Cuvântul Liber, martie 2002 (Anul 14, nr. 42-63)

2002-03-01 / nr. 42

-----------------------------£0/T0fiML -----------------------------N ..SĂRACII"! S e mai confirmă, încă o dată, că la români orice minune ţine doar... trei zile! După valurile furtunii, după cutremurele de gradul 8 pe „Scara Richter", toată tevatura stârnită în jurul lui Sorin Ovidiu Vântu, Theodor Nicolăescu, Mihai Iacob etc. a fost umbrită, ca într-un scenariu abil, de „Armagedoane" (l-ll-lll-IV), de semnarea stupidului Protocol între PSD şi UDMR, de situaţia tensionată din Basarabia, de luptele intestine şi scandalurile din PRM. între timp, unii dintre şacalii la modă, dintre cei cu musca pe căciulă şi cu rahatul în creştet, prind momentul şi folosesc prilejul să mai măcăne, să schelălăie, să mai păcăne, pentru a-şi acoperi toate mânărelile şi matrapazlâcurile. Te apucă râsul şi, imediat, greaţa când îi vezi cât de patetici sunt în strădania lor de a aduce o ploaie de „argumente". Ce mai asudă să te convingă cât de mult au muncit ei să-şi facă averile, viloaiele, palatele, firmele, conturile grase din ţară şi de prin băncile din străinătate. Maimai să le scape şi câte o lacrimă de crocodil, pentru a te conduce prin împărăţia evocărilor despre anii postdecembrişti în care s-au căpătuit. Sorin Ovidiu Vâritu (prescurtat S.O.V.) n-a fost „aspiratorul", nici părtaş la „marea ciordeală"! El nu are habar nici măcar de firmele fictive, de „jaloanele" trasate pentru „purificările" de bani, de exploziile din bănci, de puşculiţele doldora după spolierea „Astrei", de salariile astronomice ale clientelei personale, de vilele şi fortăreţele costând peste patru milioane de dolari, de navele de pe la Tulcea (inclusiv de cea scufundată, pentru care a încasat asigurări), de turismul Deltei, de hotelurile cumpărate, de casele din fiecare judeţ al României, de contribuţiile la falimentarea Băncii Internaţionale a Religiilor... El, Mihai Iacob, Theodor Nicolăescu, alţii ca ei, ridică din umeri, ca nişte bebeluşi nevinovaţi, atunci când aud de banii BANCOREX, care au circulat „cu viteză cosmică" spre firmele şi afacerile lor, de alt „Caritas" instituit, de sponsorizarea campaniei domnului Ion Iliescu, de legăturile cu domnii Radu Timofte, directorul SRI, şi Gheorghe Fulga, mai-marele SIE, de legăturile cu inşi şi mercenari din anumite servicii secrete. Unii vorbesc chiar de unele asasinate comandate! Mulţi se fac azi că nu văd ce legături are acţionarul la cele 32 de firme cu cei 30 de parlamentari cumpăraţi pentru a vota, în 1999, LAZĂR LADARIU V______________| (Continuare în pag. a 3-a) WîTCifEÎ /ere*. în învăţămănt GREVĂ DE AVERTISMENT DE DOUĂ ORE! Conform programului stabilit de cele patru federaţii sindicale din învăţământ, ieri, 28 februarie, a avut loc în toate şcolile judeţului - ca în întreaga ţară - greva de avertisment de 2 ore, între orele 11 şi 13. Este consecinţa lipsei de promptitudine guvernamentală la cererile alianţei, în care erau considerate total nesatisfăcătoare soluţia majorării cu 5 la sută a salariilor unei părţi din personalul angajat în sistemul de învăţământ, reducerea dramatică a sporului ce se acordă cadrelor didactice din zonele rurale, cu urmări dintre cele mai grave asupra educaţiei copiilor de la ţară. Era reiterată totodată public cererea iniţială de a avea o negociere cu primul ministru al Guvernului, pentru a găsi soluţii de dezamorsare a situaţiei conflictuale existente în prezent, în suita de protestaţii se va înscrie - probabil - ,şi greva de o zi, programată pentru 11 martie. ION CIURDARU „CRONICA” UNUI DEZASTRU! Ştie, şi încă prea bine, oricine că, în urmă cu doar 10-12 ani, S.C. Nutrimur S.A. Iernut „era una dintre cele mai mari, mai moderne şi mai complexe unităţi cu profil zootehnic şi industrial din ţară, cu o dotare tehnică şi materială deosebită, unică în judeţul Mureş şi în Transilvania". Cu un efectiv rulant de 80.000 de capete, în 1997, care livra la fondul pieţei interne peste 10.000 de tone de carne şi produse derivate şi asigura 1.200 de locuri de muncă,în vremurile cele mai bune, unitatea-etalon, organizată după principiul unor complexe similare din străinătate (holding), avea două ferme de reproducţie, alte cinci pentru creşterea şi îngrăşarea porcinelor, una pentru tineret taurin, un sector de abatorizare şi prelucrare a cărnii, o fabrică modernă de producere a nutreţurilor combinate (52.225 de tone), cu toate fazele, începând cu secţia de zoofort (unitate realizată cu firma „Devco" - Lohmann din Germania), linia de concentrare PVM (pusă la punct de firma olandeză Hendrix, din concernul „Nuteco", cu o precizie de dozare de 0,5%), alta de prelucrare a grâului (împreună cu firma „Ocrim" - Italia), sectoare mecanice, pentru întreţinere, exploatare a utilajelor, aprovizionare, desfacere, patru cantine pentru salariaţi, compartiment administrativ. La începutul perioadei postdecembriste, cu o evoluţie ascendentă, datorită modernizării şi dezvoltării din anii precedenţi, cu o cifră de afaceri de 250 de miliarde de lei, pe la sfârşitul lunii august a anului 1997, odată cu lichidarea şi privatizarea accelerată a marilor complexe din agricultură, patronată de ministrul Ioan Avram Mureşan, începe să se clatine EPS, Bucureşti vinde unitatea (pachetul majoritar de acţiuni) firmei S.C. Romagra SA Bucureşti,firmă cu capital integral privat, condusă de directorul general Ioan Aurel Moldovan, fără ca oamenii să fie informaţi corect asupra potenţialului de susţinere financiară şi a posibilităţii plătirii datoriilor. Este cel puţin ciudat să constaţi că o unitate-etalon, beneficiind de specialişti de înaltă clasă, dotată cu un proces tehnologic de vârf, computerizat, cu trei reţele de calculatoare, bine organizată, deci, o ia brusc la vale pe toboganul dezastrului! Din cei 80.000 de porci, existenţi în iulie 1999, în decembrie mai sunt 51.667, iar în ianuarie 2000 mai rămân doar 3.187! Reprofilările propuse de ultima conducere, cu mare tam-tam, rămân în domeniul planurilor naive, fantasmagorice, iar promisiunile sunt direct proporţionale cu datoriile uriaşe... Praful şi pulberea, sunt urmate aici de invocarea lui... Vlad Ţepeş! LAZĂR LĂDARIU (Ample relatări în pag. a 8-a) Aşa arăta cândva F.N.C. Iernut... Produsele din carne, vândute odinioară în magazinul propriu, au devenit o amintire! Astfel arată acum! Ieri, în preajma zilei de Mărţişor, încă de la primele ore ale dimineţii, parcul din Piaţa Trandafirilor Târgu-Mureş a  fost invadat de comercianţi care vindeau tradiţionalele „Mărţişoare". Şi de această dată, ca şi în alţi ani, cumpărătorii se grăbeau să aleagă cele mai frumoase exemplare. Preţurile erau între 5.000, 25.000 şi 30.000 de lei bucata. FotoIOAN FLOREA Vremea se menţinea caldă, dar închisă. Cerul va fi mai mult noros şi local va ploua. Vântul va sufla slab, la moderat Temperaturile maxime se vor situa între 10 şi 14 grade, iar cele minime, între 3 şi 7 grade C. Centrul de prevedere a vremii, Sibiu