Cuvântul Liber, mai 2002 (Anul 14, nr. 86-105)

2002-05-28 / nr. 102

r  ______________________________________________________________________________________________ Cărţi noi Costina Zehan, „Sub icoana mărului” După un debut precoce în volum, la 14 ani, cu Abur albastru (Editura Cezara, 1999), Costina Zehan mai urcă o treaptă editorială Sub icoana mărului Este, indiscutabil, o treaptă care urcă. Tânăra poetă nu este deloc prolifică, nu scrie pe nerăsuflate. Aş putea chiar spune că textele ei sunt prea elaborate. Dacă prima carte însuma cincispreze poeme, aceasta are optsprezece. După trei ani de căutări! Ca şi la debut, Sub icoana mărului (aflată sub tipar la Editura Tipomur) este şi ea ilustrată cu reproduceri după lucrări de pictură ale... Costinei Zehan, ca o probă care confirmă încă o dată adagiul latin „ut pectura poesis". însă, verlainean, „întâia, mai presus de toate / E muzica" - Costina Zehan caută şi prin acordurile flautului armoniile lumii. Iar „pictura este muzica divinităţii, reflectarea interioară a perfecţiunii sale luminoase" (Michelangelo). Talent născut, iar nu făcut, dublat de o tenacitate dusă până la îndârjire, Costina Zehan trăieşte în afara vârstei biologice, o altă vârstă, fără însă a abandona puritatea, inocenţa. Iubirea şi înţelepciunea ei sunt totuşi, jocul, cum ar spune Blaga. Costina Zehan scrie ca şi cum ar picta, pictează ca şi cum ar cânta, cântă ca şi cum ar scrie şi acesta nu e doar un joc... de cuvinte. Ea îşi asumă polivalent afirmarea, într-o competiţie în care fiecare gen îl favorizează pe celălalt îl completează. Specialiştii s-au exprimat entuziast în privinţa picturii Costinei Zehan, poezia s-a bucurat şi ea de aprecieri, iar recitalurile la flaut i-au adus aplauze şi premii. Comentându-i o expoziţie deschisă la Bucureşti, un critic a mers până la a o numi pe Costina Zehan „micuţa Picasso". Având ca punct de plecare spaţiul copilăriei, pictura Costinei Zehan evadează în teritorii abstracte, în registre tematice şi cromatice îndrăzneţe. Maturitatea tinerei autoare este dezarmantă. Spirit mai degrabă detaşat, lucid, Costina Zehan nu-şi înăbuşă însă niciodată emoţia - nici în poezie, nici în muzică, nici în pictură. Ţine mereu în echilibru cumpăna în aşteptarea parcă a unei desprinderi, încotro se va îndrepta ea? Care dintre muze o va seduce, în braţele căreia va cădea? La ce renunţări va fi împinsă?! Deocamdată, face parte fiecăreia, în faţa precocităţii acestui talent, dincolo de bucurie, te întrebi cu oarecare teamă ce va urma? Talentul nu are vârstă, dar împlinirea lui depinde şi de cât de favorizant e mediul cultural în care se manifestă, cât de serios e susţinută de cei care îi gestionează timpul şi anotimpurile creaţiei. E cert că tânăra Costina Zehan are toate datele ca să se împlinească, indiferent care îi va fi, la un moment dat, opţiunea, prioritatea Are personalitate, are voinţă, este trudnică, îi sunt toate uşile deschise. Talente precum Costina Zehan sunt rarităţi. Soarta ei e, în primul rând, în mâinile sale. Dar nici noi n-avem dreptul să o întâmpinăm cu braţele încrucişate. «Despre Costina Zehan se va vorbi, cu siguranţă, nu peste mult timp. Şi nu oricum! NICOLAE BĂCIUŢ P.S. Cartea va fi lansată astăzi, la ora 17:00, la Camera de Comerţ, strada Primăriei nr. 1, unde Costina Zehan va deschide şi o expoziţie de pictură şi va susţine un recital la flaut. Actorul Mihai Gingulescu va susţine un microrecital din poezia Costinei Zehan. CUVÂNTUL MARȚI, 28 MAI 2002 ORIZONTUL EMINESCU Societatea pentru Cultură şi Literatură Română Bucovina, în colaborare cu Primăria Târgu-Mureş, Direcţia Judeţeană pentru Cultură, Culte şi Patrimoniul Cultural Naţional Mureş, Studioul Teritorial de Radio Târgu-Mureş şi Biblioteca Judeţeană Mureş, organizează manifestarea „Orizontul Eminescu". Timp de două zile, 7 şi 8 iunie a.c., vor avea loc colocviul „Corespondenţe spirituale: Târgu-Mureş - Cernăuţi", cu participarea unor scriitori din Cernăuţi (Dumitru Covalciuc, Arcadie Opaiţ, Ştefan Broască, Vasile Tărâţeanu), a unor oameni de cultură mureşeni care au participat la manifestări la Cernăuţi: Nicolae Băciuţ, Dimitrie Poptămaş, Valentin Marica, Marius Paşcanu, Mihai Gingulescu, Cornel Moraru etc., simpozionul „Orizontul Eminescu", vernisajul expoziţiei de icoane Călin Bogăteanu, o seară de poezie, concursul de recitări din lirica eminesciană „Reverberaţii", prezentări de cărţi, un microrecital al Companiei de Artă „Ianus", un microrecital Olga Bruja. Manifestările sunt coordonate de Rodica Puia, preşedintele Societăţii pentru Cultură şi Literatură Română în Bucovina, Filiala Târgu-Mureș. CONCURS LITERAR „IANCULE, CRAI LUMINAT” în contextul retrospectivei istorico-literare „Avram Iancu - eroism şi jertfă", ce se desfăşoară în perioada 1 iunie - 13 septembrie 2002, la Alba lulia se organizează Concursul de creaţie literară „Iancule, crai luminat", ajuns la cea de-a Xlll-a ediţie. Concursul este deschis tuturor creatorilor, indiferent de vârstă, membri sau nemembri ai Uniunii Scriitorilor. La Concurs se pot trimite poezie, eseu, proză scurtă, creaţie populară, antologii şi culegeri de folclor, dactilografiate într-un singur exemplar. Lucrările vor purta un motto, care se va regăsi şi pe un plic conţinând date despre autor. Termenul limită de înscriere la concurs este 10 august, data poştei. Plicurile vor fi trimise pe adresa Direcţia Judeţeană pentru Cultură, Culte şi Patrimoniul Cultural Naţional Alba, Alba lulia, str. I.C. Brătianu nr. 2, cod 2.500, cu menţiunea „Pentru Concursul de Creaţie Literară „Iancule. Crai Luminat". Vor fi acordate premii pentru fiecare gen literar. STAND DE CARTE ŞI PUBLICAŢII I , în cadrul „Zilelor Târgumureşului" (26-29 iunie). Primăria municipiului, Direcţia Judeţeană pentru Cultură, Culte şi Patrimoniul Cultural Naţional Mureş şi Pro Expo intenţionează să organizeze şi un stand de carte şi publicaţii mureşene. Spaţiul va fi pus la dispoziţie gratuit Cei interesaţi sunt rugaţi să se adreseze managerului lui Pro Expo, Ioan Roman, telefon 21.34.07. r~[ ferestre'] ^ NIMIC DE LA NOI Restul vine de la sine, ca noaptea de sânziene, ca ochii-ntre sprâncene, ca buzele sărutându-se una pe alta, una sub alta. Restul vine de la sine, nu de la tine, nu de la mine. SINGURE GÂNDURUE Ochii mei spun versuri ochilor tăi ochii tăi cântă ochilor mei, ochii noştri se plâng unii altora despre cum ne privim şi nu ne vedem, despre cum ne vorbim şi nu ne auzim -te iubesc îşi spun gurile urechile înţeleg altceva, te iubesc, îşi spun mâinile, picioarele aleg alte cărări, te iubesc îşi spun gândurile, alergând unele după altele, toate zilele, toate nopţile, toate vieţile. ORAŞUL ACESTA Iubesc oraşul acesta că mi-a adus în el tot ce-mi doream: anotimpurile, iubirile, ispitele, păcatele, iertările; m-a născut pentru el înainte de-a putea eu alege să mă nasc pentru mine. SORINA BLOJ (Din volumul „Iubire pe viaţă şi pe moarte”, în curs de apariție la Editura Tipomur). Epigrame Domnului prof. Sandu Costin, autorul cărţii de epigrame „Cu sare şi piper". Sfat cititorilor Reprofilarea-i lucru bun... (E o carte de gastronomie) Vă recomand s-o savuraţi Gustând felie cu felie. Epigramelor din carte i-ar fi sărate, piperate, ^ Asta e bârfă de obor Nu sunt aşa condimentate... (Doar... dulce-i autorul lor). Sfat autorului Se uită cam urât neghiobii, Iar pentru mine-i un mister Că-i menajaţi prea mult pe unii (Nu puneţi sare! Ci... piper!) __________MUGUREL PUŞCAŞ. 0 PE URMELE LUI I.L. CARAGIALE în peisajul, uneori abstract, pe care-l creează majoritatea materiilor şcolare în gimnaziu, ora de literatură este pata de culoare sau lumina care impresionează sufletul de copil într-un mod intim, punând în mişcare vibraţii ce alimentează motorul spiritual şi emoţional, conferindu-i capacitatea de a dezvolta, pentru tot restul vieţii, sensibilitatea menită să aducă fiinţa la acel echilibru esenţial unui curs de viaţă direcţionat ascendent prin oazele de lirism sau de dramă. O lecţie de literatură, o experienţă deosebită, cu numeroase implicaţii şi în universul altor discipline şcolare, au trăit în această primăvară unii dintre elevii Gimnaziului de Stat „Mihai Viteazul" din Târgu-Mureş. Dând curs dorinţei unor elevi fascinaţi de opera marelui scriitor român I.L. Caragiale, catedra de limba română a organizat o excursie sub genericul „Pe urmele lui I.L. Caragiale". Ea a venit ca o continuare a excursiei organizate în anul 2000 la Ipoteşti, unde cei prezenţi acolo i-am promis marelui poet că-l vom vizita şi la Cimitirul Bellu, acolo unde,troienit de aduceri aminte, îşi doarme somnul de veci. S-a ivit acum ocazia să ne ţinem de cuvânt şi să-i omagiem în acelaşi timp atât pe Mihai Eminescu, cât şi pe I.L. Caragiale. Organizată în seria manifestărilor dedicate „Anului Caragiale", excursia s-a constituit, prin multiplele ei valenţe instructiv-educative, într-un adevărat corolar al activităţilor dedicate de elevii şi profesorii şcolii noastre ilustrului scriitor român: o expoziţie de carte, o expoziţie de desene, un spectacol cuprinzând dramatizări din creaţia caragialiană şi un concurs inspirat din viaţa şi activitatea scriitorului, toate avându-i ca protagonişti pe elevii acestui gimnaziu. Aşadar, într-o frumoasă dimineaţă de mai din anul 2002, patruzeci şi trei de elevi, însoţiţi de profesori, au plecat spre Ploieşti pentru a-l întâlni pe Caragiale la el acasă. Au urmat trei zile în care ne-am îmbogăţit mintea şi ne-am bucurat sufletul, trei zile în care fiecare vizită şi fiecare popas s-au transformat în adevărate lecţii de cultură şi patriotism. Mergând pe urmele lui Caragiale, în prima zi ne-am oprit în locuri care şi lui i-au fost dragi şi pe care le regăsim în opera sa. Am vizitat Sinaia şi castelul „Peleş", apoi ne-am oprit la Câmpina la „Muzeul Nicolae Grigorescu" şi la „Castelul lulia Haşdeu", locuri despre care scriitorul vorbeşte în operele „La Peleş", „Tren de plăcere", „O vizită la Castelul lulia Haşdeu”,şi altele. Seara am poposit în Ploieştiul pe care scriitorul îl considera oraşul său natal şi din care şi-a selectat personajele şi temele. Am înţeles o dată în plus de ce Nicolae Iorga spunea că: „Fără Ploieşti nu-l poate înţelege nimeni pe Caragiale". A doua zi, după o vizită la „Casa memorială Nichita Stănescu", am ajuns la „Muzeul I.L. Caragiale", muzeu inaugurat în anul 1962 într-o clădiremonument de arhitectură datând din sec. al XVII-lea. Intrând în muzeu, am admirat tabloul din care, marele Caragiale, cu pălărie sa cu boruri largi, lăsată ușor într-o parte, ne privea binevoitor, invitându-ne să-i fim oaspeţi. Elevii au privit cu interes şi încântare bustul scriitorului aflat în curtea muzeului, apoi exponatele: documente originale referitoare la viaţa şi activitatea lui I.L. Caragiale, ediţii-princeps ale operei scriitorului, obiecte de mobilier tablouri, şi au ascultat explicaţiile ghidului, bucurându-se că-l pot cunoaşte mai îndeaproape pe cel care i-a fermecat cu scrierile sale. Urmându-ne călătoria, am ajuns la Bucureşti, unde popasul cel mai emoţionant a fost la Cimitirul Bellu. Cu emoţie şi cu pioşenie ne-am apropiat şi am depus buchete de flori pe mormintele marilor poeţi şi scriitori. Pe mormântul marelui Eminescu au fost presărate flori albastre, flori atât de dragi lui, dar cele mai multe şi mai felurite flori au fost depuse pe mormântul lui I.L. Caragiale, elevii Gimnaziului „Mihai Viteazul” dorind să-i aducă un omagiu şi, în acest fel, ei au fost impresionaţi de cuvintele conţinute în epitaful săpat pe mormântul său şi care ne dezvăluie un scriitor plin de sensibilitate: „Fii, să cultivaţi poporul, că un pom fără rădăcini nu poate trăi". Nu au fost uitaţi nici Nichita Stănescu, George Călinescu, G. Coşbuc sau Mihail Sadoveanu care îşi petrec veşnicia alături de cel pe care îl omagiem în mod deosebit în acest an, scriitorul şi dramaturgul I.L. Caragiale. A treia zi, la întoarcere, am vizitat şi alte obiective turistice şi locuri pitoreşti, dar peste tot aveam plăcutul sentiment că de sub pălăria cu boruri largi, lăsată uşor într-o parte, ne zâmbeşte ironic şi ne priveşte prietenos marele nostru Caragiale. Prof. ALEXANDRINA IONESCU şi prof. ROZALIA TRUŢA, . , Gimnaziul de Stat „Mihai Viteazul” Pagină realizată de NICOLAE BĂCIUȚ ______________________________________________________________