Cronica Sătmăreană, octombrie-decembrie 1971 (Anul 4, nr. 1122-1200)

1971-12-08 / No. 1180

2 Punctul de informare și documentare a Comitetului comunal de partid Livada — un centru viu al activității politico-educative de masă. Zahana sau berărie ? Cuvîntul Zahana vine din limba turcă și este sinonim cu zalhana, un alt turcism, însemnînd abator. De unde deduc că în noul restaurant cu acest nume, deschis nu de mult în Satu Mare pe str. Ștefan cel Mare, se consumă — sau ar trebui să se consume — îndeosebi preparate speciale din carne. Se pare că intenția inițială „n-a prins", deoarece aici găsești, ca peste tot, numai grătare, șnițel pane și, mai ales, bere. Pentru că localul s-a transformat, încetul cu încetul, într-o banală berărie. Nu o berărie a lipsit municipiului nostru, ci un restaurant cu un profil bine definit, care să îmbogățească gama preparatelor culinare oferite consumatorilor. După cum se vede însă, noul local nu justifică fondurile investite pentru construirea lui. Au dispărut de pe mese, în ultima vreme, și ziarele care făceau plăcute și instructive cele cîteva clipe pînă la apariția ospătărițelor. De asemenea, s-a renunțat la o altă atracție a localului — telefoanele mobile puse la dispoziția clienților. Nu s-a renunțat încă la titlu... E tot „Zahana"! Nu parcați,,. pe trotuare Circulația pe trotuarele din cartierul Carpați este imposibilă. In fiecare după-amiază aceste parcursuri devin locuri de parcare pentru autoturismele unor locatari. Redăm cîteva numere de circulație pentru a fi identificate de posesori și de ... organele de ordine, în vederea cuvenitelor intervenții. Deci: l-SM-402, l-SM-2169, l-SM-1519, l-SM-1654, l-SM-2068. De remarcat că în cartier există trei locuri de parcare, special amenajate, dintre care doar unul este folosit de ... I.J.C. de depozitare a Drept... Ioc materialelor de construcții. Rută în favoarea șoferilor Nu reprezintă pentru nimeni o noutate că neajunsurile din rețeaua transportului public din municipiul Satu Mare sunt departe de a fi rezolvate. A aștepta autobuzul eite o jumătate de oră sau chiar mai mult In direcția Uzinei Unio, de pildă, a devenit o obișnuință curentă. Pentru a acoperi oarecum golurile de pe această rută — „întărite", de altfel, și de numeroasele popasuri în fața barierei de cale ferată — a fost pus în circulație un autobuz pe distanța Centru — Uzina Unio. Numai că autobuzului, din cine știe ce pricină, nu i s-a fixat un orar de parcurs. Mană cerească pentru șoferii respectivi, și-au fixat capăt de linie care la poarta cartierului din vecinătate și, după fiecare cursă (dusîntors) își permit câte 20 de minute pauză. „Nu pot pleca, tovarășe, cu cinci oameni bord, că nu-mi scot benzina" la — a răspuns unul dintre ei la nemulțumirea legitimă a călătorilor. N-avea călători autobuzul, pentru ca aceștia așteptau... în stație. CRONICA SATMAREANÄ Ședință cu profil de cerc literar-concurs Ultima sesiune a cercurilor pedagogice desfășurate recent — și-a propus să urmărească modul în care se educația patriotică realizează prin diferite discipline de învățămînt. In cercul profesorilor de limbă română s-a renunțat la arhiuzitata metodă a prezentării unei lecții model, realizîndu-se o ședință de literar — concurs. Tema cerc a fos prilejuită de comemorarea a 90 de ani de la nașterea poetului ardelean Octavian Goga. Ea a fost realizată de anii IV C, E, H, ai Liceului nr. 2 din Satu Mare. Prezentîndu-se fragmente biografice și din activitatea literară a poetului, presărate cu În cercurile pedagogice recitări, au fost formulate întrebări la care reprezentanții celor 3 clase au dat răspunsuri bine pregătite. Faptul că s-a ajuns la întrebări de baraj certifică minuțioasa ambițioasa pregătire a concușienților. Juriul — format tot din elevi, ajutat de metronom, a apreciat răspunsurile date. Cele mai bune răspunsuri au fost date de anul IV — H — cîștigător al concursului. Strădaniile au fost răsplătite cu premii in cărți. Formula de realizare a sesiunii acestui cerc pedagogic a fost deosebit de utilă. Păcat că, prin absența lor, mulți profesori nu și-au putut adăuga acest element inedit în carnetul experienței pedagogice. SfISÍIINȚA ВЕ [UNK] [UNK]» ,ȘF. REVOLUȚIA [UNK]У [UNK] в [UNK]ЯДто [UNK] П [UNK]йД [UNK]Е [UNK] (Uiți mele date bilografice și economice) Wm* ° »! fit щА !л ..Z ff. tome; Actualitatea enciclopedică; Faptul divers acum 100..de ani; Schițe; Jocuri; Umor a lung tratat demologie secolului XX Almanahul „SFINTEZA" vă oferă o lectură plăcută și utilă in cuprinsul lui veți găsi, printre altele, date geografice, economice, social-culturale despre orașele Satu Mare, Cărei, Negrești-Oaș, Tășnad la rubrica „Ghidul orașelor“. mmяя Duminică de basme la Sîi și Homorodu de Jos Duminică a avut loc la Școala generală din Sîi și Homorodu de Jos prezentări de basme germane, cu concursul profesorului Iosif Friedrich de la Școala generală Petrești, membru în Consiliul județean al oamenilor muncii de naționalitate germană și a secțiilor de limbă germană ale celor două școli. Cu această ocazie au fost prezentate basmele „Scufița roșie", „Hänzel și Greta“, „Motanul încălțat“ și „Croitorul viteaz“. La duminica de basme au participat elevii și cadrele de la secțiile de limbă didactice germană a școlilor amintite, care și-au exprimat dorința ca asemenea întruniri să se organizeze cît mai des. O duminică de basme asemănătoare a avut loc în щmnă cu cîteva săptămîni și la Școala generală din Hodod. штт [UNK] [UNK] [UNK]тт Bili Miercuri 8 decembrie 1971 Memento RADIO 6.00 Muzică și actualități. 6.20 Jurnal agrar. 6.30 Gimnastică. 7.00 Radiojurnal. Buletin meteo-rutier. Sport. 7.45 Sfatul medicului. 8.00 Sumarul presei. 8.08 Matineu muzical. — duete vesele din operete. 8.25 Moment poetic. 8.30 La microfon, melodia preferată. 9.00 Buletin de știri. 9.03 La microfon, melodia preferată (continuare). 9.30 Odă limbii române. 10.00 Buletin de știri. 10.05 De-a lungul Dunării cu cîntec și joc. 10.30 Clubul călătorilor (emisiune pentru tinerii ascultători). 11.00 Buletin de știri. 11.05 Cîntă Caterina Caselli. 11.15 Din țările socialiste. 11.30 Corul Radioteleviziunii dirijat de Aurel Grigoraș. 11.50 Cotele apelor Dunării. 12.00 Discul zilei. Trio Grigoriu. 12.15 Recital de operă Rita Gorj. Intîlnire cu melodia populară 12.30 Interpretul preferat. 13.00 Radioși jurnal. 13.15 Avanpremieră cotidiană. 13.27 Cîntecul e pretutindeni. 14.00 Compozitorul săptămînii — Piotr Ilici Ceaikovski. 14.43 Cîntă Teodosia Vintilescu și Florea Voinicilă. 15.00 Buletin de știri. 15.05 Tribuna radio. 15.25 Pagini vocale și orchestrale din muzica de estradă. 16.00 Radiojurnal, Buletin meteo-rutier. 16.15 Ш Memento__■ Memento И Liberă țară sub soare — cîntece. 16.30 Radiocabinet de informare și documentare. In sprijinul învățămîntului de partid. 16.50 Publicitate radio. 17.00 Antena tineretului. 17.30 Refrene de Grigorie Florian și Titel Popovici 18.00 Orele serii. 20.00 Tableta de seară. 20.05 Zece melodii preferate. 20.40 Romanțe cu Dorina Drăghici. 20 55 Și Unta la zi. 21.00 Revista șlagărelor. 21.30 Pagini din opereta „Cele trei valsuri" de Oscar Straus. 21.45 Din lirica populară. 22.00 Radiojurnal. Buletin meteorologic. Sport. 22.30 Concert de seară. 22.55 Moment poetic. 23.00 Concert de seară (continuare). 24.00 Buletin de știri. 0.03—0.00 Estrada nocturnă. Spectacol muzicalcoregrafic Azi, în sala Teatrului de Nord din Satu Mare, la orele 17 și respectiv 20, Ansamblul artistic „Maramureșul" din Baia Mare, prezintă un spectacol muzical-coregrafic, intitulat „Flori din Maramureș", în care sînt cuprinse cele mai frumoase cîntece și dansuri din repertoriul ansamblului. Sărbătorirea majoratului Ziua de duminică a prilejuit tinerilor liceeni din Cărei, care au trecut granița celor 18 ani, manifestarea curiei de a fi buinvestiți cu demnitatea pe care le-o dă majoratul. In contextul sobru al Intîlnirii acestora cu reprezentanți ai organelor locale de partid și de stat, cu vechi activiști ai partidului, li s-a vorbit acestora despre condițiile minunate de viață, largile posibilități de afirmare, dar și despre îndatoririle pe care le au aceștia răsplătind astfel grija partidului și statului pentru tînăra generație, însoțite de felicitări, celor 206 tineri sărbătoriți, care au pășit în rîndul cetățenilor majori, li s-au înmînat diplome de majorat. Această acțiune s-a desfășurat sub auspiciile Comitetului U.T.C. de la Liceul de cultură generală din Cărei și ale direcțiunii școlii. în Editura tehnică: MATEMATICA ORGANIZĂRII In lucrare este prezentat un ansamblu de modele și metode ale cercetării operaționale, încercîndu-se surprinderea elementelor unificatoare ale acestei discipline: obiectivele, resursele și strategiile. Structura cărții reflectă faptul că problemele organizării se împart în două principale: constituirea secțiuni unui sistem în vederea satisfacerii optime a unor obiective menținerea lui în starea optimimă, de la care încearcă să-l devieze diverși factori. In prima parte se prezintă probleme de optimizare, programe liniare, programe neliniare, programe dinamice, jocuri strategice, programe aleatoare, rețele de transport. Partea a doua este consacrată problemelor de natură statistică, analiza dispersională și factorială, controlul statistic al calității, elemente ale teoriei echipamentului, teoria așteptării, elemente de teoria stocurilor. Autorii își propun nu atît o tratare exhaustivă și riguroasă a metodelor, cît o înfățișare a posibilității practice de a le aplica. Accentul cade pe enunțul metodei, domeniul său de aplicații, pe descrierea principalilor algoritmi și eventual pe ilustrarea lor. Volumul redus al cărții este adecvat scopului ei: acela de a lărgi interesul, de a mări orientarea și de a înfățișa principalele metode ce sunt în curs de a fi cristalizate într-o nouă știință a organizării. Lucrarea se adresează economiștilor, inginerilor, matematicienilor, studenților de institutele economice și tehnicate. Mica publicitate CAUT parteneri pentru construire de casă cu trei nivele, proprietate particulară, in plin centru. Satu Mare, str. Mihai Viteazu nr. 21, ap. L (Urmare din pag. 1).teva clipe se aflau la ușa apartamentului. In casă se află copii mici — auzi o voce de femeie care se apropia de locul incendiului. Cîteva lovituri de umăr in ușa de la intrarea in apartament și Ioan Sălăjan se trezi în an în numele vieții trei. Flăcările îi luminară fața și fuse nevoit să tragă in piept fumul înecăcios. Era nevoit totuși sa intervină. Nu mai simțea arsurile și dogoarea focului. Auzi plinset de copil. Pe cind să pătrundă în rie observă bucătăcorpul inert al unui alt copil. In cîteva secunde cu cei doi copii în brațe se afla pe casa scărilor. Puse în brațele unei femei cele două ființe, spunînd cu hotărîre : — La medic pină nu-i prea tirziu. Se aruncă din nou în care luase vîlvătaia proporții. Incendiul trebuia localizat cu orice preț. In apartament insă se mai găsea încă un copil în fașă așezat Sa în pătucul lui, avîntat din nou în luptă cu flăcările. După căutări îndelungate, cu copilul, stringîndu-l la piept, a ieșit din ghearele necruțătoare ale focului. Ioan Sălăjan avea fața desfigurată, arsuri la mîini. Extenuat spuse unei femei care se afla de față. — Cel mai mic este în pericol. Chemați Salvarea. ... Cîteva claxoane, comenzi scurte și precise. Apoi cunoscutul dangăt strident al clopotelor mașinilor cu pompieri militari treziră în cei prezenți multe speranțe. Erau pompierii militari care nu cunosc opreliști, care nu știu frica. Mișcările ce-i erau dirijate cu lor o precizie de ceasornic. Nici un gest în plus, nici un cuvint de prisos. Doar trîmbele de apă cu presiune care țîșneau din furtunuri zgomot produceau un înfundat. In cîteva minute incendiul a fost localizat, salvîndu-se astfel bunuri materiale și alte apartamente de furia flăcărilor. In jurul blocului 43 din cartierul Someș s-a făcut liniște. Oamenii au plecat fiecare spre casele lor, spre locurile unde aveau de rezolvat treburi familiale sau de serviciu. La spital, omul în alb veghea și depunea eforturi pentru salvarea vieților celor trei copii. Ore în șir medicul de gardă nu s-a mișcat de la căpătîiul celor trei ființe plăpinde. Cu toate eforturile depuse, copilul cel mai mic n-a putut fi salvat. Tatăl, Alexandru Buttyanu și soția Ileana își frîngeau miinile, erau disperați. Regretele au fost insă tîrzii. Din cauza unei un copil neglijente, dar viața și-a pieriat alți doi au suferit arsuri grave. Ioan Sălăjan a făcut însă totul pentru viața copiilor. El a dat dovadă de un înalt umanism, de eroism. Cu sacrificiul vieții sale a salvat alte vieți, pentru că el este un om al zilelor noastre, un om care a acționat in numele vieții. Cinema Miercuri 8 decembrie SATU MARE: Victoria — Ritmuri spaniole (film spaniol, color); Popular — întoarcerea Simțului Luca (film sovietic, color, Cinemascop); CĂRȚI: 23 August — K. O. (film românesc, Popular ~ • Sptijinull pe color); șerif (film american, color); NEGREȘTI-OAȘ: O floare și doi grădinari (seriile I și II, film indian); TAȘNAD: Urmărirea (film american); HALMEU: Ambuscada (film sovietic, cinemascop); SANISLAU: Omul care nu poate fi acuizat (film sovietic, cinemascop); BERVENI: Profesioniștii (film american, color, cinemascop). Televiziune Miercuri 8 decembrie 18.00 — Muzica — emisiune de actualitate muzicală. 18.15 — Mult e dulce și frumoasă. 18.30 — Confruntări. Cum măsurăm eficiența. Schimb de opinii despre indicatorii eficienței economice la nivelul întreprinderii. 18.50 — Gala interpreților. Aurelian Octav Popa intr-un program de muzică preclasică și românească. 19.10 — Tragerea pronoexpres. 19.20 — 1001 de seri : Creionul fermecat — „In șopronul vechi“. 19.30 — Telejurnalul de seară. 20 00 — Cincinalul în acțiune : Jud. Buzău la cotele industrializării. 20.10 — Telecinemateca : „Șeicul alb“. 21.45 — Anchetă Tv : „Procesul unei prejudecăți“. 22.20 — Teleglob : Trei orașe poloneze. Reportaj filmat. 22.40 — Telejurnalul de noapte. 22.50 — Tenis : „Turneul campionilor“. Transmisiune directă de la Paris. „Comori artistice sătmărene“ Sub acest titlu se declanșează în aceste zile ediția a Il-a a Bienalei folclorice județene — manifestare culturală de masă menită să antreneze instituțiile, specialiștii și formațiile culturale de pe cuprinsul județului nostru în valorificarea tezaurului folcloric conservat în bogatele vetre ale plaiurilor sătmărene. Eșalonată pe o perioadă în care nu sînt programate concursuri republicane (decembrie 1971 — aprilie 1972), afectînd intervale de timp corespunzătoare pentru fiecare nivel al desfășurării acțiunii (faze sătești, comunale, intercomunale, zonale și județeană) Bienala din acest an își propune o mai temeinică și consecventă investigare, prezentare și difuzare a valorilor folclorice din perimetrul județului nostru. I.I.S. Ardealul Cărei angajează de urgență UN TEHNICIAN CONSTRUCTOR din raza orașelor Cărei sau Tășnad. Salarizarea se face conform H.C.M. 914/1968. Informații suplimentare se pot primi la serviciul personal al întreprinderii. OIL PRODUSE INDUSTRIALE Satu Mare anunță că » VALABILITATEA facturilor pentru materiale de construcții, emise în anul 1971, expiră la data de 30 decembrie a.c. Posesorii de astfel de facturi mai pot scoate materiale de construcții de la Depozitul de materiale de construcții nr. 26, din strada Uzinei nr. 5, Satu Mare, pînă la data de 30 decembrie a.c. După această dată depozitul nu va mai onora facturile emise în anul 1971. DIRECȚIUNEA