Cronica Sătmăreană, ianuarie-martie 1969 (Anul 2, nr. 272-346)

1969-01-03 / No. 272

fi. " ^ у;:;" | 3 ||шй| BA [UNK] a m PROIETARI DE TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VÄI ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN SATU MARE AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN PROVIZORIU Cuvîntarea tovarășului Nicolae Ceaușescu rostită la posturile de radio și televiziune cu prilejul Anului nou Dragi tovarăși și prieteni, cetățeni ai Republicii Socialiste România. Vom încheia, peste cîteva minute, Încă un an de muncă, de rodnice eforturi creatoare, de succese și victorii pe drumul socialismului. Acum, înainte ca orologiul să sune sfîrșitul anului, privirile nu se îndreaptă spre 1969 cu încredere și optimism, cu hotărîrea de a face să înflorească și mai puternic scumpa noastră patrie. In cursul anului 1968 s-a amplificat și s-a perfecționat activitatea în sfera producției de bunuri materiale, au continuat, dinamic, industrializarea socialistă a țării, modernizarea agriculturii, dezvoltarea științei, artei și culturii, a sporit bogăția națională a poporului român. Ca rezultat al creșterii venitului național, s-a îmbunătățit nivelul de trai material și spiritual al populației de la orașe și sate; statul socialist a investit noi și importante fonduri pentru ridicarea economico-socială a județelor, orașelor și comunelor, pentru distrecția de locuințe, pentru nevoile socialculturale ale oamenilor muncii. In anul 1968, din inițiativa Comitetului Central al partidului, în țara noastră s-a desfășurat o intensă activitate social-politică pentru perfecționarea relațiilor socialiste de producție, a întregii organizări a societății, pentru adincirea democrației, întărirea legalității, promovarea fermă a principiilor de echitate și justiție socială. In procesul desăvîrșirii socialismului s-a cimentat și mai puternic alianța dintre clasa muncitoare și țărănime, unitatea de nezdruncinat dintre muncitori, țărani și intelectuali, prietenia frățească dintre poporul român și naționalitățile conlocuitoare, s-a întărit coeziunea națiunii noastre socialiste care pășește neabătut — sub conducerea Partidului Comunist Român — pe drumul larg al progresului și civilizației. Dragi tovarăși. In fața tuturor stă sarcina îndeplinirii exemplare a planului celui de-al 4-lea an al cincinalului, însuflețite de un fierbinte patriotism, de hotărîrea fermă de a da viață politicii partidului, de a spori și mai mult puterea economică a patriei, organizațiile județene de partid, institutele de cercetare și proiectare, colectivele de oameni ai muncii s-au angajat, in cadrul unei ample întreceri pe țară, să depășească prevederile planului, să realizeze înainte de termen obiectivele programului de investiții, să sporească eficiența activității economice și contribuția cercetării științifice la dezvoltarea patriei. Ingăduiți-mi, dragi tovarăși și prieteni, ca acum, în pragul anului nou să vă felicit din toată inima și să vă urez tuturor — muncitori, țărani, intelectuali, oameni ai muncii fără deosebire de naționalitate, bărbați, femei, tineri și vîrstnici, fii ai marii familii a României — succese strălucite în activitatea entuziastă consacrată Înfloririi națiunii noastre socialiste, întărind continuu orînduirea nouă, punîndu-i tot mai deplin in valoare superioritatea, uriașele ei resurse de progres, ne îndeplinim nu numai o sacră îndatorire națională, ci și o Înaltă obligație internațională, contribuind la întărirea sistemului mondial al socialismului, la creșterea influenței ideologiei marxist-leniniste în lume, la sporirea forței marelui front antiimperialist. Anul care a trecut a intrat în istoria zbuciumată a umanității, atit prin noi succese ale forțelor păcii, cit și prin evenimente care au întunecat orizontul vieții internaționale. In acest an a continuat războiul din Vietnam, au rămas deschise focare de încordare care periclitează pacea, toate acestea sporind sentimentul de teamă și neîncredere in rindul popoarelor. Am salutat încetarea bombardamentelor Statelor Unite ale Americii in Republica Democrată Vietnam, dar trebuie mers mai departe pentru a se pune definitiv capăt războiului împotriva poporului vietnamez, trebuie depuse noi eforturi pentru lichidarea conflictului din Orientul Mijlociu. In anul ce vine, interesele majore ale popoarelor impun noi si energice eforturi pentru soluționarea conflictelor, pentru evitarea reeditării războiului rece, pentru destindere, pentru întărirea securității pe continentul european și in întreaga lume, pentru a face să triumfe în viața internațională respectul dreptului fiecărui popor de a-și hotărî singur soarta, respectul principiilor independenței și suveranității naționale, ale egalității în drepturi intre toate statele. Militind activ in rîndul forțelor înaintate ale contemporaneității , România își va consacra și în viitor eforturile întăririi unității țărilor socialiste, a mișcării comuniste și muncitorești, creării unei lumi mai bune, mai drepte, instaurării unui climat de încredere și înțelegere între popoare, dezvoltării colaborării între națiuni pe terenul construcției pașnice, excluderii definitive a războiului din viața planetei noastre. Ne exprimăm convingerea că forțele progresului vor reuși să zădărnicească planurile agresive ale reacțiunii, ale imperialismului, iși vor afirma superioritatea, vor impune voința de pace a întregii omeniri. Fie ca anul nou să aducă poporului român satisfacții tot mai mari in împlinirea aspirațiilor sale de fericire și prosperitate, să marcheze victorii noi în lupta popoarelor pentru pace și progres. înainte de a răsuna prima bătaie de ceas a Anului nou, vă adresez, tuturor, dragi compatrioți, tradiționala urare strămoșească: „La mulți ani“. Doresc fiecăruia ani mulți și fericiți, împlinirea dorințelor și aspirațiilor de mai bine! Să ridicăm paharul pentru clasa muncitoare, țărănimea cooperatistă, intelectualitatea patriei noastre, pentru întregul popor — eroic constructor al societății socialiste, pentru Partidul Comunist Român, conducătorul încercat al națiunii noastre; pentru propășirea materială și spirituală a României; pentru socialism, pentru pace și colaborare intre popoarel Expresie a grijii partidului și statului pentru slujitorii școlii Imbold in munca didactică Am luat cunoștință cu multă satisfacție de recenta Hotărîre Consiliului de Miniștri cu privirea la majorarea salariilor personalului didactic, tehnico-administrativ și gospodăresc din învățămîntul de toate gradele. Această măsură — care se aplică începînd cu 1 ianuarie 1969 — se înscrie pe linia înfăptuirii prevederilor conducerii de partid cu privire la îmbunătățirea sistemului de salarizare și majorarea salariilor. Consider întrutotul echitabilă măsura adoptată ca să se facă în raport cu salarizarea funcția îndeplinită, cu pregătirea cerută pentru ocuparea ei, cu stagiul în învățămînt, cu calitatea activității instructiv-educative și științifice, cu gradul didactic obținut și cu condițiile specifice de activitate. Majorarea salariilor este substanțială, reprezentând aproape 20 la sută pentru cadrele didactice din învățămîntul preșcolar, de cultură generală, liceal, profesional și tehnic iar pentru învățămîntul superior — 15 la sută. Potrivit cu calitatea muncii instructiv-educative, cadrele didactice pot obține gradații din 5 în 5 ani de activitate. Intervalul poate fi redus la 4 ani pentru activitate deosebită și chiar la 3 ani pentru cei care lucrează în localități rurale cu condiții deosebite. Faptul că salariile cadrelor didactice care au obținut gradul II vor fi cu 10 la sută mai mari decît al cadrelor definitive iar al celor cu gradul I mai mari cu 15 la sută față de cei cu gradul II, va constitui un stimulent real în munca de perfecționare a fiecărui lucrător din învățămînt. Recenta Hotărîre este o expresie a grijii permanente nouă pe care conducerea de partid și de stat o acordă școlii și cadrelor didactice. Această grijă ne obligă la muncă și mai susținută pentru eucarea tineretului în concepției științifice despre spiritul lume și viață, pentru ridicarea patriei noastre pe sului și civilizației,culmile progreProf. emerit VASILE SALAGEANU director adjunct la Liceul nr. 2 Satu Mu« In pag.4] Mesaje de Anul Nou Războiul din Vietnamul de sud Noul guvern Cehoslovac Festivitatea de la noul centru petrolier Guanabo din Cuba Consiliul popular provizoriu al județului Satu Mare — Comitetul executiv — DECIZIA Nr. 792 Comitetul executiv al Consiliului popular provizoriu al județului Satu Mare. In temeiul Legii nr. 3 din 1968 privind organizarea conducerii locale de stat în unitățile administrativ-teritoriale pînă la alegerea consiliilor populare. DECIDE: Articolul unic : Se convoacă Consiliul popular provizoriu al județului Satu Mare în sesiunea a VI-a ordinară, pentru ziua de 9 ianuarie 1969, ora 10, în sala mare de ședință a Comitetului județean de partid, cu următoarea ORDINE DE ZI: 1. Raportul Comitetului executiv al Consiliului popular județean privind realizarea planului economic și execuția bugetară pe anul 1968 ; aprobarea planului economic și a bugetului pe anul 1969. 2. Coraportul comun al comisiilor permanente asupra realizării planului economic și execuția bugetară pe anul 1968, precum și asupra proiectului de buget pe anul 1969. PREȘEDINTE: IOSIF USLAR AUREL MEDESAN REVELION *69 Alergător încercat și tenace, 1968 a ajuns, în ritmul pașilor trepidanți ai orelor, minutelor și secundelor, la cristalinul potou din miez de noapte, predind seînteietoarea ștafetă de aspirații și nădejdi agilului său urmaș in infinitul maraton al timpului. Spectatori și participanți, totodată, la aceasta pasionantă transmitere a soliilor, am închinat cu totii, de la un capăt la altul al tării, cupe cu vin rubiniu și ne-am urat unii altora, ca intr-o uriașă familie, tradiționalul „LA MULȚI ANII"... Ultima NOAPTE-ZI a bătrînului ‘68, pe care acesta a imparțit-o irăiește cu urmașul său — 1969, ne-a găsit pe toti, conform datinii, pregătiti sărbătorește pentru clipa de împlinire și de Început. Multi au ținut să Intimpine sosirea Anului nou acasă, în ambianta plăcută a familiei, alții au sărbătorit revelionul alături de tovarășii lor de muncă, în sălile primitoare și spațioase ale restaurantelor sau ale cluburilor. Și, firește, nu putem să nu ne oierir <,v I,rei care ,în noaptea de revelion, au stat de veghe la posturile lor, infăptuindu-și exemplar îndatoririle profesionale, pe care vraja le impune a fi săvârșite neîntrerupt, la orice oră din zi sau noapte. Ședința Consiliului județean al Frontului Unității Socialiste Recent a avut loc ședința Consiliului județean Satu Mare al Frontului Unității Socialiste. La lucrările ședinței au luat parte tovarășii: Iosif Uglar, prim-secretar al Comitetului județean de partid, președintele Comitetului executiv al Consiliului popular județean provizoriu, Gheorghe Govor, secretar al Comitetului județean de partid și Ioan Ienciu, prim-vicepreședinte al Comitetului executiv al Consiliului popular județean provizoriu. In cadrul dezbaterilor participanții s-au ocupat de mersul activităților privind pregătirea și desfășurarea campaniei electorale, apoi au fost desemnați reprezentanții Frontului în comisiile electorale județene și cele ale M.A.N. De asemenea, au fost examinate și aprobate propunerile de candidați ai F.U.S. pentru alegerile de deputați în Consiliul popular județean. CALE LIBERĂ VIITOARELOR IZBINZI Pe neașteptate, frigul a devenit mai violent. De fapt, suntem în plină iarnă, așa că schimbarea vremii nue miră. Și totuși în aceste ultime ore ale anului 1968, străzile cunosc afluența după-amiezilor. Grupuri, familii se îndreaptă spre locul unde își vor petrece revelionul. Ora 23,40. Acum peronul gării din Satu Mare pare pustiu. In față, vagoanele, nemișcate, pot să atragă atenția cel mult pentru o clipă. Peste alte cîteva momente însă, un fluierat scurt, un felinar în mîna dreaptă , produce animația obișinuită a peisajului feroviar și iată că strania aparență de nemișcare se convertește robust I în glasul sacadat al rolților de tren. A trecut de mult miezul nopții. Sîntem, cum se spune, mai în vîrstă cu un an. Pretuttindeni, în casele inundate de lumini, se cîntă, veselia se dezlănțuie larg, molipsitor. Dar aici, în gară, sînt oameni care veghează la I I datorie. Printre cei prezenți se află și Iuliu Pereni, im- s piegat de mișcare. Cîteva date din viața lui I de 17 ani lucrează la I C.F.R., de 1 impiegat de 7 ani este mișcare. I De patru ori, începutul I Anului nou l-a „găsit" în gara Satu Mare, efectuîndu-și orele de muncă. De fiecare dată, el a vegheat ca intrarea și plecarea trenurilor să se facă corect, la timp. Intr-un fel, impiegatul de mișcare își dă cel mai bine seama de trecerea I anului. Personalul Satu Mare—Teiuș, cu plecare la ora 0.30 s-a urnit greoi, apoi din ce în ce mai repede, pierzîndu-se în noapte. Pleca(Continuare în pag. a 3-a) Drum bun spre succesele noului an! La anul, și la mult! ani, in spreună. TOASTUL CONSTRUCTORILOR DE MAȘINI Sala clubului Uzinei Undo, împodobită sărbătorește, a fost locul unde și-au petrecut revelionul familiile constructorilor de mașini de la această unitate. Luminile revelionului îmbrăcaseră oamenii într-o mantie de vise. După primele acorduri ale muzicii, completate cu un plăcut program artistic, s-au întîlnit, cunoscut îmbrățișat și s-au felicitat reciproc , urîndu-și din toată inima tradiționalul ,,La mulți ani" zeci de familii. .. .Este ora 22.30. întreaga sală izbucnește într-un ropot de aplauze. In mijlocul constructorilor de mașini au sosit conducătorii organelor județene de partid și de stat. Tovarășul Iosif Uglar, primsecretar al Comitetului județean Satu Mare al P.C.R., președintele Consiliului popular județean provizoriu, îi felicită pentru frumoasele succese obținute în 1968, urîndu-le pentru 1969 anul noi izbînzi. Au fost prezenți de asemenea, tovarășii: Gheorghe Govor, Octavian Luțaș, Ferdinand Nagy, secretari ai Comitetului județean de partid, loan Ienciu, prim-vicepreședinte al Comitetului executiv al Consiliului județean provizoriu, ban popular Foriș, prim-secretar al Comitetului municipal Satu Mare al P.C.R., președintele Comitetului executiv al Consiliului popular municipal. Printre harnicii constructori de mașini îi întîlnim pe maiștrii Mihai Bordaș, Vasile Horea, lăcătușul Alexandru Ținea, Alexandru Pișcotu, sudorul Carol Zeffer, economistul Pantelimon Ionescu, bucuroși de a se găsi împreună și la întîmpinarea noului an, așa cum împreună au participat la înscrierea succeselor Uzinei Unio în anul 1968. Aproape de ora 24 s-a așternut o liniște deplină. Privirile tuturor s-au Îndreptat spre televizor. Cuvîntarea rostită de tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al C.C. al P.C.R., a fost primită cu vii aplauze. .. .Este ora 0. Momentul trecerii de la un an la altul. Se ciocnesc cupe cu vin. Din toate piepturile izbucnește într-un ritm urarea cea mai caldă: „La mulți ani!“. Anul 1969 a fost întîmpinat așa cum se cuvine, în clinchetul paharelor pline, cu urări, muzică, dans și veselie. Optimismul și voia bună au dominat peste tot pînă ln zori.