Curierul de Iassi, ianuarie-iunie 1873 (Anul 6, Nr. 1-69)

1873-06-03 / nr. 63

CURIERUL DE IAȘI a monstrat deplina legalitate a numirilor incriminate. Adunarea a trecut atunci la ordinea zilei, care nu era mai puțin interesantă decăt cea din ziua trectă. In ședința din 7 iunie guvernul a făcut Adunărei o comunicare asupra tratatelor de comerț cu Anglia și cu Belgia. Cabinetul a cerut ca să seamăne examinarea lor, până ce el va putea consulta consiliul superior de comerț, care este convocat pentru acest scop. Ministrul de comerț a făcut să se presimțească de asemenea și părăsirea taxei asupra materiilor prime, dar a declarat că inainte de a propune ștergerea ei, guvernul vroește să poată presenta Camerei alte căi și mijloace. Două noue vacanțe se află in Adunare prin moartea a doi deputați: dol. Vitez și de Legge, ultramontani. Intre legile politice care sunt la ordinea zilei, legea municipală va fi cea intăi discutată de Adunare. Guvernul s’a ocupat de dănia in consiliu, și este dispus a adopta basele proectului elaborat de comisia decentralizătoare. Acest proect cere pentru alegători un domiciliu de trei ani, și pentru votarea bugetului, unește cu consilierii aleși, un număr egal pe locuitorii care plătesc cele mai mari imposite in comună. Primarul va fi numit de o adunare compusă tot astfel in orașele mari numirea primarului se va face de guvern. Locul de ambasador la Bruxela, remas vacant prin demisionarea dlui Ernest Picard, a fost ocupat de baronul de Baude, care fusese deja in acest post înaintea dlui Picard. In notificarea ce a făcut ducele de Broglie, guvernului austriac, președintele republicei numit prin titlul de duce de Magenta, care amintește perderea Austriei in resbelul din 1859. Se zice că aceasta a indispus pe contele Andras Ry care ar fi hotărât a da ministrului francez o lecție indirectă de delicateță. Schimbările in funcționale continuă. „Journal Officiel“ publică opt numiri in magistratura și 34 de subprefecți, din care 12 in locul celor demisionați și 5 revocați. El publică de aseminea numiri de secretari de prefectură și de consilieri de prefectură. Jurnalul „Le Consaire“ a fost suprimat printr-un ordin a generalului Ladmirault. ANGLIA. In Camera Comunilor d. Vernon Harcourt a vorbit in contra legei asupra constțtuniilor culpabile, care provoacă critice violente din partea claselor muncitoare. Solicitorul general a recunoscut exactitatea unora din atacurile îndreptate in contra acestor legi, dar a mnținut necesitatea articolului relativ la raporturile intre stăpân și muncitor, intemeinduse pe considerarea că dacă patronul rupe contractul seu cu muncitorul, acest din urmă se găsește in fața unui datornic solvabil, care poate să-i plătească despăgubirea acordată de judecător. Din contra muncitorii care părăsesc pe stăpânul lor, fără a respecta îndatoririle lor, pot săi ruineze, și recursul seu iu contra lor ar fi ilustriu, dacă magistratul n’ar avea puterea de-a-i condemna la inchisoare. GERMANIA. Parlamentul german incă n’a fost in complect, după vacanțiile cu ocazia sărbătorii Pentecosta (Pogorârea duhului sfânt). Din 382 deputați numai 150 sau 160 ocupau bancele lor. Unii atribue această nepăsare refuzului ce face consiliul federal de a acorda deputaților despăgubirea pentru șederea lor in Berlin și pentru drum, alții o atribue ostenelei, sesiunea fiind prea lungă. „Nazional Zeitung vede in aceasta o scădere regretabilă a sentimentului de datorie și a patriotismului. Adevărul este că guvernul nu cruță de loc puterile Adunărei incărcăndui necontenit ordinul zilei, fără a ținea samă de dorințele și de proectile eșite din inițiativa parlamentară.— Proectul de lege asupra presei cu care d. Bismark a înlocuit acel al Parlamentului, a adus descurajarea până la culme. Toate organele presei, de orice partidă,il resping și-l condemns. Presentarea acestui proces e considerată ca o mistificare, care nu e de naturii a consolida încrederea națiunii in intențiunile guvernului. Consiliul federal, care inlocuește vechea administrație a Roverein ni, pentru afacerile de vamă, se ocupă cu un proect de lege relativ la revizuirea tarifelor. După acest proect, taxele de intrare asupra fortelui topit) a ferăriilor lucrate, a mașinelor, a șinelor, a roatei«? a, a, sunt suprimate . Taxele asupra tablelor de fer, și a fabricacațiunilor groase, sunt reduse pe jumătate, afară de ferăriile topite fine, cuțitele, condeele de criță ș. a. Noua tarifă reduce incă de la 20 la 7% groși pe quintal taxa asupra sudei calcinate și a bicarbonatului de suclă, spre a favoriza hărtieria. SPANIA. Luarea Iranului de cătră papa Carlist Santac-cruz e desmințită. Acest cap de bandă, care a reușit a se deosebi de delalți prin excesul cruzimelor sale, se află in adevăr la căteva kilometre de Iran, dar acest oraș este in stare de a se apara, de va fi atacat. O depeșă a agentei Havas anunță că in Catalonia trupele lui Velarde s’ar fi revoltat in strigătul, să trăască republica federală, și că generalul și ofițerii ar fi fugit. Dar această știre merită confirmare. Republica federală a fost proclamată cu aclamare de cătră Cameră, care in ședința sa din 7 Iunie a numit, cu 142 voturi contra a 58 pe d. Pig Margall președinte consiliului de miniștri, insărcinăndul cu formarea cabinetului. Adunarea a suspendat ședința după cererea d-lui Pig Margall, spre ai da timp să împlinească mandatul seu. ITALIA. Jurnalele italiene confirmă știrea unei călătorii a regelui Victor Emanuel la Berlin și la Viena. Acest proect, mult timp nesigur, se poate să fi luat forma unei hotărâri definitive, de la cea de pe urmă schimbare in regiunile guvernamentale in Franția Presa este incă tot preocupată de secretele intențiuni ce cabinetul sau majoritatea din Versailles nutrește pentru restabilirea puterei temporale. AUSTRIA, împăratul Rusiei, familia și suita sa au părăsit Viena in 7 Iunie vara, împăratul, arhiducii, prinții străini prezenți la Viena, contele Andrassy, prințul Auersperg, precum și capul diplomatic incomplect, erau la gară in momentul plecărei. Despărțirea a avut un caracter foarte cordial. ȘTIRI LOCALE. *** (Curtea cu Jurați) s’au deschis Vineri la 1 a lunei. Președinte a Curței este d. T. Burada. In această sesiune sunt mai multe procese interesante, intre altele procesul omoritorilor d-lui profesor I. Stavrat, dintre care insă numai unul, argatul lui Ionescu, este prins. Apoi procesul bandei lui Cațăr pentru omoruri, schingiuiri și nenumărate furturi, acuzații sunt 23 la numer. De asemene două procese mai însemnate de dilapidări de bani publici, acel a lui Iancu Damian fost Primar de Podul Ionei și a lui Sava Șubovici. *** (Concert). D-ra Marie René care făcea parte din trupa d-rei Keller, foastă actrice de la opera comică din Paris, și a cărui dulce glas publicul l’a admirat atăt de des, va da in curend un concert inainte de a pleca din Iași, in sala tronului, Joi nr. 7/19 Iunie, cu concursul D-lor Genot, Caudella, Mizetti și Wagner. *** (Circul Sidoli) va da astăzi Duminică doue representații, una la 4 oaie și alta la 8 oare sara. D ra Annetta va debuta pentru ântâia oară. Aceste representații promit a fi din cele mai interesante a circului Sidoli, care din ce in ce justifică mai mult numele și reputația ce-l precedase in orașul nostru. *** (Accident). Juna artistă a Circului, d-ra Serena Sidoli facend Vineri dimineață es r ițturi pe cal, au căzut jos și și-au frânt brațul drept. De îndată s’au chemat doctori și sperăm că această nenorocită intamplare nu va avea urmări cu totul triste. — Aflăm că in curând direcțiunea va da un beneficiu pentru d-ra Sidoli, la care nu ne indoim că publicul va fi numeros. *** (Antreprisă). „Monitorul Oficial ** publică darea in antreprisă prin licitație a intreținerei arestaților din penitenciarele țerei. Pentru Iași licitația va avea loc la 18 a curentei in localul Prefecturei. *** (Numerotarea stradelor), după sistemul ușitat in apus, a devenit o necesitate urgentă. Ea ni se promise 30 de músta de cătră onorari. Consilu ecH1unal, dar lucrul a rămas și până acum tot is starts» de primii iujie. Bu* Direcțiunea Scoalei de Musică și Veclamațiune. No. 42. Esamenele de la această scoală vor ave loc in 6, 7 și 8 a curentei după următoarea programă începând in toate zilele la 9 oare dimineață. Mercuri in 6 Iunie, pentru eleve: Teoria, Piano, Canto și Armonia. Joi in 7 Iunie, pentru elevi: Teoria, Choru, Canto, Armonia și Violina. Vineri in 8 Iunie, Flaut, Cello și Declamațiune. Director: Grosugăm pe onorab Primărie să se ocupe in sfârșit și cu această cestiune căt mai fără întârziere. *** (Grădina Tivoli) a d-lui Ernest Girardin, care trebuia să se deschidă Duminica trecută, se va deschide astăzi, data trecută timpul nefiind favorabil. Pentru medicul preț de 50 bani, publicul va avea intrarea in această grădină aranjată cu mult bun gust. *** (O nouă reducere a cursului monedelor) de argint va avea loc in curend. După câte am aflat rubla nu va mai valora decăte 1. 70 bani și de asemene se vor reduce in proporție și celelalte monede de argint. Se vorbește chiar că de la 1 Decemvrie viitor aceste monede vor fi cu totul scoase din circulație, ne mai fiind primite la casele statului. *** (Procesul lui S. Grosman) se va judeca la Curtea de Apel in ziua de 10 Iunie. Se știe că de tribunal a fost condamnat la doi ani de inchisoare și însemnate sume de amende și comfiscări in favoarea spitalului Sf. Spiridon. *** (Strigăte la școala Călugărițelor). De mai multe ori deja ni se spusese de persoane demne de toată crezarea, cum că trecând pe strada Primăriei, bucata cuprinsă intre strada Tărgul-de-Sus și strada Goliei, auzeau un vițel ascuțit și chiuitor, aseminea cu țipetul ce ar scoate un copil pe care-l stringe cineva de gat. Fiind-că se află acolo două școale de domnișoare alăturea, nu se știa de la care din ele provin aceste țipete neobicinuite, repetate mai in fiecare zi, și chiar sau, după opt oare. — Vroind a afla adevărul, prin cercetări sigure, mai multe persoane s’au convins de visu et de auditu, cum că acolo strigăte sălbatice es de la școala Călugărițelor jefuite, a cărora grădină se mărginește cu strada de care vorbim. REGULAMENT pentru așezarea și perceperea taxei de licențe asupra comercianților de băuturi spirtoase. (Urmare. CAPITOLUL V. Despre prefaceri. a) . Adăugirea nouilor debitanți. Art. 10. Comercianții cari vor să inceapă in cursul anului comerciul de băuturi spirtoase trebue să facă declarație la primărie care se va înainta prin casierie ministerului financelor. (art. 4). Casierul primind in schimb licențele de la minister se încarcă prin scriptele casieriei cu valoarea lor, chiamă perceptorele comunei cu rolul speciale, adaugă intr ănsul pe noi debitanți și face la recapitulare o nouă legalizare. Când rolul nu va mai cuprinde spațiu liber, se va întocmi un al doilea volum volum in care se va înscrie treptat debitanții adăugați. Cu taxele acestor adăugiri, casierul va debita registrul recapitulativ al perceptorului, dăndui instrucții să pășască in implinire (art. 8). b) . Scăderea debitanților încetați din negoțiu. Art. 11. Comercianții cari voesc a inceta negociul lor, din ori-ce impregiurări, sunt datori a face declarațiune la primăria locale. In cas de încetare din viață a debitantului, această declarație se va face de moșcenitori, eară in lipsă le primarele va păși in constatare de a dreptul sau după insclințarea perceptorului ori a agentului poliției. Faptul incctărei din negoțu se constată in localitate, in care impregiurare se incheiă un proces-verbale sub semnăturele primarelui și a unui aginte polițienesc sau a doi martari dintre notabilii comunei (model). La «O*»!, proces verbal se anexă obligator și brevetul de licență posedat de fostul debitant, spre a se anula, eară un cas de perdere se va constata faptul în josul procesului-verbale de scădere, facându-se publicație de casierie că licența declarată perdută este și remăne anulată. Art. 12. Casierii generali ingrijesc a primi in cursul fiecărui trimestru din partea primarilor procese-verbale de constatarea scăzemintelor și a le transmite visate ministerului finanțelor pe lăngă raport cu un tablou nominale, in dublu exemplare. Un rănd se va păstra la minister, eare celalt se va înapoia casierului cu aprobarea cuvenită. (model No. . .) Casierul pe de o parte se descarcă la debit prin scripte și complecturile sale, pe de alta chiamă pe perceptor la casierie și descarcă rolurile comunei in dreptul numelui fiecărui fost debutant, cu observație scăzut in temeiul ordinului No. . . de la . . .“ Aceiași operație face și in registrul recapitulativ (art. 19, al. 2 din lege). x Art. 13. In ce privesce simplele strămutări dintr’un loc la altul in aceeași comună, debitanții sunt datori a le da in cunostința primăriei locale spre a li se visa licențile după noua localitate unde 'și a așezat stabilimentul și înlătura ori-ce nedumeriri la revistile periodice. CAPITOLUL VI. Despre prostitunii și penalități. Art. 14. Licența încetează de a fi valabile indată după expirarea trimestrului pentru care ultima plată a prețului a fost făcută, (art. 9, al. 2 lege). Când debitantul neglige de a respunde la biurou și inmănile perceptorului prețul trimestrial al licenței sale in termen de 10 zile din luna ăntăia a trimestrului, și continuă comercial de băuturi spirtuase cu o licență desfiiințată, debitantul, pe lângă plata căștului trimestriale, se supune pentru prima oară la o amendă egale cu prețul pentru un trimestru al licenței sale. In caz ca debitantul in cursul aceluiași an să neglige a doua oară plata in termin "Nl se supune pe lângă prețul licenței la amendă, socotită de doue ori căștul trimestrial (art. 11). Art. 15. Agenții însărcinați cu constatatarea contravențiunilor sunt: 1. Primarii comunelor urbane și rurale, locotitorii sau delegații lor; 2. Agenții polițienesei, adică: poliții, comisarii și subcomisarii. Spre acest sfârșit, in fiecare trimestru, primarii sunt obligați a face dea dreptul, ori prin delegații comunali sau polițienesc, reviste in circumscripțiunea lor, dacă debitanții de băuturi spirtoasă au licențele legiuite după întinderea comerciului, după numărul stabilimentelor, dacă n’au întârziat respunderea taxei și dacă posed gustanțele doveditoare de plata prețului licenței. La cas de a descoperi contraveniri la lege, transmit imediat casierului generale al județului, pe lângă referat, și actele de constatare. Constatarea acestor cozuri se face prin procese verbale încheiate de primarele sau agenții menționați mai sus. Procesele-verbale se supun imediat, prin casier ministerului finanțelor și după aprobare au puterea de hotărâri definitive, (art. 15 și 19 lege), împlinirea amendelor sau înlocuirea lor prin inchisoare se va face conform art. de mai jos. Art. 16. După confirmarea proceselor-verbale de contravențiune de către ministerul financelor, casierul se incarcă in scripte la debit și pășăsce la implinirea amendelor prin perceptorele comunei. Amendele pronunețate sunt exigibile in termen de 3 zile de la somațiunea adresată contravenintelui. Somațiunile cuprind numele, pronumele contravenitului, strada, domiciliul, suma exigibile precum și ziua, luna și anul prodărei, și se dau persoanei, sau la domiciliul persoanei prin observarea disposițiunilor cuprinse la art. 74 din codul procedurei civile, (pentru citații). La cas de neplată a amendei in termenul fixat prin acest art, amenda se inlocuesce prin inchisoare (de 15 zile până la 6 luni), a cărui durată se hotărăște de către trbunalul de prima instanță a locului contravenintelui (art. 16). In acest scop, casierul județului prin agenții de percepțiune respectivi constată faptul da neplata a amendei, incheiă procesul Y verbale de insolvabilitate, prevăzut la art. 59 din reglementul legii de urmăriri, amant de primar, perceptor, »gint«« politii*