Curentul, februarie 1941 (Anul 14, nr. 4657-4684)

1941-02-01 / nr. 4657

AMUL1 XIV No. 4657, sâmbătă 1 Februarie 13*v Entuziasmul şi generozitatea adevăratei Ţări Entuziasmul a constituit mult timp şi ţara noastră un eftin material psiehologic, la îndemâna oricui a ştiut cu abilitate să-l capteze pentru rodnice foloase personale. Funcţionarul a dus cu cârdul la searbăde şi nejustificate ceremonii oficiale a trebuit să fie entuziast; cetăţeanul evră-cască, nimerit lângă o mulţime oarecare, simţind şi el că ii furnică un elan pasager, a ştiut de asemeni să fie entuziasmat. In tot acest timp însă, ţara adevărată, ţara sobră şi muncitoare a tăcut. A tăcut poate din nepăsare, în orice caz din scepticism, a tăcut mai ales din convingere. De aceea cu atât mai preţioasă şi mai înalt semnificativă este acum nemăsurata isbucnire sufletească, prin care ţara ratifică hotărârile ferme şi măsurile luate in ultimul timp de Conducerea Statului. In aceste manifestări deosebim şi impresionantele contribuţii băneşti pentru familiile ostaşilor căzuţi în timpul rebeliunii. Cu îmbucurătoare spontaneitate cetăţenii din toate straturile sociale s-au grăbit să-şi dea obolul, totalizându-se până acum peste nouă milioane lei, sumă care e în creştere. Şi aceasta nu este numai un act de recunoştinţă faţă de sângele vărsat pentru salvarea ordinei In Stat. Este expresia necesităţii sufleteşti pe care o simt toţi români de a participa la durerea familiilor acestor eroi, de a alina pe cât e posibil această durere. Mai au contribuţiile cetăţeneşti o deplină valoare naţional educativă. Astfel în acele sate româneşti sfinţite de muncă şi de evlavie, văduva, orfanii sau bătrânii al căror flăcău, poate unic sprijin, a căzut umezind cu sângele său scump străzile Capitalei, şi cu aceştia toţi ţăranii noştri vor vedea că simţirea şi generozitatea ţării sunt numai pentru acei buni fii ai patriei care îşi respectă onoarea şi datoria chiar cu preţul vieţii lor. In acelaşi timp Conducătorul Statului continuă să primească mii de scrisori şi telegrame semnate de numele cele mai reprezentative pentru societatea, puterea de creaţie şi pentru nădejdea de viitor a României. Nimic convenţional în aceste adeziuni. Tonul lor exprimă o convingere, laconic rezultatul unei experienţe şi încrederea absolută în destinul pe care România şi-l căleşte astăzi. Un hotărît „prezent“ la marea chemare a Conducătorului. In această regăsire sufletească, In această masivă grupare de forţe, pe care numai persoana d-lui General Ion Antonescu a putut să o cristalizeze, stărue de astădată un entuziasm ale cărei indicii sunt in primul rând de statornicie. Este entuziasmul adevăratei țări. Ofiţerii de rezerva şi retragere din Prahova sunt strânşi uniţi in jurul d-lui general Ion Antonescu Domnul General Antonescu a pri- SBit următoarea telegramă: „Eri, 26 Ianuarie 1941, am convocat ofiţerii de rezervă din garnizoana Ploeşti; s’au prezentat în mare număr atât ofiţerii de rezervă şi retragere proveniţi din activitate, cât şi ceilalţi au manifestat in unanimitate profundul lor devotament pentru M. S. Regele Mihai şi Generalul Antonescu, Conducătorul Statului Român , mi-au înmânat următoarele declaraţii: DECLARAŢIE: — Ofiţerii în rezervă şi retragere U. O. R. secţia Prahova, adânc pătrunşi de grelele împrejurări prin care trecem, vă declarăm că ne găsim strâns uniţi în jurul dvs., şi cu desăvârşit devotament in jurul Conducătorului Statului, pe care-l asigurăm de întreg spiritul nostru de sacrificiu pentru binele şi salvarea ţării — trăiască M. S. Regele, trăiască Conducătorul Statului şi salvatorul ţării. Preşedinte (ss), Gl. Balif. DECLARAŢIE: — Ofiţerii In rezervă şi retragere proveniţi din activitate din garnizoana Ploeşti şi judeţul Prahova, adânc îndureraţi de situaţia tragică prin care trece Ţara şi Neamul nostru, prin mine, generalul Mlădinescu, preşedintele filialei Prahova a soc. ofiţerilor rezervă şi retragere din activitate, vă declarăm solemn că suntem strânşi uniţi in jurul dvs., şi a conducerii Statului şi vom da tot concursul cu întregul nostru devotament autorităţilor de Stat pentru restabilirea ordinei şi vom contribui cu toată sinceritatea pentru desvoltarea sentimentului de Patrie şi acel de ordine, vă rog să transmiteţi d-lui general Antonescu omagiile lor respectuoase şi încrederea ce o au în izbânda conducerii sale, îi zicem să trăiască „salvatorul patriei“ şi Dumnezeu să ni-l ocrotească şi să-l ajute ca să reuşească în înfăptuirea marilor opere ce urmăreşte de reînoire naţională, — facem zid strânşi uniţi în jurul Tronului şi cu tot omagiul strigăm „să trăiască Majestatea Sa Regele Mihai”, „trăiască generalul Antonescu”. Preşedintele filialei Prahova, (ss) General Al. Mlădinescu Atmosfera de înălţare sufletească a domnit în tot timpul adunării, iar declaraţiile spontane de credinţă sunt chezăşii de deplină încredere şi în aceşti vrednici slujitori ai Ţării. Comand. div. 13-a infanterie, General Gh. Rozin ——xoxoxoxoxoxoxoxox---- îndrumători ai armatei numiţi , pe lângă întreprinderi metalurgice şi de armament . Au fost numiţi în funcţiunea de îndrumători ai armatei, pe lângă întreprinderile metalurgice şi armament mai jos notate, d-nii: Colonel în rezervă Liveaeanu Constantin la „Uzinele şi Domeniile Reşiţa”. Colonel Cassian Gbeorghe la Uzinele „N. Malaxa”. Inginer Constantinescu Constantin în S. A. „Astra Armament şi Vagoane”. Autobuz incendiat de rebeli Două camioane de mărfuri furate găsite la un legionar din Sighişoara Cu prilejul descinderilor efectuate de poliţia Sighişoara, au fost găsite, la domiciliul legionarului rebel Ciocănea Ieronim, două camioane de mărfuri furate, între care: 8 costume din haine, numeroasă lingerie şi încălţăminte, veselă şi un aparat de radio-recepţie. La locuinţa legionarului Lenghel Teofil, din aceiaşi localitate, s-a găsit suma de 650.000 lei, patru verighete de aur, două inele şi una pereche cercei, toate provenite din jaf. Corpn Tril grena politică  Gemi Antonescu nu are nevoie de nici o măgulire ţi de miel o laudă. Scopul publicării telegramelor primite din ţară D. general Antonescu primeşte zilnic sute şi mii de telegrame, prin care românii din toate colţurile ţării îşi mărturisesc credinţa lor şi hotărârea de a asigura unitatea neamului românesc. Dacă aceste telegrame fau şi acelea privitoare la sprijinul trimis pentru familiile ostaşilor morţi la datorie, au fost date publicităţii, aceasta s’a făcut numai cu scopul ca Ţara să fie informată asupra stării de spirit de pretutindeni. D. general Antonescu nu are nevoie de nicio măgulire şi de nicio laudă. D-sa a dispreţuit totdeauna metodele practicate de alţii în trecut, când se încerca prin asemenea mijloace de publicitate să se creieze curente politice sau să se polarizeze popularitatea in jurul unei firme de partid. Scopul acestor publicări nu este deci altul, decât al informării opiniei publice românești, despre ceea ce simte ea însăși. Acţiunea întreprinsă de legionarii rebeli avea la baza principiile teroriste comun ste Comunicatul oficial asupra situaţiei interne Linişte atât în Capitală cât şi în restul ţării. Autorităţile au continuat operaţiunile de curăţire executând razii, descinderi, percheziţii şi arestări, precum şi depozitarea şi inventarierea materialelor confiscate. ARESTĂRI Până la 28 Ianuarie au fost prinşi în Capitală un număr de 1965 deţinuţi dintre cari 52 femei. In cursul zilei de 29 Ianuarie au mai fost arestate în Capitală 57 persoane, iar în restul ţării 269. Printre cei arestaţi în provincie simt: foştii prefecţi: Traian Trifan (Braşov), Ion Creangă (Târnava Mare), C-tin Măntăluţă (Prahova), foştii chestori de poliţie: Valeriu Ştefănescu (Braşov), Vespasian Lene (Mediaş), Aurel Emmei (Ploeşti), preotul Constantin Chioară şi directorul de şcoală Emil Ceornischi ambii din Rădăuţi). Orori săvârşite de rebeli, în timpul rebeliunii. Pe strada Dudeşti, în ziua de 22 ianuarie 1941, bande de tâlhari au prins doi ostaşi, pe cari i-au legat în stradă, i-au stropit cu benzină şi le-au dat foc. Ostaşii au fost salvaţi de populaţia civilă. ARESTAREA UNUI AGENT DE LEGĂTURĂ DIN CAPITALA Autorităţile au fost informate, că în timpul rebeliunii legătura dintre legionarii din centrul oraşului, strada Romei şi cazarma gardienilor publici a fost menţinută printr’un oarecare Zenovie, proprietarul florăriei din Piaţa Victoriei. Acesta supraveghea în acelaş timp măsurile luate în faţa Preşedinţiei Consiliului de miniştri, pe care le transmitea sediilor legionare interesate. Tot numitul cerea în permanenţă pentru rebelii din strada Romei şi cazarma gardienilor publici arme şi ajutoare cât mai multe. Ştirile false, răspândite apoi la radio, de legionari, că în rândurile armatei s-ar fi ivit defecţiuni, au fost transmise tot de acest Zenogie. Miercuri el a fost arestat şi a făcut mărturisiri complete. Armament şi muniţiuni confiscate până la 29 Ianuarie Până în ziua de 29 Ianuarie autorităţile militare au confiscat de la rebeli următoarele cantităţi de armament şi muniţiuni: 87 mitraliere, 460 puşti mitraliere, 17.680 arme militare şi carabine, 5450 arme de vânătoare, 7800 pistoale şi revolvere, 122550 cartuşe de arme militare, 39.040 cartuşe de mitraliere, 130.000 cartuşe pentru puşcă mitralieră, 38.727 cartuşe de revolver şi pistol, 57.450 cartuşe de vânătoare, 403 grenade defensive, 5 grenade cu dinamită, 730 încărcătoare pentru puşti mitraliere, 17 lăzi cu muniţii. La domiciliile celor arestaţi din jud. Târnava Mare s-au găsit mari cantităţi de îmbrăcăminte, aparate de radio, etc., iar la individul Teofil Lenghel suma de 650.000 lei. Tot în cursul zilei de 29 ianuarie Tribunalul Militar al Capitalei a procedat la cercetarea rebelilor arestaţi. Marea lor majoritate au declarat că au fost înarmaţi de către comandanţii legionari, spre a se apăra contra comuniştilor, sau pentru a apăra sediile legionare şi avutul depozitat la aceste sedii. Cei chemaţi din satele din jurul Capitalei, au fost duşi de la gară direct la Prefectura judeţului, unde au fost ţinuţi până in ultima zi, când li s’a dat voe să ridice cât pot, din lucrurile furate. Mărfuri şi materiale furate, confiscate de autorităţi Până in seara zilei de 29 Ianuarie de la sediile legionare din Capitală s-au ridicat 97 de autocamioane cu diferite materiale cuprinzând pânzeturi, articole de galanterie, tricotaje de lână şi bumbac, diferite postavuri, haine, articole de pielărie, încălţăminte, diferit mobilier, articole de menaj, aparate de radio, biciclete, articole de fierărie, obiecte casnice, (saltele, plăpumi, cearşafuri, perne, etc.), maşini de gătit, sobe, diferite alimente S-au inventariat mii de metri de pânzeturi colorate şi albe de stofe, postavuri militare şi civile depozitate la sediile legionare, şi confiscate de pielărie, încălţăminte ,din La Manutanţa Centrală a armatei, s’au prezentat la 24 Ianuarie 1941, doi indivizi în numele societăţei Distribuţia, — cu o maşină elegantă, — pentru a încasa o sumă ce o datora acest stabiliment militar. Indivizii părând suspecţi au fost percheziţionaţi, găsindu-se asupra lor 1 revolver Steyer cu cartuşe, suma de 5000 lei şi o legitimaţie de şef de cuib. Maşina avea numărul schimbat şi s-a dovedit că aparţinea d-nei Calimachi. La sediul comandamentului legionar din Bucureşti, str. Cobâlcescu Nr. 1, s-a găsit o broşură teroristă purtând următorul titlu : Mişcarea Legionară, Corpul „Spărgătorilor de fronturi“ Comandamentul, str. Cobâlcescu Nr 1, Telefon 3.25.13 Revolta armata şi războiul de stradă Găsirea acestei broşuri la Comandamentul Legionar, e o mărturie a caracterului subversiv al acţiunii legionare — întreprinsă de legionarii rebeli — având la bază principiile teroriste comuniste. ★ Rezultatul cercetărilor făcute la domiciliul rebelilor : In strada Popa Tatu Nr. 23 la Ion Maican, s’au găsit: 1 revolver, 1 cartuşe şi o baionetă. S’a găsit ale Un pistol la : Ion Dăianu și Rădulescu Vintilă, str. General Berthelot Nr. 62; Tănase Nicolae, la U. C. B.; Avocat Stoenescu, str. General Berthelot Nr. 59. In str. Leova Nr. 11 s’au găsit lucruri şi mărfuri furate. In străzile: Unirii 117,Lupeţiu 54, Meşterul Manole 17, Nicolau 53—55, Dudeşti Nr. 107, s’au găsit numeroase obiecte casnice şi diferite mărfuri furate. In str. Brazdei Nr. 2 s’a găsit argintărie în valoare de 50.000 lei. In str. Ştefan cel Mare Nr. 56, la d. Toma, s’au găsit la servitoarea casei haine şi lengerie în valoare de lei 150.000. La „Cuibul legionar Pantelimon“ din str. Colan Nr. 13 s’au găsit obiecte furate In str. Viitor Nr. 109 s'au găsit alimente furate. 1 -----xoxoxoxo-^oxoxoxox----- Prelungirea valabilităţii permiselor ziariştilor 9 In urma intervenţiei ministerului propagandei, direcţiunea generală C. F R. a aprobat prelungirea cu 15 zile, adică până la 15 Februarie 1941 inclusiv, a valabilităţii permiselor de liberă circulaţie ale ziariştilor profesionişti. In ceea ce priveşte permisele acordate administraţiilor de ziare, valabilitatea lor încetează pe ziua de 31 ianuarie a. c. -----xoxoxoxo^oxoxoxox-----Semnaţi denuntu-9 4 rile ce adresaţi ministerului de justiţie Ministerul justiţiei, aduce la cunoştinţa generală că nu va lua în considerare decât denunţurile semnate, prin cari se identifică pe deplin persoana denunţătorului. Denunţurile anonime, nu se vor ceti și se vor distruge. -----xoxoxoxoţţoxoxoxox---- Toate arestările vor fi făcute numai de auorităile judiciare competinte Se face cunoscut că s-a dat ordin, din nou, autorităţilor din întreaga ţară ca: 1. Toate arestările să se ordone numai de instanţele judiciare competinte şi cu îndeplinirea formalităţilor legale. 2. Cei găsiţi nevinovaţi să fie puşi imediat în libertate. 3. Cei găsiţi vinovaţi să fie trataţi cu omenie şi să nu sufere nici un fel de constrângere fizică. . Vine. gripa»! La primul simptom, luaţi imediat TABLETELE ASPIRIN cu crucea » Rcmei« Armamentul şi muniţiile proprietatea ofiţerilor de rezervă vor fi expediate la unităţile din care fac parte de declaraţii trebue să facă ofiţerii de rezervă Marele Stat Major comuncă . Ca urmare a dispoziţiunilor Preşedinţiei Consiliului de miniştri, în legătură cu depunerea armelor de foc şi muniţiunilor şi pentru ca armamentul ofiţerilor de rezervă să se găsească în cel mai scurt timp la unitate, se face cunoscut următoarle : Ofiţerii de rezervă, ce au depus armamentul organelor însărcinate cu strângerea lui, se vor prezenta acolo unde l-au depus şi vor declara în scris unitatea în care contează. Organele de strângerea armamentului vor expedia la unităţii© arătate în declaraţii şi după dispoziţiunile date de Marele Stat Major, armamentul şi muniţiunile, proprietatea ofiţerilor d® rezervă. In această categorie intră numai revolverele, pistoalele automate şi muniţiunile calibru 7,65 mm. şi mai mari. Restul armamentului depus de ofiţerii de rezervă, urmează calea prevăzută prin dispoziţiunile în vigoare. Comunicatul Comandamentului militar al Capitalei 1. — In legătură cu decretul relativ la depunerea armelor sau viza permiselor pentru păstrarea lor, Comandamentul Militar al Capitalei face cunoscut celor interesaţi că pentru aceste chestiuni se vor adresa Comenduirei Pieţei Bucureşti — Calea Griviţei 28. 2. — In legătură cu ordonanţa care prevede interzicerea circulaţiei în Capitală după ora 22 Comandamentul militar al Capitalei comunică: Toate persoanele care în interesul serviciului vor fi nevoite să circule prin Capitală după ora 22, (medici de urgenţă, personal care lucrează pentru armată, etc.) se vor adresa Prefecturei Poliţiei Capitalei care va elibera autorizaţiile necesare. 3. Pentru aprobări de adunări profesionale, administrative, festive, nunţi, etc.), se vor adresa Comandamentului Militar al Capitalei cu avizul din partea Prefecturei Poliției. FUEHRER-UL Continuare din pag. la inimii celui din urmă dintre cetăţenii Reich-ului. Cu ascultarea disciplinată faţă de Fuehrer, Germania şi-a refăcut răvăşită ei unitate morală, iar prin privaţiuni de tot felul, a reuşit să-şi ofere sieşi instrumentul unei neînfricate Armate, care, dusă din victorie în victorie, de acelaş Fuehrer, să dea astăzi lumii întregi spectacolul unei impunătoare şi dominatoare forţe materiale. Adolf Hitler împlineşte destinele Germaniei, ajutat de destinul Său şi de al fiecăruia dintre Germani. Astăzi, când România trece exact prin acelaş proces istoric şi social, ca şi Germania din 1918, pilda dată de intuiţia genială a Fuehrer-ului Hitler şi de marele popor german, să ne stea, plină de mustrătoare elocvenţă, în faţă. Mândria de-a fi alături de Marele Reich şi de a avea prietenă, loiala umbră a Fuehrer-ului, nu trebuie golită de conţinutul ei adevărat, singurul de preţ, şi care este acela de a ne strădui să mergem, în acelaş pas de disciplină naţională, aşa cum a mers şi Germania naţional-socialistă, de la 1932 şi până astăzi, sub conducerea lui Adolf Hitler. A redeştepta, din adâncuri, toate forţele, astăzi amorţite ale unui popor, ale cărui mari resurse morale şi materiale n’au fost de-ajuns pus© în valoare poate fi un drum aspru, dar nu de nestrăbătut, pentru Naţia aceasta şi pentru Conducătorii ei spirituali. Ei îşi pot găsi toată tăria şi tot sprijinul, în exemplul pasionant al luptei dusă de Marele Fuehrer al Germaniei. Iar, când noua ordine europeană va fi asigurată, prin inflexibila voinţă a Conducătorilor Axei, România, ieşită din toate încercările, va putea, numai pe temeiul îndreptăţirilor ei de întremare morală, să-şi capete rostul ei adevărat. Pentru aceasta, trebuie să ne pătrundem adânc de semnificaţiile dure ale luptei purtate de Füchrerul Germaniei şi de către Ducele Mussolini, cu care astăzi Conducătorul Statului, se simte legat prin aceleaşi afinităţi ideologice şi prin acelaş sens de eroică trăire, dovedită în ultimele grele examene prin care a trecut ţara. România, sărbătorind a 8-a aniversare a biruinţei naţional-socialiste, îşi pune toate nădejdile ei de îndreptare în repeţirea aceloraşi învăţăminte ale istoriei care vor fi înfăptuite, în acelaş spirit de disciplină naţională şi socială, ca şi înaintaşele mişcări de retontă statală ale Germaniei şi Italiei. 3 TPAGEPEA LOTERIEI de STAT gi-fU ínat (loxul? INTRAŢI IN JOC LA CLASA 1-a ) Cine neglijează să-şi cumpere lozul la clasa 1-a, îşi scumpeşte lozul la clasele următoare şi ' ■ ' ■ = scapă câştigurile claselor nejucate. DECI, INTRAŢI ÎN JOC CHIAR DELA CLASA l-a statelgaranteazA prin lege secretul jocului și plata câștigurilor"