Curentul, septembrie 1936 (Anul 9, nr. 3083-3112)

1936-09-01 / nr. 3083

ANUL IX No. 30854 PAGINI3 LEI Naţionalârăniştii examinează D. N. Titulescu, şef al partidului naţional-ţărănesc ? Situaţia politică ce se crează de pe urma formării noului guvern prezidat de d. Tătărăscu, cu schimbările de fizionomie mai ales cea referitoare la ministerul de externe faţă de guvernul de ieri interesează foarte mult partidul naţional-ţărănesc. Din declaraţiile d-lui Ion Mihalache ce le publicăm mai sus se vede opinia partidului naţional-ţărănesc, faţă de noul guvren, precum şi atitudinea ce va adopta. Fruntşii aflători în Capitală au avut consfătuiri în tot cursul serei și noaptea, târziu în cari s’a discutat dacă e cazul să se manifeste o schimbare de atitudine. Informaţiinile ce deţinem, deşi anterioare constituirii noului guvern, ne permit să anunţăm că o astfel de schimbare nu va avea loc şi că, din contră campania partidului nrațional-ţărănesc va continua cu toată vigoarea. Un fruntaş naţional ţărănist ne spunea aseară că obiectul urmărit cu campania national-țărănistă nu e reprezentat de persoane ci de un sistem, se va înţelege de ce campania va continua şi conchidă, sistemul nu s'a schimbat, iar persoanele prea puţin. Oricum conducerea partidului a hotărît convocarea, pentru ziua de 4 Septembrie a. c. ora 10 dim., la sediul central din Bucureşti, o şedinţă a delegaţiei permanente pentru a se examina situaţia şi decide de măsurile ce sunt de luat. După informaţiunile ce deţinem informaţiuni pe cari la ora când încheem aceste rânduri ne-a fost imposibil să le verificăm, printre chestiunile ce se vor discuta va fi şi una referitoare la d. Titulescu. * Eliberat de răspunderea conducerei politicei noastre externe, d. Titulescu, după cum s’a svonit, se va înapoia în ţară şi va activa In domeniul politicei noastre interne. Cum nu se poate spune că d-sa îşi va forma un partid unele cercuri politice — bazate pe relaţiunile d-sale cu national - ţărăniştii, precum si pa simpatiile de cari se bucură in sânul conducerei voiau să afirme că d. N. Titulescu •se va înscrie in partidul condus de d. Ion Mihalache. O astfel de înscriere, pune în discuţie situaţia ce va ocupa d-sa în rangurile partidului. In legătură cu aceasta, s’a afirmat aseară că unii din fruntaşii naţional-ţărănişti ar avea de gând să-i propună preşedinţia partidului. Evident şi înscrierea şi propunerea au nevoe de confirmare. D. N. TITULESCU Un fioros asasinat pe moşia d-lui Dinu Brâtianu, la Mamaia-Sat CONSTANŢA, 29. — La moşia d-lui Dinu Brătianu dela Mamaia- Sat, s’a săvârşit azi un asasinat înfiorător. Soldatul aviator Sillvestru Ion, voind să schimbe un camarad grănicer ce făcea de pază la poarta principală, l-a descoperit pe acesta mort într’un şanţ plin cu bălării, având numeroase lovituri de cuţit pe corp şi la gât. Dând alarma, au venit imediat câţiva oameni dela moşie, cari s’au pus în urmărirea asasinilor. Graţie destoiniciei soldatului Silivestru Ion, asasinii au fost descoperiţi la câteva sute de metri de locul crimei, dormind în nişte bălării. Ei sunt lucrătorii Donceff Ivan şi Panaitoff Ivan de la Şcoala de tir şi bombardament. După terminarea lucrului, asasinii au consumat o mare cantitate de vin, după care, în stare de ebrietate, s’au întâlnit cu victima în apropierea moşiei d-lui Dinu Brătianu. Din motive cari nu se cunosc, au tăbărât asupra grănicerului şi după ce l-au dezarmat, i-au aplicat numeroase lovituri cu cuţitul. Criminalii au fost arestaţi şi predaţi autorităţilor militare pentru cercetări. D. Dinu Brătianu, care se întorsese din oraş, cu maşina, a fost înştiinţat, şi drept răsplată pentru destoinicia soldatului Sillvestru, a dispus ca acesta să fie imediat lăsat la vatră, dându-i şi o recompensă de 4000 Iei. însărcinatul de afaceri al Franţei la primul ministru Aseară la orele 8 d. Gh. Tatărescu, şeful guvernului a primit, la locuinţa d-sale, pe d. Jean Boncour, însărcinatul de afaceri al Franţei, cu care a avut o lungă întrevedere. Demisia d-lui Sergiu Dimitru D. Sergiu Dimitriu și-a înaintat demisia din postul de secretar general al ministerului de interne. D. Dinu Brătianu la Frankfurt D. Dinu Brătianu șeful partidului liberal a plecat aseară la Frankfurt unde are sofia bolnavă. Arhiducesa Ileana la Bled BELGRAD, 29 (Rador). — Archiducele Anton de Habsburg și Archiducesa Ileana, împreună cu copiii, au sosit la Bled, unde vor fi oaspetii Reginei mame Maria, a Iugoslaviei. Regentul Horthy la Foertschach VIENA, 2g (Rador). — Regentul Horthy a sosit după amiază la ora 18 la Velden, unde a făcut o vizită preşedintelui Miklas, la reşedinţa sa de pe malul lacului Woerth. întrevederea a durat o oră şi jumătate. La ora 17.30, Regentul Horthy şi-a continuat voiajul spre Foertschach, localitate situată deasemeni pe malurile lacului Woerth. Noaptea aceasta Regentul Horthy rămâne la Foertschach. Periclitarea relaţiilor dintre Norvegia şîN.R.S.S. LONDRA 29 (Rador).— Agenţia Renter anunţă din Moscova: Guvernul sovietic a informat guvernul norvegian că prelungirea şederii lui Trotzki în Norvegia ar fi de natură să dăuneze relaţiilor amicale dintre Uniunea Sovietelor şi Norvegia. In jurul neregulilor de la uzinele electrice din Cernăuţi CERNĂUŢI, 29. — Am arătat în corespondenţa noastră de erî că, în urma descoperirii unor nereguli la serviciul de tracţiune de pe lângă uzinele electrice din Cernăuţi, a fost arestat şi predat parchetului, inginerul Tropper, şeful serviciului de tracţiune, învinuit de a fi sustras materiale, în valoare de o jumătate milion de lei. Azi dimineaţă, mandatul de arestare al inginerului Tropper a venit spre confirmare în faţa tribunalului local, alcătuit din d-nii Hrincu, ca preşedinte şi Tarnovschi, ca asesor, iar fotoliul ministerului public fiind ocupat de procuror Vlad. Apărătorii arestatului, d.nii avocați G. Jelertu, S. Pinkensohn și E. Vicol, au cerut punerea în libertate a inginerului Tropper, pe motiv că nu sunt temeri de fugă. In contra acestei propuneri s’a opus d. procuror Vlad, care a cerut confirmrea mandatului de arestare întrucât inginerul Tropper a comis nereguli la o instituție a comunei. După o scurtă deliberare, tribunalul a confirmat mandatul de arestare. Generalul Rydz Smigly a trecut prin Viena •ti? Ce scrie presei franceză VIENA 23 (Rador)— Generalul Rydz Smigly împreună cu persoanele care-l însoţesc în călătoria sa la Paris a sosit la Viena azi dimineaţă la ora 6:30. Inspectorul general al armatei polone a fost salutat la gară de ministrul Poloniei şi personalul legaţiei. După dejun, generalul Rydz Smigly a vizitat oraşul, pe care nu î l mai văzuse de la răsboi* încoace. La ora 14:30, şeful armatei polone şi-a continuat călătoria spre Paris. * VARŞOVIA 29 (Rador). — Agentia Pat transmite: Ziarele continuă să comenteze pe larg călătoria la Paris a generalului Rydz Smigly. Marele cotidian de informaţii „Kurier Codzienny’, constatând că alianţa franco-polonă rămâne intactă şi solidă în mijlocul conspiraţiilor internaţionale schimbăcioase şi trecătoare, declară că această alianţă reprezintă un tot care nu are nevoe de adausuri şi care nu se lasă înglobat în alte combinaţii complicate care se pretind mai largi. Reprezentanţii Franţei vor saluta mâine, spune ziarul, pe reprezentantul Poloniei realmente unită în sentimentele şi tendinţele ei. Oricare ar fi divergenţele de partide care o divizează, naţiunea polonă prezintă un tot solidar şi este strâns unită în jurul armatei, către care se îndreaptă privirile, inimile şi speranţele tuturor polonezilor. Organul opoziţionist de dreapta „A. B. C.” subliniază marea însemnătate a contatului direct dintre şefii celor două armate tocmai într’un moment în care situaţia generală este atât de schimbătoare. Ziarul atrage atenţia asupra diferitelor manifestări îngrijorătoare ce se petrec dincolo de frontiera polono-sovietică. El aminteşte pe de altă parte că Germania continuă politica sa de înarmări. In aceste condiţiuni, închee „A. B. C.”, importanţa unor conversaţii deschise şi pline de francheţe şi de încredere între şefii militari ai celor două ţări aliate este cu atât mai mare. După rechemarea ataşatului militar sovietic de la Londra PARIS 29 (Rador).— Corespondentul Agenţiei Havas transmite din Londra O adevărată groază domneşte în colonia nisă din Londra din calma prezenţei unor reprezentanţi ai poliţiei politice sovietice In capitala Angliei. „Daily Herald”, după ce armă că d. Ozersky, şeful delegaţiei comerciale sovietice aflate la Londra, a fost rechemat, adaugă că d-na Ozersky ar fi dispărut ieri în mod misterios. Ziarul exprimă temerea că ea a fost îmbarcată cu forţa sau prin înşelăciune pe bordul vasului sovietic „Smoîny”, care a sosit la Londra Joi şi pleacă mâine spre Rusia. Autorităţile britanice de emigraţie vor proceda la un examen minuţios al listei pasagerilor acestui vas. * LONDRA 29 (Rador).— Ambasada sovietică desminte ştirile publicate de unele ziare, după care d. Ozersky, şeful delegaţiei comerciale sovietice, ar fi fost revocat din această funcţiune iar d-na Ozersky, ar fi fost îmbarcată cu forţa pe bordul vasului sovietic „Smolny”. U.R.S.S. cere Norvegiei să refuze ospitalitatea lui Trotzki MOSCOVA, 29 (Rador). — Agenţia Tass transmite: Din ordinul guvernului sovietic, ministrul U. R. S. S. în Norvegia, Jakubovici, a prezentat ministrului de Externe al Norvegiei următoarea declaraţie: „La 1 Decembrie 1934, Kirov, membru al comitetului central şi în comitetul partidului şi membru în biroul comitetului executiv central al U. R. S. S. a fost asasinat la Leningrad. Ancheta judiciară a stabilit că asasinatul a fost efectuat de un membru al organizaţiei teroriste care urmărea comiterea de acte teroriste contra membrilor guvernului sovietic, şi a altor personalităţi conducătoare. La sfârşitul lui 1934, acest fapt a fost recunoscut chiar de către asasinul lui Kirov, precum şi de către complicii săi. Ancheta suplimentară şi procesul care a avut loc între 19 şi 23 August 1936 la Moscova, au stabilit că organizaţia teroristă susmenţionată a fost creiată de Trotzki, care este stabilit în momentul de faţă în Norvegia şi care a dat instrucţiuni amănunţite complicilor săi din U. R. S. S., pentru asasinarea conducătorului U. R. S. S. Stalin, a comisarului pentru Apărarea Naţională, Voroşilov, a comisarului pentru Căile de Comunicaţie, Kaganovich a comisarului pentru Industria grea, Ordjonikidze, şi a altor membri ai guvernului şi personalităţi conducătoare In acest scop, Trotzki trimitea în U. R. S. S. din străinătate, agenţi speciali. Toate faptele expuse au fost confirmată în procesul public din August 1936, de toţi complicii şi agenţii lui Trotzki, cari au compărut în faţa tribunalului. Aşa că se poate considera ca stabilit că Trotzki, care locueşte actualmente în Norvegia, este organizatorul și conducătorul actelor teroriste prin care se urmărea asasinarea membrilor guvernului sovietic și conducătorii poporului sovietic. Făcând cunoscute guvernului Norvegiei toate faptele amintite, guvernul sovietic presupune că daca tot refugiu lui Trotzki, organizatorul actelor teroriste, acest fapt va putea aduce atingeri relaţiilor amicale care există între U. R. S. S. şi ar fi în contradicie cu concepţia contimporană despre normele relaţiilor internaţionale. In această privinţă se poate aminti că după asasinarea Regelui Alexandru al Iugoslaviei şi a ministrului de Externe francez Barthou, atitudinea guvernelor faţă de pregătirea pe teritoriile lor a actelor teroriste contra membrilor unor alteguverne a fost examinată de consiliul Societăţii Naţiunilor la 10 Decembrie 1934, constatându-se că membrii Societăţii Naţiunilor au obligaţia de a da ajutor mutual în lupta contra terorismului, ba s-a recunoscut chiar că este de dorit să se încheie în acest scop o convenţie internaţională. Guvernul sovietic speră că guvernul norvegian nu va lipsi să ia măsurile corespunzătoare, pentru a lipsi pe Trotzki de dreptul ulterior de refugiu pe teritoriul norvegian... Alle incidente In Ierusalim IERUSALiM 29 (Rador). Corespondentul Agenţiei Havas anunţă: Un detaşament, de soldaţi britanici a fost, atras astănoapte intr’o cursă de rebelii arabi, pe câmpia Esdrabon, nu departe de Nazaret. Doi soldaţi britanici au fost omorâţi şi alţi trei grav răniţi. întrevederea Goebbels ' Altieri VENEŢIA 29 (Rador).. D. Goebbles, ministrul Propagandei Reichelu, a sosit aici ,azi la ora 12 cu avionul. D. Dino Alvari, ministrul Propagandei italiene, a oferit in onoarea d-lui Goebbels un dejun. Ministrul german va rămâne la Veneţia până Luni. Marţi I SeptanAnii 1808 Director: PAMFIL ŞEICARB REDACŢIA $1 ADMINISTRAŢIA Palatul Nifon str. Doamnei 1» «4L I Redacţia 3-4088, Adamsistrat» 3-4080 TELEFON : Secretariatul şi Provincia . . 5*4080 Cabinetul directoratui . . . 3-4081 ABONAMENTE: cei 700 pe an; 350 pe 6 luni; 200 pe 3 ani; pentru bănci instituţiuni şi administraţii publce : lei 1003 anual; pentru străinătate: lei 1700 pe an ; 900 pa 6 luni; 500 pe 3 luni. Abonamentele Încep la 1 şi 15 ale lunei. Taxa poştală plătită în numerar conford Dir. Generale P. T. T. nr. 55740/929 Politica mediteraniană a d-lui Stoiadinovici BELGRAD, 29 (Rador). — Agenţia Avala anunţă :,. Oficiosul „Samuprava“ de azi reproduce integral un articol apărut în ziarul „Narodny Listy“ din Praga, sub titlul : „Politica mediteraniană şi d. Stoiadinovici". Autorul articolului, care este extrem de documentat şi prin care politica externă a guvernului prezidat de d. Stoiadinovici este judicios analizată, constată mersul situaţiei internaţionale. Sunt examinate astfel raporturile dintre Iugoslavia, Anglia şi Italia, apoi raporturile dintre Iugoslavia şi Anglia. Autorul articolului examinează apoi situaţia Iugoslaviei îa raport cu Franţa şi Anglia, precum şi însemnătatea vizitei făcută de Suveranul Angliei în Iugoslavia. Articolul se termină astfel : „Iugoslavia, sub înţeleaptă conducere a d-lui Stoiadinovici, — care este în acelaş timp un mare om de stat şi un diplomat dintre cei mai pricepuţi, — joacă în bazinul mediteremnian un rol de primul rang". I Naţionaliştii spanioli pregătesc alte atacuri HENDAYE, 29 (Rador).Trimisul special al agenţiei Havas anunţă: Acum se poate afirma că atacul deslănţuit noaptea trecută asupra Imnului, de către naţionalişti n’a provocat nicio schimbare în sectorul Irun. Nu se poate spune dacă comandanţii naţionalişti au oprit ofensiva sau dacă vor încerca o altă tactică. Se remarcă faptul că naţionaliştii au început să sape tranşee. Desigur că naţionaliştii caută să lase timp soldaţilor lor sa se odihnească în aşteptarea întăririlor, pentru a porni la un nou atac asupra Imnului. Se crede că noul atac va fi îndreptat în direcţia localităţii Ventas, situată la 4 km. de Irun. Pe şoseaua care duce la Imn nu se mai văd nici tancuri şi nici automobile înarmate cu mitraliere. Continuă totuşi să se audă împuşcături şi focuri de mitraliere în direcţia muntelui Juriarte. Vasele de răsboi naţionaliste s’au depărtat dela ţărm, aşa că nu se mai văd de pe teritoriul francez.* BURGOS, 29 (Rador). — Trimisul agenţiei Havas transmite : Din cercurile naţionaliste se anunţă că mai multe coloane ale naţionaliştilor înaintează în direcţia localităţii Guadalajara, încercuind Siguenza, a cărei cădere este aşteptată de comandantul naţionaliştilor peste câteva zile. Deasemeni se comunică că trenurile circulă normal pe liniile de la nord şi sud. VECHIUL DRAPEL VA FI RESTABILIT BURGOS, 29 (Rador).— Trimisul special al agenţiei Havas anunţă că Junta Naţională va publica în curând un decret prin care va fi restabilit în toată Spania vechiul drapel spaniol. NAŢIONALIŞTII AU PRIMIT ÎNTĂRIRI DE ARTILERIE HENDAXE 29 (Rador). — Agenţia Reuter anunţă: După o luptă înverşunată, care a ţinut până în zorii zilei, guvernamentalii sunt mai departe stăpâni de fortul San Marcial, unde au rezistat tuturor atacurilor. Se pare că naţionaliştii nu au putut înainta. Azi dimineaţă, la ora 9, domnea un calm desăvârşit. Naţionaliştii primesc însă întăriri, în deosebi artilerie. Încercarea lor de a cuceri Iranul i-a costat atâtea vieţi, încât se pare că ei ar avea intenţia de a bombarda oraşul până ce acesta se va preda. Trei avioane rebele au aruncat azi dimineaţă din nou bombe asupra Imnului. LONDRA 29 (Rddor). — Guvernul britanic a fost informat că gu-' vernele danez, belgian şi turc sunt;r favorabile aplicării propunerilor franceze de neintervenţie în Spania, cum şi creărei urud comitet, care, să asigure schimbul de informaţiuni asupra măsurilor, menite să sprijină această politică. NOUL AMBASADOR AL SOVIETELOR MADRID, 29 (Rador). — Astânoapte a sosit aici d. Marcel Rosenberg, noul Iambasador al Sovietelor la Madrid. * . *'vr. , MOSCOVA, 29 (Rador). — ZL. Marcel Rosenberg, noul ambasador al Uniunii Sovietice la Madrid, a fost până acum subsecretar în se-cretariatul general al Societăţii Naţiunilor. După moartea lui Dowgalewski, fusese pănâ la numirea d-lui Potemkin, însărcinat cu afaceri al Uniunii Sovietelor la Paris.Cu toate că relaţiile diplomatice, între Spania şi Uniunea Sovietelor, au fost reluate de mai mulţi ani, niciun schimb de ambasadori n'a avut loc pânăacum între aceste două țări. Este drept că Lunaciarski fusese numit cândva ambasador, la Madrid dar el nu s’a prezentat niciodată la post. PIERDERILE NU SUNT PREA MARI HENDAYE, 29 (Rador). — Trimisul special al Agenţiei Havas transmite: După informaţiunile pe care le am putut căpăta de la refugiaţii din Spania aparţinând tuturor claselor sociale, am impresia că sacrificiile ţării, în oameni şi bunuri, sunt cu mult mai mici decât se crede în general. După terminarea răsboiului civil, vor fi găsite în viaţă numeroase persoane despre care se crede că sunt moarte şi sunt convins ca nici o societate de asigurare nu va fi ruinată plătind despăgubirile cuvenite proprietarilor păgubiţi de răsboi. Diplomaţii cari au fost în Spania cu diferite prilejuri au întâlnit întâmplător prieteni de ai lor dintre cetăţenii cei mai eminenţi, a căror moarte fusese de mult anunţată „din isvoare demne de încredere", AUSTRIA A ADERAT * LA PACTUL DE NEIN- I TERVENŢIE VIENA, 29 (Rador). — Austria a aderat oficial la pactul de neintervenţie în Spania şi la interdicţia exportului de arme şi material de răsboiu destinate Spaniei. Guvernul federal a confirmat însărcinatului cu afaceri al Franţei adesiunea completă, formală şi explicită a Austriei la propunerea guvernului din Paris de neintervenţie în răsboiul civil din Spania şi de interzicere a livrării de materiale de răsboiu celor doi beligeranţi. Se știe că încă acum zece zile Austria aderase în principiu la propunerea franceză. : IV Deschiderea congresului de horticultura din Cluj CLUJ, 29. Astăzi s’a deschis in localitate congresul general de horticultura, la care au luat parte delegaţi din toata tara. Congresul s’a deschis sub preşedinţia d-lui Cicero Gorciu, secretarul general al ministerului de domenii, care a arătat importanţa horticulturii în ţara noastră. Tn -f-plus timn s’a deschis expoziţia de flori din grădina botanică. Cluj, unde a luat cuvântul d. prof. univ. Al. Borza, conducătorul grădinii botanice, care a arătat înseninătatea expoziţiei. După amiază au continuat desbaterile congresului de horticulturii, în care s’a discutat mai multe rapoarte. "