Cotidianul, ianuarie 2004 (Anul 14, nr. 1-24)

2004-01-05 / nr. 1

♦1 DEZBATERI Șl OPINII ■ Megasondajul plătit de PNL-PD a împăunat PSD Liviu Ioan Stoiciu PAGINA 11 ' ' l EDITORIAL Hypermarketul și bogăția Ioana LUPEA Hypermarketul a devenit argumentul preferat al unora pentru a demonstra că nivelul de trai al românilor este în creștere spectaculoasă, conform analizelor și discursurilor partidului de guvernământ. Măsura bogăției este dată, pentru unii, de volumul mare de cumpărături făcute de Sărbătorile abia trecute în giganticele magazine de la periferia marilor orașe. Am auzit chiar pe un post de televiziune replica unor moderatori care încercau să invoce teoria mai sus enunțată ca suport pentru un sondaj global despre fericire. „ Cum puteți spune că suntem săraci când hipermarketurile au avut într-o lună încasări cât în trei luni", l-au întrebat jurnaliștii pe poetul Mircea Dinescu - ajuns el însuși o marcă vândută cu succes de posturile de televiziune care încerca să tempereze optimismul sondajului, arătând că în România există numai bogați și săraci. Este adevărat că anul trecut masa și darurile de Crăciun au umplut până la irespirabil, amețitor, halele unor magazine precum Metro, Cora, Seigros etc. Este de asemenea foarte posibil ca românii sa fi intrat în logica denunțată a consumismului capitalist, cumperi cât mai mult pentru a umple golul din viața ta. Dar de aici până la a ignora „spiritul Crăciunului și al hipermarketului “ este, în cel mai bun caz, lipsă de aderență la realitate, în general la acest tip de magazine au acces orășenii, cu mașini eventual, dar merge și cu autobuzul, cu rucsacul în spate. De Sărbători însă, acestea sunt preferate și de locuitorii din micile urbe sau din sate, care au economisit, la saltea sau la bancă, ori au primit vreo primă de Crăciun. Mărfurile colorate, aliniate, apetisante, au calitatea de a fi variate și toate la un loc, ceea ce scutește timpul și nervii cumpărătorului care până acum alerga din magazin în magazin. Să nu uităm de prețurile mai mici la produsele alimentare, de cele promoționale pentru Sărbători sau de facilitățile ferite de unele centre comericale prin cârdul de cumpărături, care oferă posibilitatea de a cumpăra inclusiv mâncare în rate. Aprovizionarea te poate costa în aceste condiții mai puțin decât cea de la magazinul din colț. Numai anunțul „la raionul carne, pui cu numai 55 000 de lei kg"obsedant și manipulator repetat în stație într-unul dintre aceste temple bucureștene ale consumismului te poate convinge că legătura între hipermarket și bogăție e propagandă. Un studiu profesionist dat recent publicității confirmă bănuiala. Potrivit Daedalus Consulting și Deloitte and Touche Consulting românii alocă pentru cadourile de Crăciun doar 32 de euro (1,4 milioane lei), de 12 ori mai puțin decât locuitorii țărilor Uniunii Europene. Suma medie cheltuită de un cetățean UE pentru atențiile de Crăciun este de 400 de euro. Fondator Ion RAȚIU Director onorific Octavian PALER Anul XII, numărul 1 (3776), luni, 5 ianuarie 2004,12 pagini, două ediții, 5000 lei CRIZĂ Majoritatea farmaciilor sunt închise la început de an, deoarece farmaciștii nu au recalculat la timp modificările de prețuri impuse de scăderea TVA Sănătatea intră cu stângul în noul an CS Bogdan Perdivară începând de la 1 ianuarie. Codul fiscal a fost modificat. Una dintre consecințele modificării se reflectă și în schimbarea prețurilor la medicamente, datorită scăderii TVA la majoritatea produselor de gen. Modificările i-au surprins, însă, nepregătiți pe farmaciști, care, pentru a putea recalcula prețurile, cât și din alte motive de natură „tehnică“ invocate, au închis majoritatea farmaciilor din țară. Chiar farmaciile cu program non-stop nu au funcționat și nu funcționează toate, ci doar câte una-două în fiecare oraș, chiar și în orașele mari. Acest fapt poate duce la consecințe grave pentru bolnavii care nu se pot lipsi de medicamente nici o singură zi. La puținele farmacii care sunt, totuși, deschise, lumea se calcă în picioare stând la cozi interminabile. Oamenii au stat la rând ore în șir chiar și pentru aspirine și antinevralgice, ca și pentru produse antigripale. în Suceava. O singură farmacie cu program non-stop a funcționat, pentru că și-a recorelat prețurile chiar după Revelion. Tot o singură farmacie a avut deschis și în Reșița, unde coada la medicamente nu a avut, sâmbătă, nici un moment sub 100-150 de persoane, iar vânzările s-au făcut până la epuizarea stocului. Deși se știa de mai multă vreme că aceste schimbări vor trebui implementate, ele se fac, în grabă, de-abia acum, după ce anul a început de câteva zile bune. în această privință, Dumitru Lupuleasa, președintele Colegiului Farmaciștilor din România, a declarat: „S-a trecut la modificarea TVA de la 19% la 9% pentru medicamentele esențiale. Acest lucru presupune o inventariere a medicamentelor existente în stoc și o recalculare a prețului, ceea ce poate duce la întârzieri". Se pare că, totuși, Bucureștiul nu se confruntă cu acest gen de problemă. Conform afirmațiilor lui Ioan Ujvarosi, președintele Colegiului Farmaciștilor din București „farmaciile din București, chiar dacă există unele probleme, funcționează normal“. * 1/ în Suceava, Brașov sau Reșița a funcționat câte o singură farmacie cu program nonstop ./ Președintele Colegiului Farmaciștilor, Dumitru Lupuleasa, spune că situația se va remedia cel mai devreme miercuri Lupuleasa spune că va continua criza din cauza modificării tipizatelor pentru rețete și a aparatelor de depistare a falsurilor PAGINA 3 TABLETA DE SCRIITOR Un om liber jtS Nicolae Balotă Cu toate dezamăgirile pe care le-am cunoscut și le mai cunoaștem de patrusprezece ani încoace, pricinuite de evoluția țării noastre, contrară așteptărilor, speranțelor pe care le nutream în acel decembrie ‘89 și mult timp după aceea, trebuie să recunoaștem că, cel puțin în parte, s-a produs o oarecare eliberare, o descătușare a societății românești (în măsura în care se poate vorbi de o asemenea „societate“). Dar dacă nu punem la socoteală atât de prețioasele libertăți de exprimare, de circulație și altele, ce se exercită mai mult ori mai puțin poticnit, dar oricum se exercită, și urmărim exercițiul mai profund (și mai rar) al unei libertăți a spiritului, trebuie să observăm că tocmai cei ce prin chemarea lor sau prin alegerea lor, prin menirea lor, ar trebui să-și asume cât mai deplin această libertate, se dovedesc purtătorii unor mai vechi cătușe, întemnițați în prejudecăți, incapabili tocmai și numai de exercitarea unei depline libertăți a cugetului. De aceea, întâlnirea unui spirit pe deplin liber în cetatea românească din zilele noastre este cel puțin înviorătoare, dacă nu chiar fericitoare. (continuare în pagina 11) TEHNOLOGIA INFORMAȚIEI ■ DIscuri optice produse din porumb ■ TFT versus CRT. 9 PAGINA 10 ZBOR Industria aeronautică, prima victimă a panicii antitero Industria aeronautică din întreaga lume se află în mijlocul unei noi crize de proporții, similară cu cea de după atacurile de la 11 septembrie 2001, alerta antiteroristă din Statele Unite, Marea Britanie și țări din Orientul Mijlociu coroborându-se în mod tragic în primele zile ale acestui an cu prăbușirea în Marea Roșie a avionului charter Flash Airlines, care a luat viața a 148 de oameni, în ciuda amenințărilor teroriste care au provocat amânarea cu două zile a zborurilor British Airways către Washington și capitala Arabiei Saudite, Riyadh, tragedia din largul coastelor stațiunii egiptene Sharm el-Sheih, a fost provocată, conform Guvernului francez și al celui egiptean, de o problemă tehnică. Accidentul a provocat moartea a 133 de turiști francezi, în mare parte copii. PAGINA 3 BANI Report de peste 51 de miliarde lei la prima extragere a anului 2004, iară noroc pentru jucătorii Loteriei începutul de an nu a fost unul cu noroc pentru clienții fideli Loteriei Naționale, extragerea 6/49, programată ieri, nefericind nici unul dintre zecile de mii de jucători. Valoarea premiilor puse în joc (un milion de dolari, un autoturism de lux și un sac de bani) a atras nu numai cetățeni de naționalitate română, mai mulți cetățeni maghiari trecând granița spre România, la sfârșitul săptămânii, pentru a lua cu asalt agențiile foto din orașele de la graniță. în fapt, a fost o întoarcere a vizitei făcute de compatrioții noștri în țara vecină, când loteria maghiară punea în joc premii foarte ridicate. La vremea respectivă reportul maghiar trecuse de 20 milioane de euro și chiar dacă suma posibilă ce putea fi câștigată în România era, comparativ, mai mică, datorită afluxului mare de doritori să-și încerce norocul o serie de agenții din țară au fost deschise și în ziua de duminică, ele fiind practic luate cu asalt. Spre exemplu, în Arad au fost deschise ieri trei agenții, insuficiente se pare pentru satisfacerea cererilor, cozile fiind interminabile. Specialiștii Loteriei Naționale sunt de părere că pentru tragerea loto de ieri s-au jucat cel puțin două milioane de variante, însă nici una dintre ele nu a fost cea inspirată, care să aducă premiul mult visat. Una dintre explicații ar fi că majoritatea jucătorilor au preferat variante simple, mult mai ieftine, cu șanse mici de câștig. Numerele care, împreună, ar fi adus marele premiu, au fost 3, 2,35,45, 37 și 31, în aceste condiții, s-a consemnat un report de 51.782.425.600 lei. (D.S.) AVERTISMENTE Potrivit ministrului Eugen Dijmărescu, producția pe lohn se va muta în Asia și America Latină Textilele românești ar putea intra în declin Industria ușoară, unul din sectoarele cheie din punct de vedere al exporturilor, ar putea intra în declin în condițiile în care statele din Asia de Sud-Est sau cele din America Latină au o forță de muncă mai ieftină și costuri de producție mai reduse decât în România, susține ministrul delegat pentru Comerț, Eugen Dijmărescu. Astfel, exporturile de textile, în condițiile în care în România se produce în general în sistem lohn, ar putea fi diminuate cu aproximativ 20%. De asemenea, potrivit oficialului MEC, în țara noastră agenții economici nu investesc în sectoare noi care ar putea genera o creștere exporturilor, orientându-se în special către acele ramuri care utilizează intensiv fie forța de muncă, fie resursele naturale și energetice. PAGINA 3 Frigul, ninsoarea, viscolul și ceața lovesc din nou Pentru a nu mai fi surprinse de schimbările nefavorabile ale vremii, autoritățile au intrat în alertă maximă PAGINA . Piața Universității, scoasă din circuitul TV de Revelion Lupta politică a început din primele minute ale noului an PAGINA 6 „Anul viitor, arbitru electoral va fi tot Ion Iliescu“ Cristian Pârvulescu, președintele Asociației Pro Democrația, comentează posibilele evoluții ale anului 2004 PAGINA 2 „Jucătorul meu de aur“ Roman Abramovici a recunoscut că și-l dorește foarte mult pe Cristi Chivu PAGINA 10