea de ostatici, considerând că orice măsură luată împotriva civililor este inacceptabilă. Un purtător de cuvânt al președintelui separatist Aslan Maskhadov a declarat că „nu vă pot spune cât de naționaliști sunt acești oameni, ar putea fi oricine. Nu știm absolut nimic despre scopurile lor". Președintele Putin, aflat la un summit al fostelor țări sovietice, este tot timpul ținut la curent cu derularea acestui incident. Mineralnîe Vodî, situată la 900 de kilometri sud de Moscova, este un orașstațiune cunoscut din Munții Caucaz. Aproape de granița cecenă, locul în care Rusia își continuă operațiunile militare pentru supunerea gherilelor separatiste, stațiunea a fost scena mai multor deturnări de autobuze și atacuri cu bombe în ultimii ani. în martie, 21 de persoane au fost ucise în urma exploziei unei bombe amplasate în piața din oraș. în iulie 1994, patru ceceni au capturat un autobuz cu 41 de pasageri și au cerut o răscumpărare de 15 milioane de dolari. în operațiunea forțelor de ordine care a pus capăt capturării autobuzului, cinci ostatici și unul dintre răpitori au fost uciși. în 1992, patru teroriști au capturat un autobuz cu 15 persoane la bord și au cerut eliberarea a doi camarazi aflați în închisoare, înainte de a fugi în Cecenia, unde au primit azil din partea rebelilor. Cristina WLASSOPOL i > V1 k