Cronica Sătmăreană, ianuarie-martie 1971 (Anul 4, nr. 890-964)

1971-01-22 / No. 906

2 AZIGG .v.v.v..vn județean _ EVOLUȚIA MILENARĂ A LOCALITĂȚILOR JUDEȚULUI, IN GRAIUL CIFRELOR ■ PAUL EVERAC LA SATU MARE ■ DUMINICA, EMOȚII ȘI PREZENȚE SĂTMĂRENE PE MICUL ECRAN . UN ȘOFER ACCIDENTAT SE SALVEAZĂ PARCURGÂND „PER—PEDES“ 15 KM ■ NOTA 10 CU DISTINCȚIE BASCHETULUI FEMININ SATMAREAN В PRIMELE LECȚII DE MATEMATICA ÎN LABORATORUL DE ÎNVATAMÎNT PROGRAMAT AL ȘCOLII GENERALE Nr. 2 DIN SATU MARE ■ MOARE „MAXI—JUPA?“ ■ „REMEDIEREA PENELOR DE AUTOMOBIL“. Я Pasiunea cifrelor, la Direcția județeană de statistică se pregătește redactarea unei ample lucrări privind evoluția economico-socială-culturală a fiecărei localități din județ, de-a lungul existenței lor, pînă în stadiul „la zi“. Ц Dramaturgul Paul Everac a asistat duminică la ui cu piesa sa „Camera spectacol de alături“ în interpretarea unui colectiv al secției maghiare a Teatrului de Nord. pozitive. ■ Emoții Aprecieri în premieră: trei formații corale din județul Satu Mare — corul sindicatului învățămînt, corul din Roșiori, corul de cameră al Casei municipale de cultură participă duminică la Baia Mare la concursul televizat „Patrium Carmen“. Succes ■ Un șofer de la Cooperativa Munca din Satu Mare, rănit grav într-un accident, într-una din nopțile trecute, se deplasează pe jos, singur, peste 15 km de la Ciuperceni (locul accidentului) la Satu Mare Я Baschetul feminin sătmărean (Olimpia Satu Mare — divizia A) și antrenoarea Gabriela Bobh elogiate în Scînteia de luni 18 ianuarie, pentru ocuparea locului IV în clasament, fiind cea mai bună echipă din provincie. Așteptăm noi surprize revelatoare. La Școala generală nr. 2 din Satu Mare s-au desfășurat primele lecții de matematică în laboratorul de învățămînt programat, adaptat de asemenea și pentru lecții de fizică, chimie și gramatică, înzestrat la un înalt nivel tehnico-didactic, este unicul laborator de acest gen din județ și probabil din țară. Spitalul unificat Satu Mare. Episod dramatic în seara de miercuri 20 ianuarie. O tînără de 17 ani adusă în stare foarte gravă de intoxicație. Sticla cu acid acetic (esență de oțet) din cămara locuinței a luat-o drept ... apă minerală. Medicul de gardă, îngrijorat, aleargă după lactat de sodiu (medicamentul tor) la propria locuință, salvaîn spital nu se găsea doza necesară (?!) . Gazeta „Săptămîna culturală a Capitalei“ anunță începutul sfîrșitului prematur al „maxi-jupei“. Reacții feminine sătmărene. „Ce bine-mi pare că cutare și cutare și-au făcut deja rochii maxi“ (sîc!), sau multe „De fapt nici nu mi-a plăcut „maxi“, dar mi-am făcut din curiozitate să văd cum îmi stă“. Ne abținem de la comentarii. Mai știi ce aduce ziua de mîine? Я A apărut în librării lucrarea „Remedierea penelor de automobil“. Amatori vor fi mulți (ca și șoferii), dar exemplare din lucrare ... puține. Nădăjduim că librarii vor scoate solicitanții din impas. METEOR Impulsionarea pregătirilor (Urmare din pagala) două zile vom începe semănatul roșiilor timpurii. Vom face semănatul în lădițe, avem 1.000 de lădițe destinate acestui scop. Referitor la repicat, acesta se va executa în ghivecele de polietilenă, pe care, în cea mai bună parte, le avem rămase din anul trecut". Alte amănunte, cît și aprecieri despre calificarea stadiului actual al lucrărilor din sere și salarii, ne-a făcut tovarășul Octavian Molnár, director adjunct la Direcția agricolă județeană: „Semănatul legumelor timpurii — mă refer aici la varza timpurie, la gulivare și abia apoi la roșiile timpurii, — nu este încă întîrziat. Dacă ne gîndim că răsadului îi trebuie 45 de zile pînă la plantatul definitv, ne dăm seama că încă într-o săptămînă sînt toate posibilitățile pentru terminarea acestei lucrări. In maximum 7 zile, deci, vor trebui să fie „la adăpost" toate legumele timpurii atenționăm în acest sens coopeșirativele din Foeni, Pir, Tiream, Căpleni, Petrești și alte cîteva care se ocupă de producerea acestora. Cît privește semănatul legumelor destinate plantării în cîmp, perioada trebuie în așa fel aleasă, nncit plantarea să corespundă cu 5 mai, căci altfel culturile sînt expuse înghețului timpuriu din primăvară, care la noi, în nord, se identifică cu sfîrșitul lunii aprilie și începutul lunii mai. Grijă deosebită trebuie să avem și față de perioada creșterii și repicării răsadurilor. Prelungirea acestor perioade , datorită condițiilor climaterice nefavorabile pentru plantat ,poate duce la un răsad îmbătrînit, debil, alungit, etiolat". Stadiul premergător semănatului legumelor timpurii este abia la început; lucrările actuale din sere și salarii nu pot fi catalogate deloc mulțumitoare. Cît privesc detaliile și explicațiile tovarășului Octavian Molnár, ele rămîn valabile numai la semănatul legumelor pentru plantatul în cîmp. Aici se poate justifica amplasarea geografică a județului nostru inconvenientele pricinuite de înșighețul tîrziu din primăvară. Dar semănatul în sere — pentru plantatul în solarii — trebuia încheiat în aceste zile, sau în urmă cu cîteva, lucru care nu s-a făcut. Și pentru că este vorba de aceste sere înmulțitor și pentru că s-a investit în ele sume destul de însemnate, credem că e important ca acestea să fie folosite în lunile de iarnă, fie pentru plantatul salatei, a răsadului de flori pentru camieră etc. Ar fi o Inițiativă demnă de luat în seamă, iar sectorul secțiilor anexe n-ar rămîne numai un stadiu de proces verbal. In acest context, am mai putea vorbi despre necesitatea și importanța planificării și aprovizionării din vreme cu anumite materiale. Singura linie rezolvată în acest an chesașa cum trebuie este aprovizionarea cu semințe. In general, am găsit aprovizionate stocurile de semințe necesare pentru prima urgență, rămîne să se ridice din timp și celelalte cantități pentru a stabili dacă mai este nevoie de semințe și din ce sortimente. In atenția organelor agricole județene trebuie să stea și raportul dintre metrii patrati de sere inmulțitor și solarii, între metrii patrati de paturi calde sau răsadnițe și necesarul total de răsad; să nu se întîmple cumva să fim nevoiți să aducem răsad — ca și anul trecut — din alte județe. Aceasta pentru că suntem la început sezon legumicol și amorțeala de și moleșeala iernatică ce predomină nu sînt deloc justificate. CRONICA S ATM ARE AN A „Prioritate la... apa de ploaie" In numărul 897 al ziarului „Cronica sătmăreană" (din 12 ianuarie ac.) a apărut nota intitulată „Prioritate la ... apa de ploaie”, în care era criticată întreprinderea județeană de construcții (mai a precis maistrul Vasile Nagy, care coordonat executarea lucrărilor la blocul nr. 45 din cartierul „Someș"1) și reprezentanții Oficiului pentru construirea de locuințe proprietate personală. Primii — adică constructorii, uitaseră să execute izolația acoperișului de la scara A a blocului nr. 45 — cu apartamente proprietate personală — iar secunzii (cei de la oficiu) au trecut cu vederea la recepție peste un capitol deosebit de important. CALITATEA lucrărilor! Este îmbucurător faptul că doar la cîteva zile după apariția articolului, conducerea O.C.L.P.P. ne-a trimis un răspuns concludent din care extragem cîteva pasaje: „Considerăm că cele semnalate în ziar — respectiv critica ce ni se adresează — este justă. Intrucît constructorul lucrează cu multe defecțiuni, se impune cu necesitate ca pe viitor să manifestăm mai multă grijă și, îndeosebi, exigentă, față de antreprenorul nostru general — I.J.C. Satu Mare. Menționăm că în repetate rînduri oficiul nostru a sesizat — atît în scris cît și verbal — anumite defecțiuni de execuție constatate la blocul nr. 45 cît și la altele construite pentru O.C.L.P.P., dar cu toate acestea n-am primit nici măcar răspuns la adresele noastre. Dorim să menționăm, de asemenea, că, în conformitate cu prevederile H.C.M. nr. 1002, în Pe urmele articolelor publicate procesul verbal de predare — primire au fost cuprinse defecțiunile constatate la izolația acoperișului ce face corp comun cu apartamentele nr. 17—20 de la scara A, etajul IV al blocului nr. 45. In ziua de 11 ianuarie a. c„ după ce am depus ultima sesizare adresată constructorului, ne-am deplasat la fața locului împreună cu tovarășul ing. Gheorghe Ardelean, inginer-șef la acest șantier, și am cerut să fie luate măsuri urgente privind refacerea izolației acoperișului, executată defectuos. Cu acest prilej s-au făcut promisiuni că așa cum va permite anotimpul se vor remedia defecțiunile". Acestea fiind spuse, se cuvin a fi adăugate și cîteva cuvinte din partea noastră. Astfel, pentru operativitatea răspunsului și intervențiilor, O.C.L.P.P. merită de data aceasta toată considerația! Dar să ne fie îngăduite două observații: Prima, simpla cuprindere a unor defecțiuni intr-un proces verbal de predare—primire nu înseamnă automat și înlăturarea lor. Se impunea așadar, o urmărire perseverentă a înlăturării defecțiunilor, conform unor termene care presupunem că erau menționate în respectivul act. A doua: defecțiunile urmînd a se înlătura „așa cum va permite anotimpul" lasă să se întrevadă că zăpada este doar un factor care va aminti ... termenul la care cele 4 familii de la etajul IV vor începe din nou să aibă prioritate la apa de ploaie. Or, credem că zăpada, sărmana, n-are nici o vină! Sunt, cumva, constructorii (tovarășul maistru Vasile Nagy), de altă părere? Oricare ar fi părerea lor, am dori să primim — cum este și firesc — de le cei în drept (conducerea I.J.C.) un răspuns ferm, din care să rezulte înlăturarea operativă a defecțiunilor semnalate. A. LAZAR Obiectivul Victoriei Cărei: Realizarea a 8 puncte din deplasare întreținem cu Constantin Ionescu, unul din antrenorii echipei Victoria Cărei, o convorbire pe tema pregătirilor în vederea reluării campionatului. Formulăm la început, în numele iubitorilor fotbalului careian, întrebarea: Doresc fotbaliștii, antrenorii, conducătorii A.S. Victoria ca echipa lor favorită, să obțină In acest an promovarea în divizia B? — La ora actuală este cel puțin hazardat să faci declarații în acest sens. Obiectivul nostru pentru retur se limitează, dacă se poate spune așa, la realizarea a 8 puncte în jocurile susținute în deplasare. Iar dacă acestea, coroborate cu maximum de puncte obținute pe teren propriu, vor facilita un succes careian, cu atît mai bine. — Sub acest semn al acumulării unui număr destul de mare de puncte, se desfășoară desigur pregătirile în perioada ce ne desparte de ziua reluării campionatului... — Am început cu o scurtă perioadă de acomodare și am trecut treptat la un sistem dinamic, mai solicitant. Antrenamentele se desfășoară marțea, miercurea, joia, vinerea și duminica, pregătiri în cadrul cărora se efectuează exerciții pentru îmbunătățirea condiției fizice foarte multă gimnastică (multă, deci), exerciții cu balonul și, sub formă de recompensă acordată băieților, cîteva minute de joc la două părți. Bineînțeles, ritmul antrenamentelor este din ce în ce mai intens, astfel încît primul joc al returului să fie abordat de jucători aflați într-o optimă condiție fizico-tehnică. Toate pregătirile în vederea reluării campionatului se desfășoară pe terenul nr. 2, care este după cum se știe special amenajat în acest scop.  Ce jocuri de verificare va susțină Victoria Cărei în această perioadă? — începem seria jocurilor de pregătire în data de 4 februarie, cînd vom primi, la Cărei, replica echipei Olimpia Oradea. Vom mai susține jocuri în compania Olimpiei Satu Mare (întîlniri perfectate la propunerea formației sătmărene). Mai sîntem în tratative cu formațiile Crișul Oradea, Vagonul Arad, și altele eșalonate în așa fel, incit pînă la primul joc de campionat să susținem în jur de 10 întîlniri amicale. — Mai precizați-ne, dacă se poate, alcătuirea actuală a lotului careian. Notați, vă rog: Frank, I. Tati — portari, Horilă, Bereș, Heletea, Șt. Szabó, D. Tați — fundași, Fésűs, Erdei, Feher, Szabó, Kaizer — mijlocași, Helvei, Pete și Budai — înaintași. Au mai fost promovați în rîndurile seniorilor Gal, Újvári și Momie, din formația proprie de juniori. Profit de ocazia ce mi se oferă pentru a sugera iubitorilor fotbalului din orașul nostru să vină în număr cît mai mare la meciurile Victoriei, să-și încurajeze echipa, aportul lor — este știut acest lucru — la buna comportare a echipei fiind, adesea, extrem de prețios. 0 strânsă concordanță (Urmare din pagala) mai pentru a se exclude posibilitatea apariției pe o mașină sau alta a unor produse inferioare calitativ. La topitoriile de la Palota și Berveni vor fi studiate și puse în aplicare posibilitățile de topire și prelucrare mecanică a tulpinilor de cînepă, în vederea obținerii unor fibre cu calități superioare în ce privește gradul de individualizare și filabilitate. In colaborare cu Stațiunea experimentală agricolă din Livada, vom întreprinde un studiu în vederea stabilirii unor parametri optimi de cultivare, în județul nostru. Studiul anului pentru fuior. vizează, în principal, stabilirea pe baze științifice a densității optime de plante hectar, a cantității de îngrășămintate necesare și perioada optimă de recoltare. Bineînțeles că aceste măsuri, deși de primă importanță, nu sunt singulare. — Cîteva precizări ... — Din alt unghi de vedere, calitatea produselor devine unul din obiectivele noastre centrale ale anului 1971 și ale întregului cincinal, pe care-l vom urmări în permanență pe un front larg, de-a lungul întregului proces de producție. Pe lingă măsurile amintite, s-au mai inițiat o serie de acțiuni vizînd crearea la fiecare loc de muncă a cadrului optim de desfășurare a producției și de aplicare riguroasă legii privind asigurarea și controalul calității produselor. In vederea valorificării mai bune a potențialului tehnic și uman, s-au luat măsuri cu caracter organizatoric care să faciliteze sporirea gradului de ocupare a muncitorilor în procesul muncii, de folosire judicioasă a utilajelor și materiilor prime. O seamă de îmbunătățiri se vor aduce și în ce privește mecanizarea transportului intern. Fără a epuiza întreaga gamă de preocupări ce stau în fața colectivului de muncitori, ingineri și tehnicieni ai acestei unități, reiese limpede că toate eforturile trebuie îndreptate menținerii unui înalt în direcția dinamism al producției în anul 1971, în măsură să contribuie fructuos la înfăptuirea sarcinilor mari ce revin economiei județului nostru din amplul program stabilit de Congresul al X-lea al partidului pentru actualul cincinal. La „Someșul“ Opțiune pentru un loc în partea superioară a clasamentului Amănunte în legătură cu pregătirile fotbaliștilor de la Someșul în vederea reluării campionatului ne-a furnizat Zoltán Kovács, secretarul acestei asociații sportive. — Someșul are o situație precară în clasamentul turului — locul 11. Referindu-ne doar la aceasta și iată un motiv serios pentru efectuarea unor pregătiri temeinice. Cum au debutat, așadar acestea în cadrul formației Someșul ? • In ziua de 12 ianuarie băieții au fost supuși vizitei medicale — efectuată de medicul sportiv Z. Nemeth. Toți jucătorii au trecut cu bine acest prim examen. Apoi, în ziua imediat următoare, sub îndrumarea antrenorului Alexandru Szenes, s-a trecut la programul de pregătire propriu zis. Primele antrenamente se vor desfășura de trei ori pe săptămînă, cînd sig va pune accentul pe pregătirea fizică. Se vor efectua între altele exerciții pentru dezvoltarea forței, crosuri și apoi exersarea unor procedee tehnice. Acest gen de antrenamente va dura pînă în preajma zilei de 4 februarie, probabil data efectuării primului joc de verificare ce-l vom susține în compania echipei Spartac din Satu Mare. Pînă atunci însă ne mai propunem să efectuăm antrenamente în sală, bineînțeles dacă vom reuși să obținem un asemenea spațiu. — Ați întocmit, desigur, un plan al jocurilor de verificare... Bineînțeles. Un grafic deocamdată neconfirmat de toate echipele cu care sîntem în tratative. Conform acestuia susține jocuri cu Chimistul, vom în ziua de 7 februarie la Satu Mare și în data de 14 februarie la Baia Mare; cu Rapid (11 februarie); cu Constructorul (18 februarie — Satu Mare; 25 februarie — Baia Mare); cu Unirea (21 februarie — Satu Mare; 28 februarie — Zalău); cu Voința Cărei (4 martie — Satu Mare; 11 martie — Cărei). — Unde se desfășoară antrenamentele, care este lotul actual al echipei ? — Pregătirile echipei sunt găzduite de terenul propriu (Someșul). Din lotul nostru actual fac parte: Feher, Izsák, Kiss, Moldovan, Heinrich, Onache, Szabó, Dezsi, Ninacs, Lazăr, Marian, Szilagyi, Matei, Pal, Sălăjan, Borșa, Batin , Hatvanyi și Schwartz (incluși în lot după satisfacerea stagiului militar), Stoica, Munteanu, Gulyai și Maier (promovați din echipa de juniori). Au renunțat la activitatea competițională jucătorii Szendrei și Bokor. — V-am amintit de poziția echipei în clasament... — înțeleg, vă referiți la obiectivul ce și l-au propus jucătorii, antrenorul, conducerea secției. Cu toții doresc ca Someșul să încheie actuala ediție a campionatului pe o poziție mai bună, undeva mai sus de mijlocul clasamentului. Și mai există un alt obiectiv poate la fel de important : echipa să-și îmbunătățească jocul, să contribuie la formarea unor jucători de performanță, interviuri consemnate de ȘTEFAN VIDA > MEMENTO • MEMENTO • Televiziune Vineri 22 ianuarie 1971 10.00 — 11.30 Emisiuni lecții pentru lucrătorii din agricultură: Creșterea păsărilor pentru producția de carne. 17.00 Deschiderea emisiunii. Teleșcoală: — Fizică — cl. a XII-a: Măsuri electrice (II). Emisiune destinată metodelor de măsurare a rezistentelor — Istorie — cl. a VIII-a: Principatelor Române — Unirea Matematică — cl. a XII-a. Integrala. 18.00 Căminul. Reportaj la Uzinele „Electronica" — noutăți în 1971. Ancheta „Televizorul și familia". Omenie și recunoștință. Sfatul medicului. Moment vesel. 18.50 — România '71. Azi — județul Bacău. 19.20 — 1001 de seri — emisiune pentru cei mici. 19.30 Telejurnalul de seară. 20.00 Tragerea Loto. 20.15 Film artistic: „Un cuib de nobili" — producție a studiourilor Mosfilm. 22.00 Panoramic științific — Juristconsult automat. Fra Mauro. România — țară producătoare de laseri. Operațiunea „GAMA". T.V.’70. Caleidoscoplul de noapte. 22.40 Telejurna22.50 închiderea emisiunii. CINEMA Vineri 22 ianuarie 1971 SATU MARE: Victoria — Vagabondul (film indian, seriile I și II); Popular — Amintiri bucureștene (film românesc); CĂREI: Popular — Păsările (film american, color); 23 August — Frații Saroian (film sovietic); NEGREȘTI-OAȘ: Al 8-lea (film bulgar, cinemascop); TÂȘNAD: Dreptul de a te naște (film mexican, color); BERVENI: Stradă săracă (film bulgar); HALMEU: Marile vacanțe (film franco-italian, color, cinemascop); SANISLAU: (film sovietic, color, Hocheiștii cinemascop). Vineri 22 ianuarie 1971 RADIO Sîmbătă 23 ianuarie 1971 9.30 Miorița. 10.05 Muzică populară din Moldova. 10.20 Piese instrumentale. 10.30 Din țările socialiste. Emisiune de la Moscova. 11.05 Zece minute cu Aarno Ramnen. 11.15 Radioclub turistic. 11.30 Frumoasă ești patria mea — program de cîntece. 11.50 Cotele apelor Dunării. 12.00 Muzică ușoară. 12.10 Recital de operă Constantin Gabor. 12.30 Intîlnire cu melodia populară și interpretul preferat. 13.00 Radiojurnal. 13.10 Avanpremieră cotidiană. 13.22 Piese pentru clavecin de Francois Couperin. 13.30 Radiodivertisment muzical. 16.00 Radiojurnal. Buletin meteo-rutier. 17.00 Știință, tehnică, fantezie. 17.30 Muzică populară. 18.00 Orele serii. 20.00 Tableta de seară. 20.05 Zece melodii preferate. 20.40 Bijuterii muzicale. 20.55 Știința la zi. 21.00 Romanțe cu Alla Baianova și Nicu Stoenescu. 21.25 P.C.R. — 50. Consemnări de Gheorghe Dolgu. 21.30 Revista șlagărelor. 22.00 Radiojurnal. Buletin meteorologic. Sport. 22.30 Muzică de dans. 22.55 Moment poetic. Versuri dedicate Unirii. 23.00 Expres melodii. 6.03—6.00 Estrada nocturnă. SPECTACOL DE REVISTĂ Astăzi, în sala Teatrului de Nord, la orele 17 și 20, Teatrul de revistă din Pitești prezintă spectacole cu comedia muzicală „Acceleratul 402". UZINA DE REPARAȚII AUTO SATU MARE strada Karl Marx DESCHIDE UN CURS DE CALIFICARE de scurtă durată în meseriile: STRUNGARI, FREZORI, RECTIFICATORI. Se pot înscrie candidați cu stagiul militar satisfăcut, pînă la vîrsta de 30 de ani, din orașul Satu Mare și din localitățile învecinate pînă la 30 km. Condițiile și formele de înscriere sînt afișate la poarta uzinei. Informații suplimentare la biroul personal, telefon 11341. Oficiul de construire a locuințelor proprietate personală Satu Mare angajează de urgență: TEHNICIAN sau TEHNICIAN PRINCIPAL CONSTRUCTOR Condiții de salarizare, conform H.C.M. 914/1968. Informatii suplimentare se pot primi la sediul O.C.L.P.P., Piața Libertății nr. 23, telefon 1.28.38, I.C.I.P. PITEȘTI Șantier ORADEA, lot SATU MARE Str. Depozitelor, telefon 13300 ANGAJEAZA: pentru șantierul Satu Mare și Baia Mare, maistru constructor sudori zidari dulgheri muncitori necalificați Pentru șantierul Craidorolț: maistru constructor Condițiile de angajare conform H.C.M. 914/1968. Cei din Satu Mare pot obține relații suplimentare la adresa de mai sus. Cei din județul Maramureș se vor adresa la depozitul de produse petroliere din B-dul București, Baia Mare.