Cotidianul, iunie 2003 (Anul 13, nr. 125-149)

2003-06-04 / nr. 127

4 POLITICA & aaamMMKMMMmmsMiMMmmM&iimxíxtiiíi)* iMMMMnawté mmmmm m > m * *. 4 *v'v v >„* «& * - < PARLAMENT Forumul de la Satu Mare nu rămâne fără ecou Un deputat PSD cere sancționarea lui Tőkés a Adrian Nuță , Raluca Dumitriu într-o declarație politică formulată, ieri, deputatul PSD Valentin Iliescu cere pedepsirea pastorului László Tőkés și a deputatului UDMR Toró Tibor, pentru cererile acestora privind autonomia Ținutului Secuiesc. Iliescu cere „retragerea de către Ministerul Afacerilor Externe a pașaportului diplomatic al pastorului László Tökés“ și chemarea în fața Comisiei juridice și de disciplină a Camerei Deputaților a lui Toró Tibor pentru „luarea de măsuri disciplinare“. Deputatul PSD consideră că declarațiile lui Tokes sunt incompatibile cu calitatea de demnitar și că Toro Tibor și-a încălcat jurământul de credință față de România depus în calitate de parlamentar. Iliescu s-a plâns că parlamentarilor români le este reproșat de cetățeni că „între promisiuni și realizări există o mare diferență“ și a adăugat că există cazuri când între jurământul de credință depus de parlamentari și faptele lor apar „discrepanțe evidente“, care aduc „prejudicii grave imaginii și calității de deputat, dar și „o foarte serioasă atingere intereselor țării“. în replică, deputatul UDMR Robert Raduly a spus că pașaportul diplomatic se acordă prin lege șefilor de culte religioase din România și poate fi retras doar prin lege. Raduly a mai afirmat că nu contează ce declară un parlamentar, ci doar dacă întreprinde o acțiune care are anumite consecințe. Deputatul UDMR, Tora T. Tibor, l-a acuzat, la rândul său, pe colegul său de la PSD, Valentin Iliescu, că nu cunoaște Regulamentul Camerei Deputaților, care nu prevede sancționarea unui parlamentar pentru declarații politice. «Ar fi un precedent periculos, dar cred că Biroul Permanent sau Comisia juridică va aprecia corect situația. Eu sunt dispus la un dialog cu oricine despre Consiliul Național al Maghiarilor, chiar și cu PRM, pentru că demersul nostru nu contravine Constítution.l' Este un exercițiu democratic», a subliniat deputatul UDMR. Reamintim că la prima întrunire a radicalilor maghiari într-un așa-zis Consiliu Național al Maghiarilor, însuși premierul Adrian Năstase a ieșit la scenă deschisă, cerând Procuraturii intervenția în acest caz. Prin ieșirea sa, șeful Executivului le-a făcut practic reclamă radicalilor, lucru reproșat și de liderul UDMR, Marko Bela. Ulterior, PSD a avut altă atitudine față de radicali. Luni, într-o conferință de presă, liderul grupului parlamentar al PSD din Camera Deputaților, Viorel Hrebenciuc, a afirmat clar că formațiunea sa nu intenționează să întreprindă nimic în privința lui Tőkés pentru „a nu-l face mai mare erou decât este“. Hrebenciuc a spus că partenerul de dialog al PSD în rândul minorităților maghiare rămâne UDMR. Liderul PSD a mai afirmat că de la ultima întâlnire a Consiliului Național al Maghiarilor la cea recentă, de la sfârșitul săptămânii trecute, numărul de participanți a scăzut la jumătate și a dat de înțeles că politica cea mai bună față de radicali este ignorarea. în PSD există poziții contradictorii cu privire la declarațiile lui Tőkés Băsescu, reprezentat de PSD în relațiile cu străinătatea Senatorii democrați au criticat, ieri, prevederile din Legea anticorupție referitoare la funcționarii publici și în mod special recenta Hotărâre a Guvernului privind Regulamentul de organizare și funcționare a Agenției Naționale a Funcționarilor Publici. Astfel, liderul grupului PD din Senat, Maria Petre, a reproșat faptul că prin noul Statut al funcționarilor publici (inclus în Legea anticorupție) li se permite acestora să se înregimenteze politic, iar funcționarilor care dețin funcții de conducere să se asocieze în sindicate. Mai mult, Maria Petre a atenționat asupra faptului că perfecționarea profesională și gestiunea Camerei funcționarilor sunt subordonate Ministerului Administrației Publice. Democrații sunt nemulțumiți și de faptul că noul Statut al funcționarilor îi impun edilului Bucureștiului să numească în funcții de conducere la Primăria Capitalei funcționari selecționați de ministerul condus de Octav Cozmâncă, prin intermediul Agenției Naționale a Funcționarilor Publici. In privința Regulamentului de organiazre și funcționare a acestei agenții, Maria Petre este de părere că el execută prevederile constituționale Cu privire la autonomia locală. „Și asta pentru că, prin acest regulament adoptat de Cabientul Năstase, Agenția Națională a Funcționarilor Publici (subordonată Ministerului Administrației Publice) reprezintă autoritățile administrației publice centrale și locale în raporturile cu persoanele fizice și juridice române și străine în domeniul managementului funcției publice și al funcționarilor publici“. Nemulțumirea liderului democrat este cu atât mai mare cu cât, în acest fel, Ministerul Administrației Publice îl va reprezenta pe primarul Capitalei (care este și președintele PD) în relațiile sale interne și externe. „Aceasta este dovada clară a faptului că aleșii locali sunt definitiv subordonați PSD, iar aceștia nu mai au în subordine nici măcar propriul personal“, a atenționat Maria Petre. (R.R.) MAPN Proiectul privind pregătirea populației pentru apărare va fi retras și revizuit Liberare definitivă după 2010 a Raluca Dumitriu Proiectul de ordonanță privind pregătirea populației pentru apărare ar putea fi retras de la Guvern pentru a fi revizuit, în urma semnalelor primite din partea opiniei publice, a declarat, ieri, ministrul Apărării Naționale, Ioan Mircea Pașcu. Conform acestuia, majoritatea prevederilor din actul normativ vor fi păstrate, ceea ce urmează a fi reevaluat, la nivelul MApN, fiind «principiul» potrivit căruia tinerii de peste 28 de ani ar putea achita o anumită sumă de bani pentru a scăpa de stagiul militar: «Deocamdată, nu am stabilit nici o sumă. Vom face o evaluare a acestei chestiuni. Ne uităm altfel la sumă, dar nu renunțăm la principiu», a subliniat Ioan Mircea Pașcu. El a revenit imediat și a precizat că dacă se va merge în continuare pe acest principiu, trebuie să se analizeze care va fi cuantumul corespunzător în vederea nesatisfacerii stagiului militar, iar în cazul în care nu va fi urmată această variantă, se va lua în considerare munca în folosul comunității pe care trebuie să o presteze cei vizați. Ioan Mircea Pașcu nu a ezitat să atragă atenția asupra faptului că este posibil să apară un conflict între Ministerul Finanțelor și cel al Apărării, în condițiile în care se va fixa o sumă pentru cei care nu doresc să efectueze stagiul militar. «Marea problemă este cu Ministerul Finanțelor, care vrea să ia banii, iar noi vrem să-i folosim pentru ministerul nostru», a apreciat Pascu. De asemenea, este de remarcat, în acest punct, faptul că Ministerul Apărării ar economisi bugetul de două ori, pentru că nu ar cheltui bani pentru susținerea celor care refuză să-și satisfacă stagiul militar și, în plus, ar primi și sumele fixate pentru aceștia. în opinia ministrului Apărării, problema este mult mai complexă decât în aparență, deoarece trebuie luate în calcul și variantele Jandarmeriei, care folosește încă pe scară largă soldații în termen. „Situația în minister este mixtă. Până în 2007, grosul trebuie să fie profesionalizat, iar după 2010 se va renunța la militarii în termen“, a mai menționat Pașcu. Pe de altă parte, el este de părere că înlocuirea în textul Constituției a sintagmei «stagiul militar» cu «îndatoriri militare» este salutară pentru că dă posibilitatea stabilirii prin lege organică a acestor obligativități. ABILITARE Corpurile de control ale ministerelor, întărite prin ordonanță de urgență a Roxana Ristache Abilitarea Cabinetului Adrian Năstase de a emite ordonanțe pe perioada apropiatei vacanțe parlamentare a stârnit dezbateri aprinse între reprezentanții Puterii și cei ai Opoziției din Comisia juridică a Camerei Superioare. Cel mai înverșunat critic al proiectului de lege instituit de Guvern a fost senatorul liberal Nicolae Vlad Popa. La cererea sa, cei cinci reprezentanți ai Opoziției din Comisia juridică au reușit să respingă ideea adoptării proiectului Codului de conduită a funcționarilor publici prin ordonanță de urgență, ei cerând și în acest sens un proiect de lege. Un alt domeniu în care senatorii PRM, PD, PNL și UDMR au cerit (și au reușit) ca Executivul să nu poată legifera prin ordonanță este cel privind stabilirea regimului juridic al Consiliului Tineretului Român. Propunerea a venit din partea pedistului Petre Roman, care a fost de părere că este în defavoarea României la reuniunile internaționale ca acest consiliu să fie numit de Guvern. Cu toate că proiectul de lege a venit de la Executiv, ministrul pentru Relația cu Parlamentul, Acsinte Gaspar, a găsit de cuviință să aducă unele amendamente din partea Cabinetului Năstase la propriul său act normativ. Astfel, el a cerut ca Executivul să poată legifera și în privința organizării și funcționării structurilor de control în cadrul activităților publice centrale (mai ales a corpurilor de control ale ministerelor). Mai mult, Gaspar a solicitat ca Guvernul să primească și dreptul de a modifica Ordonanța 37/2000 privind sancționarea formelor de discriminare. Nicolae Vlad Popa și Petre Roman au fost nemulțumiți de faptul că Executivul a primit drept de a legifera organizarea corpurilor de control prin ordonanță. Pe de altă parte, senatorul PNL a contestat și faptul că Guvernul Năstase poate decide prin ordonanțe măsuri în materie financiar-fiscală, ceea ce în opinia lui Popa înseamnă „taxe și impozite fără să știm“. La Senat, Acsinte Gaspar a cerut competențe suplimentare pentru Guvern Cotidianul ns % ' -'í ,& %m * snm sm MMMMfMM íí ' mmmm <“■» s ' *&&&»&£ mem ''fcs&'r^ ím-»»r?r5 88h»M8 I CONFLICT Senatorul-problemă spune că nu e singur împotriva președintelui Viorel Pană: „Petre Roman nu e foarte departe de situația mea în PD“ . Valentin Sclozan Controversatul senator Viorel Pană va fi lăsat să-și apere punctul de vedere în ședința de sâmbătă a Consiliului Național de Conducere (CNC), organism care va decide, extrem de probabil, excluderea lui din PD. Politica „pumnului în gură“ nu va fi, în acest caz, aplicată. Radu Berceanu, membru în Biroul Permanent Național (BPN) al PD, a declarat că Pană a fost invitat „cu insistență“ la reuniunea de sâmbătă, întrucât se află sub spectrul sancțiunii de excludere, Pană va putea să se apere cum dorește și să spună ce vrea, fără a fi „bruiat“, crede . Berceanu. Cât privește intenția senatorului de a deschide, chiar la CNC, o listă de semnături pentru convocarea unei Convenții Naționale Extraordinare în vederea promovării unei moțiuni anti-Băsescu, Radu Berceanu s-a declarat sceptic: „Mă îndoiesc că va avea mai mult de câțiva susținători. Când spun câțiva, mă gândesc la 3-4 voturi“. El a mai spus că, dacă Viorel Pană va fi sprijinit de fostul lider, Petre Roman, atunci situația se va schimba: „E clar că, în acest caz, Pană va avea măcar două voturi“. „Pentru mine, chiar și un vot contează“, a replicat, ieri, fostul vicepreședinte democrat. El a apreciat că Petre Roman nu este, în partid, într-o situație cu mult diferită de a sa. Viorel Pană a invocat, în acest sens, declarațiile unor membri ai conducerii restrânse a democraților, care s-ar fi pronunțat, recent, pentru „punerea la punct“ a lui Roman. La CNC, Pană vrea să încerce imposibilul. Convocarea unei Convenții Naționale se poate face la cererea a cel puțin o pătrime dintre membrii Consiliului (sau la cererea a jumătate dintre membrii birourilor permanente județene sau, în sfârșit, la solicitarea a jumătate dintre membrii BPN, ultima protecție fiind, în acest caz, utopică). Viorel Pană nu știa, ieri, cât de mare este, în teritoriu, suținerea față de poziția sa: „ Lucrurile sunt volatile. Depinde și de componența delegațiilor la CNC, dar și de natura umană“. El a estimat, pe de altă parte, că eventuala sa excludere va aduce „câteva mii de demisii morale“ din PD. Senatorul ne-a confirmat că nu are de gând să plece la PSD sau la vreun alt partid, iar, ulterior excluderii, va decide în privința viitorului său politic împreună cu cei care-l susțin. Dacă pozițiile protagoniștilor acestui scandal au fost exprimate, consemnate și analizate până la saturație în presă, nu este încă foarte clar rolul pe care va decide să-l joace Petre Roman. Criticat fără menajamente de Băsescu chiar la împlinirea a 10 ani de la nașterea FSN și „încuiat“, tot de Băsescu, în cartea cu amintiri a partidului, Roman a evitat, până în prezent, să iasă la contraatac. O va face, probabil, profitând de ședința CNC; în ieșirea la rampă a lui Roman, cazul Pană (potențial exclus, deci perdant) poate fi „miezul“ sau poate fi doar o notă de subsol. Altfel spus, fostul președinte poate forța „comeback-ul“ sau poate să lanseze un semnal și să aștepte să apară roadele. După ce a încercat posibilul Pană este dispus să încerce și imposibilul CLU al TIMIȘOARA . Ciuhandu candidează și în 2004 Vicepreședintele PNȚCD și totodată primarul Timișoarei, Gheorghe Ciuhandu, aflat la al doilea mandat în fruntea primăriei, a declarat că va candida și la alegerile din 2004. Ciuhandu a precizat că și-a îndeplinit promisiunile electorale făcute în 2000 în proporție de 80%, în condițiile în care, după cum afirmă el, în urmă cu trei ani, toate proiectele sale aveau o acoperire financiară. ILIESCU Decalarea alegerilor, decisă de majoritate Este posibilă o decalare a viitoarelor alegeri, dar acest lucru trebuie realizat î în urma consultării tuturor partidelor, a declarat, ieri, la Neptun, președintele Ion Iliescu. Șeful statului a sugerat, totodată, Executivului și partidului de guvernământ să poarte un dialog cu celelalte formațiuni pe marginea modificării Legii electorale. El a dat asigurări că poziția acceptată de majoritate va determina decizia în legătură cu programarea alegerilor. LEGISLAȚIE Românii, favorizați la angajare în România Lucrătorii străini pot fi încadrați în muncă pe teritoriul României numai dacă locurile vacante nu pot fi ocupate cu personal român, au decis, ieri, deputații prin adoptarea proiectului de lege privind permisele de muncă. Conform textului legislativ, lucrătorul străin va putea munci pe teritoriul României dacă îndeplinește condițiile speciale de pregătire profesională și experiență în activitate solicitate de angajator și de legislația în vigoare: ..............----- PE SCURT MIERCURI, 4 IUNIE 2003 ■ ADEVĂRUL. Președintele Ion Iliescu crede că americanii nu au nici o calitate să împartă lumea pentru a două oară. Iliescu a declarat, la lansarea cărții „Integrare și globalizare“, că atunci când se dezvolta civilizația mediteraneană, în Europa Occidentală era barbarie. „Păi americanii ce postură au să judece vechiul și noul, când ei există ca stat de ceva ani. Vechea și noua Europă este o clasificare relativă“, a spus Iliescu, caracterizând poziția oficialilor occidentali față de țările considerate periferia Europei ca fiind „paternalistă, arogantă și scorțoasă imperială“. ■ EVENIMENTUL ZILEI. Printr-un proiect de modificare a Legii locuinței și a ordonanței ce recomandă cum trebuie să se organizeze și să funcționeze asociațiile de proprietari, Guvernul le-a creat ministerelor și consiliilor locale și județene posibilitatea de a construi și administra case de vacanță pe care le vor putea folosi propriii funcționari. Pentru aceștia, chiriile vor fi suportate din bugetele instituțiilor, adică din buzunarul cetățeanului de rând. Președintele, premierul și președinții celor două Camere ale Parlamentului vor fi scutiți de la plata chiriei. ■ CURENTUL. Deși premierul Năstase explica curajos că a mers în China sfidând virusul SARS pentru că „riscul“ este înscris în fișa postului, Camera de Comerț și Industrie ține cu tot dinadinsul la sănătatea premierului și nu vrea să-l expună la emoții și în România. Astfel, instituția condusă de George Cojocaru a anunțat recent amânarea unui eveniment desfășurat sub înaltul patronaj al prim-ministrului, invocând probleme cauzate de mai multe riscuri (Irak, SARS), în comunicatul de presă neînțelegându-se clar cui îi este frică de SARS sau de războiul care s-a încheiat în Irak.