Cronica Sătmăreană, iulie-septembrie 1968 (Anul 1, nr. 114-191)

1968-07-02 / No. 114

1 j I . if I .м. E^u'.tüe I 'рштп'т ш тште țârîle, иштттлТ В ORGAN AL COMISULUI JUDEȚEAN SATU MARE AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN PROVIZORIU Anul I (VI nr. 114 (85 ★ Mari 2 iulie 196S ★ 4 pagini — 50 bani )) 3) SATISFACȚIE PROFUNDĂ $1 ADEZIUNE DEPUNĂ FAȚA DE MĂSURILE STABILITE DE PLENARA C.C. al P.C.B. Adunări ale oamenilor muncii — Fabrica Mondiala 1 Adunarea de partid deschisă, de la Fabrica de confecții Mondiala din Satu Mare a dat o înaltă apreciere grijii partidului pentru progresul susținut al economiei naționale și continua ridicare a bunei stări materiale si spirituale a poporului. Importanța deosebită, varietatea, profunzimea acestor măsuri pentru dezvoltarea societății noastre socialiste a fost relevată în formarea prezentată de Viorica Maxim secretar al Comitetului de partid al fabricii. — Ne exprimăm satisfacția față de măsurile luate de partidul și guvernul nostru pentru că fiecare idee, fiecare cuvînt din aceste documente exprimă năzuințele n oastre — a arăst ■ Я te cu tovarășul Panlmuk, controlor tehnic de calitate. De aceea sîntem hotărîți să luptăm neobosiți pentru traducerea lor în Viață. Noile măsuri luate de partid du o uriașă însemnătate — a spus printre altele muncitoarea croitoreasă Maria Арап. 1— Ele vizează problemele legate de perfecționarea continuă a economiei, na organizării și conducerii viețiisociale, în conformitate cu ideile lci principiile socialismului. Aceste măsuri sunt o expresie a preocupării partidului de a dezvolta democratismul socialist, de a promova spiritul de echitate și dreptate socială, principiile etice umaniste proprii orînduirii noasttre. In continuare vorbitoarea s-a referit la acele prevederi care se referă la construcția mai multor tipuri de locuințe, printre care și locuințe ieftine, realizabile mai rapid și la un preț redus. — Am simțit o mare satisfacție atunci, cînd am suat cunoștință de documentele plenarei C.C. P.C.R. — a arătat muncitorul Juarhasz Zoltán. Pentru noi, oamenii muncii, aceste măsuri înseamnă certitudinea că cei ce muncesc cinstit și cu simț de răspundere se află permanent în centrul atenției conducerii de partid și de stat, îmi exprim totala adeziune fată de măsurile stabilite, considerîndu-le absolut juste și oportune. — In viata noastră de toate zilele a spus muncitorul Gheorghe Fazekas, constatăm cu satisfacție și cu bucurie grija permanentă a partidului pentru ridicarea nivelului de trai al maselor. Din fiecare rînd al cuvîntării tovarășului Nicolae Ceaușescu, am simțit atenția părintească pentru noi, oamenii muncii, ideea justă și umană că, în orînduirea noasstră omul trebuie să trăiască din munca efectiv prestată, că nimeni nu are dreptul să trăiască pe spinarea altuia. Măsurile elaborate de recenta plenară a C.C. P.C.R. a sporit și mai mult încrealderea oamenilor muncii, că partidul veghează pentru perfecționarea relațiilor socialiste, pentru progresul întregii noastre societăți." In încheierea adunării a luat cuvîntul tovarășul Iuliu Feher, secretar al Comitetului municipal Satu Mare al P.C.R. firea muncii, pentru reducerea consumului de metal, într-un cuvînt pentru sporirea considerabilă a eficienței muncii. Controlorul de calitate Ioan Micu a subliniat că măsurile elaborate de partid în recenta plenară vor duce în final la ridicarea nivelului de trai al celor ce muncesc din patria noastră. Găsesc, de asemenea, ca o măsură întru totul justificată aceea prin care se îngrădește posibilitatea cîștigurilor ilicite. Inginerul Constantin Timciuc a arătat că măsurile stabilite de partid sunt de natură să dea posibilitate afirmării plenare a tuturor cadrelor din economia noastră. Mă angajez — a spus vorbitorul — ca printr-o mai bună coordonare a activității în Combinat să realizăm o producție sporită, de calitate, mai cu seamă în domeniul exportului. In încheiere a luat cuvîntul tovarășul Titu Onea secretar al Comitetului municipal Satu Mare al P.C.R. Combinatul 1 Mai ’’ Pătrunși de convingerea că hotărîrile recentei plenare a partidului nostru vizează continuă perfecționare a activității economice, politice și sociale, muncitorii, tehnicienii și inginerii de la Combinatul 1 Mai și-au manifestat într-o recentă adunare totala lor adeziune față de politica înțeleaptă a partidului. Tovarășul Ioan Bălănescu, secretarul Comitetului de partid din combinat, a prezentat cu această ocazie o informare care a evidențiat printre altele că măsurile elaborate de plenara Comitetului Central referitoare la programul suplimentar de dezvoltare a producției industriale a anului 1968, perfecționarea de retribuție și controlul sistemului provenienței unor bunuri dobîndite pe căi ilicite, constituie o dovadă în plus a grijii pe care o are partidul și statul nostru pentru continua ridicare a nivelului de trai al oamenilor muncii din țara noastră. Vorbitorul a mai relevat faptul că în Combinat există suficiente condiții pentru îmbunătă Sărbătorirea Zilei învățătoru jud Duminică în întregul județ s-a Sărbătorit „Ziua învățătorului". La adunarea festivă din municipiul Satu Mare au participat tovarășii : Iosif Uglar, prim-secretar al Comitetului județean al P.G.R., președintele Consiliului popular județean provizoriu, loan Foriș, prim-secretar al Comitetului municipal al P.C.R., președintele Consiliului popular municipal provizoriu, loan Beltechi, inspector general al Inspectoratului școlar județean numeroase cadre didactice, activiști de partid și de stat. După ce a felicitat cadrele didactice, tovarășul Iosif Uglar arătat printre altele că în fața a acestora stau în permanență sarcini de mare răspundere privind înarmarea tineretului cu realizările științei, educarea lui în spiritul umanismului socialist, a dragostei față de patrie și partid, cultivarea celor mai progresiste tradiții ale poporului nostru. In încheiere, adunarea cadrelor didactice a adresat o telegramă Comitetului Central al Partidului Comunist Român personal tovarășului Nicolae Ceaușescu. Pe scena „Filarmonicii de stat" s-a prezentat apoi un bogat program artistic. Intr-un cadru festiv a fost sărbătorită Ziua învățătorului la Halmeu, Cărei și Negrești-Oaș, unde au participat tovarășii: Octavian Luțaș, Ferdinand Nagy, secretari ai Comitetului județean de partid și Ioan Ienciu, prim-vicepreședinte al Comitetului executiv al Consiliului popular județean provizoriu. Asemenea manifestări au avut loc în toate comunele județului Satu Mare. Au participat membri ai Biroului Comitetului județean de partid, activiști de partid și de stat, ai organizațiilor de masă și obștești, cadre de conducere din instituțiile județene și comunale. în pag. SPORT SOCLUL DE PE DEALUL SPIRII DE Seara. Cetățenii capitalei nu mai au răbdare. Pornesc in iureș către cazarmă și de acolo către marginea orașului, in urmărirea fugarului Solomon. Latră clinii. Luna se zvircolește printre nori. Mai mulți ani, avindu-i in frunte pe cetățeanul Ipătescu și pe caaelui Andreescu, din calea colonelului. Grădina lui Banov mare și întunecată, cu garduri înalte, de spini. — Stai, colonele, ești arăstat! Dacă te apropii, morți Fără a lua în seamă amenințarea, tînărul cadet se aruncă înainte. Peste cîteva clipe, in mijlocul mulțimii care cere moarte pentru trădători, Solomon e dus la Ministerul treburilor ,,dinlăuntru". Orașul freamătă, fără întrerupere, pînă în zori. Cei nouă căzuți sînt pregătiți pentru ultimul lor drum, pe care-l va conduce întreaga populație a Bucureștiului, în frunte cu guvernul... ,,Poporul suveran“ și-a mărit tirajul. In două ore nu-l mai găsește pe piață. Revoluția română vorbește cu tărie, și in paginile lui: „Nu ziceți că Românie liberă... Revoluția de la 11 iunie a eliberat o provincie a României, iar nu România întreagă. Smulgeți dar cocardele voastre ce nu ie meritați ca Români, ci numai ca Valahi, smulgeri-le și nu se puneți decit atunci cînd toată România va fi liberă și unită“ Poporul luptă fără preget. La 30 iunie răstoarnă căimăcănia instaurată prin uneltire cu o zi Înainte și pune la loc guvernul provizoriu. La 6 septembrie ard în Dealul Mitropoliei Regulamentul și Arhontologia, aruncînd vintului cenușa, In sunetele muzicii funebre, amestecată cu hore și bătute, In auzul Locotenenței domnești. Armata crește mereu. Sute și mii de tineri aleargă la chemarea generalului Tell de pe tot cuprinsul țării. 14 studenți de la Școala de ingineri se prezintă cu o scrisoare: „Fie, Domnule, ca exemplul nostru să-I urmeze toți studenții, fie ca brațele tuturor Românilor să se sacrifice pe altarul patriei (...) care exemplu, de va avea o putere în inimile tuturor, după cum sperăm, România glorioasă de fiii săi își va ridica măreața frunte și va saluta cu față toate națiile Europei. Salutare, frăției“ Opt cer să fie încadrați in Regimentul 2 infanterie, patru — la cavalerie, doi — la artilerie. Pericolul invaziei ruso-turce crește. Armatele rusești sunt la Focșani, turcii la porțile Bucureștiului. Pe străzile Capitalei se analță baricade, revoluție izvorîtă E „o din acel duh al comunismului", consemnează un act oficial publicat la 13 septembrie de autoritățile otomane. ... Oastea turcească coboară din tabără prin spatele Mănăstirii Cotroceni. Cavaleria împrăștie pe cei 10.000 de țărani adunați să le fie stavilă în viile pîrguite de la margi- Dragomir HOROMNEA (Continuare în pag. a 2-a) ■ il» Wi •litFili •ДДИИ15»ж/у,«д li»! Faza județeană a olimpiadei lăcătușului In sala Clubului Cooperativei meșteșugărești Munca din Satu Mare, in prezenta a peste 100 de tineri s-a desfășurat simbătă, 29 iunie a.c. fata pe județ a olimpiadei lăcătușului. Răspunsurile teoretice date și lucrările practice expuse în cadrul unei expoziții au dovedit nivelul ridicat de cunoștințe și îndemînarea celor peste 400 tineri care s-au întrecut la fazele anterioare pe întreprinderi. La faza finală, cei 13 concurenți de la Uzina Unio, întreprinderea 1 Septembrie, I.P.I., întreprinderea Crasna Cărei au împărtășit din experiența și cunoștințele lor tinerilor prezenți. Pentru răspunsurile competente date, juriul a acordat primilor trei clasați premii în obiecte constind dintr-un aparat picap, un ceas de mină și un aparat de fotografiat, care au revenit în ordine lui Gheorghe Popescu, Iosif Bordași și Mihai Fulaiter, lăcătuși la uzina Unio, întreprinderea Septembrie și întreprinderea Crasna Cărei. Tuturor celorlalți participanți li s-a acordat premii în cărți tehnice. Concursul a fost urmat de o întrunire tovărășească plăcută, antrenantă. Pentru răspunsuri bune, note bune. (Aspect de la faza județeană a olimpiadei lăcătușului). A început secerișul griului , recoltă se strînge, alta se pregătește Vineri, la cooperativa agricolă de producție Dindești, a început recoltatul griului. In numai 3 zile, aici s-au recoltat și depozitat 17 vagoane de grîu. Duminică, de exemplu, 8 combine aflate în lanțu pînă la ora 15. Rezultatele durat de Dimineață de sfîrșit de iunie. N-a răsărit încă soarele dar parcă o parte din el a rămas de cu o zi înainte revărsat peste marea de grîu. In diferite puncte ale fermelor întreprinderii agricole de stat din Cărei, mecanizatorii fac „toaleta" de dimineață a mașinilor înainte de a trece în lanurile de grîu. Sunt combinieri cu experiență care au lucrat ani de-a rîndul la recoltatul grînelor, dovedindu-se de fiecare dată „marinari" încercați ai „corăbiilor cîmpiei". Acum după ce au terminat recoltatul orzului, culegind o producție medie de 3.430 kg la hectar, au trecut la secerișul griului. Primii care au început culesul acestei culturisînt combinierii fermei nr. 2 din Moftinu Mic care de marți încoace au strîns o producție medie la hectar de 2.700 kg. Vineri pe la orele prinzului au intrat în lanurile de grîu și combinierii fermei nr. 8 din Ianculești, cei ce la recoltatul orzului au bătut recordul producțiilor celor mai ridicate — 3.975 kg/ha. Incepînd de sîmbătă în toate fermele întreprinderii agricole de stat din Cărei rabotatoarele bat apa de aur, pînzele transporpînă acum întrec așteptările cooperatorilor. Producția medie de grîu de pe suprafața recoltată este de 2.400 kg la hectar. Incepînd de ieri, secerișul se desfășoară în aproape toate unitățile agricole din județul nostru, toate, apoi tobele înghit spicele doldora de boabe. Pe platformele combinelor crește numărul sacilor și din cînd în cînd mașinile opresc la anumite puncte fixe unde vin autocamioanele și încarcă grîul. Totul se desfășoară potrivit unui plan extrem de minuțios, controlat oră de oră, pentru a fi executate întocmai. Zumzetul de pe cîmpie se amplifică, urma combinelor intră agregantele compuse din tractoare și prese de balotat. In același timp paiele sînt strînse în baloturi și cîmpia este eliberată. Tractoriștii execută nestingheriți arăturile și însămînțările de culturi duble. Munca organizată, ca după ceasornic, o dovedește și cele 450 hectare însămmtate cu porumb și 17 cu legume în cultură dublă. Pe terenul întreprinderiigricole de stat ca de altfel pe aîntregul cuprins al cîmpiei careiene, pelicula ce se desfășoară în aceste zile prezintă același peisaj: lanuri, lanuri, nesfîrșite lanuri în care înoată corăbiile argintii, urmate îndeaproape de cei ce pun temelia viitoarei recolte. A. PERIDE