Curierul de Iassi, ianuarie-iunie 1875 (Anul 8, Nr. 1-62)

1875-05-04 / nr. 48

, fii.......................... trupele au luat mulți prisonieri și munițiuni. Șeful carlist Polo a părăsit și el pe don Carlos. Cabreristii, sub direcțiunea generalului Aguire, fac mari progrese impregiurul Verei. Garnisona din Puucerda și voluntarii liberali au pus pe goană la 5 Main un detașament de 1200 carliști, cari s’au retras in mare desordine, suferind și perderi considerabile. O ultimă știre de mai alaltaeri ne făcea cunoscut despre o corespondență alarmantă a ziarului Times asupra situațiunei Franciei față cu Germania. Iată ce apreciemi găsiri le Nord asupra acestei corespondențe parisiane și ce asigurări dă oficiosul ziar rus asupra garanțielor păcei. Nu vom menționa de căt in treacăt corespondența alarmistă publicată ieri de Times, și a cărei estravaganță s’a grăbit chiar acest ziar s’o arăte. Trebue un adevăr să fi perdut cineva bunul simț ca să susție că la viitoarea întrevedere intre impărații Rusiei și Germaniei se va tranșa chestiunea de a ști dacă pacea se va conserva sau dacă va fi un nou resbel, întrevederea de la Berlin nu poate avea decât o singură semnificațiune, un singur resultat, a intari prevederea unei păci durabile. Abendpost, organ ministerial din Viena, enumera zilele acestea o serie de fapte politice a căror împreunare probează că nimic in acest moment nu e de natură a tulbura pacea generală. Vizita prințului imperial al Germaniei la regele Victor-Emanuel la Neapoli și comentariile la cari a dat loc prin ziarele germane și italiane viagiul împăratului Austriei in Dalmația, in fine schimbarea de mister la Constantinopoli, sunt pentru Abendpost atâtea garanții de pace: întâlnirea imperatului Alecsandru cu imperatul Guilem și schimbările de vederi ce se vor efectua cu această ocasiune intre miniștri dirigenți ai ambelor Imperii vor adăuga nouă și puternice garanții de pace pe lăngă acelea ce le enumeră gazeta vieneze. Contele Schuwaloff, ambasadorul Rusiei la Londra, a fost primit la 5 Main de împăratul și împărăteasa Germaniei, cari l-au invitat la prănz. A doua zi contele Schmwaloff a conferit cu cancelarul imperiului d. de Bismark și cu ambasadorul Rusiei la Berlin, d. d Oubriel. După ce a conferit și a treia zi cu cancelarul federal, a plecat apoi la Londra. Se scrie din Paris cu data de 10 Maiu că Agenția Havas asigură ca Germania n’a adresat Franciei nici o reclamațiune și că nu există nici o causă de conflict intre cele două guverne. Din Stockholm se anunță tot cu data de 10 că trei din miniștri au demsionat. Mâine probabil că se va forma noul cabinet. O solie din Berlin de la 10 Maiu anunță că Țarul Rusiei a sosit la amiazi și a fost priimit de împăratul inpreună cu toți prinții, și aclamat de mulțime. Apoi a mers la Otelul ambasadei ruse, unde de afla Imperateasa Augusta, înconjurată de prințese, spre a-i face visită Țarul și Gortchakoff visitară seara pe prințul de Bismark. Oficioasa Post vorbind despre un complot contra lui Bismark și a ministrului de culte, zice că preoții polonezi sunt instigatorii. Camera a adoptat definitiv legea asupra monastirilor. De la Curzola (in Dalmația) se scrie că împăratul Francisc Iosef a părăsit la 9 Maiu Castelnuovo străbătând călare teritoriul turcesc unde a fost salutat de o companie de onoare turcă comandată de un maior. Musica căută imnul austriac, împăratul puse să-i defile pe dinainte trupele turce, și complimenză pe comandant, împăratul a sosit apoi la Curzola. PARTEA OFICIALA: PUBLICAȚII ADMINISTRATIVE. Prefectura Districtului Iași. No. 3992. Din regimentul de Artilerie Iași au desartat soldatul Iftime Costachi, talia 1 metru și 720 m. m. fața smadă, ochii negri părul și sprincenele castanii și de loc din comuna Lungani plasa Stavnicu județul Iași, luând cu dănsul efectele următoare: una manta, una vestă, una păreche pantaloni și una capelă. iar soarele pătrunde prin inul cel subțire. La peptul care poartă fragi tineri de iubire El pune flori de aur pe Bin copitelor, Și călduros și dulce serută ochii lor. ȚARINA. Țarina e verde ca un verde laur, Și grâul un luciu cu pete de aur; Ciorcălia sboară pe cersecul plaiu, Cântă bucuria cu glasuri din raiu, Sub tufar păstorul căutând umbrire, Fineră din finer doine de iubire; Cosașii pa vale coasele-ascuțesc. Bătute sub cute, ele zingănesc. Apoi toți se scoală, in rând se inșiră. A lor mândre plete vântul se resfiră. Fâșie prin fire,—coasele cosesc, Și pe a lor urme brazde se lungesc. Boii trag căpițe,—stoguri nesfârșite Se zăresc pe culmea unui deal cosit. Vânjoase țepune, coarne ascuțite, Sus mereu aruncă fânul aurit, Pe-un ogor o fată seceră și cântă, Vântul o serută și un cer s’aventa; Grâul in mănunche se așterne jos, Un flutur pe soare s’alintă 20103. No. 4016. Conform telegramei d-lui ministru de resbel No. 2695 consiliul de revizie a recruților din acest județ pentru clasa anului curent urmând a-și incepe lucrările sale se va intruni in plăși la reședințele subprefecturelor, eară in oraș in localul Poliției după cum urmează : La plasa Turia in zilelle de 15, 16, 17 și 18 Maiu curent, la plasa Stavnicu in zilele de 19 și 20, la plasa Codru in zilele de 21 și 22, la plasa Copou in ziua de 23, la plasa Cărlătura in zilele de 24, 25 și 26, la plasa Bahluiu in zilele de 27, 28 și 29, la plasa Braniștea in zilele de 30 și 31 Mai curent, iar in oraș de la 1 până la 11 Iuniu viitor inclusiv, se publică spre știința tinerilor ce au tras la sorți. Prefectura Districtului Botoșani. No. 2714. La 2 indivizi Mhai Rusnac și Costachi Capșa găsinduse 4 boi, 1 la păr jupan, coarnele unul plecat și altul in sus inserat pe corn și șoldul stăng și 3 boi in păr porumbi la coarne potriviți inserați la cornul și șoldul stâng toți 3, pentru care doi acei indivizi ne avănd dovezile cuvenite s’a declarat de pripas de Primăria comunei Costești plasa Târgul precum d. subprefect acelei plase prin raportul No. 111 incredințate, se publică terminus de 6 luni conform legei Poliției rurale spre cunoștința păgubașilor cari cu dovezi in regulă să se presinte la primăria comunei respective pentru a’i priimi. Primarul Municipiului Iașii. No. 3766. Urmând a se da in antreprindere serviciul apelor din Iași pe timp de 3 ani începători de la 1 Iulie anul 1875 inclusiv după condițiunile contractului astăzi lucrător se deschide din nou concurența Luni in 12 Maiu curent oarele 12 meridiane. Amatorii de a lua asemenea întreprindere să vor prezenta in camera acestui oficiu la ziua și oara sus indicată cu garanție necesară pentru a să face adjudecarea. p. Primar: I. Antoniadi. Secretar, D. Antonescu. Biuroul al III. Șef: Evghenide. 1875 Maiu 2 zile. Primăria Comunei Badenii. No. 865. Se publică in prima zi după trecirea de 15 zile de la data Ionei că urmează a se vinde o peri di bou proprie a comunei, remasă după un bou de pripas ce au perit și a căruia termin era deja împlinit. Primăria com. T.Frumos. No. 376. Din lipsă de concurenți neputănduse efectua licitațiunea publică prin foaea curierului de Iași No. 32 pentru arendarea a trei dugheni proprietate a bisericei Sf. Neculai din astă Urbă, pe periodul de trei ani sau ficsat un din nou termin pentru ziua de 8 Maiu curent anul 1875 parele 10 antimeridiane când atuncea urmează a se ține licitațiune orală in camera Primăriei, despre care se publică spre cunoștința amatorilor. Primăria Urbei Neamț. No. 1415. Pentru darea in antreprise a facerei îmbrăcămintei anuale a 30 sergenți devii din această urbă, regulănduse nou termen de licitație la 13 a lunei Maiu anul present, se invită pe d-nii concurenți ca la acest termin să se presinte in camera Primăriei întovărășiți de garanțiile cuvenite cănd are a se ține licitația. Primăria comunei Paușești. No. 441. Se publică aflarea păgubașului a unei iepe la păr murgă, coama coada murgă inchisă o pată albă in spinare, țintată in frunte, la piciorul drept dinapoi puțin albă la o bucată copită și la piciorul drept dinainte o dungă albă provenită de la dedică care au căzut de pripas in astă comună. Primăria comunei Vlădenii. No. 365. In această comună au picat de pripas un ceapă la păr roibă briază pe bot păntănoagă la piciorul stăng dinapoi și cu copita albă, cu peti albi pe spinare și coama puțin albă la grebăn, se publică aflarea proprietarului care să se infățoșeze cu dovezile cuvenite la acest oficiu in terminul prescris de art. 49 din legea poliției rurale. No. 378. In această comună au picat de pripas 2 vite cai și anume una sapă la păr murgă coama coada neagră cu steluță in frunte și strănut in bot, cu una străjnică la păr murgă coama , coada neagră fără alte semne, se publică aflarea proprietarului lor BUSUIOCUL, O dulce copilită cu ochi de viorele, O nălucire albă cu doue albăstrele, Cântând căntare dulce, cântare de noroc, Pe sinul primăverei culege busuioc. Ea leagă busuiocul cu roș de matasă, Și descântat il pune cu dragoste la sin, A lui menire este s’ajungă ca mireasă, Și trâiul ei să fie ferice și senin. Frumoasă e copila și albă și bălae, Ca luna cea balae pe strălucite zori; Și fluturii de aur pe-altița ei stau ploae, Prin burangic subțire se văd doi fragușori. Ferice de cel care o va lua soție, Și dulce legănă va a ei copilărie, Și-i va’nflori gurița sub jerutări de foc, Și sinul ei cel téner cu flori de busuioc! A. Beldiceanu. VREDNICIA FEMEILOR. Femeilor dați cinstei in traiul pământesc Ele din ceriuri roze ne țes și împletesc, Ele impletesc cununa iubirei răpitoare, Și ’n umbra cea curată a farmecului lor, Cu sfântă îngrijire și măni sirguitoare. CURIERUL DE IASSI, care să se infățoșeze cu dovezi cuvenite la acest oficiu in terminul prescris de art. 49 din legia poliției rurale. Comisia desp. Ia Iașii. No. 1357. In ziua de 18 Maiu curent vara 32 din zi in piața Primăriei urmând a se vinde prin licitație 2 cai sechestrați de la Circul d-lui W. Suhr in pretenția d-lui Leopold Axt pentru bani, se publică spre cunoștința generală. PUBLICAȚII JUDECATORESCI. Tribunalul județ. Iași secția III. No. 4428. In urma mijlocirei prefecturei de județ No. 3430 si in baza jurnalului Consiliului de Miniștri No. 22 de la 2 April espirat,* acest Tribunal prin inchicarea ce a luat sub No. 1480 a juri, ordonând vânzarea silită a unei vii din comuna Buciumii avere a d-lui Costachi Dumitrin perceptor pentru îndestularea fiscului cu suma de lei 1585 bani 31 restul debitului comunii Buciumii pe trimestrul Ontomvrie 1874, conform acei inchieri, se publică spre cunoștința persoanelor amatoare a cumpără indicatul imobil ca să se presinte in camera acestei secțiuni la 18 August venitor anul curent, cănd urmează a se face adjudecațiunea potrivit art. 539 — 550 și cu restricțiunele art. 55ß, 561, 564 și 565 proc. civilă. Totodată să somează pe toți acei ce ar pretinde vreun drept de proprietate, usufruct, servitute, chirie, privilegiu hipotecă sau orice alt drept asupra bunului urmărit ca in lăuntrul acestui termin să se presinte la Tribunal spre a-și valida pretențiunele sub pedeapsă de a nu li se mai ține in samă. No. 4430. In urma nijlocirei făcute de prefectura acestui județ prin nota No. 3341 și pe baza jurnalului consiliului de ministri No. 14 din 24 Martie anul curent, acest Tribunal, prin medierea ce a luat la 25 a aspiratei luni Aprilie sub No. 1479 a jurnalului, ordonând vânz, silită a casei de cărămidă cu 5 odăi si sală prin mijloc acoperită cu șindilă veche a unei alte case in dos cu 2 odăi și grajdiu acoperit cu scânduri și a 4 pogoane vie lucrătoare toate intr’o îngrăditură situate in comuna Miroslava acest județ, proprietate a d-lui Fotache Senii si afectată ca garanție pentru d-l Panaite Cristea la arenda moșiei Statului Miroslava, pentru indestularea casei fiscului cu suma de lei 2350 datorită de d-nul Criste din arenda zrei moșii piia 11 10,00 chritueli de urmărire, conform acei inchieri să publică spre cunoștința tuturor persoanelor amatoare a cumpără indicatul imobil ca să se presinte in camera acestei secțiuni însoțiți de garanțiile cerute de lege la 18 August viitor anul curent cănd are a se face adjudecațiunea potrivit art 539—550 și cu restrictiunele art. 559, 561, 564 și 565 din procedura civilă. Tot a avu noulvxAnst pAi* tot* s*c*fr*i fift n.r printinde vreun drept de proprietate, usufruct, servitute, chirie, privilegiu, hipotecă sau orice alt drept asupra bunului urmărit ca in lăuntrul acestui termin să prezinte la Tribunal spre a-și valida pretențiunele sub pedeapsă de a nu li se mai ține infamă. Secția a IV-a. No. 1328. D-l Calmăn Braunștein și Rifca Vaismin inculpați pentru delictul de furt, acirora domiciliuri sunt necunoscute, in basa air 75 al. 6 p. c. sunt citați pentru ziua de 24 Maiu a. c. oarele 11 antimeridiane a se presenta in camera acestui tribunal, spre a respunde asupra faptului ce li se impută căci la din contra procesul se va cerceta in absența. No. 1333. D. Ioan Vasiliu cu domiciliul necunoscut inculpat pentru delictul prevăzut și pedepsit de art. 97 al. II c. p. in basa art. 75 al. 6 p. c. este citat pentru ziua de 27 Maiu a. c. oarele 11 antemeridiane a se presenta in camera acestui trib, și a respunde asupra faptului ce i se impută, căci in cas contrariu procesul se va căuta in lipsă. No. 1334. D-1 David Meerovici și Ruhla Leea Meerovici cu domiciliul necunoscut inculpați pentru delictul de maltratare in basa art. 75 al. 6 p. c. Sunt citați pentru ziua de 23 Maiu a. c. oarele 11 antemeridiane in camera acestui tribunal spre a respunde asupra faptului ce i se impută, căci in cașul contrar procesul se va căuta in lipsă. No. 1336. D-1 Grigori Bucatariu și Neculai Iacobațe cu domiciliurile necunoscute inculpați pentru delictul de furt in basa art. 75 al. 6 p. c. sunt citați pentru ziua de 30 a lunei Maiu a. c. oarele 11 antemeridiane a se presenta in camera acestui trib, spre a respunde asupra faptului ce i se impută, căci la din contra procesul se va căuta in lipsă. No. 1337. D-1 Vasile Sălciucu cu domiciliul necunoscut inculpat pentru delictul de maltratare in basa art. 75 al. 6 p. c. este citat pentru ziua de 29 a lunei Maiua. c. oarele 11 antemeridiane a se presenta in camera acestui trib, spre a respunde asupra faptului ce i se impută căci la din contra procesul se va cerceta in lipsă. Tribunalul județului Botoșani. No. 3400. D-nul Gheorghe Caulincu cu domiciliul necunoscut se citează printr’aceasta una si singură citațiune ca la 29 luna Mai 1875 să se presinte la acest Tribunal spre a i se lua deposițiuni, prin jurământ ca martor la intrebările ce i se va face declărându’i că nefiind consecințe acestui termen, se condamnă la amendă. No. 3401. D-nul Toader Pincine cu domiciliul necunoscut se citează printr’aceasta una și singură citațiune ca la 29 luna Mai 1875 să se presinte la acest Tribunal spre a i se lua de posițiuni, prin jurământ ca martor la întrebările ce i se va face, declărăndu-i că nefiind consecințe acestui termen, se va condamna la amendă. No. 627. Moșia Silișcanii din acest județ proprietatea căpitanului Scărlat Negruți (acum defunct) scoase in vânzare pentru îndestularea casei del. V. Drăghici cu o sumă bani, publicată prin foaia oficială No. 126 din 20 Noemvrie 1874, la terminul de 21 Aprilie a. c. din causă legală ne putănduse efectua mezatul. Tribunalul prin jurnalul No. . . . conform art. 535 pr. civ. asumănd vânzarea cu termin de 30 zile. Se publică spre știința concurenților ca la împlinirea ferm. de 30 zile de la eșirea publicației să se presinte in pretoriul acestui Tribunal cu garanții cerute de legi, iar situațiunea este publicată prin foaia No. 126, No. 694. D. Vasile Lefterescu din Botoșani in termenul prevăzut de art. 551 p. c. nedepunănd prețul de 361 galbeni cu care s’a adjudecat asupră’i via din acest oraș a d-lui Emanoil Vasilevici urmărită de casa def. Costachi Ciolac pentru bani, Tribunalul in basa cererei D lui avocat Anastasie Sava procuratorile casei def. Ciolac reg. la No. 3487 prin jurnalul No. 1983 a pus intindere zisul imobil pe compta d-lui cumpărător Vasile Lefterescu cu termen de 50 zile. Și dar concurenții ce vor fi de a cumpără indicatul imobil a căriea situație s’a prevăzut in foaea oficială din Iași No. 24 din 23 Martie 1874, să se presinte in ședința publică a acestui tribunal cu garanții valabile in cea intăi zi după espirarea termenului de 50 zile socotit de la data fonei oara 11 automeridiane, cănd atunci urmează a se face adjudecarea conform art. 557 p. c. Tot o dată se somează pe toti acei ce ar pretinde vreun drept de proprietate, usufruct, servitute, chirie, privilegiu, hipotecă sau ori ce alt drept asupra bunului urmărit ca înaintea zilei de adjudecare să se arete cu reclamație la acest trib, căci in urmă nu li se vor ține in samă. Tribunalul județului Fălciu. No. 3974. La 27 Iunie 1870 pentru motive legale neputănduse face adjudecația a 2 părți de pământ din hlisele numite Pogoceni și Puțeni din comuna Urdeștii plasa Mjlocu județul Fălciu a casei def. Costachi Mihail representate de tubricea firească d-na Soltana Mihail din Bârlad, megieșite ambe aceste hlise la apus cu moșia Basăștii, la răsărit cu moșia Tuchilații, la miaza zi moșia Pogoceni a d-nei Efrosina Gociu și la miazănoapte pământul d-nei Anica Nourin mărime după actul bipotecar, parte din Pogoceni de 26 stănjini, 3 palme 5 palmace capătul de la răsărit și 12 stănjini 2 palme și 1 palmac capătul despre apus, pentru îndestularea d-nei Elena Marcache din Berlad cu suma de 105 galbeni și a lor procent după obligația de I. C. Mihail ,ratată in comandamentul prealabil făcut debitorului conform art. 496 și 497 din procedura civilă. Tribunalul după cerirea d-nei creditoare prin jurnalul No. . . . din 75 regulând un alt termen de 4 septămăni conform art. . . pr. ce se publică in consecinția acestui termin de 14 septămăni calculat de la data publicat conform art. . . pr. civ. spre deșteptare concurenților ce vor dori se cumpere imobilul menționat care se vinde in condițiunele arabe in publicația de 3 luni inserat in progresul No. 77 din 69 ca să se presinte in camera de licitație a acestui Tribunal orașul Huși in cea intăi zi după espirarea vorbitului termin vara 12 din zi, preparați de garanția cerută de lege spre a se face adjudecațiunea, urmând ca după 8 zile să se facă supralicitarea prevăzută de art. 547 procedura civilă. No. 517. D-na Sydonia născută Chirco*roviți cu domiciliul necunoscut este citată a se presenta in camera acestui Trib, orașul Huși județul fălciu la 20 Mai 1875 oara 12 din zi, cănd urmează a se face consiliare procesului de diverț intentat de d. Anton Scalschi supranumit Stefan Plum contra soției sale Sydonia născută Chircorovi(. La neamare se va aplica rostirea legei. Tribunalul județului Vaslui. No. 6056. La 30 Mai curent 1875 urmând a se cerceta procesul corecțional intentat lui V. Andronicu, și Panainte Andronic pentru furt cu efracțiune, și necunoscănduse domiciliul numiților inculpați pentru a i se se puteaumăna citațianele, se publică conorm art. 75 al. 6 pr. civilă spre cunoștința numiților cu invitare a se presenta in camera acestui Trib, căci la din contra procesul se va cerceta in absențe. No. 6074. La 31 Mai curent 1875 urmănd a se cerceta procesul corecțional al lui Antonin Ionescu pentru delict de batie și necunoscănduse domiciliul numitului incul pentru a i se pute in mâna citațane, se publică conform art. 75 al. 6 pr. civ. spre ca invitare a se presenta in camera acestui Trib, căci la din contra procesai se va cerceta in absență. Judele Instructor Trib. Botoșani. MANDAT DE ADUCERE. No. 720. Noi I. T. Burada judecător instructorea Tribunalului Botoșani in virtutea facultății ce ne dă legea de procedură criminală, măndăm și ordonăm ca Marca sin Banca Roșu ca domiciliul necunoscut sa fie adus la cabinetul nostru la 13 Mai 1875 spre a i se lua interogatorii pentru furt, cu esecutarea acestui mandat se insărcinează agentele puterei publice, care se va conforma cu art. 99, 101, 110 și următoarele din zisa procedură. Dat la 1875 luna Aprilie 27 orașul Botoșani. No. 799. Noi I. T. Burada judecător instructore al Tribunalului Botoșani in virtutea legii ce ne dă legea de procedură criminală, măndăm și ordonăm ca Rarița lui loan Murariu foastă cu domiciliul in comuna Salcia județu Botoșani, acum cu domiciliul necunoscut să fie adus la cabinetul nostru la Mai 1875 spre a i se lua interogator fiind inculpată pentru pranc ucidere, ca esecutarea acestui mandat se insercinează agentele paterei publice, care se va conforma cu art. 99, 101, 110 și următoarele din zisa procedură. Dat la 1875 luna April 27 orașul Botoșani. No. 775. Noi I. T. Burada judecător instructore al Tribunalului Botoșani in virtutea facultățeii ce ne dă legea de procedură criminală, măndăm și ordonăm ca Ițic Sapira fost cu domiciliul in Burdujeni acum necunoscut, să fie adus la cabinetul nostru la 17 Mai 1875 spre a i se lua interogatorii pentru escrocherie, cu esecutarea acestui mandat se insercinează agentele paterei publice ca se va confuma cu art. 99, 101, 110 și următoarele din zisa procedură. Dar la 1875 luna Aprilie 27 orașul Botoșani. No. 771. Noi I. T. Burada judecător instructore al Tribunalului Botoșani in virtutea facultăței ce ne dă legea de procedură criminală, măndăm și ordonăm ca Vasile Hulpoi cu domiciliu necunoscut să fie adus la cabinetul nostru la 18 Mai 1875 spre a i se lua interogatorii pentru furt, cu esecutarea acestui mandat se insărcinează agentele puterei publice, care se va conforma cu art. 99 10 L, 110 și următoarele din zisa procură. Dat la 1875 luna Aprilie 27 orașul Botoșani. Hrănesc focul simțirei cel vecinic trăitor. Mereu bărbatul aprig și tare, Trece adevĕrul cu al sau sbor, Și pe intins’a patimei mare. Il duce găndu-i des schimbător, In depărtare lacom privește, Inima-i vecinie in pace nu-i, Printele-ascunse el se silește S’alungă chipul viselor lui. Dar cu priviri ce leagă prin farmec mult iubit, Femeile rechiamă pe cel ce a fugit, Facedu-l să gândească la clipa ce-acum sboară, Cu blânde obiceiuri și bune-invâțâturi Rema s’au ina mamei smerită colibevară, Odrasle credincioase a pacinicei naturi. Vrașmaș bărbatul se sirguește, Cu braț puternic, sdrobitor pas. El in viață călătorește, Fără odihnă, fără popas. Ceea ce face earăși el strică, Doriți intr’ânsul supt ne’ncetat, Ce cad, și vecinie ear se rădică Ca și al idrei cap sfaramat. Mai liniștite insa in pacinicul lor drum Femeile rup floarea momentului de-acum, Hrănind’o cu îngrijire și dragă sirguință Mai libere in cercul strins al lucrărei lor De cum este bărbatul, bogate in știință Și in câmpul poesiei întins și roditor. Barbatu-i aspru, plin de mândrie, Nu știe peptul său înghețat, Legat cu-un suflet pentru vecie, Harul iubirei de ceriuri dat. Ochii in lacrimi nu-și mistuește Nu știe limba inimei lor, Chiar lupta vieței ei oțelește Mai tare peptul nesimțitor. Înse precum lovită de un zefir ușor îndată scoate arfa un glas tremurâtor, Astfel e și femeea cu inima duioasă, Adănc dureri streine pe dânsa o mâhnesc, Se umflă sinu-i gingaș, tristeța il apasă, Iar ochii ei de rouă cerească strălucesc. La barbat dreptul celui mai mare Domnește trufaș și îndrăzneți, Dovada Scitul in fer oare, Și rob se face Persul sumeți. Poftele intr’cusul sălbătăcește Și cu turbare se bat mereu, Și infricoșata Eris domnește, Dacă’și ia grația avântul sĕu. Ănsa cu vorbe blănde ce inima alin, Femeile ’n mâni sceptrul moravurilor țin; Alungă neunirea ce firos s’aprinde; învață cu ’nlesnire, puteri care s’ verse In brațe una pe alta cu drag a se cuprinse, S’mpreunează lucruri ce’n vecini se unesc S. O. Vărgolici. SONET. Zori de ziuă se revarsă. Ear câmpia in fiori își deschide mult voioasă Ochii sei in mii de flori. Și pădurea somnoroasă Sună de privighitori. Ear in zarea neguroasă S’aud sgompet de mori. Unda pare abătută Că nici noaptea cea trecută Calea nu și-a mai oprit. Iți jur ție scumpă, dragă Că de doru’ți noaptea întreagă Undelor m’am tănguit 1 T, Șerbănescu. (Convorbiri literare).