Cuvântul Liber, februarie 2006 (Anul 18, nr. 21-40)

2006-02-01 / nr. 21

CUVÂNTUL MIERCURI, 1 FEBRUARIE 2006 Talente mureşene SEBASTIAN CLAUDIU CAZAN Cu o bogată carte de vizită se prezintă tânărul Sebastian Claudiu Cazan, care s-a născut la Târgu-Mureş, pe data de 3 august 1983. Câteva repere din perioada studiilor muzicale, în anul 2002 absolvă cursurile Liceului de Artă din municipiul reşedinţă de judeţ, după care se înscrie la Academia de Muzică „Gheorghe Dima" din Cluj-Napoca, Facultatea de interpretare muzicală, secţia trombon, Facultatea teoretică a aceleiaşi Academii, secţia dirijat. S-a înscris şi la Universität der Künste din Berlin, secţia trombon, clasa profesorului Ştefan Schultz. La „Gheorghe Dima" îi are profesori pe Mircea Neamţu (anul IV) şi pe Petre Sbârcea. A urmat cursuri particulare de trombon la Academia de Muzică „Julliard School" din New York, studii particulare de pian cu prof. Szöny Zoltán, cu lector univ. Vera Negreanu; studii particulare de dirijat cu maeştrii Florentin Mihăilescu, I. Ionescu-Galaţi, japonezul Shinya Ozaki; studii particulare de dirijat cu maestrul Csíki Boldizsár; cursuri de măiestrie la „German Brass Academy", cu Ştefan Schultz, la trombon, muzică de cameră, cu Enrique Crespo, cursuri de dirijat orchestră cu maestrul spaniol Octav Calleja, susţinute de acesta la Filarmonica de Stat din Botoşani. Sebastian Claudiu Cazan, fiu al dirijorului şi directorului Filarmonicii de Stat din Târgu-Mureş, a concertat ca solist la trombon la această instituţie muzicală, cu orchestrele Liceului de Artă şi cea de suflători „Pro Musica Sacra" din Târgu-Mureş, cu a Academiei de Muzică „Gheorghe Dima" din Cluj-Napoca. A fost corepetitor şi solist la pian în concertele Corului mixt „Lăudate Domini" din Târgu-Mureş, în turneele acestuia întreprinse în ţara noastră şi Danemarca; a susţinut recitaluri de trombon în diferite biserici baptiste şi adventiste din New York, New Jersey şi Florida(SUA); a dat recitaluri la trombon şi la pian în biserici din România şi Austria; are compoziţii muzicale pentru pian şi cor mixt, este membru fondator al Ansamblului de alămuri „Camerata Brass" şi dirijor asistent al acestuia. Dintre isprăvile muzicale, anii 1998 şi 2002, ale talentatului muzician îndevenire amintim: Premiul I la olimpiadele naţionale de muzică de la Tulcea şi Arad; Premiul I la Concursul internaţional de interpretare instrumentală şi vocală de la Constanţa; Premiul II la olimpiadele naţionale de muzică de la Bucureşti şi Botoşani (preşedintele juriului a fost Mariana Nicolesco); Premiul I la trombon, pian, dirijat, compoziţie muzicală şi muzică de cameră şi Premiul special al juriului ca „Cel mai complex muzician" la Festivalul Naţional de Creaţie şi Interpretare al Bisericii adventiste din România (Braşov 2001); Diplomă de Excelenţă în semn de preţuire pentru meritele şcolare acordată de Ministerul Educaţiei şi Cercetării. După o spectaculoasă manifestare artistică radiofonică cu muzică interpretată la trombon, redactorul Rodica Sava şi muzicologul Carmen Stoianov spuneau: „O siguranţă, o impecabilă demonstraţie de dezinvoltură tehnică, o jonglerie cu cele mai mici detalii şi nuanţe. Este surpriză! Trebuie să rămânem cu ochii pe el, să-l invităm să fie cât mai bine cunoscut în ţară şi promovat pentru talentul şi pentru spectaculoasa demonstraţie". Iată-l, aşadar, pe muzicianul de astăzi, pe muzicianul de mâine, Sebastian Claudiu Cazan! Pentru realizarea acestui reportaj se cuvine a-i mulţumi şi colaboratorului nostru, Marin Căldărariu! DORIN BORDA _______________ROMEO SOARE _ Alţi bani, altă distracţie Impozitul pe terenul agricol, rezonabil ... Afirmaţia aparţine, de astă dată, altui ministru, celui al Agriculturii, Gheorghe Flutur, în opinia căruia, impozitul pe terenul agricol şi păduri, care a intrat în vigoare din 2006, este unul rezonabil. El a precizat că „impozitul pe terenul agricol este contravaloarea a 30 - 40 litri lapte pe an". „Socotesc - spune Flutur - că este rezonabil, fiindcă fondurile merg în comuna sătenilor pentru nevoile lor". în medie, impozitul pe terenul agricol și pădure este de 300.000 lei/hectar. GHEORGHE GIURGIU ________________________________________________________ Sere noi pentru legumicultorii mureşeni . Joi, 2 februarie, ora 10, la sediul Micilor Gospodari Maghiari de pe strada Lăpuşna nr. 22, firma BSG Merkaut SRL din Ungaria va prezenta mai multe proiecte de sere acoperite cu folie. Firma maghiară este reprezentantul Concernului Richel din Franţa, firmă care a construit sere în peste 50 de ţări, pe toate continentele. La prezentarea proiectelor de sere va participa şi ing. Szabo Árpad - directorul OJCA Mureş, care va expune posibilităţile de accesare a Programului Fermierul pentru finanţarea unor proiecte de construcţii şi exploatare a serelor. Reprezentanţii firmei Merkant sunt dispuşi să poarte discuţii individuale cu fiecare gospodar interesat de legumicultura superintensivă. 1 FEBRUARIE 2006 Fila de calendar  Zile trecute: 31 Zile rămase: 334 Soarele răsare la: 7.36 Soarele apune la: 17.23 Calendar creștin: - ortodox: Sf. Mucenici: Trifon, Perpetua și Felicitas; - greco-catolic: S. Trifon. Zodia: Vărsător (20.01 - 18.02), 1868 - S-a născut Ștefan Luchian, pictorul ale cărui tablouri l-au făcut pe maestrul Nicolae Grigorescu să exclame: „în sfârşit, am şi eu un succesori". 1916 - A murit Elisabeta, regina României, soţia regelui Carol I (1866-1914), şi scriitoare (Carmen Sylva) (n. 17/29.12.1843). 1946 - Norvegianul Trygve Lie (1896-1968) devine primul secretar general al ONU. 1974 - Mie Năstase este declarat cel mai bun tenismen al anului 1973 și este distins, la New York, cu „Racheta de aur". 1991 - România a obţinut statutul de „invitat special" la Consiliul Europei. La 7 octombrie 1993 a avut loc ceremonia de aderare a României ca membru cu drepturi depline. 1995 - A intrat în vigoare Acordul de asociere a României la Uniunea Europeană (Acordul a fost semnat la 1 februarie 1993). 2001 - Japonia. A intrat în vigoare legea care interzice oamenilor politici să accepte cadouri în schimbul unor servicii sau favoruri. Cugetarea zilei: „ Curiozitatea îi împinge pe unii să descopere America şi pe alţii să asculte la uşă". (Jose Maria Eca de Quinteros) .  HOROSCOP Berbec. Se remarcă si stiL oboseala pe care aţi acumulat-o în timp, dar şi situaţiile neprevăzute. Surprinzător, apar obstacole pe plan profesional şi incidente care vor tulbura proiectele. Taur. Dacă şefii direcţi EUI vă adresează o rugăminte PIP1 sau vă cer să rezolvaţi o problemă, este bine să arătaţi interes, pentru că reuşita dvs. va fi însoţită de o posibilă avansare. Gemeni. Nu sunteţi pDSSA într-o stare de spirit prea mijbă bună. Noutăţile de culise pot fi vinovate pentru această situaţie. Totuşi, în jurul dvs. pluteşte o mare şansă. Rac. Partenerul de viaţă vă va ajuta să deschideţi câteva uşi importante, întâlnirea cu o mai veche cunoştinţă vă va stimula din punct de vedere intelectual. Leu. Sunteţi bine dispus şi le săriţi în ajutor celor din jur, ţi măcar cu o vorbă bună. Ar fi indicat să nu faceţi nici o promisiune dacă nu sunteţi sigur că o puteţi respecta. Fecioară. Apar provocări sub /-^^aspectul vieţii afective. Este o discrepanţă între ceea ce aveţi la propriu şi ceea ce visaţi, iar asta vă dă o stare de nemulţumire. Balanţă. Astăzi e o zi în care parcă nimic din ceea ce vreţi să faceţi nu vă iese şi asta vă scoate din minţi. Nu mai faceţi din ţânţar armăsar şi lăsaţi totul să decurgă de la sine! Scorpion: Pentru prima dată ceea ce vă doriţi coincide cu ceea ce trebuie şi cu ceea ce familia îşi doreşte. Profitaţi de ocazie şi acţionaţi cu hotărâre! m ^ Săgetător. Poate că num gri ar strica să găsiţi o modalitate elegantă, dar sigură, de a scăpa de insistenţele altora. Mai ales de ale celor care vor să vă forţeze mâna. Capricorn. Reuşiţi să fre găsiţi soluţii generale şi care vă liniştesc pe moment şi vă asigură o mai bună înţelegere a partenerului de cuplu. Pot apărea migrene ori dureri inexplicabile de gât Vărsător. Vremea schimBrerbătoare vă afectează din plin. j. Se recomandă atenţie la ceea ce spuneţi, nu cumva să aveţi „papagal" când nu trebuie. » Peşti. Fiţi prevăzător în ceea ce faceţi căci se pregăteşte cineva să vă întindă o cursă! Oricum, mai multă atenție nu poate decât să vă ajute în tot ceea ce veți face. Lansare de carte: „TĂRÂM TĂCUT” La început de an şi la început de săptămână, iubitorii de poezie au participat (pentru a câta oară?), la Colegiul Agricol „Traian Săvulescu" din Târgu-Mureş, la o nouă lansare. Este vorba de cel de al doilea volum de versuri (după „Poartă de vis" - 2004) intitulat sugestiv „Tărâm tăcut" şi editat de Editura „Topomur", la începutul acestui an, sub semnătura doamnei profesoare Lolita Dobroiu-Chirileu. Acest al doilea volum, lansat luni, 30 ianuarie 2006, reprezintă o muncă susţinută din partea autoarei, ca rod al „orei de veghe", cum frumos se exprima unul din invitaţii participanţi la lansare. Pentru început, domnul Nicolae Băciuţ, directorul Direcţiei Judeţene pentru Cultură, Culte şi Patrimoniul Cultural Naţional Mureş, a prezentat-o în câteva cuvinte pe autoarea noului volum „Tărâm tăcut", care a apărut în viaţa culturală mureşeană discret A menţionat că doamna profesoară de Limba română la unitatea şcolară unde are loc manifestarea, a activat de-a lungul anilor în domeniul poeziei prin participarea la câteva concursuri care i-au adus şi satisfacţii, printre altele fiind concursul de poezie „Credo". Toate acţiunile sale au fost nişte „exerciţii care i-au dat curaj, i-au dat încredere, deschizându-i o poartă de vis spre o altă poartă de viitor." Despre noua apariţie editorială în arealul poeziei mureşene, a vorbit domnul Lazăr Lădariu, poet, redactor-şef al cotidianului „Cuvântul liber", preşedinte al Despărţământului Mureş al ASTREI. Caracterizând poezia doamnei profesoare Lolita Dobroiu-Chirileu (satul natal) aceasta constituie un crez poetic clar şi dorit, care se remarcă prin emoţia particulară („Meditaţie", „Balada pietrelor"). Mergând mai departe, vorbitorul elogia poeţii care „sunt limbile de alarmă ale clopotelor", poeţii sunt „lunaticii care merg cu călcâiele pe lamele ascuţite ale cuţitelor" şi continuând spunea că „versurile seamănă cu nişte culori coborâte dintr-un tablou." Vorbitorul îşi exprima regretul că rareori poeţii, scriitorii, jurnaliştii se îndreaptă spre ţăranul român, arătând că „acolo (la ţară) ne este rădăcina. Ţăranii au dat fiinţă şi continuitate________________________________________________ acestei ţări." A recomandat cu căldură citirea volumului lansat, felicitând-o pe autoare, spunând că „poezia n-a ucis încă pe nimeni." Cuvinte frumoase au fost rostite la adresa autoarei de domnul dr. Valentin Marica, senior-editor la Studioul de Radio Târgu-Mureş, poet şi critic literar. „Este o carte calmă, nu pentru că nu a putut să fie o carte dureroasă, ci pentru că poeta o stăpâneşte pentru a o aduce dintr-o anumită suferinţă care decontează suferinţa şi o înalţă spre lumină." „Tărâmul tăcut", spunea vorbitorul, „este cel al prefigurării, în care poeta prefigurează o altă zi, o altă stare, o altă vârstă a poetului. „Vorbind elogios despre fosta sa studentă, domnul dr. Valentin Marica compara cartea „cu o picătură de frumos și sunt atât de bine venite aceste picături de frumos. Cartea merge mai departe în nevoia de a consemna. Cartea este sinceră şi, voit, Lolita Dobroiu-Chirileu o încarcă prin emoţie." A felicitat-o pe autoare, a felicitat şcoala şi pe cei prezenţi, care îi sunt aproape. Domnul profesor Dumitru Matei, directorul Colegiului Agricol „Traian Săvulescu", în cuvântul domniei sale arăta: „eu aş aprecia curajul colegei noastre care a îndrăznit să pună în valoare talentul." A felicitat-o şi i-a dorit să-i iasă de sub tipar şi alte volume de poezie. Emoţionată, autoarea a mulţumit conducerii şcolii care a făcut posibilă lansarea celui de al doilea volum „Tărâm tăcut" şi că a fost onorată să fie alături de scriitorii consacraţi Lazăr Lădariu, Nicolae Băciuţ, Valentin Marica. Mulţumirea autoarei a fost şi mai mare, deoarece ziua lansării cărţii a fost de o semnificaţie deosebită, fiind şi ziua de naştere a fiului ei, Claudiu („La mulţi anii"), iar cei prezenţi au dat o nouă strălucire acestei zile. „Iubind, vezi florile-n poem, / printre rânduri presărate,/ boboci degrabă se deschid/pentru iubirile noastre. („Iubirile toate"). MARIN CĂLDĂRARIU Foto: IOAN FLOREA ________________________________________/