Cuvântul Liber, septembrie 2002 (Anul 14, nr. 172-191)

2002-09-03 / nr. 172

Divizare, răceală, atitudine rezervată în rândul aliaţilor americani. Doar România le dă înainte! (Urmare din pag. 1) Bravo nouă! „Cei 15" au dezaprobat, imediat graba României de a încheia acest acord, în totală contradicţie cu opinia generală, lucru care ar putea să cântărească serios atunci când ne va veni rândul să accedem în UE. 2. Divizaţi par a fi miniştrii de externe ai Uniunii Europene şi în privinţa atitudinii, în cazul iminenţei unui atac al SUA asupra Irakului. Exceptând aliatul tradiţional al americanilor în Europa, care-i Marea Britanie, celelalte puteri de pe bătrânul continent, Germania (aflată în prag de alegeri, nu are nevoie acum de complicaţii!), Franţa, Grecia, ţările nordice, se opun, categoric, agresiunii şi exclud orice susţinere militară. Adevărul e că răceala celor 15 se explică „tocmai prin teama de consecinţele declanşării unui război în Golf". Aşadar, aliaţilor SUA din NATO nu le surâde o campanie militară costisitoare, cu urmări imprevizibile, în condiţiile extinderii actelor de terorism. Preşedintele francez, Jaques Chirac, consideră că doar Consiliul de Securitate al ONU este în măsură să ia o astfel de decizie, aşa că Franţa, neagreând astfel de proceduri ilegale, este contra declanşării unui conflict în Golf. Prea aproape sunt unele evenimente cu semnificaţiile lor, prea pline de învăţăminte sunt acţiunile din Afganistan şi agresiunea, din 1999, asupra Iugoslaviei. Zadarnic flutură steagul războiului vicepreşedintele american Dick Cheney: „America trebuie să atace Irakul cât mai repede. Altfel, se naşte în SUA o criză!" Chiar unii congresmeni americani, precum purtătorul de cuvânt al liderului majorităţii din Senat -Tom Daschle - consideră că americanii trebuie consultaţi, deoarece „Vocea Congresului este, de fapt, vocea poporului". Mosni Mubarak, preşedintele Egiptului, altădată dispus să dea o mână de ajutor americanilor, face, precaut, pasul înapoi şi avertizează că nu-i bine să fie declanşat acest conflict. Emiratele Arabe consideră adecvată şi înţeleaptă calea dialogului, nu cea a confruntării militare. Nici măcar cei pe care, până mai ieri doar, contau sigur SUA, nu mai zic azi „Da!". Rusia (puternică încă din punct de vedere militar!) este pe cale să încheie cu Irakul un acord de 40 de miliarde de dolari! Turcia şi ea cu probleme, are curzii pe cap, plus un tratat cu Irakul. Puţin probabil este să se implice marea Chină, deoarece ar pierde, după cum comentează agenţiile străine de presă, o puternică piaţă de desfacere. Se naşte, în felul acesta, ceea ce unii analişti politici au observat de la o vreme încoace: un fel de rezistenţă tacită împotriva unor interese americane în lume! Nu-i exclus ca, tentată de obişnuita legitimare a forţei, America să încerce singură marea cu degetul, îşi asumă, oare, rămasă singură, administraţia Bush riscurile unei acţiuni militare, care ar putea destabiliza lumea şi ar spori sentimentele antiamericane? în timp ce mai toţi marii Europei şi ai lumii au suficiente argumente să fie prudenţi, o ştire difuzată la Radio Bucureşti ne punea în gardă că n-ar fi exclus ca, tot de dragul NATO, ca militarii români să participe la războiul din Golf. Asta chiar că ar fi culmea şi ar pune capac la toate! 3. După cum ştim cu toţii, tot de dragul NATO, fără să ne ceară cineva - în cazul agresiunii împotriva Iugoslaviei, am procedat la fel! -, Guvernul României a trimis trupe în Afganistan, unde şi-a înţărcat dracul copiii. Suntem singura ţară europeană prezentă acolo cu Batalionul 26 - Infanterie „Neagoe Basarab", intrat în teatrul de operaţiuni, cu misiuni de luptă. Am dori, din tot sufletul, ca misiunea militarilor români, trimişi acolo împinşi de sărăcie, de lipsa banilor, să se încheie cu bine! Desigur, s-ar putea să fie şi invers! Un adevăr pare cel puţin ciudat: nici măcar una dintre ţările abia intrate în NATO-Ungaria, Cehia, Polonia - nu s-au oferit să trimită trupe în Afganistan sau în Golf, în cazul unui atac american asupra Irakului. în schimb, noi ne vârâm, ca o pacoste, peste tot pe unde - cum zice românul - nu ne fierbe oala! CUVÂNTUL 3 SEPTEMBRIE 2002 CUCERDEA - ALATURI DE SINISTRAŢII DIN FĂCĂENI Am aflat de la domnul Ioan Sandu, primarul comunei Cucerdea, că cetăţenii din această aşezare mureşeană sunt alături de sinistraţii din localitatea Făcăeni, judeţul Ialomiţa. în acest sens, au fost colectate peste 6.000 de kilograme de cereale (grâu şi porumb), ajutor ce va fi expediat în aceste zile către cei nevoiaşi, îi felicităm pe cucerzeni şi Dumnezeu să le răsplătească înzecit jertfelnicia. (V.B.B.) PD şi-a completat obiectivul politic Consiliul Naţional de Coordonare al Partidului Democrat a adoptat vineri propunerea preşedintelui PD, Traian Băsescu, de completare a obiectivului politic al partidului, respectiv îndepărtarea Partidului Social Democrat de la putere pe căi democratice şi excluderea ideii unei alianţe pre sau postelectorale cu PSD. Propunerea liderului PD a fost adoptată cu 536 de voturi pentru, şase abţineri şi nici unul împotrivă. Fostul preşedinte al PD, Petre Roman, s-a abţinut la votul deschis exprimat pe acest subiect. IN MEMORIAM (Urmare din pag. 1) şi Augustin Diacon, fanfara militară a intonat Imnul Eroilor şi s-au depus coroane din partea Prefecturii judeţului Mureş, Comandamentului Teritorial de Jandarmi Târgu-Mureş, Ministerului Apărării Naţionale, Serviciului Român de Informaţii, a altor instituţii ale statului român, Asociaţia Naţională „CULTUL EROILOR" Mureş, veterani de război, cadre militare active şi în rezervă. Au adus omagiile lor Ovidiu Natea, prefectul judeţului Mureş, Marius Paşcan, reprezentantul Primăriei municipiului Târgu-Mureş, locotenent-colonel Simion Cecan, şeful Serviciului de Informaţii al Judeţului Mureş, colonel Viorel Filip, şeful de Stat Major al Diviziei 6 Tancuri, colonel Marius Bonţianu, comandantul Unităţii de Jandarmi Târgu-Mureş, colonel Ştefan Vălcăuan, şef de Stat Major al Comandamentului de Jandarmi Teritorial Târgu-Mureş, alţi ofiţeri, subofiţeri şi public din Târgu-Mureş, reprezentanţi ai presei şi ai televiziunii. S-a menţionat faptul că un popor şi o naţiune supravieţuiesc prin veacuri prin cultul eroilor şi martirilor neamului. HIDROCENTRALELE, PREMIERUL ŞI... DANUL SIHASTRUL 79 Despre hidrocentrale se spune, şi aşa este, Că sunt cele mai economice şi mai rentabile dintre toate sursele de curent electric, iar poluarea lor este zero. în acelaşi timp, se reglementează şi se zăgăzuieşte pericolul de inundaţii, iar apa scăpată din turbine alimentează localităţile din aval. Nici întreţinerea nu-i prea costisitoare. România are experienţă, şi, în prezent, beneficiază de hidrocentrale, începând cu cea de la Porţile de Fier, de pe Dunăre. Un proiect îndrăzneţ de hidrocentrală este şi pe Valea Mureşului Superior, la Răstoliţa. Aici, s-a lucrat un timp din plin şi, când am crezut că nu-i nici o piedică, s-a ivit un „ceva", care să se bălăngăne între două ministere. Atunci a mirosit că-i ceva putred şi s-a pus problema să se închidă lucrarea sau să se treacă în conservare, până ce se vor primi suplimentări de fonduri. Cele care au fost alocate s-au cam dus pe apa sâmbetei și trebuie să li se șteargă urma! Luna trecută, domnul prim-ministru Adrian Năstase făcea cunoscute publici următoarele: „Avem nouă hidrocentrale începute, pentru care nu mai avem fonduri ca să continuăm lucrările, şi le vom vinde". Eu, ca simplu cetăţean, când am auzit această afirmaţie din partea unui om care-i prim-ministru, mi-am zis că acesta-i influenţat de alţii, care au păpat fondurile alocate şi nu mai au ce vinde, ca să mai facă rost de ceva şpert de la niscaiva străini binevoitori, care vor cumpăra cele nouă hidrocentrale, cu tot muntele de sub ele. Eu aş fi luat fondurile rămase de la cele nouă hidrocentrale şi cu ele aş fi terminat două, din al căror produs mai terminam una. Şi aşa mai departe... Am mai urmărit, prin ziare şi la televiziune, să aud o dezminţire. Zilele acestea, găsindu-mă la Răstoliţa, am auzit că se închide marele şantier (!?). Dacă-i aşa, primul ministru ar trebui să vândă şi terenul de vânătoare, pe care-l are în Munţii Călimani, pe care-l stăpâneşte şi care se întinde de la Topliţa până mai jos de Răstoliţa. Pe cei care nu ştiu, îi informez că, în zona comunei Răstoliţa, pe stânci hălăduiesc şi capre negre! Dacă vrem să vindem şi acest mare şantier de la Răstoliţa, va trebui, mai întâi, să-l devastăm, ca să ajungă la valoare neînsemnată, muncitorii să-şi facă valiza, utilajele să fie casate, coloniile-baracamente să rămână în paragină. Că numai aşa putem să intrăm în PUNCTE DE VEDERE Europa. Că aşa ne cer, în pielea goală, ca pe ăia care au plecat în Franţa la cerşit. încă nu am auzit pe nimeni să se întrebe cine le-a plătit cheltuielile pentru această „excursie"! Domnule prim-ministru, din gura Dumneavoastră ies numai vorbe frumoase, ordonanţele şi legile curg şi se bat cap în cap, oamenii pe care i-am ales sforăie în fotolii şi iau salarii grase, iar poporul geme. Am ajuns de râsul lumii, ne ploconim în faţa unor traşi împinşi, care ne calcă Ţara, am nimicit mândra noastră Armată şi nechemaţi, zice-se, în „mod voluntar" au plecat feciorii noştri acolo unde se bat munţii în capete şi unde-i treaba altora. Cu cheltuielile pe care le face statul român în Afganistan, putea să refacă sistemul de irigare pe întregul cuprins al Bărăganului etc. Statul face împrumuturi după împrumuturi, dar nu am auzit niciodată de unde le va rambursa. Unele se dau condiţionat, ca să vindem străinilor ce a mai rămas. Cum vine un împrumut, cu treabă sau mai mult fără treabă, pleacă domnii în vâjâială şi se întorc tot cu traista goală şi cu promisiuni deşarte de la Curţile Imperiale sau de la diferiţi indivizi mafioţi, de la care primesc îndrumări. Nu auzi pe nimeni să se împotrivească distrugerii sălbatice a pădurilor şi nimeni nu dă socoteală unde merg banii din vânzarea lor. Fabricile de mobilă s-au închis, iar noi cumpărăm de la vecini mobilier din rumeguş cu furnir din hârtie. Domnule prim-ministru Adrian Năstase, nu ştim de unde v-aţi adus cei doi struţi pe care-i aveţi la moşie, dar ştim că aceştia, în anumite situaţii, bagă capul în nisip şi zic că s-au ascuns. Dumneavoastră, în scurtă vreme, nu veţi avea curajul să ţineţi capul sus, nici în faţa oglinzii! Mai schimbaţi-vă consilierii şi lăsaţi plimbările, să le facă alţii, şi ocupaţi-vă de treburile statului. Şi de-ar fi să intrăm în Europa, nu ne va face nimeni onoarea de a ne face loc la masă tuturor celor douăzeci şi două de milioane de locuitori ai României! Eu nu râvnesc şi nici nu am competenţa de a mă aşeza într-un fotoliu din Bruxelles. Dar nici Dumneavoastră, conducătorii, nu veţi ajunge acele zile. Dacă din cele ce am scris în această plângere va fi adevărat mai puţin de 51 la sută, chemaţi-mă să dau socoteală. Atunci, cu cele ce voi adăuga, am să măresc procentul către 80 la sută. Cu aceasta închei. GHEORGHE BORLANCEA PS. Dacă mâna-ţi slabă sceptrul ţi-o apasă. Altuia, mai harnic, locul tău îl lasă... (DANIL SIHASTRU)