Cuvântul Liber, martie 2006 (Anul 18, nr. 41-63)

2006-03-01 / nr. 41

CUVÂNTUL MIERCURI, 1 MARTIE 2006 TRAIAN DUSA ____*•________________V Profesorul Traian Duşa împlineşte 70 de ani, în plină maturitate de creaţie intelectuală, rămâne cu aceleaşi trăsături care l-au caracterizat întreaga sa viaţă. Fire neliniştită,întreprinzătoare, ageră la judecată, educator desăvârşit,, ţăran cu cravată, cum se autointitula în ultima sa carte, neobosit în a-şi găsi rostul, ferm în hotărâri şi incomod pentru mulţi, omul de până odinioară la catedră îşi continuă viaţa retras în ambianţa căminului. A moştenit aceste calităţi de la străbunii săi „oameni dintr-o bucată", din Valea Superioară a Mureşului, fiind descendent din stirpea bobricanilor şi a timbocilor, cum erau porecliţi strămoşii săi. Oameni vrednici, care s-au implicat în toate mişcările sociale şi naţionale ale timpurilor în speranţa unor zile mai bune pentru viitoarele lor odrasle. Traian Duşa s-a născut la 1 martie 1936. Deprinderea cu anii de şcoală o face în localitatea natală, pe Valea Topliţei. Datorită aptitudinilor practice este dirijat spre Liceul Industrial din Târgu-Mureş, după care se transferă la Liceul Teoretic din Gheorgheni, care îi va asigura pregătirea pentru anii de Universitate din Cluj-Napoca, finalizându-şi studiile în domeniul filologiei, istoriei şi filosofiei. în situaţia grea din acele timpuriu este nevoit să-şi câştige singur existenţa din salariul de contabil la Sfatul Raional Topliţa pentru o scurtă perioadă de timp, după care se consacrăactivităţilor de la catedră, mai întâi ca profesor suplinitor la Subcetate, Tulgheş şi Şardul Nirajului. Studiile universitare îl consacră ca profesor liceal într-o serie de localităţi ca Gălăuţaş şi Topliţa după care, căsătoria cu Silvia, îl va stabili definitiv la Târgu-Mureş. Aici după un scurt serviciu la un liceu va primi numirea în funcţia de preşedinte al Comitetului de Cultură şi Artă al Oraşului Târgu-Mureş. Timp de 7 ani va desfăşura o activitate laborioasă fără precedent. Se familiarizează atât de repede cu oraşul şi oamenii săi, stăpânindu-le în scurt timp cele mai ascunse taine. Adept al unei culturi dinamice, naţionale, cu vechi tradiţii, edil şi administrator iscusit, va desluşi istoria bimilenară a oraşului înfloritor de pe Mureş, care limitează Câmpia de zona muntoasă a Transilvaniei. Este interesat de bătrâna fortificaţie locală Cetatea Târgu-Mureşului (1968) cum îşi va intitula o carte, scrisă în colaborare cu istoricii I. Chioreanu şi Gr. Ploeşteanu. Interesul pentru istoria românească a localităţii îl găsim şi în lucrarea O pagină de istorie - Biserica de lemn din Târgu-Mureş (1969), elaborată în colaborare cu Gr. Ploeşteanu. Interesul cel mai mare îl manifestă faţă de Palatul Culturii, monument de artă şi arhitectură. Prin grija sa acesta beneficiază după o lungă perioadă de timp de o restaurare adecvată valorii şi semnificaţiei sale. Acest lucru nu s-a făcut la întâmplare, ci printr-o studiere atentă a unor materiale edite şi inedite, găsind sensurile stilului clădirii, secesion inspirat din arhitectura populară, dând explicaţii pertinente vitraliilor, frescelor şi basoreliefurilor care îl împodobesc. Sala de Oglinzi îi inspiră un studiu de artă publicat în prestigioasa revistă a Academiei „Studii şi cercetări de Istoria artei" (1969), precedat de o ediţie separată - „Palatul Culturii - Sala de oglinzi" cu versiuni în limbile română, engleză, franceză şi germană (1967), urmat de altul la aceeaşi instituţie: „învăţământul muzical-artistic târgumureşean în prima jumătate a sec. al SEPTUAGENAR X XX-lea". Lucrarea despre acest edificiu va face obiectul unei lucrări de proporţii, prima de acest fel, Palatul Culturii din Târgu-Mureş (în limbile română şi maghiară), apărută la Editura Meridiane (1970). Alte lucrări autentice în volum sau publicaţii vor avea ca subiect alte instituţii mureşene cum sunt Liceul de artă, Conservatorul, învăţământul muzical,Tradiţiile învăţământului artistic mureşean. Prima şcoală de teatru, ş.a. Nu au fost ocolite din atenţia sa nici unele personalităţi de seamă sau legăturile altora cu oraşul, cum au fost Octavian Bobletec, George Enescu, Elie Câmpeanu şi Ion Vlasiu. Tot din această perioadă datează înzestrarea oraşului cu statui. El se numără printre iniţiatorii unei statui Avram Iancu, în oraşul în care trona monumentul naţional al eroului, refugiat şi el în 1940. în acest scop a fost adusă statuia sculptorului Ostap, care însă nu a fost pe măsura aşteptării populaţiei, fiind respinsă după o lungă dezbatere publică şi înlocuită cu actualul monument ecvestru. Traian Duşa a înzestrat oraşul cu busturile lui Nicolae Bălcescu şi Mihai Eminesculângă Cetate, refăcut în faţa Casei de cultură, care îi poartă numele. Anotimpurile (Aleea Carpaţi) ş.a. în timpul său se încearcă o reaşezare a acestor simboluri în oraşul care a avut atât de mult de suferit de pe urma lor. Preocupările sale de plastician (pictură), ca şi continuarea după anul 1972 a activităţii didactice la Liceul de Artă din Târgu-Mureş îl vor inspira în elaborarea unor cronici de specialitate asupra unor evenimente locale, explicate prin prisma experienţei profesionale şi ochiul criticului. Acestora li se mai adaugă numeroasele lucrări de istorie, istorie şi teorie literară, metodică şi didactică,împreună conturând o viaţă de intelectual activ. Nu trebuie să uităm că Traian Duşa îşi elabora şi îşi tipărea cărţile într-un regim centralizat şi cenzurat de către Direcţia Presei şi Tipăriturilor. El răzbate peste aceste baricade, dovedind promovarea valorilor prin felul său insistent şi dorinţa de a lăsa ceva în urma sa, pentru ca desluşirea trecutului să fie cât mai mult uşurată viitoarelor generaţii. Profesorul Traian Duşa rămâne omul care a înţeles sensurile înnoirii societăţii româneşti. Evoluţia României în condiţiile economiei de piaţă, a drepturilor şi libertăţilor cetăţeneşti, îi determină reevaluarea şi valorificarea întregii munci intelectuale. Aşa se explică editarea celor trei volume din Pagini de istorie, artă şi cultură(2002- 2003, Ed. Ansid), lucrare care însumează peste 950 de pagini, poate cea mai completă cronică cultural-istorică postbelică mureşeană, în anul 2004 îi apare primul volum din romanul eseu Ţăran cu cravată (I), Devenirea, conceput în trei volume, următoarele fiind Proprietatea(\\)ş\ Hoade/e(\\\). La primirea acestui volum autorul romanului Nişte ţărani - Dinu Săraru, îi dedică cartea sa cu salutările cordiale şi bucuria de a-l cunoaşte. O să ne punem fireasca întrebare: De unde atâţia bani pentru editări de cărţi într-o vreme când tirajele sunt relativ mici, sponsorii nu prea se îndeamnă în finanţarea cărţilor, comerţul de carte este atât de deficitar, iar salariile sunt foarte mici? Traian Duşa a deprins de mic munca fizică şi munca intelectuală. Acum, afirmă domnia sa, are timp pentru finalizarea lucrărilor care a dorit să le lase generaţiilor de azi şi viitoare. Fără a-şi neglija situaţia de bunic, îndeletnicirea scrisului şi obligaţiile de zi cu zi, el rămâne un rob al tradiţiei. Smulge cu sudoare roadele pământului pe care le converteşte în bani, iar aceştia adăugaţi la modesta pensie de profesor pune în prim plan cartea, în cele mai alese forme, căreia i-a rămas tributar încă din timpul formaţiei sale intelectuale şi înţelegerii valorii ei, singura care asigură nemurirea. Dar până la apariţia următoarelor volume din trilogia Ţăran cu cravată, ne promite o nouă ediţie revăzută şi adăugită din studiul monografic Palatul Culturii îi dorim viaţă îndelungată, putere de muncă şi multă sănătate, pentru a-şi vedea puse în aplicare planurile. La mulţi ani, maestre! ________ DIMITRIE POPTĂMAŞ! 1 MARTIE 2006 . Zile trecute: 59~* ^ . Zile rămase: 306 Soarele răsare la: 6.53 Soarele apune la: 18.03 Calendar creștin: - ortodox: Cuv. Mc. Evdochia - greco-catolic: S. Eudochia. Zodia: Pesti - 19.02-20.03 . 0 Filă de calendar. 1810- S-a născut compozitorul și pianistul Frederic Chopin; a compus aproape în exclusivitate muzică pentru pian: sonate, mazurci, preludii (m. 1849). 1867 - A apărut primul număr al „Convorbirilor literare”, organ de presă al „Junimii"grupare politică și literară condusă de Titu Maiorescu. 1907 - Şi-a început activitatea Serviciul de urgenţă „Salvarea", din iniţiativa dr. Mina Minovici. 1931 - S-a născut Elisabeta Bostan, regizor de film, recunoscută pe plan internaţional în domeniul filmului cu şi despre copii („Veronica", „Saltimbancii"). 1999 - România devine parte a Convenţiei de echivalare a diplomelor în domeniul învăţământului superior în Europa. 2001 - Consiliul Europei. A intrat în vigoare protocolul privind interzicerea donării umane, „a oricărei intervenţii care are ca scop crearea unei fiinţe umane genetic identică alteia, vii sau moarte". 2003 - A intrat în vigoare noul Cod al Muncii. Cugetarea zilei: „Reţeta succesului conţine o ceaşcă de ştiinţă, un butoi de prudenţă şi un ocean de răbdare. "(Sfântul Francisc de Sales)  HOROSCOP Berbec. Nu este o zi prea bună pentru tranzacţii financiare şi nici pentru proiecte de afaceri. în schimb, puteţi avea mari satisfacţii pe plan sentimental. ^ ^ Taur. Fiţi cu ochii în patru «SSjft dacă vi de impune să semnaţi vreun contract financiar sau imobiliar! Speculaţiile nu vă sunt favorabile acum. Gemeni. Sunteţi astăzi un adevărat risipitor şi dacă resursele financiare nu vă permit să faceţi cadouri scumpe, veţi lua ce veţi putea şi veţi dărui o mulţime de complimente. Rac. Relaţiile cu persoanele de sex opus vor deveni foarte bune. Dacă vă puneţi mintea la contribuţie, există şansa să faceţi o cucerire la care vă gândiţi de mult timp. Leu. Aveţi senzaţia că cei din anturajul profesional nu au nici un merit, ba chiar strică ce este bun şi vor să promoveze idei false. Criticile dvs. ajung la cote maxime! Fecioară. Membrii familiei sunt acaparaţi de problemele■lor şi sunt capabili a le rezolva şi singuri. Din dorinţa de a-i ajuta, dacă interveniţi, s-ar putea să-i încurcaţi mai mult. Balanţă. Un debut mai dificil, cu obstacole ce au darul mai mult să vă enerveze. Este de dorit să gândiţi de două ori înainte de a lua o decizie, dacă intenţionaţi să forţaţi mâna unor anume persoane. Scorpion: La serviciu, sunteţi predispus să faceţi greşeli din cauza cărora acumulaţi întârzieri. Vă sfătuim să nu vă agitaţi şi să acceptaţi ajutorul colegilor. Ieşiţi în lume! , Săgetător. Continuaţi să fi;*®' Jr cheltuiţi peste măsură, numai că de această dată veţi avea şi marea surpriză să nu mai fiţi deloc ajutat de partenerul de cuplu. ___ Capricorn. Nu puneţi la suflet toate reproşurile părinţilor şi ale prietenilor. Gândiţi-vă doar că ei vă vor binele, chiar dacă uneori devin prea posesivi. O seară minunată alături de persoana iubită. Vărsător. Controlaţi-vă sentimentele în legătură cu o persoană pe care aţi cunoscut-o de curând. Dacă sunteţi necăsătorit astăzi beneficiaţi de un noroc nebun în dragoste. 0 Peşti. Cu toate că vă simţiţi bine acasă,în mijlocul familiei, astăzi nu sunteţi în apele dvs. Dacă se iveşte prilejul unei călătorii veţi fi fericit IU # ,ANOTIMPUL DIN COLIVIE” Ajunul sărbătorilor de primăvară a fost întâmpinat la Reghin cu multă bucurie şi speranţă în mai bine, exprimate cu sinceritate şi profesionalism de către Nicolae Băciuţ, cu ocazia lansării volumului de versuri „ANOTIMPUL DIN COLIVIE", la Biblioteca municipală „Petru Maior" din Reghin. O adevărată sărbătoare a poeziei, trăită şi apreciată de către numerosul public prezent, care a ţinut să fie martor vorbit Lazăr Lădariu şi Valentin Marica, personalităţi de seamă ale culturii mureşene, care au făcut aprecieri asupra valorii şi conţinutului scrierilor lui, cu referiri mai directe asupra creaţiei poetice. Caracterizând volumul prezentat, domnul Lazăr Lădariu menţiona: „Un superb exerciţiu al sensibilităţii, al mişcării imaginaţiei spre transcendenţa mesajului exprimat prin valoarea poetică în antologia «Anotimpul din colivie», care străbate, ca un fior liric, cele peste 500 de poeme ale cărţii". Alături de aceste poeme, cititorul găseşte în capitolul „Portret după autoportret", importante date asupra vieţii şi activităţii scriitorului, cât şi repere critice asupra calităţilor lui poetice, în cele aproape 600 de pagini întâlnim, aşa cum apreciază scriitorul Valentin Marica, „Cartea cărţilor", fiind un moment important, ce impresionează lansarea cărţii într-o bibliotecă, la care adăugăm onoarea de a fi chiar instituţia bibliotecară din Reghin. Făcând referire la cartea lansată, autorul acestei valoroase opere literare menţiona: „Carte dragă, cartea aceasta sunt eu, fiecare clipă trăită am pus-o în această carte". Prin cuvinte alese, Nicolae Băciuţ a mulţumit participanţilor pentru această reuşită întâlnire de suflet, tuturor reghinenilor care iubesc cultura şi pe creatorii ei. Organizatorii acestei întâlniri, Biblioteca municipală „Petru Maior" şi Casa Tineretului „George Enescu", au oferit invitaţilor un moment poetic din creaţia scriitorului Nicolae Băciuţ, alături de mulţumirile instituţiilor de cultură pentru sprijin şi bună colaborare. Doamna directoare a Casei de Cultură „George Enescu", Sorina Bloj, a citit câteva poezii din volumul prezentat, alături de un grup de recitatori elevi - Diana Cioba, Antonia Chirteş, Valentina Ciobotă, Vultur Marian, Xenia Zileriu şi reprezentanţi ai Şcolii populare de artă, Mădălina Puşcaş şi Mihai Luchian Pantea. Moment poetic pregătit de către Sorina Bloj şi Ana Maria German, alături de doamna învăţătoare Smaranda Puşcaş. Felicitări! MARIN SARA la omagierea omului de cultură Nicolae Băciuţ, la Reghin, alături de prieteni şi colaboratori. Despre personalitatea şi creaţia literară a lui Nicolae Băciuţ au