Cotidianul, iunie 2009 (Anul 19, nr. 104-125)

2009-06-01 / nr. 104

Magistrații s-au speriat cumplit de o SRIstă. Detalii pe www.cotidianul.ro Povești din spațiu Reciclare spațială extremă Cosmonauții au sărbătorit succesul sistemului de reciclare a apei reziduale de pe Stația Spațială Internațională (ISS) ciocnind pahare cu urina purificată. Sistemul de reciclare a apei de pe ISS a costat în jur de 250 de milioane de dolari și va fi folosit zilnic pentru a transforma urina și apa reziduală în apă bună de băut, pentru prepararea mâncării, pentru îmbăiat și pentru producerea de oxigen. „Ne pregătim să ciocnim cu voi cu o parte din cafeaua de ieri“, s-a adresat echipei de pe ISS astronautul Don Petit, parte a echipajului de la Centrul Spațial Johnson al NASA din Houston. „Vom bea cafeaua de ieri în fiecare zi aici, sus, și o vom face cu plăcere“, i-a replicat conaționalul său de pe stația spațială, Michael Barratt. Tehnologia ar putea fi folosită și pe Pământ pe timp de secetă sau în situații de urgență. Soarele răsare la Soarele apune la Faza lunii mSh34m E9 C 20h51m ȘTIAȚICA... Pe 12 aprilie 1961, cosmonautul sovietic Iuri Alekseievici Gagarin, de 27 de ani, a fost primul om care a călătorit în spațiu. A fost, de asemenea, primul om care a orbitat în jurul Pământului, la bordul navetei spațiale Vostok 1, în 89 de minute. vremea Azi în România (° C) Vremea va fi instabilă. Vor fi irmorări, averse, descărcări elecrice și intensificări ale vântului pe arii extinse în nordul, în centrul țării, in zonele de deal de munte și local in celelalte regiuni. Izolat, la munte, cantitățile de apă vor depăși 15-20 Vmp. Vor fi condiți de grindină. Temperaturile maxime, in creștere fată de ziua precedentă, vor fi intre 19 și 29 de grade Celsius. Minimele vor fi cuprinse între 9 și 15 grade Celsius, informează ANM.TOBCT""^n9HuU"...... "fefeva • Timișoara "' ÎS“’ Vremea va fi instabilă. Cerul va fi temporar noros și se vor semnala averse, ziua în majoritatea regiunilor țării, iar noaptea îndeosebi în sud și sud-est. Vreme instabilă. Cerul va avea înnorări în est și sud-est,în zona de munte, unde ziua va ploua, în rest, cer temporar noros și ploi pe arii restrânse. Reșița a confiscat Cupa Challenge UCM Reșița a câștigat, pentru a treia oară consecutiv, Cupa Challenge la handbal masculin. Deși pierduseră manșa tur a finalei cu CSU Suceava la două goluri diferență, 25-27, reșițenii și-au luat revanșa în retur, unde s-au impus cu 25-20. UCM Reșița va păstra definitiv trofeul. Splendoare în iarbă cu primarul Oprescu . Primarul Capitalei a ridicat verbal embargoul bicicliștilor în parcuri și al pietonilor pe spațiile verzi. Inundarea străzilor după ploaia de sâmbătă i-a stricat festivismul acțiunii fluviu.etves@cotidianul.ro PRIMARUL general al Capitalei, Sorin Oprescu, a vizitat, duminică, Grădina Zoologică pentru a se întâlni cu elevi ai școlilor speciale și pentru a prezenta modificarea hotărârii de consiliu privind accesul bicicliștilor în parcuri. Pentru a ilustra noile prevederi cu exemplul personal, primarul s-a așezat turcește pe iarbă, chiar dacă pământul era jilav, și a poftit ziariștii să facă la fel; în ordonanța modificată se prevede explicit: „Este permisă călcarea sau staționarea pe iarbă și este permisă intrarea cu biciclete și role pe aleile parcurilor și grădinilor“. Ridicarea embargoului din parcuri nu are însă aplicabilitate imediată: proiectul de hotărâre va sta în dezbatere 30 de zile pe site-ul primăriei, după care va intra în ședința Consiliului General pentru a fi votat. Prin același proiect se instituie și amenzi de până la 1.000 de lei pentru cei care rup florile, distrug mobilierul din parc, murdăresc monumentele, aprind focul în zona verde sau fac baie în lacuri și în fântânile arteziene. Festivismul acțiunii a fost perturbat însă de întrebări privind inundarea mai multor străzi din Capitală după ploaia torențială de sâmbătă. Sorin Oprescu a răspuns: „Știu că în acele zone nu sunt sisteme de canalizare. înainte să vin eu la primărie, ceilalți primari generali au încheiat un contract cu firma de construcții Erbașu, iar aceasta nu a realizat lucrările de canalizare și vrem să ne ocupăm noi în continuare. Avem un proiect de canalizare pentru toate străzile care nu beneficiază de acest lucru. Banii vor veni de la Banca Mondială“. Inspectoratul pentru Situații de Urgență București a intervenit, sâmbătă seară, pentru a scoate apa de pe stradă și din curțile oamenilor în sectorul 5, în zona Șoseaua Alexandriei, și în cartierele Dămăroaia, Pipera și Străulești. Cantitățile de apă care au căzut în București au fost de 13-151/mp, potrivit reprezentanților autorităților locale. Reprezentanții Primăriei Capitalei spun că în acele zone a fost necesară intervenția pompierilor și a celor de la Apa Nova pentru că nu sunt sisteme de canalizare. Primarul Oprescu sa căutat iarba verde de la zoo Foto: Dragoș Toader FFW» SOCIETATE 08 • Cine scapă de legea salarizării unitare, Banca Națională, regiile autonome și unele societăți de stat ECONOMIE 09 CASĂ•TEREN 11 Angajații de la Transporturi fac mii de euro lunar transformându-și obligațiile de serviciu în afaceri private # 1,4 milioane de apartamente din toată țara au nevoie urgent de reabilitare termică Solomon și Mazăre, cei mai apreciați primari . Craiovenii și constănțenii sunt cei mai mulțumiți locuitori ai marilor orașe din țară de activitatea edililor lor. Bucureștenii și ieșenii se declară dezamăgiți de prestația primarilor. dan.duca.cotidianul.ro PRIMARUL PDL al Craiovei, Antonie Solomon (foto), este edilul cel mai apreciat din România, într-un top al orașelor care depășesc 300.000 de locuitori, arată un studiu realizat de Institutul republic, la un an de la alegerile locale din iunie 2008. Sondajul, realizat în București, Constanța, Craiova, Iași, Timișoara și Cluj-Napoca, a măsurat gradul de satisfacție al locuitorilor celor șase orașe față de primarul care îi conduce și în ce măsură aceștia apreciază că edilul și-a respectat propunerile din campania electorală. De altfel, primele patru poziții din totalul de șase sunt ocupate de primari care au câștigat alegerile din primul tur. Potrivit cercetării, 87,5% dintre respondent craioveni s-au declarat mulțumiți de activitatea lui Solomon în fruntea orașului, acesta fiind urmat în clasament de primarul Constanței, Radu Mazăre (PSD), cu 86,3%, și de cel al Timișoarei, Gheorghe Ciuhandu (PNȚ-CD), cu 72,4%. Poziția a patra este ocupată de primarul Clujului, Sorin Apostu (PDL), de a cărui activitate se declară satisfăcuți 61,7% dintre locuitori, pe 5 se află edilul Capitalei, independentul Sorin Oprescu - 56,9%, iar ultimul loc este ocupat de primarul Iașiului, Gheorghe Nechita (PSD), cu 51,5%. De menționat că primarul Clujului, Sorin Apostu, se află de doar două luni și jumătate în funcție, acesta succedându-l pe fostul primar Emil Boc, devenit în decembrie 2008 premier. Ierarhia se respectă și atunci când vine vorba despre opinia cetățenilor despre modul în care edilii și-au onorat promisiunile din campania electorală. Solomon este creditat cu 79,8%, Mazăre - 77,1%, Ciuhandu - 63,5%, Apostu -42,5%, Oprescu - 35,9%, iar Gheorghe Nechita cu 35,2%. Semnificative simt și procentele celor care consideră în foarte mare măsură că primarii și-au respectat promisiunile din campanie, iar la acest capitol ierarhia se răstoarnă în favoarea lui Mazăre - 22%, Solomon -19,9%, Ciuhandu -12,1%, Apostu - 3,8%, Oprescu - 3,6%, Nechita - 2,2%. Studiul In public a fost realizat prin metoda interviului telefonic pe un eșantion de 3.000 de locuitori, câte 500 pentru fiecare oraș sondat, și are o marjă de eroare de +/- 5%.