Curentul, februarie 1938 (Anul 11, nr. 3592-3619)

1938-02-01 / nr. 3592

Marţi 1 Februarie 1938 Curentul SOLDĂM După inventar SOLDĂM LA DEPOZITELE NOTATE MAI JOS, începând de Luni Bl Ianuarie până Sâmblu 5 Februarie incluerii PRETURI SENZAŢIONALE! Ciorapi bărbat. Lei 22,29,39, Ciorapi ,/«SÎbh 49/59,69 Ciorapi d* Doamne Lei 89 NI Cămăşi bărbăteşti n 89, 99,119 Ciorapi Lei 44, 49,59, 69, 79 Ciorapiul Doamneşti- Lei 34,39,49,59 Doamne Chiloţi siluetă şi Chiloţi Chiloţi *• " Deosebit desfacem jachete de damă, pulovere de lână pentru stradă şi sport, bluze de damă, din mătase, combinezoane din jerse de mătase, precum alte diferite piese desortate cu preţuri mult reduse. Asupra tuturor mărfurilor regulate acordăm un rabat de 10%. Rugăm onor clientela a face cumpărăturile dimineaţa pt. a evita aglomeraţia* FABRICA DE CIORAPI $1 TRICOTAJE de damă calitate durabilă 29,32,35 Lei 39,42,49 , 79, 89, 99 Dep. In BUCUREŞTI: B-dul Take Ionescu 1 (Palatul Lido) B-dul Clisabeta 3 Calea Victoriei 50 Cumpăr una sau două maşini Dr. DUMITRU NICOLAE 1, asistent al Clinicei Medicale Măsuri de protecţie aeriană in Anglia LONDRA, 29 (Radar). — Guvernul britanic a decretat măsuri de protecţie aeriene pentru autorităţile locale din Anglia, Ţara Galilor ţi Scoţia. Măsurile intră imediat în vigoare. Chiloţi Lei 99, chiloţiM119, Cămăşi »SSUn 89, Cămăşi •nliXX''m 99, Bluze 99 49, Costume sky 99179, Pantaloni “SSr“ 99 69, Pulovere *•,&“ 99159, PLOEŞTI: Strada Cogălniceanu 19 PITEŞTI: Strada Lipscani 58 Strada Doamnei 10 Str. Sf. Nicolae Şelari 15 Calea Griviţei 153 Strada Şerban Vodă 37 plane No. 12 în bună stare din Cluj , de preferat Marca MAN. Boli interne Ofertele se vor adresa la ziar Raze Röntgen, ultraviolete, Maşină 12 unde scurte. Consultaţii 3—6, Str. Luterani 21 2022 SĂPTĂMÂNA = ALBA = ALBITURI Pânză naturală dela Lei 19 m. Chiffon 70 lat „ „ 24 Indian 90 lat „ „ 26 Chiffon 80 lat „ „ 27 Indian 100 lat „ „ 29 Gradel l-a „ „ 40 Olandă Tosi „ „ 70 Extrafort Tosi. „ „ 76 Dowlas 165 lat „ „ 80 Dowlas 200 lat „ „ 99 ETC. ETC. SCLAVICI București — Strada Lipscani 37 Franck adaus la cafea Maestră grafoloagă Secolului XX Miss Ellen de Str. Spiru Haret No. 7 — Bucureşti Blocul fundul curţii (parter dreapta). Consultaţii 8-1 şi 3-8 seara Tel. 4.52.29 Domni, doamne şi domnişoare, Nu faceţi nici un pas, nu luaţi nici-o hotărâre, până nu consultaţi pe celebra Miss Ellynée, care este dotată de la natură cu un misticism divin. Toate le înţelege şi le tălmăceşte miraculos, fiind o Veritabilă „Claire Voyante”, în orice chestiuni sau dorinţi sociale, ca: stări sentimentale, divorţuri, deprimări sufleteşti, afaceri comerciale, judecaţi, loterii etc Chiar farmecile le desleagă magic, dându-ţi cel mai bun sfat de urmat Este deci în interesul tuturora, a o consulta înainte de orice proect sau acţiune, şi a nu o confunda cu celelalte, fiind superioară tuturora. Corespondenţă în toată ţara şi în străinătate. Trimiteţi la adresa de mai sus, data naşterii. — Răspuns ramburs. 1624 Q0& Nu se ştie insă, câ Guta Ta fâcut aşa Dar tabletai* TOGA Li M vor schimba Togal medicamentul elveţian a carui eficacitate a fost dovedită in tratamentul bolilor reumatice! l/\ FAimACII , SI DROGUERII OFICIUL de TURISM al AUSTRIA din ROMANIA s’a metat pe ziua de 1 Februarie a. c. în Calea Victoriei Nr. 68-70 Palatul General, etaj I, scara II. telef. 4 35.04 ETC. ETC. PROSOAPE De pahare. . . Lei 29 Baie și Pichet. „ 37 Pluşat la... * 47 Creponate. . . „ 52 Pluşat desen . „ 55 Sistem Karlsbad „ 69 Pluşat color la ,f 77 Pluşat color extra „ 99 Pentru trusouri „ 125 Cearceafuri de baie 350 MEDIUM-SPIRITISTA orjustiţia. art tutrantul~3 Stadiul cercetărilor cazului Manevici La parchetul general, sub preşedinţia d-lui procuror general Codin Ştefănescu, a avut loc eri o conferinţă a d-lui prim procuror Al Procop Dumitrescu şi prezidentul Gheorghe Stratulat. S’a discutat stadiul cercetărilor caşului Manevici şi s’au propus eventuale măsuri pentru urgentarea instrucţiei, spre a se ajunge cu un moment mai de vreme la sancţionarea La Direcţiunea Contingentării s’a semnalat, încă sub vechiul regim, traficul ce se făcea de către unii negustori, cari obţineau prin influenţă, autorizaţiuni de import, nu în scopul de a le întrebuinţa personal, ci, pentru trafic. In această situaţiune se află şi Cooperativa „Crişul“. Cu ocazia unei descinderi la biuroul d-lui Andrei Hartmann din bulevardul Domniţei, s-au găsit între alte autorizaţiuni de import ale altor negustori, şi 15 autorizaţii ale numitei cooperative, toate, eliberate numai în decurs de o lună, şi Încredinţate d-lui Hartman, In scopul de a găsi un „finanInterpretând articolul 124 al. I, al legei pentru organizarea învăţământului primar, secţia a 4-a a Curţei de apel, a admis acţiunea în contencios administrativ a d-nei Teodora Uzea, învăţătoare. Admiţând acţiunea, Curtea a decis anularea transferărei reclamantei din înalta Curte de Casaţiune, secţia I, a stabilit o interesantă jurisprudenţă referitor la viciile de consimţământ în materie de adopţiune. Problema de drept care s’a pus a fost următoarea: la judecătoria ocolului II mixt din Roman se făcuse cerere de anularea unui act de împărţeală între doi fraţi, referitor la averea ce rămăsese dela fratele lor, defunct, —pentru motivul că, acea împărţeală va trebui să se facă asupra averii care revine întreagă fiului adoptat de defunct. In apel s’a invocat nulitatea adopţiunii pentru lipsă de consimţământ a părinţilor adoptatului. Tribunalul a respins această excepţiune, motivând că lipsa de consimţământ din partea părinţilor nu poate în nici un caz să fie cauza unei nulităţi relative. înalta Curte de Casaţie însă, a admis recursul, casând hotărârea tribunalului Roman. Probele în procesele trecute de la juraţi la tribunal La secţia I a tribunalului a venit spre judecare procesul intentat contra doctorului E. Weniasz, acuzat de provocare de avort. Acest proces a venit la tribunal prin clasare, pe baza recursului făcut de partea civilă. La Curtea cu juri, doctorul Weniasz fusese absolvit de orice penalitate. In fața tribunalului s’a pus problema reaudierii martorilor cari, la mescrocului traficant — falsificator. Cu atât mai mult chestiunea trebue urgent lămurită, spre a fi cât mai urgent scoşi din corpul medical, acei strecuraţi prin fraudă. In cursul după amiezei, d. prezident Stratulat a audiat la cabinetul său de instrucţie, doi martori noi, urmând ca în cursul săptămânei ce vine, cercetările să capete un ritm mai accelerat. Dator" — cum zice reprezentantul societăţii. Cercetările preliminare pentru descoperirea fondului acestei afaceri, precum şi sancţionarea vinovaţilor, au fost repartizate cabinetului 7 de instrucţie. ★ Un caz aproape similar se cercetează de către d. procuror Demetriu. Firma „Floristella“ a făcut o reclamaţiune, prin care acuză pe un oarecare A. Roller, că a înşelat-o cu suma de 54.000 lei, reprezentând un aconto în scopul vânzării unei autorizaţiuni de import, pe care susnumitul nici nu o avea, comuna Săveni-Ialomiţa in comuna Cenade-Târnava Mică. In sensul textului invocat judecata a avut în vedere faptul că soţul reclamantei avea o funcţie in localitatea din care ea fusese transferată, astfel că această mutare era de natură a o prejudicia, strucţie îşi făcuseră depoziţiunile în scris, iar la juraţi fuseseră audiaţi oral. S’a cerut de către partea civilă, reaudierea acestor martori, iar tribunalul, următor acestei susţineri, a hotărît reaudierea martorilor. Cereri de eliberare respinse — D. consilier Ionel Stănescu, titularul cabinetului 7 de instrucţie, a respins cererile de eliberare ale fraţilor Andrei şi Arpad Şoimuş impliplicaţi în procesul de falsificare a colilor timbrate, ce se vindeau la debitele din Palatul de justtiţie. — Deasemeni, cabinetul 7 de instrucţie a respins cererile de eliberare făcute de Nicolae I. Alexe şi Petre A. Petrescu, cunoscuţi spărgători internaţionale. Despre biroul de „avocatură“ Enrico Ehlrich La cabinetul 2 de instrucţie, a fost audiat avocatul Radu Streitman, consilier juridic(i) al lui Nicu Ehlrich, — ca om de încredere al escrocului Ehlrich, Streitman punea la cale toate manoperile biuroului „Labor", fiind participant la beneficii. Ultraj D. procuror Deleanu a dat rechizitoriu de trimiterea în judecată pentru ultraj, a lui Iacob Bimberg, din Cernăuți str. N. Filipescu 15 şi Heinrich Daniel din str. Cunica Nr. 7. Numiţii sunt învinuiţi în timpul unei călătorii cu trenul, şeful trenului observând că in compartimentul unde dormeau ei lipsesc nişte mânere şi atrăgându-le atenţia asupra acestui lucru, în loc să caute a-şi dovedi nevinovăţia — dacă erau nevinovaţi, — au provocat scandal, fiind necesară intervenţiunea călătorilor pentru aplanarea conflictului. Diverse In faţa secţiei a 8-a a Curţii de Apel Bucureşti, a venit procesul în contencios administrativ intentat împotriva deriziunii de suspendarea d-lui prof. Forţa din învăţământ. După ample desbateri, Curtea de Apel a făcut divergenţă, aşa că acţiunea urmează a se judeca din nou, intr’un complect mărit. — Secţia 5 a tribunalului a condamnat la 1 an închisoare pe Gheorghe Cătună, din str. Rucăr No. 28, pentru motivul că a semnat fals pe o cambie Amza Constantinescu, beneficiara cambiei fiind „Rampa Moldovei“. Cercetarea cazului Şerban Milcoveanu Parchetul a primit ori, de la prefectura poliţiei, dosarul primelor cercetări al cazului d-lui dr. Şerban Milcoveanu, preşedintele societăţei studenţilor în medicină. D. prim procuror Procop Dumitrescu a delegat pe d. procuror Moiseanu cu continuarea cercetărilor. D-sa a audiat, ori chiar, o primă serie de martori cari au asistat la incidentul ce a avut loc la prefectura de poliţie. Investigaţiunile parchetului au rămas să fie continuate Marţi, când urmează să fie audiaţi alţi martori. Condamnaţi pentru furt Secţia I-a a tribunalului a condamnat pe Raymond Blumenfeld la 1 an închisoare, N. Atanasiu la 7 luni şi pe Louis Paullman la 7 luni, pentru furt. încă din anul 1933, numiţii fuseseră trimişi în judecată pentru furturile comise de ei. Cerere de integrare Secţia I a Curţii de apel din Bucureşti, în complect de divergenţă, a amânat pronunţarea pentru data de 3 Februarie a. c., în procesul intentat de d. Romulus Vrăbiescu, — împotriva Operei Române, — numitul — din cauza vârstei înaintate, fusese înlocuit cu tenorul N. Apostolescu. Reclamantul a susţinut că poate fi reintegrat, ţinând seama de calităţile sale artistice, precum şi de faptul că d-sa este întemeietorul soc. „Opera“. Escrocherie Tribunalul secţia 4-a, a condamnat la 1 an închisoare pentru escrocherie, pe: Maria Stelian Ivănescu, Grigore Ţurcan, Constantin C. Sandu, Marin G. Ilie, Ioana G. Iile, şi Petre Căruntu, toţi din comuna Adâncată, judeţul Dâmboviţa. Susnumiţii au fost învinuiţi că au făcut concesiuni petrolifere în favoarea lui Haralamb Radanowsky, pe terenuri pe care nu le aveam în proprietate. Condamnat pentru omor In urma unui sever rechizitor al d-lui procuror Vicol, secţia 5-a a tribunalului a condamnat la 1 an închisoare, 1000 lei amendă şi 20.000 lei despăgubiri civile, pe Lazăr Marin Petrache din comuna Tânganu, pentru motivul că, luându-se la ceartă cu Ion Alecu, scoţând un cuţit şi aplicându-i câteva lovituri, l-a omorît. Sustracţiune de sub sechestru Punându-se sechestru pe averea mobilă a lui Avram Pălărieru din str. Mihail Kogălniceanu No. 19 pentru motivul că nu-şi achitase nişte datorii, numitul Pălărieru a dispărut împreună cu toată mobila pusă sub sechestru. In contra lui, d. procuror Deleanu a dat rechizitoriu de trimitere în judecată. Trafic cu autorizaţii de contingentare Detaşările în învăţământul primar Consimţământul pentru adopţiune Noui obligaţiuni pentru coafori Ministerul sănătăţii a dat o decizie cu următorul text: In scopul înlăturării posibilităţii de transmitere a sifilisului şi boalelor de piele, prin intermediul uneltelor de tuns şi bărbierit, se va impune bărbierilor, coaforilor şi frizerilor, obligaţiunea respectării următoarelor restricţiuni: Spălarea pe mâinni cu apă şi săpun, a lucrătorilor, înainte de a proceda la bărbieritul şi tunsul clienţilor. Spălarea, înainte şi după întrebuinţare, a pensulei de săpunit, şi desinfectarea ei cu un antiseptic apropiat (alcool concentrat, acid feric etc.), înlăturarea complectă a buretelui de spălat pe faţă. Desinfectarea, înainte, în timpul şi după orice bărbierit şi tuns, a bricelor şi maşinelor de tuns (tunzătoarelor mecanice), cum şi a foarfecilor, fie prin imersiune în apă clocotindă, fie prin ştergere cu o soluţie antiseptică (alcool concentrat, acid fenic etc.). Spălarea, înainte şi după întrebuinţare a pieptenilor şi periilor, cu apă şi săpun, şi desinfectarea lor cu o soluţie antiseptică. Spălarea pe faţă a fiecărui ins bărbierit,, cu alcool sau apă de Colonie (pulverizaţiuni), înlăturarea şervetului după fiecare întrebuinţare, spre a fi spălat şi călcat cu fierul fierbinte. Instalaţie de apă în localurile de frizerie şi coafură, şi legătură cu canalul public, iar acolo unde nu există apeduct şi canalizare, se va ţine apa necesară în vase închise cu robinet, care să conţină cel puţin 10 litri de apă Interzicerea scuturări halatelor şi perierii hainelor, în interiorul localurilor de frizerie şi coafură. BLOC ALGIU Cea mai frumoasă poziţie din Capitală B-dul I. C. Brâtianu colţ cu Str. C. A. Rosetti Lucrările începute de vânzare prăvălii, apartamente, mici şi mari garsoniere cu bucătării Confort ultra modern izolaţie contra sgomotului balcoane la toate apartamentele, preţuri convenabile. Informaţiuni la d. C. Algiu, Str. Dr. Saicovici 35 telefon 3.38.49 şi la d. arhitect N. Nădejde Str. C. Negri 37, tel. 4.22.42 LA FARMACII şI DROGUERII TO LAXATIV PURGATIV D. Augustin Tudor, funcţionar C. F. R., din Sibiu, ne trimete câteva rânduri alarmante, rugându-ne să dăm publicităţii numele tuturor angajaţilor minoritari din gara Sibiu. Satisfăcându-i dorinţa, dăm mai jos conţinutul scrisorii d-sale, cuprinzând numele acelora pe care d-sa îi înfierează. Fac serviciu în gara Sibiu un număr de 19 funcţionari consideraţi de d. Augustin Tudor, şovinişti. Fiindcă nu-i punem la îndoială buna credinţă, îi îndeplinim rugămintea. Cei 19 minoritari sunt următorii : Virág E., casier evreu, fugit din Ungaria cetăţean român din luna Noembrie 1937 ; Kessegh S., casier ungur şovinist; Ilyes I. casier, ungur ; Warth P., casier ungur; Toth B., casier ungur; Kalmar A., casier ungur; Vanda A., casier ungur; Blum I., casier, german; Kalman M. impiegat de mişcare, ungur şovinist; Kalman V., casieră unguroaică; Werger A., șef secretariat, ungur; Kurner V. ajutor secretariat, german; Balint Irma, registratura generală, unguroaică; Hirtsch I., registratura generală, evreică; Herman M. telegrafist, german ; Burger S. șef magaziner, sârb maghiarizat; Veres A., ajutor magaziner, ungur; Ivanici, şef secretariat magaziner, sârb maghiarizat ; Barth Alfred, şef economat, german şovinist. Dorinţa noastră ne scrie mai ca toţi aceşti 19 funcţionari să fie mutaţi în Vechiul Regat ca să uite de cei de peste Tisa pe cari zilnic îi admiră chiar în faţa noastră. Pe uşa casierului Kalmar Alex. este vopsit tricolorul unguresc, ceiace dovedeşte afinitatea lui faţă de statul maghiar. dinul publicat în Foaia Oficială C. F. R. nr. 955 (6475). Organele de control sunt rugate a dispune o anchetă pentru elucidarea conflictului din gara Caţa. Eroismul unui frânar Direcţiunea generală C. F. R. a acordat o gratificaţie de 3.000 lei frânarului Curteanu Dumitru din staţia Oradea pentru următorul act de eroism: In ziua de 22 Septembrie 1937, cu prilejul accidentului din staţia Ciucea, frânarul Curteanu Dumitru deşi grav rănit, totuşi in urma ordinului primit din partea şefului de gară, s'a dus la depărtare de 500 m. pentru a acoperi trenul. Acolo, neputând sta in picioare, s’a aşezat jos şi astfel a aşteptat trenul de ajutor ce venea dela Cluj, pe care l-a oprit comunicând mecanicului să înainteze încet până la semnalul unde trebue să oprească, evitând astfel o eventuală nouă nenorocire. Totdeodată ,direcţiunea generală a căilor ferate i-a dat pildă personalului C. F. R. Coiful ceferiştilor Minoritarii din gara Sibiu Un şef de gară abuziv Un fapt care se plasează în afara bunei cuviinţi s’a petrecut pe la mijlocul lunei curente, în gara Caţa. D-na Paraschiva Meşniţă voind să călătorească din staţia Caţa către Timişoara, deşi beneficia de reducere pe calea ferată călătorind cu un sfert de bilet, a fost oprită de d. Guţu Ştefan, şeful gării Caţa, care a refuzat să dea bilet cu reducere, sub pretextul că nu are în regulă carnetul de călătorie. D-na Meşniţă, a solicitat sprijinul conductorilor trenului 3002, care mergea spre Timişoara, care, cercetând cu atenţie carnetul C. F. R., au găsit neîntemeiat refuzul şefului de gară cerându-i să libereze cuvenitul bilet cu reducere. Dar şi de data aceasta , Guţu Ştefan n’a vrut să se dezică dând drum liber trenului. Carnetul rămânând în mâna conductorilor trenului, doamna Meşniţă, a fost nevoită să se urce din mers şi numai printr’o întâmplare fericită, nu a alunecat sub roţile vagonului Cel care ne aduce la cunoştinţă această ştire arată că d. Guţu Ştefan, şeful gării Caţa, se face vinovat de departe d. Augustin Tudor, este abuz de putere contravenind la or 1