Curentul, februarie 1942 (Anul 15, nr. 5015-5042)

1942-02-01 / nr. 5015

ANUL XV, No. 5015, Duminică 1 Februaie 194* Gherotul Stabilirea pensiilor invalizilor şi urmaşilor celor căzuţi la război Ministerul apărării naţionale aduce la cunoştinţa generală: I. Toţi cei ce au fost mobilizaţi şi au contractat o infirmitate în timpul actualului război şi, datorită mijloacelor de luptă în armată de operaţiuni sau în apărarea zonei interioare, se vor adresa Comandamentelor teritoriale, pe raza cărora domiciliază, pentru a fi examinaţi de către comisiunile medicale mixte. Cei ce vor fi clasaţi Invalizi sau accidentaţi de războiu în serviciu ordonat, vor fi pensionaţi conform regiei 794 din 4 Septembrie 1941. II. Urmaşii ofiţerilor activi şi de rezervă morţi sau dispăruţi în războiu, soţia cu şi fără copii, orfanii prin tutore şi părinţii lipsiţi de mijloace de existenţă, vor adresa cererile de pensii, ministerului apărării naţionale, direcţia personalului, conform modelului publicat în Monitorul Oficial nr. 274 din 18 Noembrie 1941, pagina 7188, Md. ce a fost distribuit la toate autorităţile militare şi administrative, împreună cu actele prevăzute in modelul de cerere. III. Urmaşii subofiţerilor activi şi de rezervă şi ai militarilor grade internare, (sergent, caporal, soldat) şi ai funcţionarilor publici, foşti mobilizaţi ca subofiţeri sau grade inferioare, morţi sau dispăruţi în actualul războiu, se vor adresa Cercurilor de recrutare, cei ce domiciliază în municipii sau comune urbane şi motorului comunal cei ce domiciliază in comunele rurale, unde vor găsi formulare tip de cereri de pensie In mod gratuit. IV. Cererile privitor la pensiile din războiul 1916—1919 ale văduvelor grade inferioare și ale Invalizilor grade inferioare, pentru o revizuire și reînscriere la pensie, se vor adresa direcţiei pensiilor militare, secţia grade inferioare, din ministerul apărării naţionale, care le va cerceta şi rezolva, conform legilor în vigoare. —oxoxoxox • xoxoxoxo— Eliberarea bonurilor de înzestrare a Armatei Casa autonomă de finanţare şi amortizare, pune în vedere pentru ultima oară subscriitorilor care până in prezent nu au ridicat bonurile de înzestrare a armatei, pentru chitanţele de subscriere în valori nominale de 100—5000 lei inclusiv, să înainteze la sediul Casei din Bucureşti, strada Doamnei nr. 15, et. V, chitanţele respective ce deţin spre a li se emite bonuri 40/ tip popular. Subscriitorii din Capitală se pot prezenta în fiecare zi intre orele 10-13 când li se eliberează bonurile imediat. Cei din provincie vor înainta chitanţele cu o cerere netimbrată, spre a li se expedia bonurile la domiciliu. Expoziţia Transnistriei Inaugurarea cursurilor de Psihologie şi Istoria literaturii române la facultatea de Teologie din Cernăuţi In sensul ei de misiune administrativ-politică, Expoziţia Transnistriei, pe care d. guvernator prof. G. Alexianu a anunţat-o pentru vacanţa Paştilui, în Capitala ţării, stăruieşte ca un act naţional unic în istoria românilor. In ordinea de urgenţă, această expoziţie este, înainte de toate, o lecţie vie şi intuitivă menită pe deplin să atragă atenţiunea opiniei publice româneşti, (setoasă de informaţii şi îndreptar) şi să arunce în circulaţie o serie de gânduri, lămuriri şi probleme, cu privire la viaţa socială a ţării dintre Bug şi Nistru. Ceea ce trebue subliniat e că această expoziţie formează temelia puternică pentru o raţională îndrumare, (etică şi politică) a destinelor Transnistriei. Filmele documentare sau reportajele de presă, oricât de îndemânatec, ar fi redate, nu isbutesc să ne prezinte o icoană deplină a vieţii transnistriene, ca această expoziţie, care desigur premprune o desăvârşită organizare, mai ales că vine cu prestigiul domnului profesor Alexianu. Expoziţia Transnistriei din Bucureşti, ca un act politic al Guvernământului, va prezenta opiniei publice urii lucruri esenţiale: — Semnificaţia istorică şi politică a Transnistriei, ca poziţe românească înaintată, in contrastul naţional dintre lumea slavă sau ideologia comunistă şi interesele vitale ale poporului românesc şi a civilizaţiei europene. — Refacerea vieţii economice agrare a Transnistriei bazată pe elementul om, care valorifică bogăţiile pământului într’o nouă structură spirituală a civilizaţiei. S12 va accentua aici asupra unei noui economii a ţării dintre Bug şi Nistru subliniind importanţa ei economică în cadrul întregii economii a ţării româneşti. — Permanenţa elementului Geto- Dacic din străfundurile veacurilor, (găsită astăzi de administraţia românească), cristalizată într’o robustă afirmare a vieţiii valahe. Acest fapt dă posibilitatea organizatorului acestei expoziţiuni să ne arate puterea de rezistenţă a satelor româneşti, (în ciuda vitregiei împrejurărilor), mai ales viaţa tradiţională a Moldovenilor ce se prezintă închegată într’o structură întemeiată pe credinţe, deprinderi şi obiceiuri milenare până în cele mai profunde amănunte ale spiritului românesc. Ne va vorbi această expoziţie şi de rolul educativ cetăţenesc şi politic al administraţiei româneşti din Transnigria în ordinea socială şi disciplina de Stat trasate de Conducătorul Statului. Expoziţia Transnistriei, depozitând întreaga zestre de documente autentice, se înalţă la prestigiul de misiune ştiinţifică pe linia sociologiei moderne a „cunoaştem şi acţiunii în slujba Naţiei”. MIRCEA VRANCEANU In ziua de 27 Ianuarie art. ■’« inaugurat, la facultatea de teologie din Cernăuţi, cursurile de Psihologie şi Istoria literaturii române, instituite printr’o decizie recentă a Ministrului Culturii Naţionale şi al Cultelor. Cu prilejul acesta *’» adresat d-lui ministru I. Petrovici următoarea telegramă, semnată de decanul facultăţii respective: „Facultatea de Teologie din Cernăuţi deschizându-şi azi solemn cursurile sale de Psihologie şi Istoria literaturii române, primul său gând de vie şi iubitoare recunoştinţă îl trimite aceluia care a dat viaţă acestor cursuri, făcându-se ctitorul lor luminat. Omagiem din tot sufletul cărturărescul dar ce ni s’a trimis nouă prin grija părintelui şcolii şi culturii româneşti“. ffSCXif' '«fum/ir specia! dudat 8~9* 64 pagini din cari ' 24 lt cuCon * Jtcest nu/nâr speriat confine un număr foarte mare de footografii, documente si reproduceri de exzeptionalâ ghoare, istorică și artistica ^ tipărit compteei în Gm6a română, se aflâ de yâ/TXanp ta bate chioscurite * edeest, număr special pa costa in mod exceptional Jjri25 CoHordonar etcăisiy pi fâm \ CAIA AJELLO CALECA BUCURESTI"str.CAHUL 4 xima Viata politica Aniversarea Naţional-Socialismului (Continuare din pag. I-a) social şi financiar. Fuhrerul a dat lupta pentru prăbuşirea aurului şi pentru dărâmarea masoneriei, care lucra In spartele plutocraţiei şi capitalismului speculator. Intr'o vreme robită facâ de fetişismul aurului, de convenţionalismul mercantilist al emisiunilor garantate artificial de aur, Fuehrerul a proclamat ca singurul aur Munca şi Patria si singurul reazim ori valorii este producţia naţională. Marea sa luptă, marea minune Înfăptuită ca şi marea sa misiune este insă şi rămâne izgonirea marxismului din civilizaţia Europei. Lupta împotriva internaţionalelor care împiedicau unitatea Europei şi refacerea civilizaţiei sale a constitui pentru Fuehrerul Poporului German, nu un element negativ de prăbuşire, ci un element pozitiv de redresare care să poată deschide drum liber reconstrucţiei naţionaliste a Europei. Lupta împotriva bolşevismului şi prăbuşirea ameninţării slave, care din stepele Rusiei pândea sâ cotropească viaţa grmanică şi latină a civilizaţiei noastre, ca şi simularea idealurilor prin iluzia unei justiţiisociale fără de limite, aceasta a constituit a doua fază a luptei constructive pe care o duce Adolf Hitler pentru ca să-i dea Europei posibilitatea de a realiza adevărata justiţie socială. Ideia naţional-socialistă poate să devină marea temelie morală a Europei de mâine. Europa de mâine va trebui să se unească. Altfel nu va mai fi. Pentru că lupta raselor este deschisă şi viziunea lui Spengler apare sub ochii noştri cu paşi de ameninţare. Dacă Naţional - Socialismul se va aşeza ca temelie spirituală a viitoarei păci. Dacă Naţional - Socialismul va întări ideia naţională. Dar din ideea de justiţie socială va face dreptul naţiunilor cu mari forţe biologice, adunate într’un crez şi dreptul claselor muncitoare, adunate într’un singur interes. Atunci Naţional-Socialismul va dărui Europei o lungă epocă, de pace, mai lungă decât Pax Romana. Revoluţia Naţional-Socialistă a deschis în Europa acest proces. Führerul şi Germania au diiritmat prejudecăţile şi obstacolele. Iar prin prăbuşirea comunismului şi a slavismului, Europa trăeşte azi cel mai propice moment de unitate şi federalizare. Pacea Naţiunilor, Pacea Drepturilor, Pacea Socială îşi deschid pagini largi care aşteaptă să fie scrise”. Prof. M. Antonescu (Extras, din ziarul „Bukarester Tageblatt”). --------OXOXOXOX A xoxoxoxo— D. Mareşal Antonescu însoţit de d. prof. Mihai Antonescu a vizitat expoziţia de pictură a asociaţiei „Arta" D. Mareşal Antonescu, însoţit de d. profesor Mihai Antonescu, vice-preşedinte al consiliului de miniştri, a vizitat Vineri, la ora 15, expoziţia de pictură a Asociaţiei „Arta“, din sălile Dalles. -----oxoxoxox O xoxoxoxo---- Un inspector general de la centrul de românizare suspendat din serviciu In cursul zilei de er, d. Titus Dragoş a semnat o decizie prin care d. ing. Sima Nadu, inspector general fără gradaţie la Centrul Naţional de Românizare, a fost suspendat din serviciu. Această măsură a fost dictată în vederea anchetei pe care d. ministru al românizării, colonizării şi inventarului a dispus să se facă, pentru cercetarea activităţii depusă în serviciu de d. Sima Nadu. GRIPA-REUMATISMUL-RACELILE Tratate cu IOD ŞI CAMFOR In urma unor minuţioase şi îndelungate cercetări s’au pus bazele unui nou produs care, fiind compus dintr’un complex organic de Iod şi Camphor, esenţe volatile de menthă gaulteria şi rosmarin, combinate cu alcool amoniacal, are proprietatea de a dizolva grăsimea de pe piele înlesnind pătrunderea în organism a componenţilor activi, atacând direct cauza care produce durerea. Acest produs denumit „DOLORGEN“ nefiind o simplă fricțiune banală dă rezultate extraordinare în Gripă - Reumatismul - Gută - Sciatică junghiuri cum și în oricari alte dureri provocate din răceală. „DOLORGEN" la Farmacii și Drogherii. Depozit General Laborator ASFAR - București, str. Olari Nr. 11. Telefon: 215-90 105-77. Te-Deum ul oficiat la biserica bulgară cu prilejul aniversării zilei naşterii M. S. Regelui Boris III Cu prilejul aniversării zilei de naştere a M. S. Regelui Boris III al Bulgariei, s-a oficiat ori dimineaţă la ora 11 jumătate la biserica bulgară din Capitală, un Te-Deum. Serviciul religios a fost oficiat de P. S. Mitropolitul Vasarion Puiu, preotul Vladimir Mihailafff, parohul bisericei bulgare înconjuraţi de un sobor de preoţi români, răspunsurile fiind date de corul bisericei. La serviciul religios au asistat d. Percroff-Ciomakoff, ministrul bulgariei la Bucureşti, cu întreg personalul legaţiuned, d. E. Biering, ministrul Danemarcei la Bucureşti, maior Metodic Ceavdaroff, ataşul militar al Bulgariei, Protrei ataşat de presă, membrii comisiunei mixte românobulgare de la Craiova, precum şi membrii coloniei bulgare din Capitală. După oficierea serviciului divin, preotul Vladimir Mihailov, a rostit o scurtă cuvântare în care a relevat însemnătatea acestei zile pentru naţiunea bulgară. Solemnitatea a luat sfârşit la ora 12 jumătate. -----oxoxoxox • xoxoxoxo— Noul director al minorităţilor Prin deciziile preşedinţiei consiliului de miniştri şi a d-lui ministru subsecretar de stat al românizării, colonizării şi inventarului, d. avocat Mircea Niculescu, şeful contenciosului preşedinţiei consiliului de miniştri, a fost detaşat la subsecretariatul de stat al românizării şi delegat cu conducerea Direcţiei minorităţilor. Organizarea muncii obşteşti a tineretului universitar Problema educaţiei tineretului preocupă din ce în ce mai mult atât marele public, cât şi mai cu seamă, persoanele şi autorităţile chemate prin însăşi menirea lor, să dea acestui tineret îndrumarea socială de care are nevoie. Astfel ministerul culturii naţionale şi rectoratul Universităţii din Bucureşti în colaborare cu Consiliul de Patronaj al Operelor Sociale, ţinând seama de obligaţia impusă prin lege, în care se află orice tânăr student şi tânără studentă de a presta o perioadă de muncă de folos obştesc, se străduesc să organizeze această muncă, aşa încât să înfăţişeze în ochii tineretului universitar, nu o corvoadă, ci un serviciu de îndeplinit în folosul Naţiunii şi Statului. Scopul urmărit este de a da acestei muncii obşteşti obligatorii a studenţimei universitare, un caracter educativ şi totodată folositor din punct de vedere obştesc. Programul de pregătire va cuprinde deci două laturi: O latură de îndrumare socială teoretică printr’un ciclu de conferinţe asupra „Problemelor Naţiunei Române“, ţinute de d-nii profesori universitari în fiecare Sâmbătă cu începere de Sâmbătă 31 Ianuarie ort. Această latură este comună pentru d-nii studenţi ce-şi fac stagiul de premilitărie şi d-rele studente ale anului I, de la toate facultăţile. O latură de pregătire practică-tectonică în vederea muncii obşteşti a tineretului feminin universitar, latură a cărei program de executare este încredinţat pentru c-rele studente ale anului I, de către ministerul culturii naţionale, Consiliul de Patronaj al Operelor Sociale. Acest program se va desfăşura în trei domenii distincte lăsate la libera alegere a fiecărei studente: asistenţă socială; asistenţă sanitară; servicii administrative pentru o eventuală înlocuire a funcţionarilor mobilizaţi. Sunt exceptate de la această pregătire practică ci-rele studente ale facultăţilor de medicină şi farmacie, care îşi vor face munca obştnească sub controlul ministerului sănătăţii. Desigur, date fiind împrejurările excepţionale prin care trece ţara noastră, tineretul feminin universitar nu va pregeta să-şi ofere serviciile în slujba neamului, în cadrul unui program de pregătire cât mai temeinică, astfel încâtsă-și poată îndeplini munca obştească cu cât mai mare folos. Eczema care suferă de eczemă ,to ani de zile, pot recăpăta un ranarnoştrt, întrebuinţând Pomade Cadum care opreşte îndată miocărimee. Multe suferinţe pot fi «aflate, dacă se întrebuinţează l« tâmp Pomeda Cadum contra ecnemei, bubelor, pecinginei, râiei, •wţjţâilor, cojtmi pielei, hemoroizilor. De 513 de ani numele Rhein este o chezăşie pentru îngrijirea corectă a vinurilor selecţionate şi pentru calitatea şampaniei Rhein. Cereţi prduriukid SAVION ALICE Săpunul da ce fate fabricat din ingrediente naturale. Face clăbuc abundent, curăţă şi spală bine tenul, mâinile și carpul. Depozitul pentru Engros: ȘTEFĂN IANCULESCU Strada Principatele Unite 62 — Texon 48420 Serbarea patronului Seminarului Central Seminarul Central şi-a serbat ori patronul: Sfinţii Trei Ierarhi Vasile, Grigore şi Ioan. Serbarea a avut loc în Capela şcoalei. La orele 10 dimineaţa a început oficierea sf. slujbe religioase de către un sobor de cinci preoţi, răspunsurile fiind date de corul seminarului. La slujbă au luat parte c. s. preot Partenie, directorul seminarului, c. 9. Nicon Popescu, subdirector, preot Vintilescu din partea Facultăţii de Teologie; prof. Victor Papacostea, preot Ion Gaftan, consilier cultural al sf. Patriarhii, precum şi întregul corp profesoral, apoi toţi elevii şcoalei. După săvârşirea slujbei religioase s-a făcut pomenirea foştilor elevi ai seminarului căzuţi pe câmpul de luptă împotriva bolşevismului. A cuvântat casa preot Nicon Popescu, subdirector, care a vorbit asistenţii despre faptele de arme ale eroilor neamului şi ale foştilor elevi ai seminarului Central care, la chemarea Patriei, au îmbrăcat haina ostăşească luptând alături de ostaşii Ţării şi şi-au dat viaţa pe altarul sfânt al gliei strămoşeşti. Adresându-se elevilor le dă ca pildă jertfele acestor ostaşi cari n’au ezitat nici o clipă atunci când a fost în joc Ţara. Viitorii preoţi, să caute, prin mijloace practice, să desvolte în activitatea lor propăvăduirea spiritului evanghelic de pace şi de bună înţelegere între oameni. Vorbeşte apoi despre disciplina în viaţa şcolărească, laică şi mireană a viitorilor slujitori ai altarului, având drept călăuză în viaţă faptele sfinţilor Vasile cel Mare, Grigorie Teologu şi Ioan Gură de aur a căror plăsnuire o face Seminarul Central. Serbarea a luat sfârşit la ora unu. MU 4 FErR. . TEATRUL SĂRINDAR PREMIERA DIR. MARIA FILOTTI PREZINTĂ ÎTRÂLudlTOAREA COMEDIEI FRU KOASAg du Uts INCOMPARABIL ANSAMBLU IN FRUNTE , Maria Frtofti, fantei Codea, Nelly Sterian ,Cella Marion ,Mihai Popescu, lordânescu Bruno, Radu Beligan, Marcel Enescu e Gh. Mirutea . Dr. Dibulescu și R. Buliinski La Gripa eve«*'* s* C, uitați o* 20 ** A. La dureri deCAP, DINŢI luaţi M0V0CALH Efect Imediat. Nu atacă inima. Cutia lei 12 DE ÎNCHIRIAT DE ÎNCHIRIAT în Blocul „Curentul“ str. Belvedere No. 6, la etajul V două apartamente de preferat pentru birouri: I. compus din : un antreu mic, 3 camere mari, una bucătărie, una baie, cu două eșiri la scările de sus și jos. II. compus din : un hali la intrare, un hali mare principal, 6 camere mari, 3 camere mici, una baie, două closete Informațiuni la intendența palatului. Preşedinţia Consiliului de Miniştri Munca Tineretului Român angajează : 1 Translator Interpret pentru limba germană şi franceză. 2 Dactilografie). 1 Desenator artist specialist. Doritorii să ocupe aceste posturi se vor prezenta la sediul Organizaţiunei: Aleea Vulpache 2, orele 9-112. p. Comandantul Muncii Tineretului Român Colonel, V. ATANASIU