Cotidianul, mai 2003 (Anul 13, nr. 99-124)

2003-05-28 / nr. 121

MIERCURI, 28 MAI 2003 Cotidianul TURNEU Președintele chinez va avea întâlniri cu Bush, Chirac și Koizumi Rusia - preferata „noii Chine“ pe plan mondial a Adrian Cochino Relațiile extraordinare înregistrate în ultimul timp între fostele rivale comuniste Rusia și China sunt readuse în prim plan cu ocazia primei vizite întreprinse peste hotare, după numirea sa în funcție, președintele chinez Hu Jintao. Abia ajuns la Moscova, întâiul popas al șederii sale prelungite în Rusia, acesta s-a întâlnit deja cu omologul său Vladimir Putin, pentru discuții aprofundate asupra relațiilor economice dintre cele două țări. Jintao, însoțit de soția sa, de ministrul de Externe Li Zhaoxing și de ministrul Comerțului Lu Fuyuan, a ales Moscova ca prima etapă a unui tur de zece zile, ce mai cuprinde participarea la sumitul G8 din Franța, vizite în Kazahstan și în Mongolia. „Acest lucru arată importanța pe care o acordăm relațiilor cu Rusia“, a declarat Jintao, care și-a exprimat încrederea că vizita sa la Moscova „va aduce rezultate importante“. La rândul lui, Vladimir Putin a afirmat că Rusia este bucuroasă de faptul că „președintele Chinei este nu numai un politician experimentat, dar și o persoană cu sentimente speciale față de Rusia“. „Ne face o plăcere deosebită să îi primim pe prietenii noștri chinezi nu doar în Rusia, nu doar la Moscova, ci chiar și în casa noastră“, a precizat președintele rus, care a amintit de „relațiile personale“ dintre el și Jintao, urmașul unui președinte, Jiang Zemin, care a optat pentru SUA, mai precis pentru ferma din Texas președintelui George W. Bush, în vederea ultimei sale vizite majore în afara țării. Discuțiile ce au avut loc, ieri, între cele două delegații s-au concentrat asupra comerțului bilateral și propunerii de construire a unei conducte petroliere între China și estul Siberiei. Cele două țări încheiaseră un „parteneriat strategic“ anterior venirii lui Jintao în fruntea statului, dar în vreme ce vânzările de armament rusesc pe piața chineză au cunoscut o dezvoltare în ultimii ani, alte schimburi de mărfuri au rămas la un nivel destul de scăzut. Vizitele efectuate de Jintao reprezintă, potrivit analiștilor, atât o șansă a acestuia de a ieși din umbra predecesorului său, Jiang Zemin, dar și ocazia de a repara reputația șifonată a țării după scandalul iscat în urma acoperirii de autorități a efectelor reale ale epidemiei SARS. Turul efectuat de Hu Jintao include și o întâlnire cu președintele american George W. Bush, la câteva zile după ce Washingtonul a impus sancțiuni de 200 de milioane de dolari unei companii chineze, ca urmare a unor presupuse livrări de arme ale acesteia către Iran. Pe agenda întâlnirii dintre cei doi șefi de stat se vor afla cu siguranță problemele privind ambițiile nucleare ale Coreei de Nord, reconstrucția Irakului și relațiile comerciale americano-chineze. Programul lui Jintao mai include întâlniri cu președintele francez Jacques Chirac și cu premierul japonez Junichiro Koizumi. întâlnirile lui Jintao cu liderii G8 „vor fi dovada că celelalte puteri economice nu consideră China drept o amenințare și de asemenea vor întări încrederea Chinei că nu este victima influențelor internaționale“, după cum sublinia, ieri, Bruce Dickson, profesor de relații internaționale la Universitatea George Washington. Hu Jintao, un lider cu „sentimente speciale“ față de Rusia lui Vladimir Putin AVERTISMENT Generalul Ozkok amenință cu îndepărtarea AK de la putere Armata turcă, îngrijorată de creșterea influenței islamice a Adrian Cochino Oficialii Armatei turce au avertizat Guvernul cu privire la ceea ce ei consideră o creștere a influenței islamice în cadrul administrației. Comandantul suprem al Armatei turce, generalul Hilmi Ozkok, a declarat, cu ocazia unei conferințe de presă susținute în Ankara, că este îngrijorat de politica guvernanților, care le oferă funcții înalte oficialilor islamiști proeminenți. Ozkok a adăugat că există chiar posibilitatea ca armata să intervină pe scena politică, așa cum a făcut în 1997, când Guvernul islamist de atunci a fost îndepărtat de la putere. Informațiile apărute în presă au fost negate de oficialii Partidului Justiției și Dezvoltării (AK), aflat la guvernare, și de premierul Recep Tayyip Erdogan, care a precizat că, deși „există nuanțe diferite în ceea ce privește unele opinii, asupra principiilor de bază nu există divergențe“. Cu toate acestea, armata își menține neîncrederea și totodată presiunile asupra AK, grupare care își are rădăcinile în vechile partide islamiste interzise. Mai mult, generalul Ozkrok a mai declarat că, deși a susținut integrarea Turciei în UE, armata nu va renunța niciodată la rolul important de la guvernarea țării. Din momentul în care Turcia a devenit republică, în 1920, armata a avut întotdeauna un cuvânt important în chestiunile de politică internă, influență pe care și-a dovedit-o prin forțarea a trei schimbări de guvern în ultimii 40 de ani. SpMliîps».. la* ■ DIE WELT. Cotidianul german descrie noua Constituție UE drept „ceva ce era considerat până și de cei mai înveterați entuziaști europeni drept o utopie pură“. „Realitățile europene“ s-au adaptat treptat acestei abordări vizionare, apreciază ziarul, deși suveranitatea națională va fi menținută în zone cheie ale politicii, ceea ce a făcut incapabil vechiul continent să acționeze unitar în trecut. „La ce bun un igf ministru de Externe european dacă pe viitor fiecare țară, și indiferent cât de mică, poate bloca o abordare europeană unită «!! prin veto-ul său?“, se întreabă publicația. ■ LA VANGUARDIA, întreaga presă spaniolă iese în deschidere cu tragedia aeriană din nordul Turciei, în care și-au pierdut viața peste 60 de soldați spanioli. Cotidianul citat titrează „Misiunea de pace încheiată în tragedie“, subliniind că este vorba despre trupe de elită ale forțelor spaniole trimise în Afganistan și că moartea lor este cauzată - după cum scrie și El Mundo - de „prețul scăzut“ al avionului închiriat de la o companie ucraineană. ■ SEGODNIA. Tabloidul ucrainean relatează cazul unui grup de imigranți ilegali ce călătoreau dinspre China spre Europa Occidentală și care, prinși de Poliția ucraineană, au încercat să bage în sperieți forțele de ordine mimând simptomele SARS. „Imigranții au fost verificați de specialiști ai unui centru epidemiologic și, din fericire, printre ei nu a fost descoperit nici un purtător SARS“, precizează ziarul, descriind modul în care polițiștii au fost întâmpinați de imigranți cu strănuturi și crize de tuse. Grevele provoacă haos aerian în Franța . Ana Ilie Călătorii care vin sau pleacă din Franța se confruntă începând de ieri cu haosul instaurat în sistemul transporturilor aeriene din această țară, după ce controlorii traficului aerian au declanșat o grevă împotriva planurilor de reformare a sistemului de pensii. Este de așteptat ca până la 80 la sută din zboruri să fie anulate de către sindicatul CGT. Air France a declarat că va opera numai o treime din zborurile scurte și medii, iar zborurile pe distanțe lungi nu vor fi afectate, în vreme ce British Airways și Compania olandeză KLM au anunțat că au anulat aproape toate zborurile de ieri către Franța. Această disfuncție este cea mai recentă dintr-o serie de proteste ale angajaților din sectorul public francez, supărați de planurile guvernamentale de reformare a sistemului de pensii. Legea privind pensiile ar trebui aprobată de către Cabinetul francez astăzi, și prezentată în fața parlamentului în câteva săptămâni și presupune ca muncitorii din sectorul public să își amâne ieșirea la pensie pentru a se califica pentru o pensie completă. Doi soldați americani uciși și nouă răniți în Irak 5 ? a Ana Ilie Doi soldați americani au fost uciși și alți nouă răniți într-un atac al unor „forțe ostile“ în orașul irakian Falluja, au anunțat surse din Armata americană. Un număr necunoscut de atacatori care își aveau baza într-o moschee au folosit, potrivit primelor rapoarte, grenade și arme ușoare împotriva unei unități a Armatei americane staționate în această localitate. Centrul de Comandă al Armatei americane (Centcom) a declarat că soldații americani au deschis focul în răspuns la atac, omorând doi și capturând alți șase atacatori. Centcom a mai adăugat că un elicopter american care a aterizat pentru a evacua răniții a fost deteriorat într-o coliziune cu un vehicul armat american. Atacul de marți este cel mai recent de acest tip dintr-un lung șir de incidente petrecute în ultimele zile în Irak. într-o declarație de presă, Centcom a apărat folosirea forței împotriva atacatorilor din moschee: „Folosirea unei locații religioase, cum este o moschee sau o biserică, drept acoperire pentru scopuri militare este o încălcare a legilor războiului“, însă „forțele coaliției au dreptul inerent de a se apăra de un atac și vor încerca întotdeauna să procedeze astfel încât să cauzeze un minimum de rău vieții inocenților, locațiilor protejate și proprietății civile“. Americanii au anunțat, luni, că un soldat a fost rănit după ce câțiva atacatori au deschis focul asupra unui convoi al forțelor SUA, în apropiere de orașul Haditha. în aceeași zi, un vehicul militar american a trecut peste o mină în suburbiile Bagdadului, iar un soldat a murit și alți trei au fost răniți în acest incident, pe care Centcom l-a calificat ca fiind rezultatul unei acțiuni ostile. Falluja, un oraș în care predomină musulmanii sunniți, este o fostă redută a regimului lui Saddam Hussein și a fost scena mai multor ciocniri între trupele americane și pușcașii irakieni. ? INTERNATIONAL ATITUDINE Premierul israelian dă semne că își schimbă părerea cu privire la procesul de pace Sharon: „Ocupația“ din teritoriile palestiniene este cel mai rău lucru pentru Israel a Ana Ilie Cea mai recentă luare de poziție a premierului israelian Ariel Sharon dă speranțe cu privire la obținerea unei înțelegeri în ceea ce privește pacea cu palestinienii. Sharon a dat indicații că este dispus la o retragere din Cisiordania și Fâșia Gaza, numind, în mod neobișnuit pentru el, prezența israeliană în teritoriile palestiniene drept „ocupație“. „Cred că ideea păstrării celor 3,5 milioane de palestinieni sub ocupație este cel mai rău lucru pentru Israel, pentru palestinieni și deopotrivă pentru economia israeliană“, a declarat liderul israelian, potrivit ediției electronice a cotidianului Maariv. Folosirea termenului „ocupație“ de către Sharon poate semnala o schimbare de opinie sau, în cel mai bun caz, o schimbare de politică guvernului, sunt de părere unii comentatori. Discursul ponderat al premierului Sharon din ultimele zile le-a dat noi speranțe și palestinienilor, care au acceptat condițiile foii de parcurs fără rezerve, la începutul acestei luni. Cu toate acestea, unii critici ai liderului israelian cred că noua atitudine a premierului este doar o manevră politică. Sharon și omologul său palestinian, Mahmoud Abbas, cunoscut și sub numele Abu Mazen, au programat o întâlnire în Ierusalim, zilele următoare, potrivit unor oficiali israelieni, aceasta fiind cea de-a doua întâlnire a celor doi lideri de când Abu Mazen a preluat funcția de premier, la data de 30 aprilie. Inițial, întâlnirea trebuia să aibă loc astăzi, însă a fost amânată pentru o dată ulterioară, din motive necunoscute. Discuțiile dintre cei doi se vor concentra asupra modalității de implementare a procesului de pace și posibil asupra chestiunii securității. Sharon a fost confruntat cu critici acerbe din partea membrilor propriului partid, Likud, la începutul acestei săptămâni, când 11 miniștri și deputați l-au atacat cu privire la inițiativa internațională de pace propusă de Statele Unite, cunoscută și sub numele „foaia de parcurs“, pe care Sharon a insistat să fie aprobată. Noile comentarii pro-pace ale premierului au venit într-un moment în care președintele american George W. Bush ia în considerare posibilitatea organizării unui summit împreună cu premierii israelian și palestinian, în Iordania, în cursul săptămânii viitoare, întâlnirea Sharon-Abu Mazen, programată pentru astăzi, a fost amânată RESCURT EPIDEMIE SARS revine în forță la Toronto Organizația Mondială a Sănătății a reintrodus orașul canadian Toronto pe lista zonelor afectate de sindromul respirator acut sever (SARS), după ce medicii canadieni au semnalat opt noi cazuri confirmate și alte 20 posibile. Conform informațiilor furnizate de Donald Low, medic specialist în microbiologie de la Spitalul Mount Sinai, ultimele îmbolnăviri, apărute după 12 zile în care epidemia părea să se fi oprit, au fost semnalate în rândurile personalului medical al unui spital din nordul orașului Toronto. Până în prezent, 26 de persoane afectate de SARS au murit în Canada.(C.L.D.) SCRUTIN Nici un învingător clar la localele italiene Alegerile locale și regionale din Italia, considerate un adevărat test pentru Guvenul premierului Silvio Berlusconi aflat la jumătatea mandatului, nu au oferit un verdict clar după numărarea preliminară a voturilor. Atât partidele din coaliția conservatoare de guvernământ, cât și opoziția au obținut rezultate care le-au determinat să-și declare victoria. Alianța politică a lui Berlusconi pare să fi obținut rezultate bune în Sicilia și orașul nordic Massa, fiind la un pas de a câștiga și în provincia Siracuza. Opoziția de stânga și-a adjudecat majoritatea în Guvernul provinciei Roma, precum și în fieful său tradițional Toscana. (C.S.D.) IRAK Sindromul războiului din Golf - episodul doi Patru soldați britanici amenință să dea în judecată Ministerul Apărării de la Londra afirmând că au dezvoltat așa-numitul sindrom al războiului din Golf, după ce au fost injectați cu mai multe substanțe menite să îi protejeze de un posibil atac chimic sau biologic. Simptomele acuzate, cum ar fi depresii nervoase, eczeme sau probleme respiratorii, i-au împiedicat pe cei patru să participe efectiv la acțiunile de luptă, doi dintre soldați nefiind capabili nici să călătorească spre Irak. Potrivit avocatului care îi reprezintă pe cei patru, simptomele sunt foarte similare cu cele ale sindromului dezvoltat de unii dintre soldații britanici și americani după primul conflict din Golf din 1991. $ *»" MH W8 ® CANADA Organizația Mondială a Sănătății reintrodus orașul canadian Toronto pe lista a zonelor afectate de sindromul respirator acut sever (SARS), după ce medicii canadieni au semnalat opt noi cazuri confirmate și alte 20 posibile. ISRAEL Cea mai recentă luare de poziție a premierului israelian dă speranțe cu privire la obținerea unei înțelegeri în ceea ce privește pacea cu palestinienii, Sharon sugerând că este dispus la o retragere din Cisiordania și Fâșia Gaza, numind prezența israeliano-palestiniană drept „ocupație”. TURCIA Oficialii Armatei turce au avertizat Guvernul cu privire la ceea ce ei consideră o creștere a influenței islamice în administrație, generalul Ozkrok declarând că este îngrijorat de politica guvernanților, care le oferă funcții înalte oficialilor islamiști proeminenți. RUSIA Relațiile extraordinare înregistrate în ultimul timp între fostele rivale comuniste Rusia și China sunt readuse în prim plan cu ocazia primei vizite întreprinse peste hotare de președintele chinez Hu Jintao, care s-a întâlnit deja, la Moscova, cu omologul său Putin . FRANȚA Călătorii care vin sau pleacă din Franța se confruntă începând de ieri cu haosul instaurat în sistemul transporturilor aeriene din această țară, după ce controlorii traficului aerian au declanșat o grevă împotriva planurilor de reformare a sistemului de pensii. IRA. Doi soldați americani au fost uciși și alți nouă răniți într-un atac al unor „forțe ostile” în orașul irakian Falluja. Un număr necunoscut de atacatori care își aveau baza într-o moschee au folosit grenade și arme ușoare împotriva unei unități a Armatei americane staționate în această localitate.