Cotidianul, ianuarie 2003 (Anul 13, nr. 1-23)

2003-01-15 / nr. 9

TURISM RELAXARE In decembrie, stațiunile sunt aproape goale Prețurile la cazare sunt în cădere liberă O dată trecută euforia specifică Sărbătorilor, când, dată fiind cererea extrem de mare, prețurile de cazare la hotelurile și cabanele fie la munte au fost destul de piperate pentru o mare parte din doritori, ofertele au ajuns să se înjumătățească la capitolul financiar. Astfel, acum pot merge la munte și cei care nu și-au permis să petreacă Crăciunul și/ sau Revelionul în cadrul de iarnă montan. Dacă în urmă cu o lună era greu, dacă nu imposibil, să închiriezi un apartament de patru stele într-o stațiune ca Predeal sau Sinaia cu 150 dolari/ zi, acum, aceleași condiții sunt oferite în prezent pentru suma de 600 mii lei/zi, același lucru s-a întâmplat și cu ofertele hotelierilor. La Predeal, hotelurile de două stele afișează acum prețuri de 300-400 mii lei pentru o noapte de cazare. Tarife mai mari, de până la 600 mii lei, sunt practicate la hotelurile de trei și patru stele; într-o altă stațiune luată cu asalt în perioada Sărbătorilor de iarnă, Sinaia, lucrurile se prezintă la fel, prețurile la cazare suportând reduceri drastice, de circa 50%. Cazarea în vile se taxează cu 300-350 mii lei, iar cea în hoteluri, cu tarife cuprinse între 500 și 700 mii lei. Cel mai bun exemplu care ilustrează reducerile este faptul că, la Holiday Inn, cel mai luxos hotel din Sinaia, prețul unei camere cu două paturi a ajuns la 53 euro. „în acest moment hotelierii nu se mai gândesc să facă profit, ci să nu iasă în pierdere. Numărul de turiști scade foarte mult în luna ianuarie, gradul de ocupare în această perioadă fiind unul dintre cele mai mici din tot anul. Hotelurile trebuie întreținute, angajații trebuie plătiți, prin urmare fiecare proprietar de hotel își calculează cele mai mici costuri, ne-a declarat Mihai Râjniță, secretarul general al Federației Industriei Hoteliere din România. Potrivit agențiilor de turism, în prima jumătate a lunii decembrie numărul turiștilor a fost aproape de zero. De asemenea, cererile pentru excursii externe au scăzut și ele cu aproximativ 20%. Agențiile s-au orientat în această perioadă pe promovarea unor pachete speciale, cu reduceri, pentru turismul extern, în ceea ce privește stațiunile balneoclimaterice, colaborarea cu Ministerul Turismului pe programul „O săptămână de refacere“ a adus un număr constant de turiști în extrasezon. CAZARE Pentru că plățile se fac în numerar, o treime din veniturile din turism rămân nedeclarate Turismul online, sabotat de banii cash Rezervările pe Internet și plata serviciilor turistice pe card par a fi pentru operatorii de turism din România desprinse din cărțile cu povești. Deși pe zi ce trece agențiile de turism își prezintă ofertele pe Internet, cu posibilitatea de a face rezervări, realitatea este cu totul alta. Nu în ultimul rând, plata serviciilor pe card este aproape imposibilă, în condițiile în care mai puțin de 10% dintre hoteluri acceptă modalitatea electronică de plată; în fapt, nici o agenție de turism din România nu are posibilitatea de a pune la dispoziția clientului o rezervare online decât dacă este conectată la server-ul unui tour-operator internațional. Potrivit reprezentanților agențiilor de turism, în momentul de față nu se poate vorbi de rezervări online, ci numai fie depunerea unei cereri care ulterior este preluată de agenția de turism. „O rezervare online se poate face numai prin intermediul unui mare touroperator. în România foarte multe agenții de turism spun că au sistem de rezervări online, când de fapt clientul nu poate depune prin Internet decât o cerere; în urma acestei cereri, agenția de turism îl contactează și îi prezintă ofertele și prețurile; în ceea ce privește plata serviciilor, aceasta este o altă problemă. La noi nu există în prezent posibilitatea de a achita anumite servicii online“, ne-a declarat reprezentantul agenției de turism Nova Trade. în ceea ce privește hotelierii, de rezervări online dispun numai hotelurile care fac parte dintr-un lanț internațional. „în momentul de față numai 1% dintre hoteluri se folosesc sisteul de rezervări online. Rezervările pe Internet presupun o garanție. De obicei se vorbește de o rezervare confirmată sau neconfirmată. Rezervarea confirmată trebuie să aibă un suport material, și aici ne referim la cărțile de credit. Deocamdată hotelurile nu au dezvoltat o colaborare cu băncile emitente de carduri. De asemenea, nu toate hotelurile au fost agreate de bănci pentru a derula operațiuni de acest gen. Din acest punct de vedere, putem spune că sistemul nu este funcțional“, ne-a declarat Mihai Râjniță, secretar general al Federației Industriei Hoteliere din România. Noile reglementări aprobate la sfârșitul anului trecut de Guvern obligă furnizorii de servicii să accepte plata prin card. Hotelierii susțin însă la în momentul de față, dintre cele peste 2000 de unități de cazare, doar 150 au instalate POS-uri, iar piața nu este nici pe departe în creștere. Numărul relativ mic de utilizatori ai cardului și costurile mari pe care le implică instalarea POS- urilor îi determină pe hotelieri să „treacă cu vederea“ prevederile legislative. Măsura aprobată de Guvern este dublată și de un ordin al Ministerului Turismului, care a intrat în vigoare în august 2002 și care prevede obligativitatea agenților economici din turism care au în administrare hoteluri și restaurante de peste două stele să accepte pita prin card. „Pentru instalarea unui POS este nevoie de o infrastructură informatică, este nevoie de un contract cu băncile, pe când noi nu am pus încă la punct toate detaliile de acest gen. Lipsa unui sistem de plată prin card în turism face ca o treime din încasările din acest domeniu să lipsească din evidențe“, a mai precizat Râjniță. Ofertele de pe Internet ale agențiilor de turism nu sunt mereu reale INCERTITUDINE Sighișoara s-a retras din cursă Soarta „Dracula Park“ se decide pe 25 ianuarie Până pe data de 25 ianuarie, Ministerul Turismului va prezenta locația „Dracula Park“, a anunțat recent ministrul Dan Matei Agathon. „«Dracula Park» poate să fie la mare, la munte sau la șes. Dacă nici în soluțiile oferite de cea mai prestigioasă companie de consultanță privind parcurile de distracție nu putem avea încredere, atunci nu mai știu după cine trebuie să ne luăm. Ce ne vor prezenta experții peste două săptămâni vom prelua noi și vom trece la finalizarea proiectului“, a precizat ministrul Turismului. Conform lui Dan Matei Agathon, decizia va aparține Companiei PricewaterhouseCoopers, cea care a fost contractată pentru a finaliza problemele controversate legate de acest proiect. Data comunicării unei decizii în ceea ce privește amplasamentul parcului de distracții coincide cu organizarea Adunării Generale Extraordinare, unde acționarii Societății Fondul pentru Dezvoltare Turistică Sighișoara (FDTS) vor discuta despre listarea acțiunilor societății pe piața RASDAQ. Decizia a fost aprobată de Comisia Națională a Valorilor Imobiliare, acționarii societății urmând să dezbată oportunitatea datei de listare acțiunilor. Din discuțiile purtate până în prezent reiese tot mai clar ideea unui alt amplasament pentru parcul de distracții. Decizia a fost confirmată săptămâna trecută, când acționarii Societății Fondul pentru Dezvoltare Turistică Sighișoara SA au anunțat că vor discuta pe 25 ianuarie anularea cotei de acțiuni deținute de Consiliul Local Sighișoara la capitalul FDTS, constând în terenul stabilit ca amplasament pentru „Dracula Park“. Consiliul local este în prezent acționar majoritar la FDTS, deținând 85% din capitalul social, care se cifrează la aproape 726 miliarde lei. în cazul în care se aprobă retragerea terenului, consiliul local va rămâne acționar al FDTS, chiar dacă va avea o participare minoritară. Valoarea estimată a proiectului este de circa 33 de milioane de dolari, din care până în prezent au fost atrași circa trei milioane de dolari printr-o emisiune publică de acțiuni. Oferta de subscripție a celor peste 15 milioane de titluri emise de Fondul de Dezvoltare Turistică Sighișoara a fost lansată pe 12 decembrie 2001, cu o valoare nominală de 10.000 de lei. Prima perioadă de subscriere publică a expirat la 20 februarie 2002, fiind urmată de o a doua subscripție pentru completarea sumei necesare în vederea listării acțiunilor. Prima perioadă de subscriere publică a expirat la 20 februarie 2002 DESTINAȚII Păltiniș La 33 kilometri de Sibiu se află Păltiniș, stațiunea situată la cea mai mare altitudine din România (1450 m). Stațiunea are pârtie de schi iluminată noaptea, iar stratul de zăpadă se menține în medie 170 de zile pe an. Pentru cazare, turiștii au de ales între cele 650 de locuri oferite de trei hoteluri și numeroasele cabane și vile. Prețurile sunt acceptabile, o noapte de cazare, la rezervarea prin agenție, fiind de 12 euro în camera cu două paturi. Stațiunea a fost înființată de Societatea Carpatina în 1894 și, la început, a funcționat ca sanatoriu pentru boli pulmonare. în 1902 stațiunea a fost legată de Sibiu printr-o șosea. Un important obiectiv turistic în stațiune este Schitul, o biserică de lemn ridicată în deceniul 3 al secolului XX, unde se află mormântul filosofului Constantin Noica. Casa memorial Constantin Noica, unde gânditorul și-a trăit ultimii ani de viață, este de asemenea un punct de interes. Pagină realizată de Bianca Preda și Laurențiu Cristian Cotidianul MIERCURI, 15 DECEMBRIE 2002 OFERTA SĂPTĂMÂNII Iarna la Sovata Pentru cei care iarna nu mai reprezintă o posibilitate de a face sport, din cauza unor probleme de sănătate, există varianta turismului balnear, iar una dintre cele mai potrivite destinații este Sovata. în acest sens, există o ofertă destul de convenabilă a agențiilor de turism. Prețul unei nopți de cazare în cameră de două paturi în Hotelul Brădet (două stele) este de 396.000 lei prin agenția Marshal Turism și de 570.000 lei prin Kompass Eurotravel, locația fiind aceeași. O ofertă mult mai bogată este cea a agenției Cliven Turism. Astfel, cu 21 euro/zi se poate închiria o cameră single, cu 14 euro o cameră cu două paturi și pentru 20 euro li se pune la dispoziție un apartament. Cei care doresc să meargă pe cont propriu nu trebuie să-și facă griji în privința cazării. La Sovata sunt disponibile circa 1200 locuri în hoteluri și tot cam atâtea în vile de 1-2 stele. Printre cele mai reprezentative hoteluri, pe lângă cele menționate, se numără Edelweiss, trei stele, Hefaistos, două stele, și Aluniș. Toate hotelurile sunt legate prin coridoare de secțiile medicale. Sovata se află la circa 60 km est de Târgu-Mureș, la o altitudine 475-530 metri, pe cursul superior al râului Târnava Mică, în Depresiunea Praid-Sovata, la poalele sud-vestic ale Munților Gurghiu (Carpații Orientali). Renumele Sovatei se datorează lacurilor Ursu (46.000 mp), Aluniș (9000 mp), Verde (5000 mp), Negru, Roșu, Mierlei și Șerpilor, cu ape clorate (cu concentrație mare - de la 40 la 250 gr/litru) și sodice. Posibilitățile de recreere și de practicare a sportului sunt numeroase, în Sovata existând terenuri sportive, piscine, putându-se pescui, face canotaj, schia pe o pistă modernă face excursii în împrejurimi (sălile subterane ale Salinei din Praid, faimoasa ceramică de Corund etc.). * PROGRAME TURISTICE începe a doua etapă a Programului O săptămână de refacere. De astăzi s-a intrat în a doua etapă a Programului „O săptămână de refacere“, program inițiat de Ministerul Turismului. Prin intermediul programului, orice angajat sau pensionar care are o recomandare de la medicul de familie poate beneficia de o săptămână de tratament într-una dintre stațiunile balneo-climaterice cu numai 940.000 de lei. Programul, realizat în colaborare cu Asociația Națională a Agențiilor de Turism și Organizația Patronală din Turismul Balnear, oferă în perioada 15 ianuarie-15 martie un pachet de 7 zile (6 nopți), cuprinzând cazare, mic dejun și tratament balnear. Programul „O săptămână de refacere“ a fost inițiat în toamna anului trecut și a fost proiectat să se desfășoare în două etape, 15 noiembrie - 15 decembrie 2002 și 15 ianuarie - 15 martie 2003, în acest program sunt impicate 39 agenții de turism care au încheiat contracte cu 21 societăți de turism balnear pentru 23 stațiuni balneoclimaterice. Sunt oferite în total un număr de 88.950 de locuri, 5930 locuri în fiecare serie, în hotelurile din stațiunile Băile Herculane, Felix, Voineasa, Calimănești- Căciulata, Covasna, Vatra Dorei, Saturn, Sângeorz Băi, Olănești, Eforie Nord, Slănic Moldova, Amara, Soveja, Tușnad, Govora, Buziaș, Mangalia, Lacu Sărat, Moneasa, Praid, Geoagiu, Slănic Prahova și Predeal. Cele mai multe locuri sunt disponibile la Băile Herculane, 2000 în fiecare serie, Felix, 1000, și Voineasa, 500, iar cele cele mai puține sunt oferite la Slănic Prahova și Predeal, 20, respectiv 10.