Curentul, septembrie 1939 (Anul 12, nr. 4151-4180)

1939-09-01 / nr. 4151

Anglia a răspuns aseară Cancelarului Hitler LONDRA. 30 (Radiopress). — Şedinţa consiliului de miniştri, consacrată exclusiv răspunsului cancelarului Hitler, s'a deschis la ora 11 şi 30. Nu s'a comunicat nimic reprezentanţilor presei despre cuprinsul acestui răspuns; se ştie numai că răspunsul d-lui Hitler cuprinde trei pagini şi jumătate de hârtie fie format ministerial bătute la maşina de scris. După şedinţe guvernului britanic, care s-a terminat la ora 12 şi 05, cuprinsul răspunsului d-lui Hitler a fost comunicat de lordul Halifax ambasadorul Poloniei. Se pare că înainte de a lua vreo decizie, guvernul Marei Britanii va aştepta răspunsul guvernului polon la întrebările puse de lordul Halifax, ambasadorului Poloniei în legătură cu răspunsul cancelarului Hitler. In cercurile oficiale engleze s-a declarat după ridicarea şedinţei cabinetului, că nicio nouă reuniune a guvernului n'u a fost ţinute cu totul în curent fost prevăzută pentru ziua de azi, precum şi nicio dispoziţiune n’a fost luată până acum pentru convocarea anticipată a parlamentului. Rămâne totuşi de la sine înţeles, că parlamentul va putea fi convocat în orice moment, dacă va fi nevoie. Din aceste declaraţii oficiale se deduce că negocierile anglo-germane vor continua şi că în starea lor actuală ar fi necesare unele lămuriri suplimentare, cari vor fi obţinute pe căile diplomatice obişnuite. Deci, pauza între răsboi şi pace continuă. ★ LONDRA 30 (Rador). — La sfârşitul după amiezii de Miercuri nu se constată nicio schimbare aparentă în situaţia internaţională, dar negocierile continuă între Marea Britanie şi Germania. / ţ» Lordul Halifax şi subsecretarii de stat Butler şi Cadogan reuniţi la reşedinţa oficială a primului ministru au lucrat intens la redactarea răspunsului guvernului britanic la ultima notă a cancelarului Hitler. Guvernele Franţei şi Poloniei precum şi guvernul Statelor Unite, acesta din urmă cu titlul de curioasie. La ora 15.30, lordul Halifax a avut o convorbire cu d. Chamberlain. Mai mulţi alţi membri ai guvernului se aflau la începutul după amiezei la primul ministru cu care s-au întreţinut puţin timp. Pe de altă parte se anunţă că şefii partidului laburist şi ai Trade Unionurilor vor păstra zilnic contactul cel mai strâns cu guvernul. La ora 17,30, d. Chamberlain a plecat la palatul regal pentru a fi primit în audiență de Suveran. . . „ " Regele George al Angliei a vizitat ministerul de război și cel al aerului LONDRA, 30 (Rador).— Regele George a făcut astăzi o vizită la ministerul de război și apoi la ministerul aerului. Duce- Vineri I Septembrie 1939 Director: PAMFIL ŞEICARU REDATTA Șl ADMINISTRAŢIA' Strada Belvede r%L\No. 6 n ev PH*lat I nlstratectorului rEIEFO AN ELB Secret Generata«.« Serv Redacţia politic* 1 «0 8f Tipogra Sport Abonamente 543.07.23.8? Rro vinde 140W IM 4« 3 «OM 18«.« I40.8T Secretariatul d convorbiri PwinCurențiP S. A. R. înscria: Registrul Comerțului cu Na 13/939 «Trb. mov. Registrul publicaților. Na 174/938 Taxa poștalS plătitS la numerar conford ttz. Pauza între răsboi şi pace continuă Negocierile anglo-germane n’au adus nicio schimbare aparenta în situaţia internationala integritatea de acum 25 de ani. Cu ce să faci războiul ? Cu credite ? Să ipotechezi o victorie şi aceea extrem de problematică ? Atunci ? Este firească deci participarea Statelor îndepărtate, cu totul în afară de zona ameninţată, fiindcă ruina economică a Europei ar aduce ruina întregei economii mondiale. Or, tocmai această solidaritate va constrânge la o frânare a pornirilor agresive, la o creştere a voinţelor de pace. Dar în afară de aspectul economic, mai este şi unul strict militar. In actuala situaţie a armamentului, puterea armelor impune oricărei armate care atacă un îndoit efectiv şi o îndoită forţă ca armament. Eficacitatea gurilor de foc a sporit aşa de mult puterea defensivei, încât atacatorii trebue să dispună de forţe covârşitoare şi să fie decişi la mari sacrificii. Tactica germană valorifică la maxim principiul surprizei şi a atacului fulgerător (faimosul „Blitzkrieg“). Or, tocmai această concepţie tactică a promovat valoarea motorizării, adică a desvoltării la maxim a mijloacelor de transport mecanice. Când Germania discută de atâta vreme problema Danzigului, fixează scadenţe la care este hotărîtă să lichideze problema, implicit înlătură condiţiile surprizei, anulează eficacitatea atacului fulgerător. Aviaţia care, printr’o vijelioasă acţiune trebuia să Primul-ministru al Marei Brrmaţie, rezervele de aur dacă nu împiedice mobilizarea, să distrutanii şi-a început declaraţia că sunt devastate, în orice caz nu au cută Marţi în Camera Comunelor cu aceste cuvinte: „Ameninţarea catastrofei imediate a fost înlăturată, dar nu pot încă să răspund că a fost înlăturată definitiv“. Măsurat în cuvinte, excesiv de prudent în prevederi optimiste, d. Chamberlain a dat un răgaz de respiraţie omenirii chinuită de aşteptare. Nu-i suficient însă spre a trage concluzia unei totale înlăturări a conflictului. Şi-au închis frontierele chiar state neutrale ca Elveţia care s’a închistat ca un melc; populaţia civilă de pe frontiera Rhinului a primit ordin de evacuare ; în Germania a început să se distribue cartele de consumaţie; Olanda a mobilizat, şi în toate ţările soldaţii sunt la unităţile lor, care au şi ocupat poziţiile destinate apărării frontierelor. O asemenea atmosferă nu îngădue însă un optimism excesiv, sdruncină chiar cele mai robuste rezistenţe. Dar nu mai puţin se desprinde ceva cu totul nou : împotrivirea unanimă la ideia războiului. Nu numai statele din vecinătatea punctelor de conflict, nu numai Statele ce eventual ar putea fi prinse în această prăbuşire , dar chiar ţări îndepărtate, cu totul ferite de orice participare la un eventual războiu, manifestă o aprigă voinţă de pace, se socot obligate de a înlesni o soluţionare pacinică a conflicului. Este în această participare la îngrijorarea ţărilor direct interesate o afirmare a spiritului de unitate a vieţii umane. Nici o ţară nu poate să socoată că ar putea culege oarecari beneficii din dezastrele ce pândesc în chip egal şi pe învinşi ca şi pe învingători. Dezechilibrul economiei mondiale de la 1919 şi până azi este moştenirea blestemată a războiului trecut; or, care-i acel dement, acel nesocotit om de stat, care să-şi închipuie că un nou războiu nu ar desăvârşi opera celuilalt, adică nu ar distruge totalmente economia mondială ? Prin ce miracole aceeaşi cauză nu ar produce exact aceleaşi efecte ? Şi să nu se uite că în 1914 toate statele participau la războiu cu finanţe sănătoase, cu o economie echilibrată ; am putea spune că au pornit la răfuiala sinistră din pricina unei congestii de prosperitate. Astăzi, înainte de a începe măcar războiul, intră în funcţie cartelele de conjulă centrele de concentrare, îşi vede sarcina înlăturată fiindcă toate trupele sunt pe poziţii gata de a primi atacul. Să fi renunţat oare Germania la doctrina ei de războiu ? Dar până acum practicat cu o rară fidelitate principiul tactic al surprizei şi a exploatat eficacitatea atacului fulgerător. Atunci ce s’a petrecut ? Nu-i oare legitim să acorzi oarecare temeinicie afirmărilor făcute de Germania că nu vrea să deslănțuie războiul ? Tocmai fiindcă toată lumea a mobilizat, trupele au luat poziţie de luptă, cred că războiul devine dacă nu cu neputinţă, în orice caz foarte riscat pentru cel ce trece la ofensivă. Socotim că însuşi aspectul de vast câmp de luptă pe care îl are tot mai accentuat Europa, este o garanţie de pace. Fiecare ţară ce şi-a mobilizat armata a contribuit la o scădere a posibilităţilor de războiu. Iar Germania prin vâlva pe care provocat-o, a determinat înlăturarea surprinderii. Or, o ţară care vrea să atace nu-şi sporeşte obstacolele, nu-şi creiază greutăţi strivitoare, înlăturând surprinderea, Germania şi-a manifestat voinţa de a provoca o punere în desbatere a tuturor problemelor europene. Cel mult o metodă brutală de a constrânge la examinarea revendicărilor axei. Şi iată puncte de reazim ale unui optimism lucid. Ce de Gloucester a însoţit pe Suveran în cursul acestor vizite. Momentul destinderii n’a sunat încă PARIS, 30 (Radiopress). — Presa franceză de după amiază apreciază în linii mari, în modul următor, însemnătatea zilei de azi: Războiul nervilor continuă. Cuprinsul celor trei note schimbate între d. Hitler și guvernul britanic este păstrat în cel mai mare secret până ce guvernul Marei Britanii nu va termina examinarea răspunsului d-lui Hitler, în toate aspectele lui. Numai cel de al doilea mesagiu al d-lui Hitler adresat d-lui Daladier a iradiat o rază de lumină asupra atitudinii Berlinului, în ce priveşte soluţionarea problemei poloneze. D. Hitler n’are intenţia să angajeze negocieri directe cu Varşovia înainte de satisfacerea revendicărilor sale. Cu toate acestea, activitatea diplomatică continuă pe o scară foarte intensă. Şi totuşi cercurile bine informate constată că situaţia n’a fost încă suficient lămurită. De pildă, concentrarea trupelor germane în Slovacia, fiind un fapt nou, reprezintă o ameninţare serioasă pentru Silezia poloneză, care se află destul de departe de Danzig şi coridorul polonez. Astfel fiind, momentul aşteptării continuă, iar momentul destinderii încă n’a sunat. Tot diplomaţii mai au cuvântul PARIS 30 (Rador). — Agenţia Havas află din sursă bună că guvernul britanic a examinat în consfătuirile de după amiază răspunsul care urma să fie transmis Cancelarului Hitler. După consfătuirea guvernamentală, Foreign Office a comunicat cuprinsul acestui răspuns guvernului francez și după câteva schimburi de vederi și o întrevedere Daladier-Bonnet, cele două guverne au căzut de acord asupra textului definitiv al răspunsului britanic. In cercurile bine informate nu se dă nici o indicaţie în ce priveşte nota germană de Marţi seara, nici în ce priveşte răspunsul britanic. Se declară doar că situaţia rămâne tot atât de gravă. Pe plan militar, astăzi s-au petrecut două fapte noi: concentrarea trupelor germane în Slovacia şi măsurile complimentare pe care guvernul polon s’a văzut silit să le ia pentru a face faţă nouii ameninţări creată astfel la frontierele sale. Totuşi, se adaugă, contactele sunt menţinute între Berlin şi Londra şi cuvântul rămâne încă al diplomaţilor. LONDRA, 30 (Radiopress). — Se comunică oficiali Răspunsul guvernului Marei Britanii la ultima notă de ori a cancelarului Hitler a fost transmis la Berlin în cursul serii prin telegraf. In cercurile autorizate se adaugă că răspunsul de azi al guvernului britanic lasă ușa deschisă pentru negocieri ulterioare. Dată fiind ora înaintată când sir Neville Henderson a primit răspunsul guvernului Marei Britani, la nota de ori a cancelarului Hitler, este puţin probabil că sir Neville Henderson va avea posibilitatea să remită răspunsul guvernului german înainte de azi. Redactorul diplomatic al Agenţiei PRESS ASSOCIATION scrie: in cercurile autorizate se crede că răspunsul britanic la ultima comunicare germană, răspuns care va fi transmis azi la berlin, va fi de natură să motiveze probabil o nouă notă din partea d-lui Hitler. Pamfil Şeicaru Franţa nu a precupeţit niciun efort pentru a ridica la graniţa de est un baraj de netrecut. Ani dearândul miliţienii şi tehnicienii au lucrat la înfăptuirea faimoasei „Linia Maginot“. Obiectivul fotografic a surprins scena de mai sus, care trădează că soldaţii francezi nu privesc cu teamă desfăşurarea evenimentelor Răspunsul Marei Britanii trimis la Berlin prin telegraf Nava şcoală germană „Schleswig-Holstin“ Danzig intrând în portul Starea de asediu decretată in Polonia BERLIN, 30. (Radiopress) — Radio-Varşovia a anunţat la amiază . Starea de asediu a fost decretată în întreaga Polonie. Publicând acest comunicat, presa germană arată că introducerea stării de asediu în Polonia, deşi nu agravează întru nimic situaţia, arată că cercurile fundamentale polone sunt convinse că problema poloneză, cu toate negocierile în curs germano-engleze, nu poate fi soluţionată decât prin întrebuinţarea forţei. Atitudinea germană în problema polonă rămâne în orice caz nemodificată BERLIN, 30 (Radiopress). O notă oficială publicată azi la Berlin arată că iniţiativa Regelui Leopold al Belgiei şi Reginei Wilhelmina a Olandei pentru o soluţionare pacifică a diferendelor actuale a fost primită la Berlin cu cea mai mare simpatie. Schimbul de verteri actualmente in curs între Berlin şi Alondra dovedeşte că sforţările Germaniei sunt de asemenea îndreptate spre soluţionarea pacifică a conflictului. Rezultatele finale ale acestor sforţări depind însă, — spune nota oficială germană, — de hotărârile ce vor fi luate de guvernul Marii Britanii. Nota germană conchide însă: „Atitudinea Germaniei fără nici un echivoc în problema polonă rămâne în orice cad nemodificată“. % Inginerul Frenzel Herbut mărturisește că Reichel a pregătit atentatele en bombe t • ' ■ ff v' •»•'A I 4.;» 'f * V. ' ‘ .— /» • M ffi VARȘOVIA, 50. (Rador). —' |h urma anchetei privitoare la autorii atentatului cu bombe săvârşit acum câteva zile la Kattowice, poliţia a arestat între alţii pe inginerul Herbut Frenzel, cetăţean german. 's» Agenţia PAT, care transmite această ştire, adaugă : In cursul interogatoriului, inginerul Frenzel a mărturisit că potrivit cf’51?e7'ţîilor date de conducătorii partidului german din Silezia şi de acord cu instrucţiunile primite din Germania au fost pregătite atentate cu bombe împotriva proprietăţilor minorităţii germane din voevodatul Sileziei şi aceasa pentru a alimenta propaganda germană-Depoziția senzațională a inginerului Frenzel va fi în curând publicată. Legăturile feroviare între Polonia şi Ungaria,1 _ întrerupte BERLIN, 50. (Radiopress). — După Budapesta. Astfel, a fost întreruptă ce autorităţile poloneze au suprimat ultima legătură feroviară între Polo, acum câteva zile traficul feroviar cu una şi celelalte state. Se pare că nu* Viena ți Italia, azi au fost suspendate mai trenurile spre frontiera sovietică ți toate trenurile Intre Varşovia ţi continuă circulaţia.