Cuvîntul Liber, iulie-septembrie 1992 (Anul 4, nr. 127-192)

1992-09-15 / nr. 181

PE SCURT • Expoziţia mondială de la Sevilla, o autentică călătorie în timp, o mare sărbătoare a tehnicii, dar şi a culturii şi civilizaţiei, a fost sîmbătă o zi plină pentru ţara noastră. Aici a fost sărbătorită „Ziua României“, unde delegaţia română, condusă de preşedintele Ion Iliescu a luat parte la ceremonia omagierii geniului creator al poporului nostru, înmănuncheat aici în creaţii de mare valoare naţională şi universală. • Ieri, preşedintele Ion Iliescu s-a aflat la Roma, unde a avut întrevederi cu preşedintele ţării, precum şi la Vatican. • La Veneţia, România a primit „Leul de Argint“ pentru filmul „„Cotel de lux“ al regizorului Dan Piţa. O remarcabilă distincţie care onorează cinematografia românească. • Timp de patru săptămîni, extremişti de dreapta din Germania au manifestat împotriva azilanţilor şi au incendiat cămine în care locuiau străinii. • Hotărirea Guvernului israelian de a ceda Siriei o parte din Înălţimile Gollan a provocat nemulţumiri în rîndul evreilor aşezaţi în aceste teritorii, care au manifestat duminică împotriva măsurii guvernului de la Tel Aviv. PE SCURT D-l. GHEORGHE FUNAR, la Tîrgu-Mureş „SOT DECIS SA DUC SPIRITUL IANCULUI LA COTROCEN! !“ „Prima măsură ca preşedinte — declara Bill Clinton —, va fi respectarea severă a Constituţiei S.U.A., aşa cum face Gheorghe Funar la Cluj- Napoca! „Masca gravă cu care d-l Funar îşi reprima — totuşi — zîmbetul, „transportîndu-ne peste Atlantic, ascunde un adevăr esenţial: pe mulţi dintre oponenţii vehemenţi ai ideii de... Funar, tocmai apelul insistent la legalitate îi transformă în „adversari politici“. Groaza de moarte că, odată instaurată şi respectată legea, le va seca vadul hoţiilor şi al matrapazlâcurilor! Cert e că, beneficiind de şansa (da, fără ghilimele!) unei prese ostile, extrem de activă, tînărul demnitar al Clujului devine unul dintre cei mai cunoscuţi primari de pe mapamond. în momentul întîlnirii cu Tîrgu-Mureşul, acţiunile îi sunt în vertiginoasă creştere, precum cotele apelor Dunării la Calafat la topirea zăpezilor. „Avem şanse din primul tur de scrutin — declara candidatul la Preşedinţia României. Dacă vă veţi prezenta doar un procent de 70 la sută, mă veţi obliga să intru în turul II. Ca economist, imi place să fac economie, nu are sens să mai chemăm o dată oamenii la urne pentru a alege acelaşi preşedinte“ „Să vă ajute Maica Domnului şi Bunul Dumnezeu, în care avem încredere, şi în Dumneavoastră!“ replicau parcă printr-o scrisoare, mai mulţi copii tîrgiuureşen. Am început, oarecum, cu sfîrşitul, cu credinţa că ziua de 12 septembrie 1992 ar putea deveni o zi de referinţă în cronica Tîrgu-Mureşului, „oraşul demnităţii româneşti“, cum îl definea unul dintre vorbitorii din Polivalenţă, oricum, în elita spiritului cetăţenesc, într-o strategie politică atît de labilă a României ultimilor ani. MIILAI SUCIU (Continuare în pag. a 2-a) Anul IV. Nr. 181 (703) Redactor-şef Marți, 15 septembrie 1992 LAZAR LADARIU 8 pagini, 10 Iei COTIDIAN MURESEAN DEMOCRATIC SI INDEPENDENT DS sezon GINDURILE TOATE PUNEA (II) Dialog cu dl. inginer TEODOR ARDEIEN, director cu producţia vegetală în Direcţia generală pentru agricultură şi alimentaţie Mureş. — Reluînd firul discuţiei să nu uităm, d-le inginer, că pină la declanşarea însămînţărilor la ordinea zilei se află aratul. — Da, aratul și iar aratul, lucrare de căpătii și de început. Din păcate, această lucrare continuă să se facă foarte greu, fără spor datorită uscăciunii. Pentru a se realiza o lucrare cît de cît bună este necesar să se lucreze la arat, numai în agregat cu grapa, să nu se are adine pentru a nu scoate bolovani care nu mai pot fi mărunţiţi decit prin discuiii multe care urcă costurile. Trebuie să se reţină că arăturile făcute mai din vreme sunt favorabile producţiilor mari, pe cînd cele făcute în preajma semănatului reduc muit producţia. O producţie bună de griu nu se poate obţine dacă nu se asigură calitate pe întreg fluxul tehnologic. Sămînţă bună avem, aprovizionarea cu îngrăşăminte chimice se derulează bine, rămîne doar să mai asigurăm un bun pat germinativ, un semănat corect, încadrat în limitele epocii optime. — Spuneţi că stăm bine cu seminţele, cu îngrăşămintele? — Aş zice că stăm chiar foarte bine. Pentru asigurarea pe plan local a seminţelor a existat o preocupare deosebită. începînd cu înmulţirea lor. în cîmp, în lanuri, au fost verificate toate loturile semincere de înmulţire a soiurilor valoroase, recoltarea şi păstrarea lor s-au făcut în condiţii bune. Ca urmare, au fost depozitate şi certificate pentru sămînţă 6.300 tone de orz şi 13.500 de tone de grîu. Contribuţie deosebită la asigurarea seminţelor au avut societăţile comerciale din Senea, Zeu de Cîmpie, Sîncrai şi Acăţari, Staţiunile de cercetări, asociaţiile agricole din Săulia şi Sălcud, filialele din judeţ ale .,Scmrom". Seminţele produse in judeţ, împreună cu cele pe care le vom primi de la unităţile Academiei Agricole şi Agrosilvice pentru înmulţire vor asigura integral însămînţarea suprafeţelor propuse. Ele nu pun probleme de păstrare dar trebuie selectate şi verificate la laboratorul judeţean. — Cum vor ajunge seminţele la cultivatori? — Filialele „Semrom“, împreună cu centrele agricole comunale vor difuza seminţele la producători pe baza suprafeţelor comunicate de primării la Direcţia agricolă judeţeană. Ele se vor livra contra-cost, dar cu obligaţia să fie folosite numai la însămînţat nu pentru furajare sau consum. Agenţii agricoli şi specialiştii de la comune vor organiza preluarea centralizată a seminţelor pentru asociaţii agricole şi cu tabele nominale vizate de primării pentru producători neasociaţi. Tratarea seminţelor se va face cu VITA VAX sau CRTPTODTN la orz şi cu BENIT, CRTPTODIN sau FB 7 la grîu. Substanţele se procură prin centrele de protecţia plantelor şi Inspectoratul de profil. — Ce posibilităţi avem să asigurăm o fertilizare bună? — îngrăşămintele chimice necesare însumează peste 18.000 de tone. Pînă la această dată SG „Azomureş“ a servit foarte bine producătorii din judeţ, livrîndu-le peste 14.000 de tone. O bună parte din ele au fost preluate direct de către societăţile şi asociaţiile agricole. Pentru producătorii neasociaţi se vor asigura prin unităţile de mecanizare în cadrul lucrărilor angajate pentru înfiinţarea culturilor de orz şi grîu. Consemnat: MELIAN BAIDEANU Expoziţie In sala de expoziţii „Unirea“, aparţinind Asociaţiei Artiştilor Plastici din Tîrgu-Mureş, va avea loc vernisajul expoziţiei de pictură (ulei, acuarelă, icoane pe lemn) cu lucrări realizate de plasticianul Angel Vultur. Vernisajul este programat pentru joi, 17 septembrie, ora 17. IN ATENŢIA PARTIDELOR ŞI FORMAŢIUNILOR POLITICE! Partidele şi formaţiunile politice care doresc să publice în coloanele ziarului nostru materiale publicitare pentru alegeri sunt rugate să ne contacteze pînă cel tîrziu joi, 17 septembrie a.c., în vederea programării acestora în numerele noastre următoare. Garda Financiară ne informează : Comisari ameninţaţi! In ziua de 10 septembrie 1992, Nae Ioan, unul din administratorii Societăţii comerciale „BACOM-IMPEX“ SRL, din parcarea de lingă Complexul comercial de la „Vatman“, i-a ameninţat că-i loveşte cu parul în cap, că mai au de trăit 24 de ore, adresîndu-le, totodată, un potop de înjurături unor comisari ai Gărzii financiare, în propriul sediu şi în faţa acestuia. Pentru a-l potoli pe furiosul „patron“ a fost nevoie să intervină un echipaj al poliţiei, sosit prompt la faţa locului. De ce „tuna şi fulgera“ năbădăiosul „patron“? Pe motiv că i s-a aplicat o amendă de 180.000 de lei, pentru o serie de nereguli, constatate la controlul efectuat în seara zilei de 7 septembrie a. c. sancţionate de Legea nr. 12/ 1990: expunerea la vînzare a 9 statuete sculptate în lemn (care au fost confiscate), fără documente de provenienţă, neafişarea preţurilor la diferite băuturi alcoolice şi ţigări, efectuarea de plăţi fără documente legale (chitanţe, dispoziţii de încasare-plată), evidenţierea eronată a veniturilor , fără consemnarea în registrul de casă a încasărilor zilnice (acesta întocmindu-se la intervale de 7—10 zile fără a avea documente primare — monetarul), înregistrarea pe cheltuieli a unor mari cantităţi de carburant, fără ca transporturile să fie justificate prin documente legale (foi de parcurs, bon de transport). După ce că a încălcat grosolan legea pentru a-şi rotunji veniturile pe căi necinstite, tot dumnealui urla şi înjura (adresînd cuvinte obscene şi ameninţări la adresa organului de control) că nu semnează procesul-verbal întocmit, că mai bine îl mînîncă (l-a şi mototolit şi băgat în gură, însă nu l-a înghiţit). După semnarea documentului (la insistenţele celui de-al doilea administrator) a început din nou să înjure ca un apucat, a părăsit sediul Gărzii financiare, dar s-a întors cu cele 9 statuete pe care le-a aruncat în holul de la intrare, continuînd să ameninţe că îi aranjează el pe cei care l-au amendat pe „nedrept“. Suntem siguri că organul de poliţie, prezent la faţa locului, îl va ,,calma“ pe năbădăiosul „patron“, aplicîndu-i pe drept legea, făcîndu-l să înţeleagă că, democraţia de care se prevalează, nu-i permite să-şi facă singur dreptate, cu parul! Cazurile de acest fel se înmulţesc, punînd în pericol climatul social dintre oameni. In acest sens e suficient să amintim cele văzute, în seara zilei de 10 septembrie, la emisiunea de Actualităţi a RTV, cînd o şleahtă de bruneţi a atacat, în Bucureşti, o patrulă a poliţiei, secţionîndu-i braţul unui tînăr locotenent. Oameni buni! Gluma se îngroaşă! Criminalitatea este în creştere! Pentru a ne apăra viaţa, agoniseala şi avuţia naţională împotrivacelor care „cred“ că democraţia le dă „dreptul“ să comită crime, violuri, tîlhării la drumul mare, să se înfrupte şi să distrugă bogăţiile ţării, să înjure şi să ameninţe pe toată lumea, e timpul şi momentul să facem front comun cu organele de ordine publică, ajutîndu-le să-i trimită acolo unde le e locul pe cei care înlocuiesc legea cu dreptul forţei! Cuvinte care nu s-au rostit ! Domnule Funar, In numele Comitetului Director al organizaţiei judeţene Mureş a PARTIDULUI ROMÂNIA MARE, doresc să vă mulțumesc pentru frumoasele aprecieri pe care le-ați formulat la adresa partidului nostru. Alocuțiunea Dumneavoastră, ar putea însemna piatra de temelie a Partidei Naţionale, pe care Partidul România Mare a propus-o cu mult timp în urmă, şi astfel Tîrgu-Mureşul, leagănul Uniunii Vatra Românească, ar deveni şi leagănul Partidei Naţionale. Vă rog să-mi permiteţi să marchez acest moment, prin prinderea la reverul hainei Dumneavoastră a insignei partidului nostru şi să vă urez mult succes! ing. Adrian MOISOIU preşedinte al organizaţiei judeţene PRM — Mureş PS. Sînt cuvintele pe care doream să Ie adresez Domnului Gheorghe Funar,sîmbătă, 12 septembrie la întîlnirea Domniei sale la Sala polivalentă din Tîrgu-Mureş cu alegătorii mureşeni, dar care nu s-au rostit din lipsă de timp!