Curentul, iunie 1943 (Anul 16, nr. 5491-5519)

1943-06-29 / nr. 5518

S6 pagini? mm*n is Curentul Curentul Sportiv Gala de box desfăşurată Ieri pe stadionul Giuleşti a depăşit cu mult prevederile noastre, ocazionând unele din cele mai frumoase spectacole pugilistice ce ni s-au oferit în ultima vreme. Mai mult decât atât, reuniunea a strălucit şi prin caracterul său de senzaţional: doi campioni au părăsit ringul învinşi. Un public neobişnuit rie numeros a final să fie prezent la această gală al cărui program avea atâta puncte de atracţie. Juriul a reuşit să mulţumească chiar şi pe cei care nu cunosc toate tainele „nobilei arte“. AMATORI V. Boanţă mai precis şi mai „batailleur“ decât Caracaş şi-a apropiait victoria Ca puncte. Brătescu după o luptă dârză, termină la c calitate cu Ilie Ursu. Repriza X Pop nu poarte evita loviturile adversarului care bine sfătuit din colţ, loveşte des la corp. Avantaj Pană. Repriza XI. Ambii adversari dau vădite semne de oboseală. Reprim egală. Repriza XII Pop Işi dă seama că a pierdut matchul, de aceea cu toate forţele atacă. Pană, deşi obosit, face faţă şi termină repriza. Avantaj Pop. Decizia: învingător ia puncte şi campion naţional ia toate categoriile Vasile Pană. Lupta a fost condusă foarte bine de d. Drăgoi. CIONOIU A HAMAS CAMPION Cel nai spectaculos match al zilei a fost furnizat de ciocnirea dintre Const. Ciocoiu (68.500 kg.), campion şi Gr. Jelesneac (66.100 kg.), challenger. Repriza ! Cionoiu îşi ciocăneşte adversarul fiu stânga, acurr rulând puncte preţioase. Jelesneac reuşeşte să spargă arcada campionului care sângerează. Avantaj Cionoiu. Repriza II este egală. Repriza III arată un Jelesneac in mare formă. Avantaj Jelesneac. Repriza IV egală. Repriza V Cionoiu intră la bătaie, dar Jelesneac il contrează serios. Campionul este lovit serios şi Pare ameţit, îşi revine însă şi termină repriza. Avantaj Jelesneac. Reprizele VI, VII şi a VIII se scurg în nota de dominare a IX Cionoiu. Repriza IX egală. Repriza X Cionoiu reuşeşte câteva stângi. Totuşi pare obosit. Repraa XI aparţine lui Jelesneac, un element de mare viitor care atacând continuu pune în dificultate pe campion. Avantaj Jelesneac. Reprim XII egală. Matchul se termină cu un mic avantaj de puncte pentru Cionoiu. Juriul dă însă — poate just — match nul. Nu suntem de acord cu avertismentul dat de d. C. Dragomitrescu, arbitrul matchului, lui Cionoiu pentru tineri. Credem că Cionoiu a făcut unul din cele mai curate şi mai frumoase matchuri din bogata lui carieră. Gala surprizelor Sandu ion a Mosno osca, in 2 minute prin k. o. Vasile Pană a luat titlul lui Pop Cionoiu- Jelesneac Vasile Pană, campion naţional la toate categoriile Primul match profesionist al Ifiei a prilejuit întâlnirea dintre Vasile Pană (78.900 kg.), challenger şi Petre Pop (78.800 kg.), campion in joc fiind titlul naţional deţinut de ultimul. Lupta pornită in metal avantaj teoretic al lui Pop, a avut un desnodământ surprinzător, după cum scriem în avanteronica acestei gafe. Pană a reuşit ceea ce n’au putut face Lungu, Ilie Petrescu şi Petre Tofan: să doboare pe Petre Pop, veşnicul campion naţional. Repriza I egală. Repriza II aduce spargerea arcadei lui Pop. Pană cu o puternică directă de dreapta iși sângerează adversarul. Avantaj Pană. Repriza III egală. Repriza IV Pană dă semne de oboseală. Se pare că lupta se va termina cu înfrângerea sa. Avantaj Pop. Repriza V Pană revine puternic și pune în dificultate pe campion. Avantaj Pană. Repriza VI Challengerul continui să domine. Repriza VII duce „K. down"-uri campionului Pană lovește puternic şi piade gropsează o directă la bărbie urmată stângă la stomac. Pop cade. Egy ! Se ridică însă şi reia lupta. Mare avantaj Pană. Repriza VIII Pop încasează. Pană îşi măreşte avantajul. Repriza IX Pop stă martelat la ficat şi stomac. Aproape de sfârşitul reprizei Pană reuşeşte o nouă directă la bărbie. Pop este din nou ameţit. E aproape să cadă. Gongul însă îl salvează. Alt avantaj Pannă. Sandu Ion, campion in 2 minute Fixat pe distanţa de 12 reprize a 3 minute, matchul in care Osea Anton (53.700 kg.), campion, îşi punea titlul In joc in faţa chellengerului său Sandu Ion (53.800 kg.) n’a durat decât 2 minute. In primul minut adversarii schimbă câţiva pumni „frăţeşte", in minutul următor vedem un Sandu Ion decis să termine lupta. Pe ring este o cursă între Sandu Ion şi Oşca. Primul îl urmăreşte pe campion şi se vede clar cum II caută bărbia. O stângă uşoară la bărbie îl fixează pe Oşca. Sandu Ion revine cu o dreaptă fulgerătoare la bărbie şi Oşca se prăvăleşte la pământ. Arbitrul numără. La 10 Oşca se ridică insă nu mai vede nimic. E somat Arbitrul opreşte lupta, declarând pe Sandu Ion învingător prin knout şi campion naţional al categoriei „Cocoş“. Titlul se află în cadru celui mai sus. A condus lupta d. Drăgoi, bine. N. Dumbrăvii Triplajul din Giuleşti Juventus, F. C. Rapid »»« Universitatea învingători eri după amiază s’a disputat in Capitală pe arena Giuleşti un interesant program triplat. Rezultatele obţinute au fost scontate, cu excepţia întâlnirii dintre Carmen şi Universitatea care s’a terminat cu victoria Sbienilor, victorie meritată dar foarte puţin aşteptată. Vâlnirile au fost sub nota obicinuită. In privinţa echipei braşovene este locul şi timpul să revenim asupra valorii acestei echipe. Ne-am exprimat de multe ori părerea că A. C. F. R. nu ştie foot-ficiafll. Pentru cei mai mulţi spectatori, afirmaţia noastră părea a redreptăţi echipa din Braşov. Matchul de ori însă a arătat că într’adever , C. F. R. nu ştie să joace football. Este singura explicaţie a jocului sub orice critică prestat ori pe Giuleşti. Şi aşa stând lucrurile ne întrebăm de ce comitetul de direcţie al echipei nu ia măsuri de îndreptare ? Ne-ar scuti şi pe noi, de a face o critică în sensul acesta şi publicul spectator de a se deplasa pe o arenă să In primul match al zilei, s’au întâlnit două echipe care nu prezentau nici uri interes nici individual şi nici în matchul lor. Juventus deşi a obţinut săptămâna trecută la Craiova um rezultat mulţumitor cedând la limită Craiovenilor, en, nu au arătat nimic, altceva, decât că jucătorii au mai multe jocuri în picioare decât A. C. F. R. vadă un joc de maidan. Victoria Juventusului a fost anostă ca întreg matchul, g roş-albaştrii probabil s’au molipsit dela adversarii lor, de au jucat aşa slab. Au marcat Naciu şi Fătu pentru Juventus şi Spirea pentru ACFR. D. St. Ionescu a arbitrat formaţiile : JUVENTUS: Budan, Drăgan, Ardeleanu, Bărbulescu, Flamaropol, Gorgoriu, Fătu, Cornea, Berbeacă Iordache, Naciu. ACFR: Cianu, Apolzan, Găitănaru, Neagrău, Pop, Zeleda K, Pintea, Pop, Zelena K., Pintea, Pop Aurel, Spirea, Chiciuban, Căpuşan şi Dascălu deşi stingherit aduce egalarea. De acum până la sfârşit jocul decurge în nota de dominarea a Universităţii care totuşi nu poate schimba rezultatul. Repriza II-a, Carmenul pare decis să schimbe rezultatul, însă ,Moniac, extrema dreaptă a Carmenului este inexplicabil de slabă şi orice acţiune nu poate fi dusă la bun sfârşit. Carmenul totuşi domină şi în primul sfert de oră al reprizei secunde obţine cinci cornere consecutive. Mingia degajată în min. 60, ajunge la Dascălul, acesta o trece luli Ţăranu care deschide în cruciş pe Coracu. Schpatul fulgerător loveşte bara şi intră în plasă. Cu acest rezultat Universitatea—Carmen 2—1, partida ia sfârşit, deşi de acum Carmenul joacă numai în careul advers. FORMAŢIILE : UNIVERSITATEA: Costea, Bratoceanu, Joja, Medrea, Dumitraş, Muscă, Luca, Moldoveanu, Dascălu, Jifkovici. CARMEN : Nicolae, Panaiat, Novac, Siclovanu, Torjoc, Comanu, Moniac, Marian, Bonaţiu, Pomer, Stoian. 1 Pius - MSCU 2-1 (2-0) M O. C. F. R. F. C. Rf*M * W"S *»' «CM »M| scopul D8 Gloria C. F. R. CU 3-0 (1-0) întâlnirea dintre F. C. Rapid şi Gloria CFR s’a soldat cu victoria meritată, deşi la un scor exagerat, a bucureştenilor. Jocul prestat de gălăţenii a fost la înălţimea aşteptărilor, depăşind de multe ori chiar în jocul tehnic pe feroviarii bucureşteni. F. C. Rapid a învins însă prin rutină şi prin puţin noroc. Faptul că ultimul sfert de oră Gloria C. F. R. a dominat insistent, nu însemnează că Rapid a pierdut cheia jocului, însă fiind un mare avantaj, ştia sigur că nu poate pierde. Natural că pentru spectatorii a te retrage în apărare, mai ales când te numeşti F. C. Rapid este inexplicabil. Acesta este şi motivul pentru care publicul a huiduit pe feroviari. Jocul nu are istorie şi nici nu voii insista asupra lui. Au marcat: Cucuia în propria poartă în prima repriză, Tănăsescu şi Arbiceanu în repriza secundă. D. Tr. Birou a arbitrat echipele: RAPID : Sadowsky, Ghiuriţan, Moldoveanu, Cristea, Răşinari, Wetzer, Ritter, Radu Florian, Arbiceanu, Gavrilescu, Tănăsescu. GLORIA CFR: Justin, Jarcă, Cucula, Drumea, Ivanov, Popa, Surugiu, Cintă, Găman, Comşa, Bărbulescu. F.C. Craiova campioană! După antipenultima etapă a Campionatului de Război, Craiova păstrându-și avantajul de 5 puncte față de Rapid, poate fi declarată campioană. F. C. Craiova 19136 0 68:20 . 32 A. C. F. R. 19 3115 23:69= 7 COMUNICAT O. S. R. O. S. R.-ul organizează în luna Iulie o tabără sportivă pentru studenţi S-au primit înscrieri de la Centrele Sportive Universitare Timişoara şi Iaşi. Studenţii din Bucureşti, Braşov, Sibiu şi Cernăuţi se pot înscrie pentru tabără la Organizaţia Sportului Românesc, prin delegaţii Centrelor Sportive Universitare respective sau direct prezentându-se la Direcţia Tehnică O. S. R., în str. Al. Lahovary 14, între orele 8-10 în fiecare zi. Studenţii care vor fi admişi la tabără vor fi înştiinţaţi la domiciliu. Condiţiunile participării la tabără au fost publicate în Buletinul O. S. R. Nr. 2 din iunie 1943 şi în Gazeta Sporturilor. Tabăra sportului universitar F. C. Rapid 19113 6 34:21=25 U. Tricolor 19103 6 55:30=23 Sp. Studenţesc 19 76 6 40:25=20 CFR. (T. Sev.) 19 92 8 30:30=20 Venus 19 83 4 37:42 = 19 F. C. Ploeşti 19 67 6 29:37 = 19 Universitatea 19 115 8 36:39 = 17 Juventus 19 fifi7 37:34 = 17 Gloria C. F. R.19 7210 30:43 = 16 Carmen 19 5311 32:50 = 14 UniuerM*« mm*nu i-r * mums F. C. Carmen eu 2-1 (1-1) Matchul vedetă al tripilajului din uleşti a fost furnizat de întâlnirea ntre Universitatea din Sibiu şi eipa Bucureşteană Carmen. După cum ne-am aşteptat matchul fost viu disputat până în ultimile inute. Scorul de 2—1 (1—1) arată numai parte fizionomia locului, căci atât vmenul cât şi Universitatea auzit momente egale de dominare, au rut situaţii de goal la fel de numoase şi au ratat la fel de multe ocai de marcare, Carmenul din cauza tasperantei ineficacităţi a liniei de lac, iar Universitatea datorită formei , zile mari pe care a avut-o portall Carmenului, Nicolae. Victoria Universităţii este meritată pe deplin, jucătorii ei luptând cu un elan inegalabil. CUM A DECURS JOCUL Primele minute de joc aparţin Carmenului, care îşi impune jocul. Universitatea pare surprinsă şi nu se regăseşte. Aripa stângă a Carmenului, Stoian, pune în nenumărate rânduri în primejdie poarta negrilor. In minutul 7 Stoian primind o pasă de la Marian de viteză, îşi potriveşte mingia şi marchează pe lângă portar. Revenirea Universităţii este imediată şi de acum jocul devine pasionant. In minutul 15 Țăranu centrează După a crunta ciomăgeala C.F.R. (T.Severin)-Venus 2-1 (1-1) T.SEVERIN, IT (prin telefon). — Matchul dintre Venus (Buc.) şi CFR (T. Severin) a însemnat un spectacol de minoră valoare sportivă. Un şir întreg de brutalităţi au punctat această întrecere care n’a avut nimic sportiv în ea. Vinovaţii vor fi aflaţii şi sancţionaţi de forurile competente. Noi ne mărginim numai la a le consemna. Cei 5000 de spectatori prezenţi au fluerat tot timpul parodia de football oferită de cele două echipe. In min. T, Andrei Rădulescu înscrie primul punct. Felecan HI se repede şi-l loveşte. De aci începe scandalul. Jucătorii se bat intre ei ca ciomăgaşii de pe maidane. Arbitrul nu intervine cu nici o sancţiune. Jocul degenerează. In minutul 46 (?) al primei reprize Binder înscrie golul egalizator. In minutul 75, Oprean aduce punctul victoriei. Jocul se termină cu scorul de 2-1. Vinovat: d. Cliciu. In concluzie : o proastă propagandă footballistică. inirii meilor a ivins pe F.C. M PLOEŞTI, 27 (prin telefon). Astăzi după amiază a avut loc pe stadionul din localitate matchul de football dintre Unirea Tricolor din Bucureşti şi echipa locală F. C. Ploeşti. Jocul s-a desfăşurat în faţa a 5000 de spectatori şi a fost de factură foarte ridicată, victoria revenind după mare luptă bucureștenilor cu scorul de 3—1. Victoria este meritată, Unirea Tricolor jucând deasupra oricărei critici. UNIREA TRICOLOR: Cristea, Iliescu, Petrescu, Florea, Paraschiva, Boteanu, Mihăilescu, Dumitrescu, Niculescu, Cârjan, Cricitoiu. F. C. PLOEŞTI: Iordăchescu, Dunăreanu, Neagu, Lupaş, Mircea, Olindcă, Bărbulescu, Antonescu, Herold, Cociş, Malit» Ştafeta „Tineretului român" Ieri s-a desfăşurat cursa de marş, ,Ştafeta tineretului român“, pe distanţa Breaza-Bucureşti. Pe echipe cursa a fost câştigată de : 1. Leonida. 2. U. A. R. 3. Poliţia. 4. C. F. R. I Echipele F. c. mnsi. studenţesc 3-2 (0-2) CRAIOVA, 27 (Prin telefon). — In localitate s’a desfăşurat azi matchul dintre echipa bucureşteană Sp. Studenţesc şi gruparea locală F. C. Craiova. F. C. CRAIOVA : Popescu, Felecan, I. Albu, Nistor, Mari, Niculescu, Covaci, Henegaru, Thierjung, Dunăreanu, Bătrân. SP. STUDENȚESC: Stănescu, Teodorescu, Nicu Virgil, Vlădoescu, Drăgan, (C. Constantinescu-Grecu), Antonescu, D. Pricopie, Titi Dumitrescu, Grecu (Drăgan),, Rădulescu, Dumitrescu II. Arbitru: d. Pichy Kroner, hun. Punctele au fost marcate de Thierjung (n. 15) Bătrân (m. 20) şi Covaci (m. 48) pentru Craiova şi de Drăgan în min. 85 şi 87. Prima repriză se scurge în nota de dominare a campionilor, care conduc cu 2-0. La reluare studenţii devin mai periculoşi şi pun în dificultate echipa gazdă. In minutul 60 Drăgan trece centru atacant iar Grecu mijlocaş centru. Linia de atac capătă astfel o notă în plus de agresivitate. Sp. Studenţesc domină şi înscrie două puncte în 2 minute. F. C. Craiova se apără şi cu multă greutate câştigă acest match. S’au remarcat: Covaci, Henegar şi Bătrân dela gazde, iar dela bucureşteni Drăgan, Rădulescu și Grecu. Matchul atletic România-Croaţia Atletismul românesc va trăi şi in anul acesta, cu toată vitregia vremurilor, clipe de rară bucurie. România înfruntă pentru prima oară în acest an o echipă naţională străină de atletism, deschiderea sezonului internaţional marcând un frumos program al acestui an din care nu vor lipsi cu siguranţă întâlnirile cu Slovacia şi Germania. Federaţia Română de Atletism a început de mult pregătirile pentru o cât mai desăvârşită organizare a matchului de la 10 şi 11 iulie. împreună cu oficialitatea, toţi atleţii se pregătesc intens căci ştiu că de ei atârnă victoria culorilor noastre naţionale. Peste tot, la şcoli militare, la practica de vară, sau unde îi reţin datoriile către ţară, nu uită răspunderea mare care apasă pe umerii lor atât de încercaţi de lupte şi strădanii. Celor 25 atleţi croaţi li se va opune o echipă română tot atât de numeroasă, dar a căror structură este încă necunoscută. Lotul selecţionabililor a fost format, atleţii sunt urmăriţi cu atenţie, însă echipa definitivă nu va fi cunoscută decât în urma concursurilor de selecţionare de la 3 şi 4 iulie, întrecerile Săptămânii Universitare vor constitui şi ele un serios criteriu de verificare a formei în care se află studenţii-atleţi — şi care de altfel formează majoritatea viitoarei noastre reprezentative. INTER-ORAŞE Cernăuţi-Chişinău 6-0 (2-0) CERNĂUŢI, 27 (Prin telefon). — In oraşul nostru s’a desfăşurat azi matchul de football dintre reprezentativele Cernăuţiului şi Chişinăului. Lupta, presărată cu multe faze spectaculoase, s’a terminat cu victoria gazdelor la scorul de 6—0 (2—0). Săptămâna universitară Ora 9—12,30: Finala pentru desemnarea campionatului naţional studenţesc de Volleyball. Teren A. S. Medicina. Ora 9—12,30: Box, finale Casa Studenţilor. Ora 8—13 : Congresul studenţesc de ştiinţe morale, economie şi juridice. Aula Faiculităţii de drept. Ora 16: Congresul studenţesc de ştiinţe naturale şi pozitive. Amfiteatrul „Sipiru Haret”. Ora 16 : Finalele campionatelor naţionale studenţeşti Basetball. Teren ANEF. Ora 16—19 : Campionatele naţionale studenţeşti de scrimă. Sala Cercul Militar. Ora 16—19 : Campionatele naţionale studenţeşti de atletism. Teren ANEF. Ora 20.30: Festivalul Universităţii Cluj. Sala Teatrullui „Regina Maria’’. Rezultatele campionatelor Eri după amiază au avut loc în incinta poligonului de trageri al Metropolei, campionatul naţional de tirf pistol-duel. Titlul a fost cucerit de d. dr. Balş, urmat de d. Al. Patria şi d-ra Solange D’Herbez. Rezultatele tehnice sunt: 1) Dr. Balş 377-400 2) Al. Patria 370-400 v 3) Solange d’Herbez 364-400 4) Bob. Stoia 363-400. Marin Niculescu învingător în cursa ciclistă de ieri Ieri dimineaţă de la statuia Aviatorilor s-a dat plecarea în cursa ciclistă Bucureşti-Olteniţa-Bucureşti pe distanţa de 120 km. Cursa a fost câştigată de Marin Niculescu (V. Dacia) care a parcurs întreaga distanţă în 3 ore şi 17 minute, cu o medie orară de 33 700 km., C. Cihodaru și Traian Constantin au terminat in ordine. ANUL XVI, No. S518, Mărfi 29 Iunie 1948 spe teás. Carnetul zilei LA ZI Preocupările unui basarabean N'am întâlnit încă un basarabean care să fie mai preocupat de originea Naţiei lui ca Alexandra Coban. Omul acesta voinic şi sănătos ca an ţăran, este de loc din satul Lencăuţi, de pe malul Nistrului, dintr’o fermecătoare regiunea din partea de sus a judeţului Soroca. Fecior de la plug a crescut acolo între păduri, a dormit afară, pe prispă In atâtea veri, a mânuit coasa In vacanţe şi-a deprins frumosul grai moldovenesc de la mama şi dragostea de pământ de la tata Petre, gospodar vrednic şi moldovan neaoş. Omul, înfrângând multe greutăţi, a învăţat carte şi acum îşi vede de meseria lui. Dar, în orele libere, nu se duce la cafenea sau la bodegă, nu joacă după obiceiul provinciei, cărţi, ci, după ce trebălueşte prin grădină, se aşează la citit şi la cercetat trecutul Neamului. E aşa de îndrăgostit de Ţară şi de Basarabia, că i se umezesc ochii ofundi le rosteşte numele. Se războeşte cu oricine când e vorba să discute originea noastră, îmi spunea într'o dimineaţă, — dar mai întâi să vă spun că 'n fiecare dimineaţă, in câte zile am găzduit la el, în sofrageria luminoasă şi împodobită cu flori din grădina vii, măcina aceleaşi preocupări, In preajma mesei încărcată cu toate bunătăţile, după obiceiul basarabean. — Nu pot suferi, domnule, pe cine afirmă că limba românească e plină de străinisme. Dar de unde una ca asta? Noi suntem Daci, domnule, şi numai Daci. Noi am fost un popor stabil, legat de pământ, n'am fost nomazi ca toţi flămânzii cari au venit peste noi, In veacuri. Deci acei cari au venit şi-au plecat, au imprumutat cuvinte de la noi. Vrei dovezi? Ştii cum se spune „ochi” pe ruseşte? „Oci”. Nas?—Nos. Asta Înseamnă că slavii au luat cuvintele de la noi, nu noi de la ei. Şi aşa aşi putea să-ţi Înşir un dicţionar de cuvinte. Alexandru Coban a devenit deodată aspru în priviri. In expresia feţei citesc mirarea că en-s străin de cercetările lui. — Ştii dumneata de unde vine cuvântul „liftă” ? — Aşa ai putea să mă 'ntrebi de unde vine cuvântul haină sau cozonac, sau căte altele. — Eu te 'ntreb de cuvântul liftă. Să-ți spun eu de unde vine. Liftă vine dela „litván*', adică „litvan". Litvanii, care erau în hotar cu Moldova până la 1200 au fost păgâni. De multe ori litvanii aceștia treceau hota* rul după prădâciuni. Strămoşii noştri spuneau: „Iar a năvălit lifta păgână. Alexandra Coban râde, mulţumit că m’a pus în cofă cu neştiinţa mea. — Şi-acum, domnule, să-ţi fac o dovadă că noi vorbim aceeaşi limbă ce-o vorbeau Dacii, străbunii noştri. Ştii, dumneata, bunăoară, de unde vine cuvântul „lighioană?" Să-ţi spun eu. Lighioană vine de la cuvântul „legiune”. Ştii că pe vremea Dacilor, în dreapta Dunării, în Moesia, erau „legiunile romane". Acestea treceau din când în când Dunărea, jeunind şi omorând. In loc de „au venit legiunile”, Dacii spuneau „au năvălit iar lighioanele”. Şi-a rămas cuvântul. Cazda mea ar mai fi venit şi cu alte dovezi, dacă doamna nu deschidea ferestrele să năvălească primăvara 'n casă şi să ne poftească la o zacuscă basarabeană, din care s’ar fi putut sătura zece flămânzi. Şi’n liniştea nimirezmată de flori, pintea parcă nu adae ceva tăinuit din trecutul poporului român. D. Iov Ii STUDIOUL TEATRULUI NAŢIONAL 1 Telefon: Piaţa Amzei Telefon : MARŢI 29 Iunie — Sf. Petru şi Pavel — ora 10.30 dimineaţa PENTRU ULTIMA OARA ADMIRABILUL SPECTACOL PENTRU COPII CASA PĂPUŞILOR interpretat de aplaudata echipă a Teatrului MUNICIPAL condusă de d. Gh. Ghirvăsuţă Cia.CaturL Infanteria războiului modern Literatura noastră militară s-a îmbogăţit cu o nouă lucrare întitulată „Infanteria războiului modern“, datorită d-lui căpitan Mihail Cioroiu. Varietatea de abundenţa materialului, claritatea ideilor, ca şi stilul concis şi sobru fac din această carte nu numai o lucrare de specialitate ci şi una de frumoasă ţinută literară, „Hasă, cultură şi civilizaţie“. A apărut în editura „Gorjan", ,Rasă, Cultură şi Civilizaţie". Autorul ei, d. Constantin Stan, a făcut un studiu de orizonturi vaste utilizând instrumentul de cunoaştere cu totul modern, rasial, cu privire la fenomenul de cultură şi civilizaţie, european şi asiatic. Pasionantă, cartea foloseşte cercetărilor rasiale cele mai moderne şi este adresată în special intelectualilor. , Victori români în uniformă In ultimul său număr, revista „Tempo", ediţia română, publică sub acest titlul un interesant articol al criticului de artă italian Gino Carni, însoţit de numeroase reproduceri după operele pictorilor: Lucian Grigorescu, Alexandru Ciucurescu, Geo Zlotescu, Petre Şuţeanu, Alexandru Istrati, „Conducerea superioară a Armatei Române, convinsă că în războiul modern —scrie criticul italian — nici o latură a activităţii naţionale nu trebue şi nu se poate dezinteresa de evenimentele de faţă, a dat prilej scriitorilor, îndeobşte ziarişti, şi artiştilor plastici să ia contact direct cu realităţile crunte şi măreţe ale liniei de foc. In secţia de propagandă a M. St. M„ artiştii români au găsit un cadru adecvat activităţii lor de lucru pe front cu pensule şi cu arme. Pictorii români s’au aflat în faţa unei probleme sufleteşti destul de interesante: să se transforme ei într’un fel de reporteri desenatori ca aceia din trecut, ori, rămânând credincioşi misiunii lor de artişti, în faţa războiului să simtă, să vibreze şi pe urmă să traducă acea vibraţiune, emoţiunea aceea atotcuprinzătoare, fiecare potrivit geniului şi stilului său propriu. Artiştii români au ales această din urmă cale". A apărutt „SATTIV, revistă de cultură pentru ponor, aniul XIII, Nr. 151 pe Iunie 1943.. Este o revistă bună şi eftinâ pentru săteni (200 lei abonamentul anual). In această revistă se găseşte tot ce interesează viaţa satelor. Acest număr cuprinde interesante articole de cultură generală şi gospodărie sătească. In fruntea revistei aflăm un articol scris de d. profesor I. Simionescu, preşedintele Academiei Române. Tot aceiaşi tiparniţă, a dat la iveală romanul : „Umbre” de James Hilton, în traducerea d-lui Jul. Giurgea. Autorul este cunoscut publicului nostru cetitor din emoţionanta realizare „Adio Domnule Chips“, care a fost prezentată şi pe ecran. „Găina cea moţată"* de Ion Pas, „Guguţă în vacanţă" de Marin Iorda, „D’eia n’are ursu coadă" de D. Iov, „Codruţ, feciorul pădurarului“ de Lia Fudulu, „Oul de aur" de Dinu Moroianu, „Isprăvile lui Tolstoi“ de Vasile Iad şi A. Petrescu, dată titlurile volumelor apărute în colecţia „Cartea celor mici" pe care o editează „Vremea". ’ Teatrul Naţional prezintă azi în matineu „Maria Stuart" de Schiller în care rolurile principale sunt interpretate de d-nele Marioara Zimniceanu, Aura Buzescu şi d-nii Al. Pop Marţian, Consta Mitru, M. Gingulescu, N. Dimitriu, N. Brancomir, ş. a. Seara „Nevestele vesele din Windsor“ de Shakespeare, având următoarea distribuţie : d-nele M Voluntaru, F. Mihailovici, V. Panait şi d-nii R. Bulfinski, N. Brancomir, C. Antoniu, G. Baldovin, I. Finteşteanu, Stroe Atanasiu, Niki Atanasiu ş. a. De la Muzeul Teatrului Naţional La Muzeul Teatrului Naţional din Bucureşti (str. Câmpineanu, 3) se va comemora până la 22 iulie a. c., printr-o expoziţie specială de relicve şi documente, cei 30 de ani de la moartea lui Ştefan O. Iosif şi Ilarie Chindi. Luni 28 Iunie 1943 RADIO ROMANIA, RADIO BUCURESTI ŞI POSTUL DACIA ROMANA 6.55—8.00 Ora dimineţii. Deschiderea emisiunii. Redio-jurnal. Concert de dimineaţă al Fanfarei Reg. de Jandarmi Pedeştri condusă de d. maior Albulescu. închiderea emisiunii 12.45. Deschiderea emisiunii. Radiojurnal (informativ, agricol şi cultural). 13.00: ORA OSTAŞULUI. RADIO ROMANIA ŞI RADIO BUCUREŞTI 13.50: Ştirile serviciului german. 14.00: Radio-jurnal. 14.30: ORA RĂNIŢILOR. Orchestra Soc. de Editură — voce Joujou Pavelescu şi Mircea Preoţescu. 15.30: Muzică variată (discuri). RADIO ROMANIA, RADIO BUCUREŞTI ŞI POSTUL DACIA ROMANA 15.40: POŞTA MILITARĂ RADIO. 16.40: Emisiune specială în limba rusă RADIO ROMANIA ŞI RADIO BUCUREŞTI 17.00: Orchestra Vasie Julea. 18.00: Cronica vieţii studenţeşti. 18.15: Elvira Mihail, voce. 18.35: Radu Aldulescu-violoncel, Maria Fotino-pian: Schubert-Cassado : Concert in la miner. RADIO ROMANIA 19.00: Jurnal In limba turcă. • RADIO BUCUREŞTI 19.00: Ştirile serviciului german. RADIO ROMANIA ŞI RADIO BUCUREŞTI 19.15: Margareta Capeleanu-vioară şi Th. Rogalski-pian: Sonată de Respighi 19.40: Publicitate 19.45: Radio-jurnal (informativ şi cultural). 20.00 : Muzică din secolul XVII şi XVIII-lea (discuri). 20.40 : UNIVERSITATEA RADIO : N. O. Popovicd Lupa: Amintiri. 21.00. Teatru : „Serenada din trecut” de Mircea Dem. Rădulescu. 22.00: Radio-jurnal. Sport. 22.20: D-na Cella Delavrancea-pian. 23.00: Muzică variată ușoară (disc.) 23.30: închiderea emisiunii.