Curentul, decembrie 1936 (Anul 9, nr. 3174-3202)

1936-12-01 / nr. 3174

MDI IX 3174& PACSIM3 LEI Marţi 1 Decembrie 1936 Director: PAMFIL ŞEICARU REDACŢIA ŞI ADMINISTRAŢIA Palatul Nifon str. Doamnei 1 et. I TELEFONS I Redacţia 3-4088, Administraţia 3-4080 Secretariatul şi Provincia . , 3-4086 Cabinetul directorului...» 3-4084 ABONAMENTE î Lei 700 pe an, 350 pe 6 luni; 200 pe 3 luni; pentru bănci, instituţiuni şi administraţii publice, lei 1000 anual; pentru străinătate, lei 1700 pe an 900 pe 6 luni; 500 pe 3 luni. Abonamentele incep la 1 şi 15 ale lunei. Taxa poştală plătită In numerar cod ord. Dir. Generale P. T. T. nr. 55740/929 Fioros dubla asasinat in Capitală Un student la fizico-chimice îşi ucide părinţii şi după ce le ciopârţeşte cadavrele, le ascunde în două cazane O crimă de o teribilă ferocitate cum numai în romanele sherlok holmesiane se poate întâlni, a fost descoperită Sâmbătă seara în cartierul Griviţei. Un tânăr student, cuprins probabil de un acces de demenţă, şi-a căsăpit părinţii, ascunzându-Ie cadavrele în două cazane. O familie fericită la ultima lună bătrânii Conmic imobil fosta proprietate a lui Alexandru Constantinescu, controlor la calea ferată. Acesta ducea o viată fericită alături de soţia sa Eufrosina şi fiu! său Vasile, student în ultimul an la fizico chimice. In ultimul timp, sotîi Constantinescu urmăreau să-şi căsătorească fiul, iar pe nora lor s’o ţină alături de ei. Absenţe suspecte In ultima lună, bătrânii Constantinescu n’au mai fost văzuţi prin curte de vecini. D-na Comşa, o intimă a casei, care cunoştea amănunţit viaţa soţilor Constantinescu, era nedumerită de absenţa bătrânilor. Intr’una din?zile, oprind pe student în curte d-na Comşa a văzut că tânărul dădea semne de o nervozitate neobişnuită. Intrebându-l unde îi sunt părinţii, studentul a dat răspunsuri evasive, spunând în cele din urmă, că tatăl său fiind în concediu, a plecat cu mama la moşia unui prieten. D-na Comşa, devenind şi mai bănuitoare, a scris direcţiei căilor ferate, cerând să i se comunice daca controlorul Alexandru Constantinescu se află în concediu. Răspunsul a fost că încă de acum o lună contorlorul n’a mai venit la serviciu. O descoperire lugubră dându-și seama că în casa controlorului trebue să se fi petrecut ceva groaznic, mai ales că studentul n‘a mai fost văzut de o săptămână, d-na Comşa a sesizat aseară circa 35 de poliţie. Imediat a sosit la faţa locului Comisarul de serviciu, care a forţat uşa. Pătrunzând în casă, poliţistul a fost izbit de un miros pestilenţial ce venea de undeva din subsol, întreaga locuinţă dădea impresia ca fiind părăsită de luni de zile. Văzând că se află în faţa unei crime, comisarul a anunţat telefonic superiorii. La locul crimei au sosit d-nii chestor Stănescu, procuror Dumitriu, inspector Clonţa, subşeful Siguranţei Capitalei şi comisarul şef Scarlat Haralamb. In pivniţă Reprezentanţii autorităţilor, după ce au trecut prin toate odăile, s-au oprit în bucătărie de unde venea mirosul cadaveric. Exact în mijlocul camerei se afla chepengul pivniţei, încuiat cu două lacăte. Tăind lacătele şi pătrunzând în pivniţă, un spectacol înfiorător se prezentă înaintea ochilor anchetatorilor. Intr’un colţ al pivniţei se aflau două cazane, înalte de 1 metru şi 50, de formă cilindrică, ermetic astupate şi ambalate în pânză. Pe jos şi pe trepte, sub straturi de var şi ipsos, se vedeau pete mari de sânge. Pe capacul unuia din cazane se aflau o pereche de mănuşi medicinale, un cuţit măcelăresc şi o teslă, pătate de sânge. Ridicându-se capacul unui cazan, odată cu ridicarea, un miros irezistibil umplu încăperea, astfel că reprezentanţii autorităţilor au fost nevoiţi să-şi astupe nasul cu batistele. O pânză muiată în asbest era aşezată deasupra cazanului. Când aceasta a fost dată în lături, anchetatorii au văzut un picior de feme© eşit dinăuntru şi bucăţile de var ce acoperea cadavrul. Răsturnându-se cazanul, cadavrul a căzut afară. Acesta complect ciopârţit, era al mamei studentului. In al doilea cazan a fost găsit cadavrul controlorului, care era tot atât de căsăpit. De la prima vedere, anchetatorii şi-au putut da seama că asasinatele au fost săvârşite în urmă cu 25- 10 zii*. ,.Prima întrebare care şi-au pus-o assabotatorii a fost cine ar putea asasinul şi care ar fi mobilul şi par soane care a fost audiată, a fost d-na Blanche Comşa, graţie căreia a fost descoperită crima. Ce declară d-na Comşa „Eram foarte bine cu bătrânii Constantinescu şi cunoşteam toate intenţiile lor. La câteva zile de la absenţa lor, am început să devin bănuitoare. Nu puteam să-mi explic de ce băiatul venea regulat acasă iar în ultimele două săptămâni, era vizitat de o tânără care vorbea stricat româneşte. Duminică după amiază, Vasile a dispărut de acasă. Timp de două zile, tânăra care îl mai vizitase, a venit la mine să se intereseze de student şi de părinţii lui. Când am primit răspunsul de la calea ferată că Alexandru Constantinescu n’a fost învoit şi că lipseşte dela serviciu de o lună, eram sigură că a fost ucis. Atunci am anunţat politia". Deasemeni au mai fost ascultaţi alţi vecini, cari au dat unele relaţii dar fără mare importantă. Cum se crede ca au fost comise crimele Anchetatorii au căutat să-şi facă o idee asupra împrejurărilor în care au fost comise crimele. Nu mai încăpea nici o îndoială din cele declarate de d-na Comşa, că ele au fost săvârşite de student. Acesta având în ultimul timp dese crize de nervi, probabil că el şi-a ucis părinţii într-un acces de demenţă. Probabil că revenind o clipă la luciditate, studentul şi-a dat seama de odiosul fapt şi a dispărut. întreg aparatul poliţienesc a fost convocat noaptea la poliţie şi trimis în urmărirea criminalului. Mai multe echipe de comisari şi agenţi au cutreerat toată noaptea cartierul Griviţa, fără a da de urma fugarului. La ora când închidem ediţia, poliţiştii au operat o arestare. E vorba de o vecină a celor ucişi, care ar fi avut unele legături amoroase cu asasinul. Criminalul, după o fotografie recentă Convenția Strâmtorilor a intrat definitiv in vigoare Monitorul Oficial No. 277, publică următorul comunicat al ministerului regal al afacerilor streine •• „Convenția strâmtorlor, semnată la Montreux la 20 Iulie 1936, a intrat definitiv in vigoare la 9 Noembrie 1936". Profesor sescendat pentru activitate antiromâneasca Ministerul educaţiei naţionale a trimis în judecată disciplinară pentru activitate extraşcolară anti-românească desfăşurată în cadrul societăţilor ungureşti pe profesorul Teres Géza, de la liceul comercial din Satu-Mare. Totodată profesorul vinovat a fost suspendat din învăţământ Sentinţa în procesul intelectualilor comunişti din Iaşi IAŞI 28. Astăzi s’a judecat în continuare la Consiliul de Războiu din localitate, procesul celor 32 tineri intelectuali, studenţi basarabeni, învinuiţi şi trimişi în faţa consiliului pentru actvitate comunistă. S’au perindat numeroşi martori printre care şi tânărul Avram Goldenberg care în anul 1929, a atentat la viaţa d-lui Vaida Voevod. D. col. Arifeanu, a desvoltat un vehement rechizitoriu, după cam au vorbit din partea apărării d-nii avocaţi Constantin Toma secretar general al partidului georgist din ţară, av. Omer Popovici, Rodos şi av. Schruber. Consiliul intrând în deliberare a dat următoarea Sentinţa Au fost condamnaţi la câte 5 ani închisoare în lipsă şi câte 100.000 lei amendă: Auslender Iulius, Avram Davison, Leib Kogan, Fani Strullovici, Clara Grabois şi Puiu Weisman, la câte 1 an şi 6 luni închisoare şi 20.000 lei amendă, loan Coercencu, Ihil Roitman, la 1 an închisoare Oleg Stefanof, la câte 6 luni închisoare, Mihai Nicov, Petre Onefrencu Teodor Redenco şi Alex. Rogojanschi şi la 3 luni închisoare Schetman. Ceilalţi 18 implicaţi în acest proces, au fost achitaţi. * Luni va începe la Consiliul de războiu din Iaşi, un nou senzaţional proces al altor tineri comunişti. Descoperirea unor nereguli la poştă Trei fucţionari desfăceau scrisorile, sustrăgănd bancnotele străine Direcţiunea poştei şi prefectura poliţiei Capitalei, au fost sesizate prin numeroase reclamaţii, în cari se arăta că majoritatea scrisorilor venite din străinătate erau desfăcute în drum spre Capitală. Se ştie că foarte multe persoane din străinătate, trimit rudelor din România, bancnote în plicuri cu scrisori. Cu anchetarea acestor nereguli a fost însărcinat de comisar şef Ştefan Stroescu, de la poliţia judiciară. După ample cercetări făcute în serviciul de cartare al poştei, poliţistul a putut stabili că sustragerea banilor se face în vagoanele ambulantă, în timpul curselor trenurilor. Arestările Bănuind că sustragerea bancnotelor din plicuri este făcută de o bandă bine organizată, poliţistul s’a pus în urmărirea funcţionarului poştal Ion Dumitrescu, din strada General Lambru, asupra căruia cădeau bănuelile. Sâmbătă dim. Dumitrescu a fost observat la Bursa Neagră, din pasagiul „Macca“ că voia să schimbe o bancnotă de 10 lire sterline. Arestat şi supus unui interogatoriu, Dumitrescu a făcut mărturisiri, arătând că complicii săi sunt Florian Conovici, str. Stoian şi Barbu şi Nicolae I. Cristescu, din calea Griviţei 392. Aceştia doi din urmă au fost arestaţi şi confruntaţi cu complicele lor. S-a stabilit că de mai mulţi ani, cei trei funcţionari poştali, în timp ce însoţeau vagoanele ambulanţe, desfăceau plicurile venite din străinătate şi sustrăgeau bancnotele. Cercetările sunt în curs spre a se stabili ce sume au sustras cei trei incorect funcţionari. Întrunirea Ligii antirevizioniste Marţi 1 Decembrie Liga antirevizionistă de sub preşedinţia d-lui Stelian Popescu, va ţine o întrunire cu ocazia comemorărei Unirei Ardealului. Străin?" expulzaţi Printre aceştia sunt şi doi călugări stilişti greci in cursul săptămânii dela 21—SS Noembrie a. c. au sosit în Capitală 133 supuşi străini si au plecat in total 2?0 Tot in cursul săptămânii dela 21— 28 Noembrie a. c. Serv. Controlul Străinilor de pe lângă Prefectura Poliţiei Municipiului Bucureşti, a obligat să părăsească ţara pe următorii străini: Widiean Balint EUsabet, Ivanqf Ditcheff Ivan( Katz Ottof Papst Karl, Afenda Natalia, Bateschof Gh. loanj Brand Caro, Mews Frederick, Balint losemina, Vanijn Melchior, Starek Malvina, Vogt loseft Lindmanschi Maria. Si a trecut peste frontieră pe străinul Krux Iosef şi călugării stilişi greci Lupaşcu Antoniu şi Grip Nil. Vaporul „Polonia’ In reparaţie la Atena CONSTANTA. 28. — Suntem autorizaţi de agenţia de vapoare Gdynia America Linie să desmintim ştirea ce circulă în localitate că vaporul „Polonia“ va fi retras din cursă. Vaporul, momentan se află andocat în şantierele dopurilor din Pireu pentru renovare și amenajări. Cursele regulate de pasageri și mărfuri Constanta—Haifa vor fi reluate după terminarea lucrărilor. Arestarea unei bande de răufăcători minori Pe ziua de eri, organele poliţieneşti, prin d. comisar-şef Tural, au reuşit să facă o faimoasă cantură. E vorba de arestarea unei bande de răufăcători minori, cari au săvârşit peste 30 de furturi prin spargeri. Banda era compusă din: A. Rubin, din calea Văcăreşti, I. Kainer, din strada Lânăriei 20 şi Mauriciu Schwartz, din strada Vulturi 13. La interogatoriul ce ţi s-au hiat, micii tâlhari şi-au recunoscut isprăvile, arătând că au furat pentru a face rost de bani, deoarece fiecare din el avea câte o amantă. Făcăndu-se percheziţii la locuinţele hoţilor, s-au găsit mai multe obiecte de valoare, cari au fost aduse la poliţie, urmând să fie restituite păgubaşilor. 1 . ,-^mmsF' te- -**• a-ass ■ vizita regeatului Horthy Italia, Austria şi Ungaria sunt anticomuniste ROMA 28 (Rador). — Corespondentul Agenţiei Havas transmite: In declaraţiile pe care le-a făcut presei italiene, d. de Kanya, ministrul de afaceri strane al Ungariei, după ce a subliniat importanţa vizitei Regentului Horthy la Roma, a declarat următoarei® cu privire la acţiunea anticomunistă: BUDAPESTA 28 (Rador). —D de Kanya, ministrul Afacerilor Străine al Ungariei, a făcut următoarele declaraţii trimisului special al ziarului „Pesti Napló” la Roma, în legătură cu vizita Regentului Horthy şi a oamenilor de stat unguri. Vizita a avut o mare importanţă. Ea a arătat în primul rând că statele semnatare ale protocolurilor de la Roma au ales o cale dreaptă pentru a-şi atinge scopul politic care este pacea pe baza dreptăţii. De mai mult de zece ani, am dovedit că voim să slujim şi să menţinem această pace chiar cu sacrificii şi dorim sincer ca ea să fie salvată pentru mulţi ani de acum înainte. Deasemeni dorim ca chestiunea bazinului dunărean ei poată fi rea,Atitudinea guvernelor europene, după semnarea acordului dintre Germania şi Japonia, nu se poate prevedea. Dar nu trebue să se uite că Italia, Austria ?» Ungaria sunt deasemeni anticomuniste. „Noi suntem şi vom fi totdeauna graa să combatem pe comunişti”, zolvată paşnic prin concilierea intereselor reciproce şi fără nici o atingere a intereselor celorlalte state. Pe de altă parte, d. Daranyi, preşedintele consiliului de miniştri a declarat că în cursul acestor negocieri au fost discutate toate chestiunile actuale, atât în domeniul politicei de amiciţie italoungară, care a fost din nou întărită, cât şi în domeniul economic. * BUDAPESTA 28 (Rador). — Corespondentul Agenţiei Ştefani anunţă că cei 2600 studenţi unguri ai Universităţii din Szelesfehervar au trimes fiecare câte o scrisoare d-lui Mussolini, exprimăndu-şi recunoştinţa pentru ajutorul dat Ungariei. . Aproape toate scrisorile sunt redactați in Urnia italiană. D-nii Daranj și Iie Kanya despre vizita la Roma Aviaţia naţionalistă bombardează porturile Spaniei marxiste ! La Madrid situaţia e staţionară RABAT 28 (Rador). — Corespondentul Agenţiei Havas telegrafiază: Postul de radio Jerez de la Frontera anunţă: Pe frontul de nord, divizia a cincea a avut o uşoară ciocnire cu inamicul in apropiere de Alcubiere. Inamicul a încercat să atace în sectorul Jaca, dar a fost respins cu mari pierderi. In provincia Burgos se semnalează ușoare încăerări. Postul de radio Sevilla comunică: In provincia Guipuzcoa se semnalează dueluri de artilerie. In regiunea Asturii, inamicul a încercat un atac între Grado şi Estamplera. Atacul a fost însă respins cu uşurinţă. Naţionaliştii şi-au consolidat poziţiile în acest sector. Aviaţia naţionalistă a bombardat aerodromul Andujar, distrugând un important material aeronautic. Pe frontul de la sud de Madrid, ploile persistente au împiedecat orice nouă operaţie militară. Miliţienii guvernamentali continuă să treacă în rândurile naţionaliştilor. Artileria a avut o uşoară activitate, trăgând asupra bateriilor inamice reperate. Aviaţia naţionalistă a bombardat portul Malaga, lovind mai multe vapoare. Pe două din ele s'au produs explozii. Deasemeni a fost bombardat şi Alicante. Vapoarele din acest port s’au refugiat la Santa Pola. Avioanele naţionaliste au aruncat peste 100 bombe asupra oraşului Santander, pricinuind importante stricăciuni. Trei escadrile de avioane naţionaliste de bombardament au bombardat ieri Malaga. Arsenalul din portul Malaga este în flăcări. UN ATAC REUŞIT AL NAŢIONALIŞTILOR TALAVERA DE LA REINA 28 (Rador). — Corespondentul agenţiei Havas telegrafiază : SAIXT JEUX DE IAIZ 2S (Rador). — Corespondentul Agenţiei Ştefani transmite : Intemeindu-se pe informaţii venite din Madrid, cercurile diplomatice socotesc că efectivele sovietice angajate în apărarea Madridului s'ar ridica la 20.000 oameni. 2500 MILIŢIENI ROŞII UCIŞI ŞI 3000 RĂNIŢI MADRID 28 (Rador). — Corespondentul agenţiei Havas transmite : Câteva obuze au căzut azi la Madrid. De la începutul bombardării capitalei, numărul celor ucişi este evaluat la 2500. Numărul răniţilor pare să fie de trei mii. Pe frontul Sierra, nu se semnalează schimbări importante. In regiunea muntoasă frigul a fost Coloana naţionalistă care operează la hotarul provincilor Toledo şi Ciudad Real, a trimis detaşamente în satele San Martin, Burujon, Cebolta şi Mesager, împrăştiind mai multe unităţi de miliţieni. Naţionaliştii au executat un atac, pornind de la Talavera, ocupând satul Naval Moralejo, situat la 40 kilometri spre sudvest de Taiavera de la Reina, de unde s-a produs în ultima vreme un atac al guvernamentalilor împotriva oraşului Taiavera de la Reina, zilele acestea de 10 grade sub zero. In Guadalajara, trupele guvernamentale şi-au îmbunătăţit poziţiile. Pe malul stâng al fluviului Tage, infanteria guvernamentală a deslănţuit mai multe ofensive. Pe de altă parte, în rândurile guvernamentale se atribue o mare însemnătate acţiunii miliţienilor basci, cari în cursul unui singur atac au pricinuit pierderi ridicându-se la 1500 morţi şi răniţi trupelor naţionaliste. jLi Efectivele sovietice la apărarea Madridului GENERALUL FRANCO Cererea Spaniei comuniste va fi respinsă de Geneva LONDRA, 28 (Rador). — Agenţia Reuter transmite: Este foarte puţin probabil ca cererea Spaniei, de a se convoca consiliul Societăţii Naţiunilor, să fie respinsă. Aceasta este părerea care domneşte în cercurile diplomatice din Londra. In acelaş timp însă se manifestă îndoiala dacă reuniunea va putea avea loc la începutul^ săptămânii viitoare. Se pare că nu s’a luat nici o iniţiativă, de a se fxa Londra ca loc al reuniunii. * LONDRA 28 (Rador). — Agenda Reuter anunţă: Cercurile britanice nu sunt favorabile unei convocări a consiliului Societăţii Naţiunilor care să discute situaţia din Spania, potrivit cererei formulate de guvernul din Valencia. În cercurile britanice se arată că o asemenea reuniune nu ar servi niciun scop util, ba ar putea chiar învenina şi mai mult atmosfera, respondentul agenţiei Havas arală din cercurile politice, în legătură cu propunerea guvernului din Valencia, de a se convoca o sesiune extraordinară a consiliului Societăţii Naţiunilor, că atitudinea Reichului faţă de Madrid a fost definită mai dinainte şi că nu se va schimba. In aceleaşi cercuri se desminte afirmaţia că Germania ar avea de gând să intervină cu flota ei în conflictul din Spania. * ROMA 28 (Rador). — Agenţia Havas anunţă: In cercurile autorizate nu se dă nici -o indicaţie asupra reacţiunii Italiei faţă de apelul guvernului din Valencia la Societatea Naţiunilor, şi atribue acestui gest o valoare relativă. Nimeni nu vorbeşte de plecarea Italiei din Societatea Naţiunilor. Aur spaniol confiscat la frontieră PARIS 28 (Rador). — Grănicerii francezi de la punctul de frontieră franco-spaniolă Perthus au confiscat eri 28 kilograme aur în baie şi în menete, reprezentând un total de 700.000 franci. Aurul a fost confiscat în momentul în care un automobil rechiziţionat de generalitatea Cataloniei şi condus de proprietarul lui, membru al Federaţiei anarhiste iberice, sosea în Franţa, venind din Barcelona, cu acest preţios transport. Aurul a fost consemnat la Banca Franţei, iar spaniolii cari au încercat să-l introducă în Franţa fără autorizaţie au fost daţi în judecată. CONSILIUL SOCIETAŢII NAŢIUNILOR SE VA ÎNTRUNI LA LONDRA GENEVA 28 (Rador). Corespondentul Agnîei Reuter crede a şti că reuniunea consiliului Societăţii Naţiunilor cerută de guvernul din Valencia, dacă se va ţine, se va ţine la Londra Joia viitoare. GERMANIA SI ITALIA PASTREAZA ACEEASI ATITUDINE BERLIN. 28 (Rador). — O»« Voluntari irlandezi pentru Spania LONDRA 28 (Rador). — Un grup de 80 irlandezi s’a îmbarcat astăseară la Liverpool pentru a merge în Spania. Voluntarii irlandezi se vor înrola in detașamentul de voluntari organizat de d. O'Duffy. Irlanda nu recunoaşte pvemul Franco DUBLIN, 28 (Rador). Parlamentul irlandez a respins propunerea d-lui Cosgrave, de a se recunoaşte guvernul Franco. D. de Valera, primul ministru al statului liber irlandez, a declarat că guvernul naţionalist din Burgos va fi recunoscut în ziua când lumea va fi constatat că Spania şi-a regăsit stabilita-,tea. D-sa a adăugat că Germania şi Italia au recunoscut guvernul Franco pentru motive politice evidente. „Cred , a încheiat d. de Valera — tot atât de puţin în teoria fascismului, ca şi în a comunismului”. ♦ Studentî înecaţi în Braziile RIO DE JANEIRO 28 (Rador). — In urma rupere! unui pod, un autobus in care se aflau treizeci studenţi escursionişti a căzut in râul Carandahy din provincia Minas Geraes. « Şapte studenţi s’au înecat, • 1