Cutezătorii, 1983 (Anul 17, nr. 1-52)

1983-09-15 / nr. 37

Sub soarele eroicelor vremi O hartă nouă au în jur Carpaţii... Întîiul ctitor al acestei naţii Ne este totdeauna viu îndemn! Tovarăşe Nicolae Ceauşescu, gînd de soare V-aducem în pionieresc raport: Şi noi vom şti, în tineresc efort, Să fim urmaşi ai clasei muncitoare! Cu drag, cu hărnicie şi ardoare în şcoli, ateliere învăţăm, Prinosul muncii patriei să-l dăm Să fie mîndră şi înfloritoare. Ştafeta tinereţii uteciste O preluăm în braţe mici, dar tari, Să fim ai României făurari Spre culmi tot mai înalte, comuniste, Făgăduim cu dragoste curată Că noi nimic nu vom precupeţi; Puterea braţelor vom dărui Să fie ţara mîndră şi bogată. Ne este comunismul drum de glorii, Frumoşi şi tineri anii ne-nfloresc; Spre şantiere noi, spre noi victorii, Vom înălţa pămîntul românesc! Vouă, dragi copii ai patriei noastre socialiste, dragii mei prieteni, vă urez o viaţă tot mai bună, tot mai îmbelşugată şi fericită! Şi voi, cei care vă aflaţi pe băncile şcolii, trebuie să învăţaţi, să învăţaţi şi iar să învăţaţi! în toate domeniile, trebuie să avem permanent în vedere că viitorul României este în mîinile tineretului, ale copiilor, că de felul cum va creşte tineretul, cum vor creşte copiii patriei noastre, aşa va fi şi viitorul României socialiste. Şi am deplina convingere că creştem un tineret bun, copii sănătoşi — şi fizic, şi intelectual —, cu o minte şi cu o gîndire înaripată, care se pregătesc să servească patria, poporul, comunismul! NICOLAE CEAUŞESCU UN NOU AN ŞCOLAR 15 septembrie, treaptă de lumină în viaţa spirituală a ţării. Porţile unui nou an de învăţămint se deschid milioanelor de copii şi tineri care se îndreaptă cu emoţie, dar şi cu mîndrie spre sălile de clasă şi amfiteatre. E un moment solemn cu largi şi profunde rezonanţe, o sărbătoare a inimii şi minţii trăită cu intensitate de întregul nostru popor care priveşte spre copii şi tineri cu nespusă grijă, cu părintească atenţie. Grijă exprimată în cel mai înalt grad în politica înţeleaptă a partidului, concretizată prin crearea unor deosebite condiţii materiale, de viaţă şi învăţătură. An de an această zestre a crescut, s-a îmbogăţit în raport direct cu fiecare bătălie, cu fiecare cucerire dobindită de popor odată cu înaintarea ţării pe drumul ascendent al dezvoltării sale socialiste. Anii cei mai frumoşi, de mari împliniri, care dau învăţămîntului din România dimensiuni noi, sînt anii de după Congresul al IX-lea care inaugurează una dintre cele mai rodnice şi luminoase epoci din istoria patriei - epoca Ceauşescu. Printre marile iniţiative şi realizări care au schimbat complet chipul ţării în această perioadă de uriaşe înfăptuiri conceptul despre modernizarea învăţămîntului se înscrie la loc de cinste. Pentru ca aşa cum arată secretarul general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, legarea învăţămîntului de producţie constituie calea cea mai sigură pentru realizarea unui învăţămînt modern. Numai acolo, lingă producătorii de bunuri, lingă vetrele încinse ale furnalelor, în marile combinate chimice, pe şantierele care zăgăzuiesc apele pentru a da lumină şi căldură, in adîncul minelor, pe ogoarele însorite, în laboratoarele electronice, în preajma sondelor, în fabrici, tineretul studios va găsi minunate posibilităţi de concretizare şi înţelegere mai clară a studiilor teoretice, de afirmare a talentelor şi aptitudinilor, de cizelare a caracterelor. Educarea prin muncă şi pentru muncă devine astfel arcul voltaic care căleşte şi luminează drumul în viaţă al celei mai tinere generaţii, al copiilor şi tinerilor de azi, care mîine vor prelua ştafeta muncii. Fiindcă ei, aceşti copii şi aceşti tineri sînt deopotrivă prezentul şi viitorul ţării. Astăzi, peste cinci milioane opt sute de mii de copii şi tineri păşesc in şcoli şi facultăţi. Altfel spus, fiecare al patrulea cetăţean al ţării învaţă. Lor le stau la dispoziţie peste 30 de mii de unităţi şcolare de toate tipurile şi profilurile (faţă de 24.060 în anul 1965) din care peste 3 500 funcţionează în limba de predare a naţionalităţilor conlocuitoare. Laboratoare, ateliere, pentru învăţâmîntul primar, gimnazial, li-