Cuvîntul Liber, decembrie 1989 (Anul 1, nr. 1-8)

1989-12-23 / nr. 1

CUVÂNTUL LIBER COTIDIAN DEMOCRATIC MUREȘEAN I ( Anul XL Nr. 10853) ^ Sîmbătă, 23 decembrie 1989 , pagini | 50 de bani /1 VICTORIA ESTE A POPORULUI! Vom fi cu adevărat, purtătorii de cuvînt ai opiniei publice! Incontestabil, în veşnica mişcare a Istoriei, toate marile momente semnificative ale Românilor converg, pe planul existenţei şi conştiinţei sociale, către ţelul unităţii, libertăţii şi demnităţii. „Moldova, Transilvania, Muntenia — scria Bogdan Petriceicu Hasdeu — nu există pe faţa pămîntului; există o singură Românie, cu un picior în Dunăre şi cu altul pe ramificaţiile cele mai depărtate ale Carpaţilor; există un singur corp şi un singur suflet în care toţi nervii şi toate suspinele vibrează unul către altul“. Unitatea, libertatea şi frăţietatea resimţite aproape cinestezic, au alcătuit, în toate timpurile, dimpreună cu ideea de independenţă naţională şi cu cea de dreptate socială, cheia de boltă a unui comportantiu politic contrui demn, confirmat de-a lungul veacurilor. Legile neamului ne-au legat şi ne leagă, ne-au unit, iar continuitatea poporului român în vatra strămoşească a Daciei, formarea conştiinţei sale de neam, clădită pe o identitate culturală inalienabilă, rezistenţa sa în faţa vicisitudinilor istorei şi lupta pentru neatîrnare mai apoi dobîndirea treptată a unei conştiinţe naţionale militante dovedesc pe deplin permanenţa unei astfel de abordări fundamentale. Căci unitatea şi demnitatea au constituit temeliile verei noastre, unde ne-am văzut liniştiţi de treburi, în onoare, unde am muncit şi am gândit la tot ce ţinea de vrerea rîului şi ramului românesc. Prin muncă, osteneală, trudă, modestie am pus mereu şi mereu temeliile zidirilor noastre materiale şi spirituale. Bărbaţii adevăraţi ai Istorei au ţinut fîrma dreaptă şi, în clipele grele, hotărîtoare pentru soarta neamului, adevăratul făuritor al Istoriei, au dus Ţara la limanul cel bun. Aşa s-a întîmplat şi în această zi istorică, al cărui început este ireversibil. A venit cupa, a venit vremea adevărului, cînd libertatea îşi aşterne faldurile peste întreaga Patrie Română şi alungă minciuna, aducînd anotimpul competenţei, responsabilităţii şi devotamentului pentru România. Acum, patriotismul faptei înseamnă trudă la înălţarea Ţării, la demnitatea omului, la întronarea dreptăţii în toate domeniile, la păstrarea şi dezvoltarea valorilor naţionale. Ziariştii mureşeni fac legămînt că, plecând de la semnificaţiaistorică a datoriei noastre, de la înalta responsabilitate ce o avem faţă de cititori, îşi vor face misiunea la înălţimea vremilor noi, fiind, cu adevărat, purtătorii de cuvînt ai opiniei publice! Aceasta este sacra noastră îndatorire faţă de Popor, faţă de Ţară! MIHAI BOCAI i COMUNICATUL către ţară al Consiliului Frontului Salvării Naţionale Cetăţeni şi cetăţene. Trăim un moment istoric. Clanul Ceauşescu, care a dus ţara la dezastru a fost eliminat de la putere. Cu toţii ştim şi recunoaştem că victoria de care se bucură întreaga ţară este rodul spiritului de sacrificiu al maselor populare de toate naţionalităţile şi, în primul rînd, al admirabilului nostru tineret care ne-a restituit, cu preţul sîngelui, sentimentul demnităţii naţionale. Un merit deosebit îl au cei care ani de zile şi-au pus în pericol şi viaţa, protestînd împotriva tiraniei. Se deschide o pagină nouă în viaţa politică şi economică a României. In acest moment de răscruce am hotărât să ne constituim în Frontul Salvării Naţionale care se sprijină pe armata română şi care grupează toate forţele sănătoase ale ţării, fără deosebire de naţionalitate, toate organizaţiile şi grupurile care s-au ridicat cu curaj în apărarea libertăţii şi demnităţii în anii tiraniei totalitare. Scopul Frontului Salvării Naţionale este instaurarea democraţiei, libertăţii şi demnităţii poporului român. Din acest moment, se dizolvă toate structurile de putere ale clanului Ceauşescu. Guvernul se demite, Consiliul de Stat şi instituţiile sale îşi încetează activitatea. Întreaga putere în stat este preluată de Consiliul Frontului Salvării Naţionale. Lui i se vor subordona Consiliul Militar Superior, care coordonează întreaga activitate a armatei şi a unităţilor xîttttstciuluiToate ministerele şi organele centrale în actuala lor structură îşi vor continua activitatea normală, subordonîndu-se Frontului Salvării Naţionale, pentru a asigura desfăşurarea normală a întregii vieţi economice şi sociale In teritoriu se vor constitui consilii judeţene, municipale, orăşeneşti şi comunale ale Frontului Salvării Naţionale ca organe ale jlutenii locale. Miliţia este chemată ca, împreună cu comitetele cetăţeneşti, sa asigure ordinea publică. Aceste organe vor lua toate măsurile necesare pentru asigurarea aprovizionării populaţiei cu alimente, cu energie electrică, cu căldură şi apă, pentru asigurarea transportului, a asistenţei medicale şi a întregii reţele comerciale. Ca program, Frontul propune următoarele: 1 Abandonarea rolului conducător al unui singur partid şi statornicirea unui sistem democratic pluralist de guvernămint. 2. Organizarea de alegeri libere în cursul lunii aprilie. 3. Separarea puterilor legislativă, executivă şi judecătorească în stat şi alegerea tuturor conducătorilor politici pentru unul sau, cel mult, două mandate. Nimeni nu mai poate pretinde puterea pe viaţa. Consiliul Frontului Salvării Naţionale propune ca ţara să se numească în viitor România. Un comitet de redactare a noii Constituţii va începe să funcţioneze imediat. 4. Restructurarea întregii economii naţionale pe baza criteriilor rentabilităţii şi eficienţei. Eliminarea metodelor administrativ-birocratice de conducere economică centralizată şi promovarea liberei iniţiative si a competenţei in conducerea tuturor sectoarelor economice. 5. Restructurarea agriculturii şi sprijinirea micii producţii ţărăneşti. Oprirea distrugeri satelor. 6. Reorganizarea învăţămîntului românesc potrivit cerinţelor contemporane. Reaşezarea structurilor învăţămintului pe baze democrate şi umaniste. Eliminarea dogmelor ideologice care au provocat atîtea daune poporului român şi promovarea adevăratelor valori ale umanităţii. Eliminarea minciunii şi a imposturii, şi statuarea unor criterii de competenţă şi justiţie in toate domeniile de activitate. Aşezarea pe baze noi a dezvoltării culturii naţionale. Trecerea presei, radioului, televiziunii din miinile unei familii despotice în miinile poporului. 7. Respectarea drepturilor şi libertăţilor minorităţilor naţionale şi asigurarea deplinei lor egalităţi în drepturi cu românii. 8. Organizarea întregului comerţ al ţării, pornind de la cerinţele satisfacerii cu prioritate a tuturor nevoilor cotidiene ale populaţiei României. în acest scop, vom pune capăt exportului de produse agroalimentare, vom reduce exportul de produse petroliere, acordînd prioritate satisfacerii nevoilor de căldură şi lumină ale oamenilor. 9. Întreaga politică externă a ţării să servească promovării bunei vecinătăţi, prieteniei şi păcii în lume, integrîndu-se in procesul de construire a unei Europe unite, casă comună a tuturor popoarelor continentului. Vom respecta angajamentele internaţionale ale României şi, în primul rînd, cele privitoare la Tratatul de la Varşovia. 10. Promovarea unei politici interne şi externe subordonate nevoilor şi intereselor dezvoltării fiinţei umane, respectului deplin al drepturilor şi libertăţilor omului, inclusiv al dreptului de deplasare liberă. Constituindu-ne în acest front, suntem ferm hotărîţi să facem tot ce depinde de noi pentru a reinstaura societatea civilă în România, garantând triumful democraţiei, libertăţii şi demnităţii tuturor locuitorilor ţării. In mod provizoriu, în componenţa Consiliului intră următorii: Doina Cornea, Ana Blandiana, Mircea Dinescu, Jászló Tőkéy Dumitru Mazilu, Dan Deşliu, general Stefan Guse, general Victor Stănculescu, Aurel-Dragoş Munteanu, Corneliei Mănescu, Alexandru Birlă(Continuare în pag. a 3-a) Chemarea Forumului cetăţenesc „Frăţia" Cetăţeni ai municipiului Tîrgu- Mureş şi ai judeţului Mureş! Români, maghiari, germani, cetăţeni de alte naţionalităţi! Muncitori, ţărani, intelectuali! împreună cu toţi oamenii de bună credinţă din ţara noastră, am obţinut mult aşteptata victorie împotriva unei dictaturi absurde, sîngeroase, care ne-a înjosit pe noi toţi, instaurînd de fapt domnia Minciunii, cu penibilul pretext că serveşte poporul, că acţionează „cu poporul pentru popor“. Am fost siliţi, cu binecunoscutul mijloc de constrângere, să răbdăm persecutaţi, să îndurăm foame şi subnutriţie, noi şi copiii noştri, să arătăm neputincioşi la desfăşurarea megalomană a unor aberate construcţii faraonice. încercările de revoltă individuale sau colective au fost înăbuşite nemilos. 2î i_îâi cea mai contin.il! Ne putem considera de-acum înainte oameni liberi, egali în drepturi, fraţi, bucurîndu-ne de demnitate umană, presă şi opinie liberă de bună credinţă. Nu ne propunem acum să prezentăm un program politic. Dorim însă să facem un vibrant apel pentru instaurarea urări reale democraţii, pentru ca viaţa "..şi urmeze cursul normal. Democraţia însă nu se învaţă chiar atît de uşor pe cît sîntem înclinaţi , să credem. Ne-am câştigat cu atîtea sacrificii libertatea, să ştim să o preţuim, să o păstrăm. Unii vor încerca să profite, distrugînd bunuri publice şi ale cetăţenilor, vor încerca să provoace animozităţi şi discordie, vor încerca să pescuiască în ape tulburi. Facem de aceea un vibrant apel la conştiinţa fiecăruia. Ordinea şi calmul sunt indispensabile pentru a construi o societate mai dreaptă! Nu admitem nici o încercare de a provoca dezordinea şi dezbinarea! Colaboraţi cu armata şi cu unităţile de menţinere a ordinii publice! Vă rugămi i insistent să vă prezentaţi la locurile dumneavoastră de muncă, pentru a nu permite instaurarea haosului economic! Poporul are nevoie de toate bunurile produse de noi toţi! Daţi dovadă de demnitate cetăţenească, de adevărat patriotism, de încredere şi contribuiţi cu toate forţele voastre la normalizarea vieţii şi instaurarea unei democraţii reale! Ura, violenţa şi răzbunarea nu au ce căuta printre noi! Să ne câştigăm acele valori morale la care am aspirat de atâta vreme! Să credem cu tărie în viitorul nostru, al acestei patrii comune! Urmăriţi la radio şi televiziune şi respectaţi chemările şi instrucţiunile noilor autorităţi instaurate în Capitală! 22 decembrie 1989 — la Tîrgu-Mureș