Cotidianul, ianuarie 2002 (Anul 12, nr. 1-25)

2002-01-03 / nr. 1

2 Cotidianul PENTRU 5 ANI Primele legitimații de maghiar în Ungaria au fost stabilite primele 13 localități unde se vor elibera legitimațiile de maghiar. Comentariile presei ungare detaliază atât posibilitățile de obținere a legitimațiilor, cât și a facilităților ce pot fi obținute în baza acestui document. Alături de menționarea faptului că legitimațiile au o valabilitate de cinci ani sunt reliefate câteva elemente considerate importante, cuprinse în Acordul semnat de către premierii celor două țări, și anume: toți cetățenii români de naționalitate maghiară și română, deopotrivă, ai României să se bucure de tratament egal în privința posibilității de angajare pe teritoriul Ungariei, pe o perioadă de trei luni anual, cu posibilități de prelungire. Facilitățile Legii statutului nu se referă la cetățenii români care nu sunt de naționalitate maghiară, fapt care îi afectează pe membrii de familie nemaghiari, în cazul căsătoriilor mixte, se subliniază în „Népsabadsag". Facilitățile de călătorie se referă la mijloacele de transport intern de pe teritoriul Ungariei. Sunt menționate 13 localități din Ungaria, în general în apropierea frontierei, unde pot fi ridicate legitimațiile maghiare, în baza cererilor analizate în termen de 30 de zile de către Oficiul bazei de date al Ministerului de Interne al Ungariei. INUNDAȚII................................................................ Peste o sută de localități, sub ape Peste o sută de localități din Alba și zeci de hectare de teren au fost acoperite de ape. Cea mai gravă situație se înregistrează în orașul Teiuș, unde o echipă de pirotehniști încearcă să distrugă mai multe poduri de gheață formate pe Valea Geoagiului. Apele au inundat peste o sută de gospodării, aproape 20 de hectare de teren arabil și grădini și au izolat aproximativ 30 de familii. Și localitățile Galda de Jos, Albac, Scărișoara, Ciuruleasa și Izvorul Ampoiului au fost afectate de inundații, zeci de hectare de teren fiind acoperite de ape. Comandamentul de Apărare împotriva Dezastrelor a informat că nici un drum județean nu este blocat, însă se circulă în condiții de iarnă mai ales în Munții Apuseni, unde în ultimele zile a nins mult. (A.S.) PRIVATIZARE..................................................................... Cele mai bune hoteluri de pe Litoral vor fi vândute Ministerul Turismului va privatiza, în următoarea perioadă, toate structurile de cazare de pe Litoral la care statul mai deține acțiuni, a declarat, ieri, la Berlin, Dan Matei Agathon, ministrul Turismului. „Suntem în negocieri avansate pentru vânzarea celor mai bune hoteluri de pe Litoral. în sezonul viitor nu vom mai avea nici un hotel de stat", a subliniat Agathon. Un număr de nouă hoteluri din stațiunile Neptun-Olimp și Mamaia au intrat, recent, în atenția grupurilor europene de turism Thomas Cook și TUI, după ce reprezentanții acestor companii au efectuat vizite de expertizare a litoralului românesc în vederea reincluderii stațiunilor românești în circuitele turistice internaționale. Până la sfârșitul lunii noiembrie, Ministerul Turismului a privatizat 14 societăți comerciale cu activitate turistică, însumând o valoare a capitalului social de 160,8 miliarde lei, investițiile negociate și angajate prin contractele de vânzare-cumpărare cifrându-se la 3,6 milioane dolari. (V.B.) NINSOARE Mai multe drumuri blocate în Transilvania Mai multe drumuri județene și naționale din Transilvania erau blocate, ieri, din cauza ninsorii și a traficului. în județul Cluj, drumul către Mărișel este blocat, ca și drumurile 103 K (între Mărcești și Rîșca) și 191 D (de la Valea Lată până la intrarea în Sălaj). Directorul Regiei de Drumuri Județene, Liviu Bota, a declarat că lucrătorii au reușit să deblocheze drumul către stațiunea Beliș, care fusese blocat miercuri dimineață. De asemenea, se circulă greu în zona Răchițele - Doda Pili și pe drumul către Muntele Băișorii, cel din urmă fiind aproape blocat din cauza traficului intens, în județ ninge fără oprire de la orele amiezii. în Maramureș, după două zile în care pe drumuri s-a circulat normal, au apărut din nou probleme din cauza ninsorilor viscolite, în unele zone zăpada ajungând la 30 de centimetri. Pe Drumul Național 18, către Pasul Gutâi, se circulă în condiții de iarnă, iar drumul județean care duce la stațiunea Izvoarele este blocat. în Bihor, cel mai greu se circulă pe drumul de la Stâna de Vale, unde zăpada a ajuns la 105 centimetri. evenimente în top De Revelion, românii au preferat să plece în străinătate cu avionul Start spre Schengen 2200 de români au părăsit țara în prima zi a acestui an De obicei, noaptea de Revelion este un prilej de bucurie pentru mai tot românul. Cu cățel, cu purcel, oamenii au serbat intrarea în noul an, dar și în spațiul Schengen, pe la prieteni, pe la rude sau chiar în străinătate. Numărul curselor aeriene internaționale care au plecat de pe Aeroportul Otopeni a fost destul de mare deoarece românii au ezitat, din cauza căderii abundente de zăpadă, să plece la drum cu mașina. Totuși, numărul celor care au ieșit din țară în prima zi a acestui an, a fost, în ciuda așteptărilor, destul de mic. Pentru o parte a românilor, cei rămași pe la casele lor, acest Revelion nu a fost unul tocmai fericit. Din diverse motive, oamenii au fost nevoiți să cheme Salvarea. Numai în București, în ultimele trei zile, peste 2000 de oameni care au suferit fracturi au apelat la serviciile medicilor de la Ambulanță. De frica zăpezii, a drumurilor greu accesibile, dar și atrași de prețurile mai mici, o parte a românilor a preferat să petreacă trecerea în noul an în străinătate. Cei care au venit și au plecat de Revelion din România au preferat să călătorească cu avionul și să renunțe la mașinile personale sau autocarele diferitelor firme de transport. 2200 de români au plecat pe 1 ianuarie în străinătate, iar o mare parte dintre aceștia părăseau pentru prima dată țara. Pe 31 decembrie de pe Aeroportul Otopeni au plecat 10 curse internaționale, iar în prima zi a noului an, 16 avioane au plecat spre străinătate. Eliminarea obligativității vizelor pentru circulația în spațiul Schengen nu a pus mari probleme polițiștilor de la frontieră și nici românilor care doreau să plece din țară, în Vama Borș-Bihor, în prima zi a noului an s-au prezentat doar 30 de cetățeni români care au îndeplinit condițiile necesare pentru a putea circula în afara granițelor. Prin punctul de control și trecere a frontierei Nădlac, din județul Arad, situat la granița cu Ungaria, în prima zi a anului, 172 de cetățeni români, au ieșit din țară. La Vama Turnu, 90 de români s-au prezentat pentru a ieși din țară. Dintre toți cei care au părăsit România în acest an, doar câteva zeci de persoane au fost întoarse din drum deoarece nu îndeplineau condițiile pentru a călători în spațiul Schengen. Ambulanțele, mai solicitate decât taxiurile în afară de distracție, odihnă, mâncare multă și bună, o parte a românilor a avut parte și de sărbători mai puțin fericite: în mai puțin de trei zile, peste 2000 de bucureșteni au fost nevoiți să cheme salvarea. Numai în prima zi a acestui an, serviciul de ambulanță a dat curs solicitărilor a aproape o mie de oameni care suferiseră diferite afecțiuni. în această perioadă, cele mai frecvente îmbolnăviri au fost fracturile, răcelile, comele,tensiune arterială, dar și intoxicații sau indigestii. Medicii de la Salvare au primit solicitări și pentru a ridica mai mulți oameni căzuți în stradă, dar și pentru a-i salva pe cei care au încercat să se sinucidă. După spusele medicului de la Serviciul de Ambulanță București, Lucia Oană, care s-a ocupat în noaptea de Reveloin de bolnavi, mulți dintre solicitanți au dorit să-și verifice tensiunea sau glicemia pentru că au mâncat prea mult și au consumat băuturi alcoolice, iar unii chiar și-au întrerupt tratamentul doar pentru a sărbători așa cum se cuvine trecerea în noul an. Nici mai mult, nici mai puțin de 14 mașini de Ambulanță, 7 pentru urgențe majore și 7 Dacii pentru transportul cazurilor mai ușoare au stat la dispoziția bucureștenilor în noaptea de Revelion. începând de pe 31 decembrie și până ieri, numărul celor din Capitală care ceruseră ajutorul Ambulanței, depășea 2000 de persoane. „Am avut și zece tentative de sinucidere și tot noi, medicii de la Serviciul de Ambulanță am fost cei care am dat certificatele de deces deoarece medicii de familie nu au lucrat. Până în prezent am dat aproape 30 de astfel de certificate", a spus Carmen Triandafil, medic coordonator. Fetele s-au grăbit să vină pe lume în noaptea de Revelion Dacă pentru cei bolnavi, noaptea de Revelion a fost una tristă, pentru cei care au devenit părinți sau pentru cei care s-au căsătorit, prima noapte a acestui an a fost un prilej în plus de bucurie. Primul copil care a venit pe lume în prima zi a acestui an a fost o fetiță, născută la Brăila. La ora 12.03, Nicoleta Țandără, de 26 de ani, a dat naștere unei fetițe în greutate de 2,8 kg, perfect sănătoasă. Tot la maternitatea din Brăila, în noaptea de Revelion s-au mai născut doi băieți și o fetiță. La maternitatea Bucur din Capitală, primul nou-născut din anul 2002 a fost o fetiță de 3,200 kg, iar la maternitatea Polizu, primul nou-născut a fost tot o fetiță cu o greutate de 2,800 kg. Fericite au fost și familiile celor care au hotărât să se căsătorească în prima noapte a Noului An. La Târgu-Jiu, primăria a organizat o ceremonie specială deoarece numărul celor care doreau să se căsătorească de Revelion era mai mare decât în celelalte zile. Ceremonia de căsătorie a celor șapte perechi a avut loc sub celebra Poartă a Sărutului a lui Brâncuși și a fost oficiată de primarul Florin Cârciumaru. La eveniment au luat parte peste 2000 de persoane, venite să-i felicite pe tinerii căsătoriți și să sărbătorească împreună cu ei. Simona GHEORGHE joi, 3 ianuarie 2002 Anul Nou a trecut peste hotare La miezul nopții, new-yorkezii au cinstit memoria victimelor terorismului în toată lumea, anul 2002 a fost întâmpinat cu bucurie și speranță într-un viitor mai bun. în majoritatea orașelor din America, Europa și Asia, oamenii au inundat străzile și piețele publice pentru a număra împreună ultimele secunde ale anului 2001 și pentru a celebra momentul intrării în noul an. Evenimentul a fost sărbătorit prin focuri de artificii, spectacole tradiționale sau petreceri care au ținut până în zori. Din păcate, în unele țări Revelionul nu a adus doar distracție și explozii de bucurie, ci și numeroase incidente, tulburări și violențe care au reușit să umbrească marea sărbătoare. în mijlocul sărbătorii, locuitorii orașului New York, dar și cei veniți din alte părți ale țării au cinstit memoria celor care au pierit în atentatele de la 11 septembrie. în Times Square (Piața Timpului) din New York, nu departe de locul unde au existat cele două turnuri, miezul nopții a fost marcat de căderea unui glob de cristal pe care erau inscripționate numele tuturor victimelor atentatelor de la World Trade Center, în același moment au răsunat clopotele de la toate bisericile, sinagogile și moscheile din oraș. Peste o jumătate de milion de americani, adunați în Times Square, au scandat numărătoarea inversă, au râs și s-au bucurat împreună. „Cred că aceasta spune tot întregii lumi. Suntem cel mai măreț popor, ne pasă unul de celălalt și suntem aici ca să celebrăm împreună", a declarat Michael Bloomberg, noul primar al orașului New York. în Londra, englezii s-au adunat, în Trafalgar Square și în fața Parlamentului, așteptând momentul în care Big Ben a anunțat trecerea în noul an. Ziua de 1 ianuarie este pentru londonezi mai importantă însă pentru tradiționala paradă de Anul Nou. Mii de oameni s-au adunat încă de dimineață pe traseul deja cunoscut: Parlament-White Hall- Trafalgar Square-Piccadily Circus, pentru a asista la parada specific englezească: majorete, orchestre de fanfară, defilări de mașini vechi și motoare cu aburi, biciclete vechi de diverse tipuri, personaje din desenele animate, un amalgam organizat pentru plăcerea englezilor din provincie, veniți special, sau a turiștilor întâmplători. Noaptea de Anul Nou a fost întâmpinată cu totul altfel de scoțienii din Edinburgh unde spectacolele și focurile de artificii au durat până în zori. Două săptămâni de sărbătoare pentru sârbi Revelionul abia a început în Serbia, unde Sărbătorile de iarnă, inclusiv cea de Anul Nou, durează mult mai mult decât în alte țări. Acest lucru se întâmplă pentru că de abia în data de 13 ianuarie, ortodocșii sârbi, care prăznuiesc Sărbătorile de iarnă pe stilul calendaristic vechi, vor trece în anul cel nou. Belgrădenii s-au adunat în noaptea de Revelion să întâmpine anul 2002 în Piața Republicii, din centrul capitalei iugoslave, întregul oraș a fost decorat cu ghirlande luminoase și brazi împodobiți de Anul Nou iar discotecile și barurile au avut program nonstop. Dacă la prima vedere, focurile de artificii și petardele din zori ar fi trebuit să dea semnalul de sfârșit al fiestei organizate pe străzile capitalei sârbe la trecerea dintre ani, aceasta a rămas doar o impresie pentru că, după cum spun belgrădenii, petrecerea va continua în mai multe reprize până la 13 ianuarie. La Roma, italienii mai curajoși au urmat o mai veche tradiție de Anul Nou și au înfruntat vântul rece pentru a face o scurtă scufundare de pe podul Cavour în Tibru. Avalanșa de petarde ilegale apărute pe piață în ultima vreme a provocat numeroase accidente în Italia unde un număr de 515 persoane au fost rănite, dintre care 29 foarte grav. Cel mai mare număr de răniți, 78, s-a înregistat la Napoli, oraș considerat capitala petardelor ilegale, potrivit unui bilanț oficial dat publicității de Ministerul italian de Interne. Tot petardele au fost, se pare, și originea unui incendiu din Piemont în care au ars peste 50 de hectare de pădure. Nostradamus anunță un an de tranziție Experții francezi care studiază prezicerile lui Nostradamus au salutat venirea noului an prin prezentarea unei prognoze pe 2002, bazată pe interpretarea scrierilor celebrului profet. Din punctul lor de vedere, următorul an va fi unul de tranziție, în timpul căruia va fi construită, în ansamblu, noua ordine mondială, bazată pe cele mai înalte valori și pe respectarea puterii supreme. Pe de altă parte, interpreții francezi nu exclud posibilitatea ca în lunile ianuarie-aprilie să apară situații de criză, inclusiv în economia mondială, însă, în luna iulie, Pământul se va afla sub influența energiei pozitive a planetei Jupiter, ceea ce va trebui să ducă la încetarea războaielor și a conflictelor. Chinezii din Beijing au pășit în noul an în stilul tradițional cu numărătoare inversă și 108 bătăi de tobă. Locuitorii orașului Shanghai sau bucurat de focuri de artificii și lumini pregătite special pentru acest eveniment în timp ce în Hong Kong peste un milion de oameni au ieșit pe străzi în întâmpinarea anului 2002. Alte orașe din China și Mongolia au sărbătorit venirea noului an prin dansuri tradiționale și cântece de stepă. Narcis IORDACHE Belgia a predat Spaniei, la 1 ianuarie, ștafeta președinției semestriale a Uniunii Europene, mandat plin de așteptări atât din partea clubului comunitar privind reforma instituțională, introducerea euro și lupta împotriva terorismului, cât și din partea țărilor candidate la aderare din perspectiva extinderii. Preluând de la premierul belgian, Guy Verhofstadt, sarcina gestionării afacerilor europene pe următoarele șase luni, șeful cabinetului de la Madrid, Jose Maria Aznar, au promis că va face din combaterea terorismului punctul central M,mandatului'Arii sale. Dincolo sere această problemă care reprezintă o prioritate pentru întreaga cklume după atentatele din 11 septembrie. Spania va veghea asupra „primilor pași" ai monefidei unice europene, euro, care a intrat în circulație tot de la 1 ianuarie, va avea grijă să accelereze pregătirile pentru extinderea UE și va demara marea dezbatere privind reforma europeană conform celor stabilite la Consiliul European de la Laeken din decembrie anul trecut. Având drept motto „Mai multă Europă” („Mai Europa"), Spania și-a stabilit doar șase obiective importante pentru președinția sa, comparativ cu cele 16 fixate de Belgia. Astfel, la primul punct al programului său, și anume terorismul, Madridul se va ocupa de recunoașterea deciziilor juridice luate de agenția Eurojust, mai buna coordonare între forțele de securitate din țările membre, tăierea surselor de finanțare a organizațiilor teroriste. Toate aceste demersuri se înscriu în dorința Spaniei de a-și lăsa cu adevărat amprenta în Europa, bazându-se foarte mult pe experiența câștigată din îndelungata sa luptă cu gruparea separatistă bască, ETA. La al doilea punct euro - va avea grijă ca aceasta să intre în circulație fără probleme, în timp ce al treilea obiectiv se referă la reforma economică și socială, cu accent pe forța de muncă. Cât privește extinderea, Spania va gestiona capitolele de negociere referitoare la agricultură, politica regională și fiscalitate, în problema construcției europene se va ocupa cu începerea activității Convenției Europene, iar la capitolul politicii externe și de securitate comune va pune accent pe consolidarea relațiilor cu SUA, Canada, America Latină, precum și pe o mai mare implicare în procesul de pace din Orientul Mijlociu. Spania va coordona negocierile pe agricultură și fonduri structurale Nici nu a preluat bine președinția că Spania a început deja să primească avertismente, unii oficiali atenționând-o că în eventualitatea în care se vor ivi probleme cu euro, ea va fi cea în capul căreia se vor sparge toate oalele, în timp ce dacă totul merge bine nimeni nu va adresa nici un cuvânt de laudă. Același lucru se poate spune însă și în privința procesului de extindere, în condițiile în care Spania are ambiția de a trage tare în acest sector în așa fel încât la finele lui 2002 să se încheie negocierile de aderare cu țările candidate numite la Laeken ca potențiali noi membri începând din 2004, anul următoarelor alegeri pentru Parlamentul European. Iar sarcina Madridului nu este deloc ușoară, dat fiind că are resposabilitatea coordonării negocierilor în două capitole extrem de dificile - agricultura și fondurile structurale. Deși interesele naționale ar trebui, teoretic, lăsate la o parte, este greu de închipuit că Spania va reuși să se detașeze complet, avânduse în vedere faptul că este unul dintre principalii beneficiari ai subvențiilor UE, iar, prin extindere, va pierde o mare parte din acești bani. Un mandat vital pentru România Din perspectiva România, președinția spaniolă este una vitală pentru candidatura sa la UE, rămasă mult în urmă - împreună cu cea a Bulgariei - față de celelalte zece țări candidate. Impulsionată de decizia Celor 15 de a nominaliza cele zece state candidate care ar putea încheia negocierile în 2002 și ar putea fi primite în clubul european în 2004, România a luat decizia de a face toate eforturile posibile pentru a recupera handicapul avut la capitolele de aderare. Cu mesajul de susținere și încurajare din partea UE pentru deschiderea tuturor capitolelor de negociere până la finele anului, autoritățile române și-au propus chiar să se întreacă pe sine, intenționând deschiderea tuturor capitolelor restante până la sfârșitul președinției spaniole, 30 iunie a.c, capitole care nu sunt puține la număr, mai precis 13. Acest obiectiv ambițios a fost anunțat de însuși președintele Ion Iliescu în cursul conferinței de presă ținută după participarea la summitul UE de la Laeken, șeful statului indicând că există deja și o înțelegere cu autoritățile spaniole pentru acordarea întregului sprijin necesar. Deși oficial își menține calendarul de aderare stabilit pentru 2007, Bucureștiul încearcă o revenire în forță până la finele lui 2004, încercând chiar să închidă toate capitolele de negociere până la sfârșitul președinției grecești, la mijlocul lui 2003. La Laeken, Iliescu a precizat că România va încerca să facă acest efort chiar dacă nu poate garanta ca va suporta un astfel de ritm din punct de vedere economic și administrativ. în aceste condiții se poate spune că autoritățile române încearcă să forțeze un pic norocul, deși, oficial, Bucureștiul se arată doar dornic să studieze resursele de care dispune, însă așa cum spune și zicala, cine nu riscă nu câștigă. Gabriela MANEA Sub motto-ul: „Mai multă Europă“ Spania preia frâiele UE Sub președinția gestionată de Madrid, România are obiectivul ambițios de a deschide toate capitolele de negociere restante Romano Prodi (stg.) și Guy Verhofstadt (centru) au predat ștafeta UE lui Jose Maria Aznar 4