Cuvântul Liber, martie 2002 (Anul 14, nr. 42-63)

2002-03-01 / nr. 42

„SĂRĂCII”! (Urmare din pag.1) survolul avioanelor NATO spre Iugoslavia, ce relaţii a avut S.O.V. cu UM 0962 (fosta „Doi şi un sfert!"). Cel care poza în mare vedetă la ultima prezentare în faţa comisiei parlamentare afirma, în faţa unei întregi ţări, cu ocazia unei emisiuni la „Antena 1", că, în viaţa lui n-a încălcat decât... legea circulaţiei! Minciună sfruntată! Prin sentinţa penală a Tribunalului Neamţ, nr. 5701, din 14 septembrie 1981, a fost condamnat la 5 ani şi 10 luni închisoare pentru obişnuitele lui escrocherii. Se dau de ceasul morţii, în paginile ziarelor, la radio şi pe sticla televizorului, să-ţi arate bătăturile din palme, să te facă să-i compătimeşti cât au tras ei prin Germania, Italia, Canada, unul dintre miliardarii de azi încheind apoteotic: „în Ungaria, am dormit chiar într-o căpiţă de fân!" Săracii! Folosesc întreg arsenalul pentru a te convinge că aşa au devenit bogaţi, şi Mociorniţă, şi Malaxa! Da, şi Mociorniţă a plecat de jos, de la zero, de la poziţia umilă a fiului de ţăran. Numai că el a muncit, într-adevăr, până ce i-au ieşit ochii, din momentul în care s-a crăpat de ziuă până noaptea, târziu, câte 12-16-18 ore din 24! Nu i-a dat nimeni nimic. Nici măcar un capăt de aţă! A dobândit totul prin proprie trudă şi printr-o inteligenţă nativă ţărănească, ieşită din comun, învârtiţii de azi, îmbogăţiţii peste noapte, profitorii revoluţiei şi ai debandadei postdecembriste, noii parveniţi, ciocoii contemporani, actualizaţii Dinu Păturică, oportuniştii uită amănuntul că Mociorniţă nu a venit la de-a gata, ca ei. Ei, „postdecembriştii", s-au îmbogăţit, mai ales cei iuţi de picior, cu teşchereaua plină de banii puşi la ciorap, ferindu-se de Legea 18, dinainte de 1989, care niciodată pe la noi nu s-a aplicat (ca şi azi, de altfel!), cumpărând, mai pe nimic, întreprinderi întregi, spaţii comerciale, clădiri, case, apartamente, instituţii chiar, ridicate din banii noştri, ai tuturor, din truda unui întreg popor român, de atâtea ori păcălit, pus, tot de ei, acum, la colţ. Ei, cei care se scaldă în bani - aşa înţeleg ei economia de piaţă a tranziţiei! -, cunosc bine sloganul: „Scopul scuză mijloacele!" Ei julesc tot ce le iese în cale. Nu are nici o importanţă că, în timp ce muntele averilor lor nemeritate creşte, foştii lor colegi de trudă, deveniţi şomeri şi „slugi la noi acasă", sunt tot mai săraci şi copleşiţi de nevoi. Ce mai contează asta? Sătulul, oricum, nu crede flămândului! „Cald la vară să fie, mie să-mi meargă bine!". Şi când te gândeşti că, după emisiunile, avându-i, în scandaluri, actori principali pe Sorin Ovidiu Vântu, Mihai Iacob, Theodor Nicolăescu, fraţii Sergiu şi Dumitru Sechelariu, unii, mai naivi şi mai uşor de dus de nas, îi şi cred. Cad în capcana şmecheriilor şi a trucurilor lor, ale căror lecţii ei le ştiu atât de bine. Nu se întreabă cum au fost dobândite atâtea bogăţii într-un timp atât de scurt? Cum şi-au putut ridica, unii dintre ei, case de câte douătrei-cinci milioane de dolari, cu instalaţii speciale de avertizare şi supraveghere, cu eleştee cu păstrăvi şi bazine de înot, cu animale şi plante exotice, cu terenuri de tenis?! Cum? Eludând legile, furând, înşelând, creându-şi relaţii în rândul mai-marilor clipei şi ai puterii, cu inşi sus-puşi, cu parlamentari şi miniştri, cumpărând, dând şi luând mită, şantajând, ameninţând. Totul, prin manevre „clasice", prin furturi moderne, prin manevre mafiote, prin şpăgi, prin pârghiile economiei subterane, în apropierea luxului afişat şi al unor lideri PSD, cu averi considerabile într-o corupţie instituţionalizată, arătată, vehement, cu degetul până şi de ambasadorul american Michael Guest şi de George Robertson, secretarul general al NATO! Pe la noi, totul este posibil! EXPOZIŢII DE PICTURA 9 Consiliul Judeţean Mureş, Centrul Judeţean de Conservare şi Valorificare a Tradiţiei şi Creaţiei Populare, Mureş, Asociaţia Artiştilor Plastici, Mureş organizează expoziţia de pictură „ Tabăra de creaţie de la Sovata". Vernisajul acesteia va avea loc astăzi, la ora 13, în faţa sălii de videoconferinţă din clădirea Consiliului Judeţean Mureş (etajul II). * Mâine, la Asociaţia artiştilor Plastici Amatori, în sala „Unirea" din Târgu-Mureş, la ora 11, va avea loc vernisajul Expoziţiei personale de pictură şi grafică a artistei MAGYARI JÚLIA. Cuvântul de deschidere va fi rostit de Nicolae Tunaru, preşedintele asociaţiei, respectiv prof.universitar, dr. Dienes Sándor. # Caragiale şi copiii Astăzi, la ora 14, la Secţia pentru copii a Bibliotecii Judeţene Mureş, puteţi participa la „şezătoarea literar-artistică" Caragiale şi copiii. Programul va debuta cu un cuvânt de deschidere susţinut de prof. Mihail Art Mircea şi va conţine concursul literar Figuri de copii în schiţele lui Caragiale, o expoziţie de cărţi, momente muzicale şi de cenaclu literar. * „Mamaia copiilor" Radio Târgu-Mureş vă invită mâine, la ora 11, la sediul instituţiei, la preselecţia pentru faza zonală a Festivalului de Creaţie şi interpretare „Mamaia Copiilor" (ediţia a doua). Preşedintele juriului este compozitorul Dumitru Lupu, care este şi directorul artistic al festivalului. Copiii selectaţi vor ajunge la Bucureşti în 20 şi 21 aprilie. A. C. CUVÂNTUL VINERI, 1 MARTIE 2002 INIMA UNEI TINERE CONTINUA SĂ BATĂ ÎN PIEPTUL UNEI FEMEI DE 45 DE ANI Joi dimineaţa, la Centrul de Chirurgie Cardiovasculară din Târgu-Mureş a avut loc cea de-a 14-a prelevare de organe şi cel de-al 6-lea transplant de cord. în urma unui anevrism cerebral, o tânără de doar 21 de ani din Topliţa a intrat în moarte clinică, astfel că părinţii fetei şi-au dat acceptul pentru prelevarea de organe. Operaţia, care a durat 3 ore, a prelevat ficatul, pielea şi un rinichi, pentru un pacient al clinicii Fundeni, dar şi un rinichi pentru o clinică din Cluj- Napoca. Inima tinerei a fost transplantată, tot joi dimineaţă, cu succes, la Centrul de Chirurgie Cardiovasculară din Târgu-Mureş unei femei, în vârstă de 45 de ani, care suferea de cardiopatie ischemică. Operaţia s-a efectuat cu succes sub supravegherea ministrului secretar de stat Radu Deac. F. DEAC SECRETARUL DE STAT VERGINIA VEDINAS, LA TÂRGU-MURES * 7 * Ieri, la Prefectura Mureş, secretarii primăriilor şi alte categorii de funcţionari au fost instruiţi de însuşi secretarul de stat în Ministerul Administraţiei Publice, Verginia Vedinaş. A fost supusă dezbaterii legislaţia care îi vizează direct pe funcţionarii publici, în special ultimele 5 hotărâri de guvern emise. Este vorba de hotărâri privind: regimul concursurilor şi examenelor pentru funcţii publice; evaluarea performanţelor profesionale ale funcţionarilor publici; comisii de disciplină şi paritare, condiţii pentru debutanţi, în perspectivă, se preconizează corectarea cadrului legislativ şi se lucrează la un nou statut al funcţionarului public, după norme europene. O eternă problemă rămâne salarizarea funcţionarilor din administraţia publică dar, în prezent, se apreciază că există condiţii pentru protejarea funcţionarilor de influenţe politice: „guvernul trece dar administraţia trebuie să rămână, cu aceeaşi oameni". înscrisă în programul naţional de instruire, întâlnirea de ieri a evidenţiat şi managementul funcţiei publice, s-a anunţat elaborarea ghidului funcţionarului public, editarea unei reviste şi chiar instituirea unei „Zile a funcţionarilor publici". Prefectul Ioan Togănel, a cărui pasiune, fără glumă sau tăgadă, rămâne administraţia publică locală, a adus în discuţie, ieri, problema debutanţilor, posibilitatea promovării şi stimulării tinerilor cu cunoştinţe de informatică şi cunoscători de limbi străine. LIA VINŢELER SA NE ORIENTAM ISTORICO-GEOGRAFIC! Ucraina, republică vastă, ca teritoriu şi cu populaţie de diferite etnii, se „pune în gură" cu Rusia, de ani de zile, ca desprinsă din fostul imperiu URSS. Dacă luăm lucrurile la „bani mărunţi", problema Ucrainei figura chiar pe timpul URSS, la Organizaţia Naţiunilor Unite, cu statut separat. La ONU erau URSS, dar şi Republica Socialistă Sovietică Ucraina şi Republica Socialistă Sovietică Bielorusă, cu drept de vot. Acum Ucraina cere recunoaşterea unei graniţe estice cu Rusia, aşa cum era din străbuni. Rusia dă din coadă, Ucraina strigă şi documentează istorico-geografic graniţa ei veche cu Rusia, în est. Foarte bine! Dar... Este şi un dar! De ce Ucraina nu vede şi hotarul din vest? Hărţile Europei (mai vechi şi mai noi) arătau negru pe alb, şi colorat, că România avea hotar, în est, pe Nistru, cu această republică. Pe hartă, dincolo de Nistru apărea, când URSS, când direct Ucraina, cu capitala la Kiev (sau Kiiv, cum îi mai spun ei pe acolo şi cum e scris pe biletele de tren şi avion). Noi cunoaştem acest adevăr istoric! De ce nu vrea să ştie şi Ucraina că hotarul cu România, în vest, era pe Nistru? Că, în nord,partea Bucovinei româneşti, cu hotar pe râul Ceremuş, cu judeţele Ceremuş, Storojineţ, Cernăuţi, făcea linia de hotar a României, cândva, cu Polonia, apoi, cu URSS, recte Ucraina? Ar fi normal, dacă au pretenţii istorico-geografice (şi mai puţin politice) de la ruşi, să recunoască graniţa de est. Atunci ar fi cazul să mai ceară şi alţii, respectiv, noi şi Polonia, unele recunoaşteri de graniţe din vestul Ucrainei. Să trecem peste Republica Moldovenească (Basarabia) care acum, în zilele noastre, e lovită ca de un blestem pentru majoritatea românească de acolo, mediatizată de comuniştii iudeo-rusificaţi, urmaşi ai vechilor terorişti din URSS, care ştim cam ce au făcut cu basarabenii noştri prin gulagurile siberiene până spre Marea Caspică şi spre Pacific. Noi tăcem din gură, ne învârtim cu tratate cu Ucraina şi nu ne mai uităm spre hotarul de pe Nistru sau pe la Insula Şerpilor şi altele. Mai-marii lumii zic „tabu" frontierelor europene. „Helsinki!", gura mică, fără pretenţii teritoriale! Dar ce s-a făcut prin Europa în ultimii ani, nu vede nimeni? Ce s-a întâmplat cu republicile fostei Iugoslavii, cu Cehoslovacia şi altele? Despre „umblarea" la graniţele lor, inviolabile şi independente la ONU, nu are nimeni nimic de zis? Doar să ne ţinem gura şi să fim cuminţi, dacă vrem ca unii să ne primească prin NATO sau U.E.?! Poate, pe la „calendele greceşti"! Adio, şi un praz verde, zic oltenii noştri. Ing. ROMAN PANAITE P.S. 1. Să nu uităm şi de nişte datorii economice, de milioane de dolari, pe care Ucraina trebuie să ni le plătească de la Şantierele Krivoirog! Când ne daţi dolarii, domnilor ucraineni? Că România are şi ea greutăţile ei economico-financiare, iar ce v-am construit se plăteşte, că, vorba românească, e bună şi Ucraina, dar brânza se vinde pe bani! P.S. 2, istorico-militar. Ucraina (recte Rusia) să renunţe la Insula Şerpilor. Această stâncă din Marea Neagră e românească de când lumea! Dacă unii nu cred, atunci să caute în adâncul apelor din jurul insulei, unde sunt scufundate câteva nave de război, tip „Moskova", care au venit, la 23 august 1944, să ocupe Constanţa, dar au fost zdrobite, iar navele scufundate, de bateriile româneşti de coastă şi, respectiv, de cea germană numită „Tirpitz", cu tot regimentul de desant sovietic s-au dus la fund. Să le caute cei care, şi pe atunci, au atentat la graniţele României! Să fie lăsată Insula Şerpilor, aşa cum îi stă ei bine, la Litoralul Românesc, strămoşesc!