Cotidianul, martie 2007 (Anul 17, nr. 50-76)

2007-03-05 / nr. 53

Casa0*teren.l Luni, 5 martie 2007 . rv de milioane de euro a plătit fondul de investiții Immoeast pentru achiziționarea parcului de afaceri S-Park, din zona Piața Presei. PIAȚA INDUSTRIALĂ ROMÂNEASCĂ AȘTEAPTĂ CEREREA DIN UE Două milioane de metri pătrați de spații logistice pînă în 2009 . Segmentul industrial al pieței imobiliare din România va fi vedeta acestei piețe datorită integrării României în UE. — Sebastian FARȚAT PROCESUL de modernizare a stocului de spații industriale și logistice din România va continua pînă în 2009. La ora actuală, specialiștii spun că piața industrială este pregătită să își aștepte clienții din UE, însă nivelul chiriei se situează pe un trend descrescător. O dată cu intensificarea schimburilor comerciale au crescut și fluxurile de mărfuri atît la intrări, cît și la ieșiri, semn că piața spațiilor logistice a luat amploare. Mai trebuie spus faptul că cererea acestei piețe este foarte dinamică și că spațiile trebuie să fie moderne pentru a putea mulțumi cererea venită din afara granițelor țării. Chiar dacă Bucureștiul rămîne principalul actor al acestei piețe, în acest an specialiștii preconizează că o dezvoltare importantă din punct de vedere logistic se va înregistra și în orașe precum Timișoara, Brașov, Arad, Cluj-Napoca, Oradea sau Constanța. Se preconizează că în cel mai scurt timp prețul chiriei, precum și nivelul randamentului se vor stabiliza, acestea fiind semne ale maturizării acestei piețe. „Tendința în 2007 și în următorii ani este ca toate regiunile țării să fie acoperite cu proiecte logistice de clasa A“, a declarat Rodica Târcaru, directorul Departamentului industrial al DTZ Echinox. Dezvoltare rapidă Sectorul logistic din România se anunță ca un actor esențial al pieței imobiliare autohtone în acest an, cu atît mai mult cu cît interesul pentru spațiile de depozitare a înregistrat o tendință de creștere continuă. La ora actuală, există mai multe spații industriale moderne care oferă toate facilitățile, de la construcție de calitate pînă la înălțime utilă mare, docuri de încărcare/descărcare, instalație springklere sau platforme largi de parcare. De asemenea, în acest an, au fost anunțate mai multe proiecte de spații logistice care vin în întîmpinarea cererii care se află într-o continuă creștere. „Se așteaptă ca pînă la finalul acestui an să fie livrați peste 250.000 mp de spații de depozitare moderne, conform standardelor europene, care să îndeplinească exigențele companiilor“, a mai declarat Rodica Târcaru. „Dacă discutăm despre suprafețe între 5.000 și 10.000 mp, chiria medie este situată în intervalul 4-4,5 euro/mp. Pentru suprafețe mai mari sau mai mici media este ușor mai scăzută, respectiv mai ridicată“, a completat Rodica Târcaru, în acest an specialiștii se așteaptă ca randamentul acestor spații să fie în jur de 7-8%. Viitorul sună bine Chiar dacă la ora actuală piața spațiilor logistice din România poate face față cu brio cererii, în cel mai scurt timp oferta va fi depășită de cerere. Astfel, investitorii au observat această oportunitate și au anunțat mai multe proiecte de astfel de spații atît în București, cît și în cele mai mari orașe ale țării. Dacă analizăm faptul că România este a doua țară (după Polonia) din UE ca mărime și că stocul de spații logistice de clasa A este de aproximativ 836.000 mp, putem spune că acesta va fi insuficient. Specialiști DTZ prognozează că pînă în 2009 stocul total de spații logistice de clasa A va ajunge la 1.947.000 mp. Ionuț Ciocan, consultant în cadrul Departamentului industrial al OTZ Echinox, previzionează că în București se vor construi încă 800.000 mp de spații logistice pînă în 2009, în Brașov și Timișoara, cîte 280.000 mp, în Cluj-Napoca și Oradea, cîte 45.000 mp, iar în Constanța, 75.000 mp. Piața cere spații logistice și industriale Stoc de spații logistice moderne București Timișoara Constanța Cluj Napoca Oradea 0 50 100 150 200 250 300 1NO...COTTOIANUÍ. Vestul Capitalei crește ! Chiar dacă piața industrială și logistică din București este dezvoltată, aceasta va cunoaște o dezvoltare continuă în următorii ani. Poziționarea geografică a Capitalei, precum și dezvoltările logistice de pînă acum recomandau Bucureștiul ca fiind principalul actor pe această piață. „Zona de vest a capitalei - autostrada București-Pitești -, a devenit un simbol pentru logistică, datorită prezenței a numeroase proiecte aici și a accesului ușor către centrul și vestul țării, pe traseul Coridorul IV paneuropean București-Pitești-Sibiu- Timișoara-Arad", a mai spus Rodica Târcavu. HERCESA ANUNȚĂ 2.200 DE APARTAMENTE NOI Alejandro Solano: „Locuințele noi nu se vor ieftini“ ! Compania imobiliară spaniolă Hercesa va transforma două foste fabrici de pîine în ansambluri rezidențiale, spune Alejandro Solano, reprezentantul firmei în România. — Sebastian FARTAT Cînd vor începe lucrările la proiectele imobiliare anunțate? I Compania Hercesa dezvoltă în București trei proiecte rezidențiale. Cel mai important este cel de la fabrica de pîine Titan. Va ocupa o suprafață de teren de 160.000 mp, pe care am achiziționat-o în 2005 și pe care vrem să construim 1.400 de locuințe în blocuri de apartamente cu un regim de înălțime de 11 pînă la 14 etaje. Este un proiect pentru clasa mijlocie, cu apartamente cu o suprafață de la 69 mp pînă la 129 mp și, cel mai probabil, vom lansa acest proiect în această primăvară, să zicem în luna mai. De asemenea, mai avem și hotelul Cișmigiu. Am cumpărat această construcție în 2004 și ne aflăm în faza de plan, însă ne așteptăm să începem cît mai curînd, să zicem tot în această primăvară. Ceea ce vrem să facem în cadrul acestui proiect este să renovăm clădirea și să o transformăm în aparthoteluri. Ideea e să dezvoltăm apartamente nu foarte mari, locuințe pentru oamenii de afaceri care călătoresc și vin în București pentru mai mult de o săptămînă. Cel de-al treilea proiect, Orhideea, este în locul fabricii de pîine Spicul. Are o suprafață de 18.000 mp și plănuim să dezvoltăm un alt complex rezidențial de 800 de locuințe. Cînd vor fi finalizate aceste proiecte? ► Acestea sunt proiecte de mari dimensiuni care vor dura mai mult. De exemplu, proiectul din Titan îl vom dezvolta în etape. Prima fază, pe care o vom lansa în această primăvară, ne așteptăm să o terminăm la sfîrșitul lui 2008, maximum la începutul lui 2009. Hotelul Cișmigiu va fi terminat pînă la aceeași dată cel mai probabil, iar Orhideea este pe o perioadă mai mare, pentru 2010-2011. Cum credeți că va evolua piața proiectelor rezidențiale din București în 2007? Primele proiecte au început să fie livrate, deci se poate spune că ne aflăm pe o piață imobiliară tînără. în anii următori se va dezvolta, iar ceea ce se va schimba cu siguranță va fi nivelul profesionalismului companiilor de pe piață. O dată ce piața se va dezvolta, din ce în ce mai mulți investitori vor veni, însă vor rezista doar aceia care vor fi la un standard ridicat de profesionalism. în ceea ce privește prețul apartamentelor, noi nu credem că acesta va scădea, din contră, credem că va crește. Este greu de stabilit cu cît, însă pe piață este o lipsă acută de ofertă și o cerere din ce în ce mai mare, iar acest lucru va duce cu siguranță la o creștere a prețurilor. Ceea ce este clar este că prețul apartamentelor vechi nu va crește în același ritm cu prețul celor noi. Oferta de apartamente noi va crește și se va observa o schimbare de cerere care se va orienta din ce în ce mai mult pe achiziționarea de apartamente noi în detrimentul celor vechi. 31 Business. PUBLICITATE