Cutezatorii, 1980 (Anul 14, nr. 1-52)

1980-01-03 / nr. 1

RALIUL VACANTEI SERBĂRILE POMULUI DE IARNĂ Zilele acestei vacante de iarnă atit de bogată In surprize şi daruri de tot felul au fost pentru tofi pionierii, pentru tofi copiii tării, zile de adev.trată sărbătoare, zile de neuitat. Voia bună şi veselia, cintecul si focul şi-au dat mina la strălucitoarele carnavaluri ale zăpezii sau in orăşelele copiilor pentru a sărbători împreună cu pionierii, după datina străbună, noul an în jurul pomului de iarnă. Cel mai aşteptat dintre personaje, Moş Gerta, a descins şi el (după cum l-a ajutat zăpada şi fantezia) dintr-o sanie, dintr-o caleaşcă împodobită, dintr-un cart sau chiar dintr-o rachetă. Din judeţul Gorj am aflat că pentru cei peste 70 000 de pionieri şi şoimi ai patriei, Moş Gerilă a împartă calile şi grădiniţele de aici. Şi, pe cei pe care nu i-a găsit la şcoli, i-a intrlnt la carnavalurile pioniereşti de la Casele pionierilor şi şoimilor patriei din Tg.Jiu,Motru,Sadu, Ţicleni, Cărbuneşti şi Novaci. In judeţul Satu Mare fiecare unitate de pionieri a pregătit cite un pluguşor cu urări de sănătate şi belşug pentru Anul Nou. Astfel, pionierii din Livada le-au urat părinţilor şi fraţilor mai mari, cooperatorilor şi mecanizatorilor de la IAS-ul şi INŠ-ul din localitate, iar colectivul de oameni ai muncii de la întreprinderea de prelucrare a lemnului din Tăşnad a primi Pluguşorul pionierilor de la Şcoala generală de aici. Pentru toţi pionierii judeţului Satu Mare, carnavalurile pioniereşti care au avut loc cu prilejul serbării pomului de iarnă au reprezentat adevărate zile ale veseliei, iscusinţei, fanteziei şi originalităţii. Altfel spus, la carnavalul «Fulgilor de near» care s-a desfăşură la Satu Mare au participat cele mai bune zece perechi din fiecare şcoală a judeţului, adică pionierii care au avut cele mai interesante şi mai ingenioase idei de a-şi ascunde identitatea in spatele costumelor şi al măştilor. Alte sute de pionieri şi şoimi ai patriei din acest municipiu au asigurat programul artistic cu care a fost intimpinat Moş Gerilă în Orăşelul copiilor, program pe care tot ei l-au intitulet sugestiv «Bucuriile copilăriei fericite». In judeţul Vaslui, in jurul pomului bogat împodobit, pionieri au prezentat întregul repertoriu de cintece şi datini specifice zonei. In fiecare zi, in Orăşelul copiilor, de la deschidere şi pină pe 3 ianuarie, fiecare unitate de pionieri din municipiu a prezentat cite un program artistic alcătuit cu dragoste şi har. S-a cântat, s-au spus snoave şi ghicitori, iar cei mai pricepuţi Iii ale dansului au încins frumoase hore împreună cu părinţii şi tovarăşii profesori, vizitatori şi ei ai orăşelului. Porţile înalte, împodobite cu cetină şi funde colorate se deschid larg. Copii, mai mici şi mai mari, aleargă nerăbdători în jurul pomului de iarnă. Este unul cu totul şi cu totul adevărat! Are rădăcinile adine înfipte în pămint, crengile mari, viguroase poartă daruri şi podoabe. În spatele lui, trompetele anunţă solemn: «A sosit vacanţa! A sosit vacanţa!». Căsuţele care găzduiesc poveşti, locurile mecanice, leagănele şi caruselele, nelipsita «vată de zahăr», îmbietorii «pufuieli galbeni», îngheţata ascunsă în coşuleţe — toate îi îmbie pe oaspeţii «Orăşelului copiilor» din Capitală. Trei băieţi, cu acordeoane pe umăr, se sfătuiesc. — S-o luăm metodic, zice cel meu scund dintre ei, Ionel Soare. — Şi aici «te dai mare», glumeşte prietenul său, Mihai Niţă. Ei, s-auzim! — Mai intîi, să râmînem să vedem şi programul celorlalţi. Aşa se face! Că şi ei ne-au aplaudat orchestra noastră. De altfel, am auzit că montajul literar-muzical al pionierilor de la Şcoala generală nr. 165 este foarte bun, iar surorile Monica și Carmen Răducanu au un număr frumos de folk. — Ne-ai convins! cedează și cel de-al treilea, Cristian Lazăr. Pe urmă însă ne lăsăm aici, în culise, instrumentele și mergem la carting. De acord? — De acord! — îl liniștiră prietenii, cunoscîndu-i bine cea de-a doua pasiune. Adina Receanu (Şcoala generală nr. 101, Popeşti-Leordeni): «Bucuria de a fi comandanta unui detaşament care a terminat trimestrul numai cu note bune şi foarte bune După cum vedeţi, ne petrecem zilele vacanţei împreună Vom face turul Bucureştiului, avem bilete pentru spectacole la Operetă, la Teatrul Naţional, la filme pentru copii. Cristian Coman (Şcoala generală nr. 96): «Vacanţa mi-a adus un răgaz să mă pot pune la punct cu unele materii la care nu sunt mulţumit cum am încheiat trimestrul. Mi-am făcut un plan bun în privinţa asta... Viorica Andreiţă (Şcoala generală nr. 96): «Vreau să mă ocup mai mult de frăţiorul meu, Bogdan. Are aproape trei ani şi mereu vrea să stea cu mine Pînă acum am fost ocupată cu şcoala Acum, însă, e vacanţă...» Ca vacanţă veselă, vacanţă darnica, vacanţă care vă răsplăteşte din plin pentru hărnicia de care daţi dovadă în tot ceea ce faceţi. ELENA MANESCU douri in valoare de aproape 25 milioane de lei, trecind pe la toate scop Întrebare, un rAspuns PE... ALEILE ORĂŞELULUI COPIILOR ...CE TI-A ADUS VACANŢA?