Cotidianul, martie 2003 (Anul 13, nr. 48-73)

2003-03-01 / nr. 48

EVENIMENT == îl ftP GUVERN Premierul atentează la veniturile de nababi Salariile șefilor de regi, în pericol ä Laurențiu Cristian Șefii de regii s-ar putea să se trezească cu veniturile substanțial diminuate, după ce acestea vor fi stabilite în funcție de performanțele societății. Premierul Adrian Năstase a declarat ieri, în cadrul videoconferinței cu prefecții, că Guvernul a stabilit în ultima ședință că salarizarea directorilor și societăților comerciale din subordinea autorităților administrației publice locale se va face în funcție de un pachet de indicatori economici de performanță. Astfel, la calcularea veniturilor directorilor se va avea în vedere numărul populației sau al persoanelor care beneficiază de serviciul prestat de respectiva unitate, cifra de afaceri companiei, numărul de salariați, a situația economico-financiară din anul precedent, precum și calitatea seviciilor furnizate. Conform legislației în vigoare, salariul unui director de regie sau companie națională nu poate depăși retribuția lunară a unui secretar de stat, care este de circa 17 milioane de lei, dar ele sunt „rotunjite“ cu o serie de alte venituri și sporuri, care se ridică, în unele cazuri, la cote destul de mari. Acest lucru a fost subliniat și de șeful Executivului, care a precizat că, din numărul total de 471 de directori, 109 au venituri salorate brute cuprinse între 44,8 milioane lei și 85 milioane lei. 09 - intre 20 și 30 milioane iar 255 manageri sub milion de 1^ gdf venituri salariale sunt- . primase directori ^etăților Termen One^'' ‘ milioane lei’ ma' îten ■ l0ie?t! (60 milioane lei) Ed'a' ^fest Galați (47,5 r -vrei) Publiserv Piatra mister , , . SSMIși Salubntas Piatra Neamț [+4,9 milioane lei), Regiei Autonome de Transport în Comun Constanța (56,4 milioane lei), administrației domeniului public din sectorul 4 București și Direcției de Apă și Canal Pașcani (■c 9 milioane lei), Regiei Autonome de Transport București (44,8 milioane lei). Președintele Autorității Naționale de Regi ditrentare în domeniul Serviciilor de Gospodărire Comunală (ANRSC), Ioan Radu, a atras în repetate rânduri atenția asupra salariilor foarte mari din regii, care nu se justifică prin calitatea serviciilor prestate, și în fundamentarea costurilor, care stă la baza reglementării prețurilor, nu se vor mai aproba fonduri de salarii, care în unele cazuri ajung și la 65-70% din bugetul total al societății. Pe lângă frica de diminuare a salariilor, unii directori de regii vor trebui să-și facă griji asupra postului pe care îl ocupă și a locului de muncă. Premieml a adăugat că, în perioada următoare, va începe un proces de restructurare a acestor regii autonome și societăți comerciale, după criterii de specializare sau teritoriale. în urma acestei măsuri este anunțată o reducere drastică a numărului de operatori, dar și de diminuare a numărului de angajați din serviciile publice comunitare descentralizate. „Este inadmisibil ca în unele orașe să V . I.J.UJII Ü ii . existe cinci, șase, chiar șapte d< operatori care oferă servicii“, a mai spus Năstase, fără a face nici un fel de nominalizare. Prim-ministrul nu a explicat dacă restructurarea și reducerea numărlui de operatori se va face prin desființarea unor societăți comerciale sau prin absorbția unora în altele, în vederea creării unui serviciu integrat. De sarcina de reducere a numărului de regii locale se va ocupa ANRSC. im Avtv.- - 1 " : „ .. . In atribuțiile Autorității intra autorizarea acestor societăți ca prestatoare de servicii de interes local și, acolo unde se va constata că un operator nu mai este necesar, nu se mai acordă autorizația de funcționare. Autoritatea va ține cont la certificare de unele criterii amintite mai sus, anume eficiența economică, numărul de beneficiari și calitatea serviciilor. Directorii ar putea fi plătiți în funcție de numărul de oameni deserviți de regia pe care o conduc . Numărul de muncitori un element în ecuația calculului salariilor conducerii DISPUTĂ Premierul nu se simte obosit Năstase. „Medicul meu este Sorin Oprescu, nu Ion Iliescu” . Laurențiu Cristian 9 și Duelul la distanță dintre premier președinte continuă prin intermediul declarațiilor de presă, ultimul capitol din acest ciclu consumându-se la videoconferința cu prefecții de ieri, când Adrian Năstase a dat o replică dură la afirmațiile lui Ion Iliescu, cum că ar da „semne de oboseală, poate prea devreme“. „Medicul meu de familie nu este Ion Iliescu, ci Sorin Oprescu și, în măsura în care am nevoie de vitamine, știu unde să mă duc“, a declarat prim-ministrul. Tonul pe care premierul a făcut afirmațiile a fost mai mult decât tăios, pe alocuri fiind pigmentat cu accente sarcastice, semn că și-a cam ieșit din pepeni în acest schimb de replici cu șeful statului. ,Am aflat din presă că aș fi cam obosit. Colegii îmi spun că, din contră, aș fi neobosit. De doi ani t crez câte două norme pe zi, de la 850 până la 23.00. Totuși, ca să mă asigur cum stau lucrurile, am discutat de dimineață cu medicul meu de familie, Sorin Oprescu, și l-am întrebat dacă găsește că sunt obosit“, a spus Năstase. De la replica directă, Năstase a trecut la discursul tehnic, prin care a explicat că diferendul dintre el și președinte a pornit de la opiniile divergente pe care le au în problema introducerii impozitului de 80% la salariile mari și a sistemului TVA diferențiat, cu o cotă mai mică pentru anumite produse. Cu toate acestea, nu a lăsat deoparte atacurile directe, afirmând, sub formă de reproș, că a făcut comentarii publice despre propunerile lui Ion Iliescu doar după ce a discutat cu acesta la telefon. Șeful Executivului precizat că i-a explicat președintelui că impozitarea mare nu este o soluție, pentru că numărul celor cu salarii foarte mari este mic și, prin diverse modalități de eludare a legii, nu se vor aduna bani pentru rezolvarea problemelor sociale. Premierul a explicat că o asemenea măsură ar alunga eventualii investitori, care și așa nu sunt mulți, iar România este în competiție dură cu celelalte state din zonă pentru a atrage fonduri. „Doar anunțul că va crește fiscalitatea a creat deja nervozitate“, a mai spus premierul, care, pentru a fi cât mai convingător, a ținut să exemplifice cu date impozitul din țările din zonă. Astfel, Rusia are cotă unică de 13%, Lituania, de 25%, în timp ce în Croația sunt trei tranșe, cu cote de 15, 25 și 35%, în Bulgaria -patm niveluri, de la 18 la 29%, iar în Ungaria - de la 20 la 40%. în România, există patru tranșe de impozit, de la 18% la 40%, în problema cotei de TVA diferențiat, Năstase a precizat că aceasta este și o dorință a Executivului, dar, deocamdată, autoritățile nu sunt capabile să urmărească colectarea, lucm subliniat de experții FMI. „Din discursul președintelui rămâne un mesaj politic pentru populație, în timp ce Guvernul este perceput ca având alte interese“, a conchis premierul. Năstase reproșează președintelui că nu discută cu el înainte de a face afirmații publice Adrian Năstase nu își schimbă medicul de familie CotidIanul SÂMBĂTĂ 1, DUMINICĂ 2 MARTIE 2003 IRAK Rușii amenință cu veto, americanii se țin tare Sâmbăta războiului la ONU . Costin Ionescu Reuniunea cu ușile închise de joi seară a Consiliului de Securitate al ONU nu a reușit să amelioreze disputele dintre statele membre privind planurile americane de invazie în Irak, singurul rezultat fiind o amplificare a atitudinilor pro și contra războiului, în așteptarea raportului preliminar al inspectorilor internaționali de dezarmare a regimului Saddam Hussein. Confruntat, la rândul său, cu un termen limită stabilit pentru astăzi, liderul de la Bagdad a anunțat că este de acord, „în principiu“, cu distrugerea rachetelor al-Samoud II pe care armata sa le posedă și ale căror raze de acțiune nu respectă limitele impuse de Națiunile Unite. Primit cu scepticism de SUA, anunțul poate avea repercusiuni imediate asupra confruntărilor din Consiliul de Securitate, în condițiile în care, dacă nu va fi respectat, el va oferi Washingtonului un argument în plus în favoarea Prețul petrolului a atins un nivel record de la invazia irakiană în Kuweit a războiului, iar dacă va fi, va ajuta pledoaria pacifistă a Franței, țară care a avertizat că renunțarea la aceste rachete ar sprijini ideea continuării inspecțiilor ONU și, implicit, amânarea ofensivei americane. Poziția Casei Albe rămâne în continuare inflexibilă, Administrația Bush acordând prioritate raportului prezentat de Hans Blix, șeful misiunii internaționale de dezarmare a Irakului, potrivit căruia inspecțiile întreprinse în ultimele două săptămâni de echipele sale au produs „rezultate extrem de limitate“. Și aceasta pentru că rachetele al-Samoud sunt doar o parte dintre „problemele neelucidate“ privind arsenalul lui Hussein, ce ar include cantități semnificative de arme biologice și Pentuu moment, raportul lui Blix este cea mai importantă carte în mâna americanilor. Deși sunt încrezători că, în cele din urmă, ei vor reuși să cucerească sprijinul majoritar în Consiliul de Securitate și să prevină un veto francez, rus sau chinez, reprezentanții Washingtonului au fost avertizați de șeful diplomației moscovite, Igor Ivanov, că Rusia ar putea apela la veto, dacă de acest lucr „depinde pacea mondială“. Mesaje similare se înmulțesc și dinspre Paris, atitudinea de până acum a autorităților franceze fiind susținută inclusiv de opoziția socialistă, făcându-se totuși simțită o oarecare îndulcire a tonului ministrului de Externe, Dominique de Villepin, potrivit căruia Franța nu se va opune războiului dacă toate eforturile de pace vor eșua. La Washington, secretarul de Stat, Colin Powell, a atras atenția că poziția țării sale rămâne neschimbată, chiar dacă, potrivit unui sondaj de opinie publicat ieri de USA Today, majoritatea americanilor (71%) s-ar opune invaziei Irakului dacă Saddam începe procesul de dezarmare cu dezafectarea rachetelor al-Samoud II. Administrația Bush nu se lasă impresionată nici de problemele economice, în special de ascensiunea prețului petrolului, care a atins 40 de dolari/baril, cel mai înalt nivel de la invazia irakiană în Kuweit, acum 12 ani. Țările membre OPEC au anunțat, totuși, că „nu vom folosi petrolul pe post de armă“ pentru a preveni sau sancționa un război în Irak, lăsând de înțeles că nu vor scăpa de sub control prețurile în cazul unei intervenții americane contra regimului Hussein. Tot astăzi, SUA așteaptă și rezolvarea unei alte probleme ce afectează serios planurile de război - dezbaterile prin care Parlamentul de la Ankara urmează să aprobe în sfârșit, după amânări repetate, acordul de desfășurare a trupelor americane la bazele militare din Turcia, singuml membru NATO cu frontiere comune cu Irakul. Peste 60.000 de soldați SUA așteaptă acest vot pentru a pregăti deschiderea unui al doilea front, vital pentru strategia americană, în nordul majoritar kurd al Irakului. chimice despre care Bagdadul refuză să vorbească. SONDAJ Majoritatea populației urbane crede că statul trebuie să se implice foarte puțin sau deloc în afaceri Românii: inteligenți, descurcăreți, dar nu tocmai cinstiți c a Emanuel Ciocu Un sondaj comparativ între anii 2001-2002, realizat de Institutul pentru Liberă Inițiativă în mediul urban, relevă faptul că munca „la stat“ câștigă teren în favoarea celei la particular, dar că pentru un câștig mai mare românii nu sar da în lături nici de la munca la negri. Potrivit studiului, în 2002, comparativ cu anul anterior, românii care doresc să muncească la stat a crescut cu câteva procente în timp ce al acelora care își doresc un loc de muncă într-o societate comercială privată este foarte puțin crescut față de anul 2001. Astfel, dacă în 2001, doar 48,2% dintre români își doreau să lucreze la stat, în 2002 numănul celor care doresc un loc de muncă la stat a crescut simțitor ajungând la un procent de 53,2%, comparativ cu cei 40,6% care își doresc un loc de muncă la o firmă privată. Dar apetența pentru muncă în mediul de stat este reprezentativă doar pentru români în general, nu și pentru tineri în special deoarece majoritatea tinerilor cu vârste cuprinse între 18 și 35 de ani își doresc să aibă un loc de muncă într-o firmă privată. Numănl celor care își doresc să lucreze într-o societate comercială privată a crescut în 2002 comparativ cu 2001 cu aproape nouă procente, ajungând anul trecut la 51,4%. Analiza celor două categorii de angajați, la stat și particular, așa cum rezultă ea din sondaj, arată că majoritatea celor din ambele categorii sunt mulțumiți cu actualul segment în care operează și nu manifestă tendința de a-i schimba. Sondajul mai arată că românii preferă să muncească peste program, dar să câștige mai bine, într-o proporție de 75%, tendință relevată indirect și de opțiunea a 85% dintre cei chestionați pentru o societate de tip capitalist. Mai bine de jumătate dintre români apreciază că țara noastră este una aflată în tranziție, dar că se îndreaptă spre capitalism. Tema capitalistă și cea democrată e corect percepută de majoritatea românilor,care asociază prosperitatea economică, libertatea cuvântului, libera inițiativă, bunăstarea, democrația, inflația și șomajul cu capitalismul, ceea ce dovedește, în opinia realizatorilor sondajului, o „învățare socială în acest sens“. Cu toate că românii se reorientează în ansamblul lor către stat, cea mai interesată concluzie a sondajului este relevată de procentul mare (80%) al celor care apreciază că statul trebuie să se implice foarte puțin sau deloc în mediul de afaceri. Picanteria sondajului este autoevaluarea românilor. Astfel, românii se consideră harnici, inventivi, inteligenți, descurcăreți, însă doar în proporție de 13% cinstiți, 1,6% leneși și 7,7% neserioși. Institutul pentru Libera Inițiativă Românii preferă să muncească peste program, dar să câștige mai bine, într-o proporție de 75% Românii din mediul urban își atribuie calități care configurează imaginea unui popor plin de inițiativă: inteligent, inventiv, descurcăreț și ambițios. Trăsături ale românilor în general: Harnici Inteligenți Inventivi Descurcăreți Ambițioși Patriot Optimiști Oportuniști Cinstiți Resemnați Leneși Necinstiți Neserioși Pesimiști