Cronica Sătmăreană, octombrie-decembrie 1971 (Anul 4, nr. 1122-1200)

1971-10-01 / No. 1122

_________ __ V PROLETARI PIN TOATE ȚĂRILE; Ш [UNK]П-VĂ! Щ [UNK] ★ Nr. 1122 (1861) Aisal IV (XI) Vineri 1 octombrie 1971 4 pag. — 30 bani Vizita de lucru a NICOLAE CEJ) în unități școlare In cursul dimineții de joi, 30 septembrie, totlpreună cu tovarășii Dumitru Popa, Leonte Răutu,l tinescu, Miu Dobrescu, a vizitat școli elementare, 1 generală, de specialitate și tehnice din Capitală. In această vizită de lucru, conducătorii de pat Mircea Malița, ministrul învățămîntului, Dan Mail U.T.C., ministru pentru problemele tineretului, ăi ■t______liști din rețeaua învățămîntului de toate gradele* d Lucrările plenarei largite - .............. ■ [UNK] [UNK]—— — 11 in1 11 -----------------a Comitetului județean de partid Ieri, a avut loc plenara lărgită a Comitetului județean Satu Mare al P.G.R., consacrată dezbaterii vastului program de îmbunătățire a muncii politico-ideologice, de educare marxist-leninistă a comuniștilor, a tuturor muncii, elaborat de oamenilor conducerea superioară a partidului nostru, la propunerea și din inițiativa tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU. La lucrările plenarei au participat membrii și membrii supleanți ai Comitetului județean de partid, membrii comisiei de revizie, vechi membri ai P.C.R., cadre cu munci de răspundere din economie, organizațiile de masă și obștești, activiști de partid și de stat, secretari ai comitetelor municipal, orășenești și comunale de partid, președinți ai comitetelor executive ale consiliilor populare comunale, lectori ai Comitetului județean de partid, profesori, medici, artiști, alte cadre cu răspunderi în domeniul muncii de propagandă și cultural-educative. La lucrările plenarei a fost prezent tovarășul VASILE PATILINEȚ, membru al Comitetului Executiv și secretar al C.C. al P.C.R. In cadrul ordinii de zi, tovarășul Iosif UGLAR, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., primsecretar al Comitetului județean Satu Mare al P.C.R., prezentat un amplu Raport al a Biroului Comitetului județean de partid cu privire la activitatea in domeniul ideologiei și al muncii politico-educative și sarcinile ce revin organelor și organizațiilor de partid in lumina programului de educație comunistă inițiat de tovarășul Nicolae Ceaușescu. Textul prescurtat al sportului se publică în numărul de azi al ziarului. Pe marginea Raportului prezentat și a proiectului progra(Continuare in pag. a 3-a) RAPORT al Biroului Comitetului județean de partid prezentat de tovarășul IOSIF UGLAR Text prescurtat — Tovarăși. Plenara lărgită cu activul Comitetului nostru județean este a chemată azi să dezbată, in spiritul unei înalte exigențe partinice — în baza Propunerilor de măsuri elaborate de tovarășul Nicolae Ceaușescu și adoptate de Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R., precum și a expunerii secretarului general al partidului la consfătuirea de lucru cu activul de partid din domeniul ideologiei și al muncii politice și cultural-educative — probleme de excepțională însemnătate. Ele privesc răspunderea organelor și organizațiilor de partid pentru ridicarea nivelului muncii politico-ideologice și culturaleducative, organic legate de îmbunătățirea activității generale a partidului, de creșterea continuă a rolului său conducător și organizator în opera de făurire a societății socialiste multilateral dezvoltate. După ce se relevă victoriile istorice obținute de poporul nostru, sub conducerea încercată a partidului, în anii construcției socialismului — și pe această bază, succesele în dezvoltarea economico-socială a meleagurilor sătmărene — în Raport se subliniază că documentul de partid programatic aflat în dezbatere nu se datorește unei situații conjuncturale sau unor dificultăți deosebite, ci vizează ridicarea muncii ideologice și politico-educative la nivelul sarcinilor noii etape constructive în care a pășit țara noastră după cel de-al X-lea Congres al partidului. In continuare, în Raport arată: Formulînd cu precizie științifică conținutul și obiectivele fundamentale ale societății socialiste multilateral dezvoltate in țara noastră, Congresul al X-lea al partidului a subliniat marea însemnătate a muncii ideologice care decurge tocmai din creșterea rolului factorului subiectiv, al conștiinței socialiste. Deși documentele de au oferit o orientare clară partid în ce privește liniile directoare ale activității politice, ideologice, de educație comunistă și culturală, munca practică a organelor și organizațiilor de partid în acest domeniu a prezentat o seamă de neajunsuri. Propunerile de măsuri adoptate de Comitetul Executiv fundamentează necesitatea lichidării acestor lipsuri ca o condiție indispensabilă a mersului înainte al societății noastre. Nivelul la care se află în prezent societatea noastră impune ridicarea pe o treaptă mai înaltă a pregătirii cultural-științifice, profesionale a tuturor oamenilor muncii, paralel cu dezvoltarea conștiinței lor politice și morale. Este evident pentru oricine cît de păgubitoare sunt pentru societatea noastră atitudinile necorespunzătoare față de muncă și față de avutul obștesc, indisciplina, nepriceperea, superficialitatea, tendințele de căpătuială și parazitism. Asemenea deficiențe de comportament nu au nimic cu spiritul socialismului, comun ele apar ca niște rămășițe ale conștiinței vechi, ale atitudinilor și deprinderilor generate de aceasta. Fără îndoială că asemenea rămășițe ale vechiului în modul de a gîndi și acționa al oamenilor, planul au un efect negativ și pe economic, nefolosirea întregului determinând potențial creator de care dispune societatea. O seamă de aspecte ale indisciplinei de producție și în muncă au repercusiuni negative în buna organizare a producției, aprovizionării tehnico-materiale, asigurării documentațiilor de execuție etc. Din astfel de cauze, în semestrul I, la întreprinderea Crasna Cărei s-au înregistrat indici necorespunzători privind utilizarea fondului de timp al utilajelor, care au fost de 65 la sută în secțiile de bază și 35 la sută în cele auxiliare. Un fenomen care atestă unii oameni o atitudine sub celorințele pe care le ridică responsabilitatea în muncă în condițiile socialismului victorios îl constituie persistența absențelor nemotivate, a învoirilor și mediilor fără salar. Se naște conîn mod firesc întrebarea: cît de eficient a acționat munca noastră de formare și dezvoltare a conștiinței socialiste în rîndul unor astfel de lucrători, atunci cînd dinamica reducerii pierderilor de producție din cauza absențelor nemotivate continuă să fie nesatisfăcătoare atît în unitățile C.E.I.S. cît și în alte întreprinderi. Analiza stării de lucruri din întreprinderi, în spiritul exigențelor impuse de programul elaborat de tovarășul Nicolae Ceaușescu, relevă și alte aspecte negative care nu au făcut obiectul tirului concentric din partea factorilor de educație și influențare. Intîlnim, încă, destul de frecvent, cazuri de pasivitate față de problemele producției, tendințe de chiul, de asemenea, neglijenți față de utilaje și alte bunuri, risipitori, lucrători care nu-și îndeplinesc sistematic sarcinile de plan pentru că nu se preocupă de perfecționarea lor profesională, voiajori permanenți de la un loc de muncă la altul și de la o întreprindere la alta, oameni care consideră că numai societatea are obligații față de ei și nu și invers. O privire mai de ansamblu are Continuare in pag. a 3-a) se COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN, TOVARĂȘULUI NICOLAE CEAUȘESCU BUCUREȘTI MULT STIMATE TOVARĂȘE CEAUȘESCU. Participanții la plenara lărgită a Comitetului județean de partid Satu Mare consacrată dezbaterii excepționalului program de măsuri privind perfecționarea activității politicoideologice, de educare marxist-leninistă a membrilor de partid a tuturor oamenilor muncii, își îndreaptă cu dragoste și deosebită recunoștință gîndurile spre dumneavoastră, iubite tovarășe secretar general, exprimînd, și cu acest prilej, stima, prețuirea pe care o dau comuniștii, toți locuitorii județului — români, maghiari și de alte naționalități — activității neobosite pe care o desfășurau în fruntea partidului și a statului nostru pentru înflorirea și prosperitatea patriei noastre socialiste. Programul educației comuniste a poporului inițiat de dumneavoastră, prețioasele indicații cuprinse în expunerea prezentată la consfătuirea de lucru a activului de partid din domeniul propagandei, reprezintă expresia celei mai înalte responsabilități partinice revoluționare față de desfășurarea construcției socialiste, față de necesitatea ridicării României pe cele mai înalte culmi ale progresului și civilizației, prefigurînd, totodată, direcțiile principale ale făuririi omului de tip nou, manifestarea plenară a personalității umane. Sintetizând dezbaterile din adunările generale deschise ale organizațiilor de partid din județ, simțămintele cu care toți oamenii muncii au primit acest document de o covîrșitoare importanță practică și teoretică. Plenara Comitetului județean de partid — desfășurată într-un climat de înaltă principialitate comunistă, combativitate și intransigență revoluționară a dat glas aprobării unanime, adeziunii totale și atașamentului fierbinte față de prevederile sale, adoptând, în scopul infăptuirii lor, un cuprinzător plan de măsuri. Conștienți de faptul că realizarea importantelor obiective care stau în fața partidului și poporului nostru în procesul de edificare a societății socialiste multilateral dezvoltate, incumbă creșterea combativității revoluționare, perfecționarea activității politico-ideologice și cultural-educative, ne angajăm să acționăm pentru întărirea continuă a rolului conducător al partidului în toate domeniile activității economice, politice și sociale pentru sporirea exigenței organelor și organizațiilor de partid tn îndrumarea întregii munci de formare a conștiinței socialiste, a capacității lor de a mobiliza — eficient și operativ — oamenii muncii în Înfăptuirea sarcinilor trasate de partid. O atenție deosebită vom acorda educării comuniste a tineretului, îndrumînd organizațiile U.T.C. să cultive dragosteaață de partid și patrie, față de idealurile revoluționare ale poporului nostru, față de muncă și obiectivele majore ale societății noastre, la a cărei perfecționare trebuie să contribuie și ei. Vom urmări cu perseverență ca întreaga muncă politicoideologică și cultural-educativă de pe cuprinsul județului să fie orientată în așa fel nicit să contribuie nemijlocit la transformarea fiecărui comunist, a fiecărui cetățean într-un militant activ și intransigent pentru Înfăptuirea programului de educație comunistă, a mărețelor obiective ale actualului cincinal, pentru a fi un luptător hotărît împotriva a tot ceea ce ar putea impieta asupra mersului victorios înainte al societății noastre socialiste. Urmind exemplul dv. de eminent revoluționar marxistleninist și Înflăcărat patriot, de strălucită pildă de intransigență, devotament și abnegație cu care luptătorul comunist slujește idealurile nobile ale poporului său, vă încredințăm, stimate tovarășe Ceaușescu, că organizația noastră județeană, toți oamenii muncii de pe meleagurile sătmărene, — strîns uniți în jurul partidului, a conducerii sale încercate, vor depune toată străduința, neprecupețind nici un efort pentru a contribui la înfăptuirea exemplară a hotărîrilor Congresului al X-lea, a programului însuflețitor de construire a socialismului în patria noastră. PLENARA ACTIVULUI COMITETULUI JUDEȚEAN DE PARTID SATU MARE lui Escur Capitală ^^Nicolae Ceaușescu, împrortec, Miron Constanesionale, licee de cultură și de stat au fost însoțiți de 1 an, prim-secretar al C.C. al cadre de conducere și speciale activiști de partid și de stat. Prezența secretarului general în școli de diferite profiluri, acum, la începutul noului an de studiu, reprezintă încă o mărturie a prețuirii acordate școlii și slujitorilor ei de partidul și statul nostru, a grijii permanente pentru dezvoltarea și perfecționarea învățămîntului, căruia s-a încredințat înalta misiune de a educa tînăra generație, de a o forma pentru muncă și viață, în spiritul nobilelor idealuri ale socialismului. S-a integrat organic în viața fiecărui cetățean, ca o manifestare adînc grăitoare a democratismului orînduirii socialiste, a legăturilor ce unesc atît de trainic poporul și partidul, prezența aproape cotidiană tovarășului Nicolae Ceaușescu, a a celorlalți conducători de partid și de stat în mijlocul unor colective de muncă din toate domeniile de activitate. Ceea ce ne-am obișnuit să definim stilul de lucru al secretarului general, semnifică în esență preocuparea sa statornică de a analiza la fața locului modul în care se transpun în viață hotărîrile Congresului al X-lea, de a se sfătui permanent cu făuritori de bunuri materiale și într-un dialog fructuos, spirituale să deschidă noi orizonturi, menit noi perspective mersului nostru înainte, pe calea făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate. In această lumină se înscrie și vizita de lucru de ieri, prilej de a constata realizările dobîndite în îndeplinirea indicației privind legarea învățămîntului de viață, de producție, prin activitatea atelierelor-școală, prin transformarea întregii rețele de școli in adevărate amfiteatre ale muncii și de a adopta măsurile care să dezvolte, pe planuri superioare, aceste realități. Cu atît mai mult, cu cît în acest an de învățămînt s-a hotărît, de către Secretariatul C.C. al P.C.R., ca școlile, de pe întreaga filieră, să beneficieze de sprijinul concret și direct al unităților productive — din industrie, agricultură, cooperația de consum și meșteșugărească, care au sarcina să înzestreze atelierele din școli cu mașini, utilaje, aparate, scule și să asigure în același timp asistența tehnică de specialitași te. Iată, așadar, ce vast și generos cîmp de activitate se deschide în fața învățămîntului nostru, pentru ca școlile și liceele să educe tineretul în spiritul muncii, să-l deprindă să lucreze în orice domeniu, să-l facă să înțeleagă că orice activitate folositoare societății este o muncă de onoare. Vizita conducătorilor de partid și de stat începe la Liceul industrial energetic din șoseaua Giurgiului. După cum se știe, aceste școli de specialitate au un rol bine definit în sistemul nostru de învățămînt post-general, ca principală sursă de cadre cu pregătire medie pentru toate ramurile economiei naționale. Specificul lor — obținerea de către tineri a unei calificări profesionale concrete, concomitent cu diploma de bacalaureat — se bucură de o largă apreciere și adeziune din partea acestora, fapt dovedit și de participarea lor în număr din ce în ce mai mare la concursul de admitere. Activitatea primei promoții de absolvenți ai liceelor de specialitate, care din vara aceasta lucrează în producție, dovedește din plin eficacitatea acestei forme de învățămînt. La intrarea în clădirea liceului, tovarășul Nicolae Ceaușescu este întimpinat de ministrul energiei electrice, Octavian Groza, de cadrele didactice și de un mare număr de elevi, care oferă flori, aclamă cu entuziasm. Pe o mare pancartă desfășurată pe frontispiciul clădirii, se află urarea: „Bine ați venit în mijlocul nostru, iubite tovarășe Ceaușescu". Directorul liceului prof. Alexandru Moșu, înfățișează oaspeților unele aspecte din activitatea instituției pe care o conduce. El arată că în prezent un liceu învață, la cursurile de zi și serale, 763 de elevi, pregătindu-se să devină muncitori și tehnicieni cu înaltă calificare în sectoarele termo și electroenergetic. Prima promoție care a absolvit anul trecut se află în producție, în unități de specialitate, printre care întreprinderea „Energoreparații“, diverse centrale electrice, dovedind pricepere și competență în muncă. Se arată, de asemenea, că 16 absolvenți au intrat în instituții de învățămînt superior pentru a deveni ingineri și subingineri. Sunt vizitate apoi ateliereleșcoală, laboratoarele și cabinetele tehnice ale liceului, înzestrate cu utilaje realizate de întreprinderea „Energomontaj“, care patronează această școală, precum și prin autodotare, prin confecționarea în școală a unor instalații necesare practicii elevilor, economisindu-se peste 300.000 lei. Elevii își desfășoară activitatea sub îndrumarea calificată a cadrelor didactice, a unor ingineri și tehnicieni care lucrează nemijlocit în producție. Cei din ultimele clase își desăvîrșesc meseria aleasă în întreprinderile unde vor lucra după absolvire, în felul acesta putind să cunoască mai bine procesul tehnologic. Vorbind despre perspectiva dezvoltării bazei tehnice pentru practica elevilor, directorul școlii informează pe oaspeți că se află în construcție un poligon termo și electroenergetic de cea mai mare necesitate pentru instruirea de specialitate a elevilor. Conducătorii de partid și de stat se interesează în vizita prin atelierele-școală la ce lucrează elevii. Se arată că există un plan de activitate bine întocmit pe baza căruia se execută o serie de piese solicitate de unitățile productive; se bobinează rotoare de motor, se face revizia unor agregate și armături de specialitate, se execută plăci pentru turbine. Apreciind realizările obținute, secretarul general al partidului recomandă ca dotarea atelierelor să se facă numai cu mașini și utilaje care funcționează și în întreprinderile de specialitate, pentru ca elevii să dobîndească într-adevăr o calificare superioară, în pas cu cerințele vieții. îmbinarea organică a cunoștințelor de cultură generală cu practica productivă — criteriu fundamental în școlile generale și licee In școlile generale și liceele de cultură generală, noul an de învățămînt a debutat sub noi și promițătoare auspicii. Pregătirea tehnico-productivă, în paralel cu formarea unui orizont cultural larg la elevii din această categorie de școli, este o necesitate ce decurge din realitățile și cerințele vieții, din dezvoltarea impetuoasă a bazei materiale de producție a societății noastre, a științei și tehnicii. Nu se mai poate concepe un învățămînt desprins de ceea ce se cheamă muncă concretă, mijloc de verificare a cunoștințelor teoretice, de lărgire a orizontului de înțelegere a lucrurilor și fenomenelor, de dobîndire de noi deprinderi. Prima unitate de învățămînt din această categorie a fost Liceul „Gheorghe Șincai". Intîlnirea conducătorilor de partid și de stat cu cadrele didactice de aici prilejuiește scurtă discuție asupra istoricului a acestui cunoscut liceu bucureștean, care în anul ce vine va sărbători 80 de ani de existență. Actualele cadre didactice ale liceului, în majoritate tineri pregătiți în anii construcției socialiste în patria noastră, continuă tradiția prestigioșilor dascăli ce au predat în această școală în trecut. Cu dăruire și pasiune ei transmit elevilor cunoștințe temeinice și bogat argumentate, îi educă pe tineri în spiritul patriotismului ardent, al înaltelor idealuri ale socialismului. Conducătorii de partid și de stat, însoțiți de directorul școlii, profesorul Victor Petre, și de profesoara Emilia Ciuraru, secretara Comitetului de partid, vizitează atelierele-școală în ansamblul mijloacelor vntrate instructiv-educative o dată cu începutul anului școlar în curs. Mai întîi, însă, sînt prezentate laboratoarele de fizică și chimie, unde elevii și profesorii se găsesc în prim proces de desfășurare a lecțiilor. laboratoarele sînt bine înzestrate, incit facilitează aprofundarea, pe baza experiențelor, a cunoștințelor predate la cele două discipline. Un interes aparte suscită laboratorul complex audiovizual, destinat îndeosebi bilor străine. Acest însușirii limdotat cu șase cabine laborator, special amenajate, fiecare cu magneto(Continuare în pag. a 4-a)