Cotidianul, ianuarie 2006 (Anul 16, nr. 1-25)

2006-01-03 / nr. 1

2 Cotidianul Marți 3 ianuarie 2006 FFW. Pe repede înainte Meci mare la foc mic începem noul an perpelindu-ne la foc mic: primim OK-ul integrării cu ocazia Raportului de tură din primăvară? Focul mic vine de la ruși, care au strîns puțin robinetul. Nu-i nimic, statul are rezerve suficiente să acopere diferența pe care o pierdem la import. Totul e să nu ne trimită și gerurile rusești, că-ngheață conductele de tot. Indiferent de culoarea flăcării de la aragaz și de criza cu iz politic declanșată între Rusia și Ucraina, tot va trebui să lărgim gura portofelului, pentru că s-au scumpit gazele. La fel și curentul. Iar Guvernul a scos la încălzire, de pe banca de rezerve a scumpirilor, gigacaloria și transportul. Meciul integrării se joacă sub arbitrajul Austriei, care a preluat președinția Uniunii Europene. Sperăm că le-am înmuiat puțin exigența cu BCR-ul și că ne vom întări apărarea prin securizarea frontierelor și lupta anticorupție. Echipa „Cotidianul” a încercat să schițeze pentru cititorii săi un calendar al previziunilor pe 2006. Nu previziuni luate din zațul de cafea al mamei Omida, ci din evenimente majore care se anunță pe plan politic, economic, internațional, sportiv etc. Toate comentate de specialiști, doar timpul ne va confirma sau nu așteptările. Nu ne-a fost ușor să finalizăm un asemenea demers, mai ales că redacția este încă decimată de chefurile de sărbători. Iar la cei prezenți ficatul a țipat mai tare decît șefii. Cît despre subsemnatul, a scris acest text printr-un efort mental remarcabil, apelînd la tehnici telepatice. A rezumat pentru dvs. căprarul Nicolae. • LA CALD SPANIA SE LASĂ DE FUMURI Spaniolii au sărbătorit prima zi a anului fără a avea voie să fumeze în locurile publice datorită unui program pilot al autorităților de la Madrid. Legea interzice fumatul în școli, în birouri, în spitale, în magazine sau în centrele culturale. Cel puțin 50.000 de persoane mor anual în Spania din cauza fumatului, ceea ce face din țigară cel mai de temut criminal. Rata fumătorilor în Spania depășește 30%, însă acțiunea Guvernului este sprijinită de peste 70% din populație, relevă un sondaj de opinie. DOR DE CARAGIALE Când toată lumea țopăie spre viitor, eu mă uit în urmă! Din ce în ce mai înstrăinat de lumea de azi, îmi e, brusc, dor de lumea lui Caragiale pe care, altădată, o socoteam valabilă doar dintr-o perspectivă comică. 18 JOCUL SE REIA DE LA CENTRU Din păcate, în multe cazuri, în România lumina vine doar de la centru. Ea e atît de puternică uneori încît devine orbitoare. Sunt șanse ca în 2006 modelul să fie estompat? 19 OCTAVIAN PALER CRISTIAN PATRAȘCONIU ACTUALITATE Blocaj pe Valea Oltului Anul Nou a prins Valea Oltului blocată pentru traficul rutier și feroviar. Mașinile vor începe să circule cel mai devreme peste o săptămînă, iar trenurile abia prin februarie. 4- INTERVIU Cultură prin drept individual „Să fie treaba pieței cum rezolvă problemele interculturale, nu a statului”, declară Charles King, șeful Departamentului de romanistică de la Georgetown University, Washington DC. 8 SOCIETATE Lege fură norme pentru mame Femeile aflate în concediu de creștere a copilului au fost pasate de la angajatori la primării. Autoritățile locale nu au însă normele metodologice de aplicare a noii legislații. 6 INTERNATIONAL SPORT Papa critică terorismul "Omenirea are de înfruntat terorismul, nihilismul și fanatismul fundamentalist”, a declarat, duminică, Papa Benedict al XVI-lea, în timpul slujbei dedicate noului an. 7 „Tinerele din imagine demonstrează că Revelionul poate fi petrecut și departe de aglomerările urbane sau de stațiunile montane. Și unde găsești mai multă liniște decît pe fundul mării? • Medalii de război scoase la licitație pe Internet Soldații britanici deziluzionați de războiul din Irak își vînd pe Internet, pentru cteva sute de lire, medaliile primite ca recompensă pentru participarea la operațiunile din deșert. Un fost luptător a declarat pentru publicația londoneză ‘"The Sunday Telegraph” că mulți soldați cred, în prezent, că au fost trimiși în Irak în baza unei ,false premise“, luînd parte la un război „ilegal“. O astfel de medalie, Operation Tell, a fost vîndută pe site-ul ebay cu 352 de lire sterline. Austria pregătește două celebrări importante pentru cultura mondială: 250 de ani de la nașterea lui Mozart, respectiv 150 de la cea a lui Freud. Un întreprinzător local din Salzburg, orașul unde s-a născut compozitorul, a scos deja pe piață iaurtul Mozart și o băutură cu ciocolată, alune și marțipan, purtînd același nume. Acestea se vor vinde alături de cîrnații Mozart, biberoanele Mozart sau parfumul Mozart. „Dacă Mozart ar trăi, ori ar rnde, ori ar fi dezgustat”, a spus scriitorul Kurt Palm, autorul unei cărți despre compozitor. Cea de-a 150-a aniversare a nașterii părintelui psihanalizei, Sigmund Freud, va fi celebrată la Muzeul Freud, găzduit de cabinetul celebrului doctor. • Premiu la loterie nerevendicat Loteria Marii Britanii a încercat ieri, în zadar, să-l identifice pe jucătorul care a cîștigat echivalentul a 13,8 milioane de euro, dar care, după cîte se pare, a omis să își verifice biletul. Termenul pînă la care premiul putea fi ridicat a expirat aseară, transmite AFP. Cîștigătorul necunoscut și-a cumpărat biletul în urmă cu șase luni. Loteria națională se pregătește deja să ofere suma unor organizații de caritate, potrivit regulilor din Marea Britanie. 80 de berbeci pentru Ando Antrenorul Omoniei s-a declarat uimit de masa festivă organizată la Nicosia. „S-au tăiat 80 de berbeci, pe cînd la Dinamo nu s-a dat nici o masă de Anul Nou”, spune Andone. 22 Zsolt Szilveszter se află în grafic după trei etape scurse din Raliul Dakar, traseele de acomodare din Europa și primul parcurs african găsindu-l pe locul 80 în clasamentul general. El are însă o întîrziere de o oră și 33 de minute față de liderul Despres. 21 „Nu cred că e bine să revenim la perioada comunistă, cînd statul era singurul actor, el dădea puteri anumitor grupuri, le lua altora. Cred că situația ar fi alta dacă lucrurile s-ar păstra fără ca statul să intervină cu un cadru legal, care va fi greu de schimbat ulterior.” — Charles King, de la Georgetown University, este de părere că o lege nu este de natură să rezolve problema minorităților. în China există obiceiul ca părinții să-i ducă pe cei mici la grădina zoologică de Anul Nou. Copiii nu merg niciodată cu mîna goală să viziteze animalele, chiar dacă geamuri groase de protecție îi despart de acestea.